Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1714
Har de siste dagene fullt iherdig med i media når det gjelder krisen i EU landene.
Først raste den greske økonomien, nå følger Kypros med som har kastet inn håndkledet.

Spania har en gjeld på 215% av den totale BNP (Bruttonasjonalprodukt) og det er primært de private virksomhetene som har forårsaket denne gjelden.

Det fryktes nå også at Italia vil følge etter og at dette vil kun skape en større bølge av flere og flere land som vil eller også kanskje må trekke seg ut av Euroen for å kunne skape økonomisk vekst på ny ved å gå tilbake til gammel valutta.

Link fra e24:
http://e24.no/makro-og-politikk/tysk...uropa/20247403

I tillegg kom Stoltenberg med sin egen løsning på problemet i et intervju med e24 på vei hjem fra toppmøtet med David Cameron og Angela Merkel.

Link fra e24:
http://e24.no/slik-mener-stoltenberg...eddes/20238779

Hvor lenge er det til vi her i lille Norge virkelig begynner å kjenne virkningene av krisen hos våre naboland?

Hvilke effekter vil dette ha for oss på sikt?



(Edit: Innlegg nummer 200^^ )

Jeg mener personlig at dette er en skremmende utvikling.
Hva mener dere?

Kjør diskusjon
Sist endret av random39267; 28. juni 2012 kl. 06:34.
At EU ikke har falt enda er for meg vanskelig å fatte. Hele konseptet er veldig høyre orientert, og var dødsdømt fra tidlig av, selv om konseptet kan sees på som "fint og flott" og sikkert mer til. Når ny valuta skulle erstatte de gamle ble det nok starten på enden av visa.

For vår del vil nok eksport merke et lavere salg, og for inport vil vi nok merke dyrere priser om krisen påvirker produksjonsnivået i landene. Selv om at mange er arbeidsledige har bedriftene fortsatt ansatte som gjør jobben vår.

At det er skremmende er det ingen tvil på, men at ingen har prøvd å hindre denne utviklingen kan jeg ikke forstå.
Sist endret av waf; 28. juni 2012 kl. 08:46.
At EU kommer til å falle er jo ikke overraskende. Derimot hva som vil skje etter EU's fall er mer spennende.
Sitat av fth Vis innlegg
At EU kommer til å falle er jo ikke overraskende. Derimot hva som vil skje etter EU's fall er mer spennende.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hva som fører til EU sin kollaps. Når skjer det? Hvorfor skjer det?
Dette kommer jo også til å ha noen konsekvenser for Norge, gjør det ikke det? Med tanke på at de kjøper olje fra Norge. Har disse landene ikke råd til det så får Norge ikke solgt like mye, for å si det på den måten.
Vil dette føre til Unionens fall (EU) eller bare Euroen?
Ender vel opp med at "snille" Norge hjelper landene ut av krisene, tenker selvfølgelig ikke alene. Nå skyter jeg bare i blinde, men hadde ikke blitt ovverasket.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
Vil dette føre til Unionens fall (EU) eller bare Euroen?
Vis hele sitatet...
Vil nok tro at om ting fortsetter sånn som det går nå så ryker Euroen først.
Går det enda lengre igjen etter det så ryker unionen.
Å forsøke å holde Hellas, Spania og Italia stabile på en gang, tror jeg er urealistisk. Antar at Hellas og Spania midlertidig går ut. Eventuelt så forfaller eurosamarbeidet.
Mulig dette er et dumt spørsmål men, hvordan hjelper det et land å avskaffe euroen og tilbakebringe gammel valuta?
Sitat av ZiwYall Vis innlegg
Mulig dette er et dumt spørsmål men, hvordan hjelper det et land å avskaffe euroen og tilbakebringe gammel valuta?
Vis hele sitatet...
Det kan hjelpe fordi man da får mulighet til å sette valutaen på et lavere nivå - altså trykke opp mere penger. Med det fører jo da også til inflasjon og svakere importhandel.

Jeg tror ikke selve unionen går dukken, men hellas er rimelig kjørt, og spania og italia sitter fint i gjørma de også. Krisepakkene kommer jo godt med; så lenge de godtar den og ikke ser på Merkel som den "nye hitler". Med unntak av noe korrupsjon, så synes jeg befolkningen selv har kjørt seg fint inn i krisen. Ved å velge dårlige populistiske ledere så forstår man at de i lengden klarer å lage sånne kriser.
Sitat av ZiwYall Vis innlegg
Mulig dette er et dumt spørsmål men, hvordan hjelper det et land å avskaffe euroen og tilbakebringe gammel valuta?
Vis hele sitatet...
Ved egen valuta er det mulig å devaluere seg ut av bytteforhold/valutakurs som har blitt vanskelig/umulig å leve med.
Norge gjorde dette flere ganger før oljealderen.
Island gjør det titt og ofte.
Samme gjorde Italia og andre sydeuropeiske land før de ble bundet opp av euro-samarbeidet.

Felles valuta i land med forskjellig økonomisk politikk er helt enkelt ikke bærekraftig.

"Redningsaksjonene" fra EU er i praksis lik Bush og Obama sin blanding av kapitalisme og sosialisme:
Finansinstitusjonenes tap sosialiseres (= veltes over på skattebetalerne)
Deres profitt privatiseres (= beholdes uten å dele med skattebetalerne)

Ulempen er bare at EU sine skattebetalere tåler dette mye dårligere enn de amerikanske.