Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2494
Siden jeg er midt inne i prossessen med å få utgitt en bok, så tenkte jeg å dele erfaringene mine hittils. Dette er mest for min egel del, siden det å skrive ned ting tvinger en til å reflektere over det, men jeg håper også andre kan synes det er nyttig/interessant lesning.

------------------------------------

1. Å skrive en bok er noe man gjør, ikke noe man prater om. Har du lyst til å bli forfatter: skriv.

2. Du må ha noe å skrive om. Skal du skrive en roman trenger du erfaring med mennesker. Du trenger erfaring med naturen og du trenger erfaring med virkeligheten. Mangler du erfaring kommer du ikke til å skrive realistiske tekster. Selv en fantasy-bok må følge premissene og reglene den selv setter. I det hele tatt: Man blir ikke forfatter fordi man vil bli forfatter, man blir forfatter fordi man har noe på hjertet.

3. Noen må ha lyst til å lese det du skriver. Er det ikke leselig er det verdiløst. Det er veldig lett å fokusere på hva man selv har lyst til å skrive og egne behov, ikke fall i denne fella.

4. Det trengs trening. Jeg begynte å skrive under reisene mine. De beste tekstene jeg skrev på starten var gode, men det var jævli mye møl også. Nå skriver jeg jevnt over bedre, selv om det virkelig bra materialet lager jeg fortsatt kun når jeg får ånden over meg.

5. Det er ikke dumt å være småbrisen når man skriver. Det er heller ikke dumt å konsentrere seg om å bruke korte setninger, enkel setningsoppbyggelse og enkle ord. En tekst skal faktisk leses av noen, og folk flest gidder ikke lese utilgjengelig pretensiøs skit.

6. Det er vondt å vise fram det du skriver til andre. Det er vondt å få kritikk. Man blir ekstremt lett defensiv. Gå igjennom den prossessen så fort som mulig. Å skrive uten tilbakemelding er oppskrift på katastrofe. Forsøk så godt du kan å finne noen som er flinke til å se potensiale, istedenfor noen som forsøker å vurdere teksten som den er. Jeg skylder vennene mine en stor takk her.

7. Når du får råd, tips om hva som må forandres etc som du er uenig i: Hold kjeft, ikke svar og tenk. Jeg har så godt som alltid vært uenig i løsningene vennene mine har foreslått, men det faktum at de foreslår forandringer har også nesten uten unntak betydd at det har vært tekstlige problemer som må løses.

8. Les mye. Dette er omtrent eneste måten å få en god følelse for god tekst og setningsoppbyggelse. Forsøk så godt du kan å unngå skrivefeil, men ikke ta helt av heller. Selv de mest nitidige forfatterene ender opp med endel skrivefeil i tekstene sine. Forlagene er flinke til korrekturlesning.

--------------

Forlagene tar forøvrig kun inn såkalt ferdige manus. Det betyr at du skal skrive boka ferdig, så godt du kan, før du sender den inn. De får alle veldig mange manus, så du må virkelig ha noe å komme med før du blir tatt opp. Hovedregelen er at forøvrig at det er mer arbeid med boka etter at den er tatt opp enn før..uansett hvor ferdig du synes den er når du leverer den inn.

Tror også det er ganske mange her som har nok av erfaringer, tanker og liv som er gode utgangspunkt for å skrive. De fleste forfattere er ikke akkurat A4-mennesker. Jeg anbefaler å prøve. De første 4-5 månedene jeg skreiv syntes jeg det var innmari artig. Prossessen fra utkast til ferdig bok derimot krever selv-disiplin. Det er jævli kjipt å sitte og forbedre og jobbe med samme tekst dag inn og dag ut.
Sist endret av DumDiDum; 4. juli 2011 kl. 16:32.
Artig tråd. Opplysende. Man kan selvfølgelig være besservisser og si "Dette vet jeg da", men ingen vet bedre en de som faktisk har erfaringer å dele fra. Interessant å få innsidetanker fra noen som er midt i en slik prosess. Tør jeg spørre hva slags bok det er snakk om? (Fag/skjønnlitteratur, sjanger o.l.)
Si ifra når du har fått publisert boken, hvis det er sci-fi elller lignende kommer jeg garantert til å lese den
Å lese denne bloggen kan også anbefales om man sysler med skriving.
Fin tråd=) Men et spørsmål i oppbyggingen av en eventuelt bok? Er det sånn at man renskriver selve handlingen i korte trekk før man starter på selve skriveprossesen av boka? Eller er det individuelt fra forfatter til forfatter?

