Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  203 102232
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.
http://www.rights.no/wp-content/uploads/2013/04/130425_1.png
Alle som bor i Bergen vil forstå dette, Laksevåg. Laksevåg var et fint sted i Bergen før hver NAV klient ble sendt opp her. Slik som jeg forsto det kjøpte Bergen kommune opp flere av leilighetkompleksene og gav de ut til fast inventaret på NAV. Jeg har alltid nattrytme ettersom at jeg kun jobber natt, og for noen uker siden sto det en narkoman utenfor vinduet mitt klokken 03:30. Når jeg så han skvatt han, jeg gikk ut og han spurte hvor busstasjonen var. Innvandring har forsåvidt ingenting med ghetto område å gjøre, det er bare områder hvor folk som er annerledes er. I mitt tilfelle, narkomane.

Getto eller ghetto (fra italiensk, etter bydelen Ghetto i Venezia) er et begrep brukt om et område, oftest et kvartal eller en bydel, der en gruppe mennesker med flere likhetstrekk, men som samtidig skiller seg ut i forhold til innbyggerene utenfor bor eller oppholder seg.
Vis hele sitatet...
Det nærmeste man kommer ghetto i Norge, finner du i Oslo. Deler av Groruddalen, Grønland, Tøyen, Holmlia, deler av Sinsen og nedre Grünerløkka.
Sist endret av EspOsl; 7. mai 2013 kl. 20:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av nilsern Vis innlegg
Rykkinn (ironisk navn) i Bærum, Borgen i Asker.
Vis hele sitatet...
Borgen i Asker.. Altså, FOR en ghetto.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Flaktveit er ogsaa relativt jaevlig.
Vis hele sitatet...
flaktveit er ikke jævlig nå lenger. mange år siden flaktveitgjengen drev på med faen skap her oppe, nå er det vell mest små kids fra ulsberglia som prøver å være ghetto
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser at rights.no har fjernet artikkelen sin, så for dere som fortsatt vil lese den: Livet som Minoritet i scannet versjon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sarpsborg er ikke så veldig fælt sted, jevlig mange som ruser seg bare,men jacob hilditch gate i sarpsborg er ganske getto, halve stedet er brent ned pga methamfetamine lab som har eksplodert, og det er junkier som ligger rundt hele stedet. ganske fucka sted, men jevla eid sted, folka som bor der har faen meg mista takte, husker jeg gikk forbi den gata da jeg skulle til en kompis som bodde der, og BRÅTT så kom det en jevla sofa ut av andre etasje, holdte på å drite på meg, forventa faen ikke det der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vil heller ikke si at det er noen ghetto i Bergen, men vi har jo en del ekle strøk her også.
Jeg vil si Danmarksplass/Michael Krohns gt og bort mot straxen er det en del dritt.

http://www.ba.no/nyheter/article6656957.ece
http://www.ba.no/nyheter/article6655632.ece

Har selv bodd i michael krohns gt og det varte ikke lenge. Mest pgr ekkel husvert.
Rykkinn, skytterdalen i Sandvika.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bodde på Romsås på tidlig 80-tall. Var 8-9år gammel da vi flyttet derfra, men husker det mest som ghetto/svært slitent.

Muttern jobba på senteret, så jeg hadde mye henging rundt der/T-banen. Var skumle greier om kvelden der for en 8-åring, selv om mye av frykten nok var selvskapt :P
Sist endret av Hobby; 4. juli 2013 kl. 10:04.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.
Kjenner flere som har lignende historier å fortelle.
Gulset i Skien og Klyve i Skien er vel stedene i Telemark som kan regnes som Ghetto. Gulset blir kalt Lille Afrika her i Telemark og Klyve blir visst kalt Lille Kosovo :P
Mjøndalen er ghetto!!
Sitat av gotejds Vis innlegg
Mjøndalen er ghetto!!
Vis hele sitatet...
tulling hehe