Er det og sånn og forstå at forlaget mottar ferdig bok, velger å ta deg opp og så gir ut boka etter å ha gjennomgått den for rettelse av skrivefeil. De kommer ikke med en rettelse av selve handlingen?

Har hatt dette med bok og skriving i tankene en god stund så det var fett at du lagde denne tråden.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Fin tråd=) Men et spørsmål i oppbyggingen av en eventuelt bok? Er det sånn at man renskriver selve handlingen i korte trekk før man starter på selve skriveprossesen av boka? Eller er det individuelt fra forfatter til forfatter?
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at det er ekstremt individuelt. Det optimale er nok å bruke litt av begge. Jeg er fullstendig kaotisk og fikser ting så det føles riktig... andre jeg kjenner er mer nitidige og tar side etter side sakte men sikkert.
Er det og sånn og forstå at forlaget mottar ferdig bok, velger å ta deg opp og så gir ut boka etter å ha gjennomgått den for rettelse av skrivefeil. De kommer ikke med en rettelse av selve handlingen?
Vis hele sitatet...
Nei, de tar opp en bok som du synes er ferdig, så kommer de slemme forlagsmenneskene og påpeker alle de 7 million tingene som vil gjøre boka enda bedre. Poenget er at du må allerede ha noe som har noen kvaliteter å vise fram for at de skal gidde å starte en prosess sammen med deg. Hvis de skulle hjelpi alle som har litt lyst til å skrive måtte halve Norges befolkning vært bok-konsulenter.
Har hatt dette med bok og skriving i tankene en god stund så det var fett at du lagde denne tråden.
Vis hele sitatet...
Fuck heller, start. Se om du kommer noen vei. Det er eneste måten å gjøre det på.


Jeg har forøvrig skrivi en reisebok, med historier fra jeg selv har opplevd og råd om backpacking. Har tidligere skrivi en IT-bok for IT1 på vgs, som jeg brukte i undervisninga men ikke hadde tid/pågangsmot nok til å få utgitt.
Takker for svar. Gjorde ting litt mer konkret for meg=)
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er heller ikke dumt å konsentrere seg om å bruke korte setninger, enkel setningsoppbyggelse og enkle ord. En tekst skal faktisk leses av noen, og folk flest gidder ikke lese utilgjengelig pretensiøs skit.
Vis hele sitatet...
Arrgh, jeg misliker denne trenden. Alt skal være så jævla kort og sammenpakket. Jeg liker lange, fulle og flytende setninger. Husk, all skjønnlitteratur er lyrikk! Ikke glem det estetiske ved teksten, ved ordene og setningene. Om dere føler at dette høres pretensiøst ut, synd for dere. Litteratur er kunst.
Sitat av EoT Vis innlegg
Arrgh, jeg misliker denne trenden. Alt skal være så jævla kort og sammenpakket. Jeg liker lange, fulle og flytende setninger. Husk, all skjønnlitteratur er lyrikk! Ikke glem det estetiske ved teksten, ved ordene og setningene. Om dere føler at dette høres pretensiøst ut, synd for dere. Litteratur er kunst.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du skrev dette kort og sammenpakket, uten fulle og flytende setninger, men jeg er enig med deg, lange setninger er ikke noe problem så lenge det er skrevet på en vakker måte.
veldig bra assa! det må jeg si! skal du bli forfatter?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Morsomt at du skrev dette kort og sammenpakket, uten fulle og flytende setninger, men jeg er enig med deg, lange setninger er ikke noe problem så lenge det er skrevet på en vakker måte.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå er ikke jeg en forfatter, heller.

Innenfor forum/chat-kultur, fungerer korte setninger relativt godt.
hmm, hvorfor det da?
Sitat av EoT Vis innlegg
Arrgh, jeg misliker denne trenden. Alt skal være så jævla kort og sammenpakket. Jeg liker lange, fulle og flytende setninger. Husk, all skjønnlitteratur er lyrikk! Ikke glem det estetiske ved teksten, ved ordene og setningene. Om dere føler at dette høres pretensiøst ut, synd for dere. Litteratur er kunst.
Vis hele sitatet...
Litteratur er kommunikasjon.