det lå riktignok noen sprøytespisser bak idrettshallen der husker jeg.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
COunt Dracula, bor ikke du et sted i øst-Oslo da? Hva er erfaringen din med det står på rights.no?
Sitat av moret Vis innlegg
Ja, det stemmer.
Kjenner flere som har lignende historier å fortelle.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt ikke bra. Men det er ikke veldig forskjellig fra det man kan oppleve i bygde-Norge, hvis man er så uheldig å skille seg ut ved å ikke være interessert i fotball eller bil. Hvis ghetto betyr elendige hus, søppel og gamle bilvrak på plena og rusmisbruk i flere generasjoner, da vet jeg om mange småbygder som kvalifiserer til det.
Sist endret av Ramaskrik; 4. juli 2013 kl. 13:36.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hareid vil jeg si er en ghetto plass.
▼ ... noen uker senere ... ▼
som tidligere nevnt i tråden - refstad i oslo er skikkelig ghetto. bor rett ved. gidder ikke reke rundt aleine der på natterstid mer enn høyst nødvendig.
Vel... Du har Torstrand i Larvik. Dat ghetto
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Mjøndalen?
Hvis vi tenker på groruddalen så er det relativt sjeldent at jeg hører sirener, det er oftest det er ambulanse som skal hente en stakkar gammal person. Men vi får sånn nyhetsbrev fra borretslaget hvor det stod sist "

HASJRØYK I KJELLER
I kjelleren i lille-blokka har vi funnet hasj og brukerutstyr. Flere beboaere klager over at det trekker hasjlukt inn i deres leiligheter. Dette er forbudt og vil bli politianmeldt og fult opp fra styrets side. " lol
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Hovseter i Oslo tør jeg påstå at er det nermeste man kommer en ghetto i Norge. Masse grå blokker, mange uten tette tak, en ekstrem mengde innvandrere og trygdemennesker, tyrkersjapper, kebabsjappe, grønnsakstorg og masse butikker som er stengt ned pga. ran.
Vis hele sitatet...
Er ikke nødvendigvis en ghetto, bare fordi det er grå blokker og utlendinger der :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Hovseter i Oslo tør jeg påstå at er det nermeste man kommer en ghetto i Norge. Masse grå blokker, mange uten tette tak, en ekstrem mengde innvandrere og trygdemennesker, tyrkersjapper, kebabsjappe, grønnsakstorg og masse butikker som er stengt ned pga. ran.
Vis hele sitatet...
Ikke sånn jeg oppfatter Hovseter. Mange etnisk norske barnefamilier bor her. Og det er helt herlig for oss med små barn å bo her. Greit at blokkene er grå og stygge, det skal du ha, men fasaden blir forhåpentligvis fikset på etterhvert Så masse butikker er det ikke plass til her og at de er stengt ned pga ran, vet nå ikke det. Sånn som dere fremstiller det så er det rart at noen i det hele tatt tør å bosette seg her.

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg er ikke fra vestkanten, men blant Osloboere er det vanlig å kalle Hovseter for vestkantens østkant ettersom det er stedet med mest Ghetto-tilstander, på den måten at det er mye små-kriminelle og fiendtlige innvandrere der i mye større grad enn noe annet sted på vestkanten, og gjerne en del verre enn mange steder i øst. Venner og bekjente som gikk på ungdomsskolen der har veldig lite godt å si om både skolen og området rundt.

Og JA jeg har vært endel i Hovseterområdet selv, ikke noe særlig trivelig, spesielt ikke på kvelden.
Vis hele sitatet...
Vet at denne tråden er "gammel", men kan jo være noen som meg som ser dette nå: Kan ikke skjønne at vi ser på samme Hovseter. Skal være enig i at blokkene i Kollektivet borettslag er sjabby i forhold til Setra Borettslag og at det bor en mange innvandrere der. De ser man ikke så mye til uansett, de kommer oftere frem når vi etniske norske er på ferie. Har vært litt på østkanten og der er det MYE verre enn her på Hovseter. Ghetto er det langt ifra her.
Sist endret av Fjællreven; 4. juli 2014 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Apalløkka-skole og det området. Har ikke vært borti verre steder enn dette. Vi var på skolebesøk på Apalløkka Skole iår før sommerferien. Jeg og klassen min skulle se en annen klasse spille et idrettsarrangamang. I løpet av en dag på Apalløkka skole ble jeg truet 3 ganger, noen kastet en sko på meg, en annen kastet en flaske og jeg ble slått til i ansiktet fordi jeg " kallte en gutt pakkis".

Jeg var ikke frekk eller fiendtlig mot noen av folka der. Klassen min består av mange Norske og ingen av oss snakket dritt til elevene der borte. Med en gang vi kom inn på skolen deres, ble vi stirret ned og folk var med en gang frekke og yppet.

Skal ikke dømme alle elevene på Apalløkka skole. Lærerne der var utrolig hygglige, men fikk dårlig inntrykk av en gjeng elever.