Jeg har også eksperimentert litt med å bruke lengre og mer flytende setninger, særlig når jeg ønsker å få tempo ned litt. Som all annen språklig variasjon, så er det forsåvidt et effektivt virkemiddel, men gjennomført igjennom en hel bok er jeg mer kritisk. Synes balansen i teksten blir feil når man aldri får fokuspunkt.

Når jeg refererte til pretensiøs skit tidligere siktet jeg forøvrig mer til de forfatterene som sitter med fremmedordboka og skal være så påtatt intellektuelle. Jeg liker også nydelig språk.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Litteratur er kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Språk er kommunikasjon, litteratur er kunst.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har også eksperimentert litt med å bruke lengre og mer flytende setninger, særlig når jeg ønsker å få tempo ned litt. Som all annen språklig variasjon, så er det forsåvidt et effektivt virkemiddel, men gjennomført igjennom en hel bok er jeg mer kritisk. Synes balansen i teksten blir feil når man aldri får fokuspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser selvsagt at korte setninger kan være effektivt og vakkert, men da må det bli brukt på riktig måte (Hemingway, McCarthy-ish). Hvis dette ikke er tilfelle virker det bare platt.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når jeg refererte til pretensiøs skit tidligere siktet jeg forøvrig mer til de forfatterene som sitter med fremmedordboka og skal være så påtatt intellektuelle. Jeg liker også nydelig språk.
Vis hele sitatet...
Tviler egentlig på at så veldig mange forfattere gjør dette.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. juli 2011 kl. 12:37.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei

Tenkte å vekke denne tråden til live med en oppfølgingspost, med flere tips og erfaringer. For min egen del kan jeg si at jeg kom meg igjennom konsulentbarrieren, og at boken min ble vurdert på forlagsmøte i Aschehough. Der tror jeg de fant ut at den hadde stort potensiale, men at språket var for dårlig... noe det tok meg altfor lang tid å innse at var 100% riktig. De holdt meg på vent en stund, men når de ikke så nok framgang sa de tilslutt nei. Nå har jeg har jeg kommet skikkelig igang med skriving igjen, og kommer til å forsøke igjen snart. Her er noen av tingene jeg har lært i mellomtiden:

1. Det er veldig, veldig lett å lese seg blind på egne tekster. Om man ikke kommer noen vei må man bare legge det vekk og få det ut av hodet. Etter en stund, når man har mistet eierskapsfølelsen til teksten, klarer man mye lettere å se styrker/svakheter og identifisere hva som må fikses. Man blir også mindre emosjonelt knyttet til det man har skrevet, og kan enklere kutte vekk det som bør kuttes. De to største pausene mine har vært 2 og 6 måneder, og jeg hadde kommet mye lengre på dette prosjektet om jeg hadde vært flinkere til å ta pauser tidligere.

2. Ikke kast noe man skriver. Spar på det, og les det igjen en uke eller to seinere. Det er veldig, veldig vanskelig å vurdere eget arbeid så lenge man har følelser for det.. og hvordan noe føles akkurat i det man skriver det er veldig ofte ikke det samme som man synes etterpå. En uke eller to seinere er jeg så godt som alltid enig i hva andre synes om det jeg har gjort.


3. Man trenger å bytte bevisst mellom makro/mikro perspektiv. Noen ganger må man sette seg ned og tenke på de store linjene, hvordan fungerer teksten, hvordan bygger man opp spenning og hva er formålene til de forskjellige kapitlene. Andre ganger må man sette seg ned og se på avsnitt for avsnitt hvordan språket fungerer. Sist, så må man noen ganger ta leserens perspektiv, og sjekke side etter side og se hvordan det fungerer. Min erfaring er at det fungerer mye, mye bedre om man bestemmer seg klart for hvilken av disse man skal gjøre før man setter seg ned.

4. Det er jævli kjedelig å forbedre og fikse tekster. Skrivinga er kult, men å fikse opp.. fy fanden. Det er jobb.

5. Skriving er vanskelig.. skikkelig, skikkelig vanskelig.