Har vært på Stovner, Holmia, Sinsen, Tøyen, Grønland osv på kvelden og sent mot natta. Aldri gått alene dit, men når jeg har vært på de stedene, har jeg aldri vært så truet som på Apalløkka og i det området. Men dette er bare min mening. Kommer selv fra Jordal-Området, som har hatt mye problemer før, og fortsatt mange småkriminelle folk der.
Den Norske Slummen

Nærmeste jeg kom. Vet ikke hvordan det er der pr dags dato.
Sist endret av Beis; 4. oktober 2014 kl. 02:00.
Sitat av Beis Vis innlegg
Den Norske Slummen

Nærmeste jeg kom. Vet ikke hvordan det er der pr dags dato.
Vis hele sitatet...
Husker da jeg gikk inn i en av de blokkene en gang, lukta slum som bare faen. Kunne ikke tro at noe sånt fantes i Norge en gang
Mjøndar'n må være ghetto.
Hvis jeg skal si noe om Hovseter i Oslo, så med være at det er vestkantens østkant.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hvis jeg skal si noe om Hovseter i Oslo, så med være at det er vestkantens østkant.
Vis hele sitatet...
Det tør jeg påstå du har rett i. Veldig lite koselig sted og jeg ville aldri ha flyttet dit med mine barn, om jeg hadde noen. Synd igrunn.
Sitat av npiterje Vis innlegg
Gulset i Skien og Klyve i Skien er vel stedene i Telemark som kan regnes som Ghetto. Gulset blir kalt Lille Afrika her i Telemark og Klyve blir visst kalt Lille Kosovo :P
Vis hele sitatet...
Jeg bor på Klyve og har venner og bekjentet i Gulset og har oppholdt meg der nye. Klyve består av to deler et området ned ene boliger og øvre klyve, med masse leiligheter. Lite ghetto, leilighetene og området er faktisk mye finere enn de områdene som blir lagt ut her og det bor svært mye nordmenn i de leilighetene. Det er svært trygt og støtt og stadig ser jeg oppussings prosjekter på de leilighetene, lite ghetto.

Gulset er samme greie.
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
[.....]ene boliger og øvre klyve, med masse leiligheter.[COLOR="RoyalBlue"] Lite ghetto[/COLOR], leilighetene og området er faktisk mye finere enn de områdene som blir lagt ut her o[COLOR="RoyalBlue"]g det bor svært mye nordmenn i de leilighetene[/COLOR]. Det er svært trygt og støtt og stadig ser jeg oppussings prosjekter på de leilighetene, [COLOR="RoyalBlue"]lite ghetto[/COLOR].

Gulset er samme greie.
Vis hele sitatet...
Noen må være ærlige her, med hånd på hjertet og si: betyr det at hvis mange nordmenn er tilstedeværende at det automatisk ikke er en ghetto for dere?



(..) Enn da hva da med rike innvandrere og/eller white trash-plasser?? Jeg ser mye BMWer og Mercer de gangene jeg er på (utvalgte deler vel og merke, av..) østkanten btw, lite fattigdom å se.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. oktober 2014 kl. 03:13.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Mjøndalen er ghetto!!
Vis hele sitatet...
ghetto å ghetto, ja greit er mye stuk i mjøndalen, men er vel kanskje litt mer ghetto i drammensområdet spør du meg!
Rykkinn. Vet ikke hvordan det ligger an nå, men før i tiden var det ganske ghetto.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Skjetten er ikke lenger så ille som før.Kjenner flere som bor der.Området ser litt slitent ut akkurat rundt blokkene og alle rekkehusa,men det er stort sett folk med unger som bor der.Det er fortsatt mye dop i området,men mye av gjengaktiviteten er borte.



Jepp,det er sant.På gullhaug/tømte er det en god del fine eneboliger og det er et mye finere strøk enn "sentrum"av skjetten.
Vis hele sitatet...

Håper det går greit å ta opp en såpass gammel tråd.

Har også inntrykket av at Skjetten har blitt et bedre sted en hva det var i min oppvekst. Tror kommunen har satset veldig på å "ruste opp" Skjetten når det gjelder skoler osv. tror barnevern, politi og kommunen har hatt en del prosjekter der, i tillegg er mye av det som var kommunale leiligheter solgt på det private markedet, så man får ikke lenger den samme tettheten av sosialboliger som var der før.

I min oppvekst på Skjetten var det det nesten litt overveldende hvor mye vold og dop som preget stedet. Det er ikke få av de jeg vokste opp med der som enten er døde, sitter inne eller sliter big time på andre måter i dag.

Jeg husker innslag på tv2 om gjengproblematikk fra skjetten (terroriserer nærliggende byer). Jeg husker godt det som nesten var voldsturneer til nærliggende områder som Lillestrøm, Strømmen, Oslo, Rælingen helt ut til områder som Ski i oppegård.. Kombinert med mye brekk osv. Det spesielle i noen år var at det ikke var snakk om noen veldig få, men et relativt stort miljø som dominerte "bybildet".

Guldhaug tømte ble bare omtalt som dollaråsen.
I bærum er det Rykkin, Dønski og noen andre deler av Asker. I Oslo er det jo Holmlia, Hauketo og Grønnland.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hvis jeg skal si noe om Hovseter i Oslo, så med være at det er vestkantens østkant.
Vis hele sitatet...
Om du deler Hovseter i 2 og skiller grensen mellom blokk 82/84 og 86 så ok. Innvandrerblokker som ser shabby ut, selv om de nå har pusset opp litt.
Sist endret av Fjællreven; 1. oktober 2015 kl. 16:33.
Loddefjord, Vågedalen, og Melkeplassen. Alle ligger i Laksevåg, Bergens "ghetto" bydel.
Hahaha, hva med Åsane da?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Glomfjord, Meløy.

Sitat av Ikkepedia
Midt inne i tettstedet befinner det seg en vakker industripark som spyr ut gulaktig røyk året rundt. I sentrum er det hele to dagligvareforetninger. Disse brukes hovedsaklig til distribusjon av hasj og ecstasy og til hamstring av pærecider for strøkets fjortiser. Glomfjord har landets fjerde største samling av fjortiser, rett etter Notodden, Oslo og Bodø. Disse kan studeres på nært hold etter kl. 18:00 da fjortisfylla allerede har slått inn og fjortisen er ute av stand til å bevege seg.
Vis hele sitatet...
Satt på spissen, men ikke direkte usant. Sånn objektivt sett var det nemlig en grei industripark der, men når REC ble kjøpt opp av Kinainvestorer la de ned fabrikken i Glomfjord og hundrevis av folk mistet jobben sin. Noen flyttet og de som ble igjen ble NAV-ere. Det er i tillegg en del god innvandrere som ikke er så gode i norsk bosatt der. Feilslått integrering. Ikke så rart i en AP-kommune.
Sist endret av Duckie; 3. oktober 2015 kl. 15:06.
Holmlia? sikkert blitt nevnt allerede, jeg kommer fra Nordstrand som ligger relativt nær(typ 20-30 min med buss) og vi fikk streng beskjed som små at til holmlia måtte vi aldri gå, er mye på finn å ser på bolig, og er mange steder på holmlia som faktisk er ganske fint, god utsikt over sjøen etc, bare synd alle disse innvandrerne skal ødelegge så mye
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Man hører hele tiden om at det skal være så sjukt farlig og rene ghetto-tilstander i Groruddalen og omegn.

Jeg, for min del, føler at sentrumsnære steder som Grønland, Tøyen og nedre Løkka er mye mer "ghetto" enn høyblokkene lengre østover. Mulig det føles sånn fordi det nedi byen er flere mennesker på mindre areal - noe som gjør det hele litt mer "voldsomt" - hva vet jeg.


Mitt inntrykk er likevel at Ammerud, Grorud og Stovner har en god del white trash som på mange måter jevner ut balansen litt, hvis dere skjønner?

Har vært masse i Groruddalen (både i sketchy og ærlige ærend) men aldri følt meg særlig redd eller truet der oppe. Mulig jeg bare hatt flaks..

Da kan jeg synes det er mer ubehagelig å surre rundt på Grønland og Tøyen. Der virker det som folk både er mer ustabile og gira på å oppnå kontakt. Og de mørkhudede er så absolutt i flertall, spør du meg.
Skytterdalen i Sandvika er ganske ræva.
Ghetto bregrepet er vel ganske vagt i norge ville jeg tro, det er vel enkelte områder i norge gjerne de store byene der man ser ghetto tendenser, jeg vil påstå at dette er en konsekvens av dårlig integrerng og mange mennesker med samme bakgrunn som blir bosatt eller flytter til samme områder der et flertall av "sine egne" og følgene av dette skaper en slags ghetto tendens, jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men det er kanskje grunnet dårlig politikk, her er vel de fleste partier like dårlge tror jeg og det er synd at det er sånn det har blitt, Var nylig i paris bare uker før terror aksjonene og der var det helt annerledes, min opplevelse var at alle på en måte er franske og behandler hverandre likt, det bor svært mange svarte i frankriket sikkert som et følge av tidligere kolonier afrika, men for meg virket det som alle kom svært godt overens og kunne se at de som var opprinnelig ikke franske hadde tilpasset seg og levde som franskmenn flest, her har kanskje norge noe å lære
▼ ... over et år senere ... ▼
Singsing blokken og amalieskramsvei i sandviken i Bergen er ganske hardt, mye dop og vold. Bodd der siden eg var 4
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Hvorfor sier folk at Holmlia er ghetto, ok, er mange innvandrere og sikkert en del små problemer knyttet til det. Men når leste dere sist om noe alvorlig kriminalitet på Holmlia? Hvor mange kriminelle organiserte gjenger som faktisk er et alvorlig samfunnsproblem og synlige i bybilde stammer fra Holmlia... Ingen.. Ok "holmlia-gjengen" eller hva de het, men veldig små saker, er ikke noe farlig på Holmlia. Er heller ikke noen områder man kan kalle ordentlige ghettoer i Oslo. Kanskje området rundt gamlebyen osv, hvor det bor mange psykisk syke og kriminelle speedfreaks.

Tenk bare hvor sinnsykt lite gjengkriminalitet det faktisk er i Oslo iforhold til andre nordiske land som Danmark og Sverige hvor gjenger begynner å bli et STORT problem. Hva har vi gjort i Norge som har forhindret gategjenger i å vokse seg store, hvis det er så mye problemer med innvandrere i Groruddalen, holmlia osv.. Noe det også til en viss grad er, så har Norge vært utrolig flinke til å integrere!

Selvfølgelig om vi fortsetter masseinnvandringen og narkotikapolitikken i samme retning i mange år til, så skal vi ikke se bort ifra Svenske eller Danske tilstander også i Oslo.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å lete lenge.

... " forteller tre anonyme polititjenestemenn som jobber på gata på Oslos østkant at barn helt ned i 10-12-årsalderen selger narkotika, samt at gjenger terroriserer andre unge: Oslos østkant er nærmest blitt lovløs, ifølge de intervjuede tjenestemennene."


"Etter flere alvorlige voldshendelser på Holmlia de siste månedene, fastslår Oslos politimester at gjenger kjemper om «revirer» med kriminalitet som formål."

https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...lmlia/69437916

Tror ellers at folk har ulik oppfatning av hva en ghetto er. Vet ikke om vi har noen i Norge. Finnes det pararellsamfunn? Steder der kriminelle tar over områder? Steder hvor man ikke kan gå? Steder hvor politiet kvier seg for å gå? Grønland er ingen slik ghetto. Prisene går i taket, og mange (innvandrere) flytter lenger øst mot Tøyen. Grønland er også preget av de ekstremt mange leilighetene de bygde på midten av 2000-tallet. Der koster en 37 kvadratmeter leilighet fort 3,5 mill +.

Mener man virkelig at Hovseter er en ghetto...? Nei.

Haugenstua og Holmlia kan kanskje være kandidater?
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Skytterdalen i Sandvika er ganske ræva.
Vis hele sitatet...
Men ghetto er det ikke=p
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Kan Svartlamon regnes som en ghetto?
Vis hele sitatet...
Nja, Svartlamoen har vel i større grad blitt et bohemer-strøk de senere årene meg bekjent. Det er jo såklart fremdeles en bred variasjon blant klientellet som bor der, men jevnt over er det vel folk som er engasjert i enten studier, kunst eller arbeid som bor der, i hvertfall blant de jeg kjenner som bor der.

I Trondheim hører jeg det er Kolstad som er det mest "ghetto" nabolaget, men det skal jeg ikke si for sikkert.
Loddefjord i Bergen
Sitat av Zotify Vis innlegg
Men ghetto er det ikke=p
Vis hele sitatet...
Med to svære blokker kun for sosialklienter og annet rask, så sier seg seg selv at dette er en ghetto. Politiet er er så og si annenhver dag.