Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5395
Virkestoff: Tetrahydrocannabinol
Andre navn: Hasj, cannabis etc.
Kjemisk formel:C21 H30 O2
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Tetrahydrocannabinol.svg/620px-Tetrahydrocannabinol.svg.png
Juridisk status i Norge: Ulovlig.
Dosering:
Kort oppsummert virkemåte og rusbeskrivelse: Gir en følelse av avslappethet og velvære, som ligner på effekten av etanol, men uten den samme dumdristighet og aggresjon. Følelse av skarpere sanser med lyder og farger som synes mer intense og fantastiske. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Medisinsk bruk:Kvalmestillende (antiemetic), nedsatt smertefølelse (analgesi) [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Akutt toksisitet: Liten toksisitet i doseområdet for bruk. Symptomer på overdose inkluderer sløvhet, trøtthet og forvirring, men ingen livstruende respirasjonsdempende eller blodtrykkssenkende effekt. Det er, med mindre en injiserer THC intravenøst i store mengder, ekstremt usannsynlig å oppleve en akutt toksisitet av cannabis. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Kortsiktige bivirkninger: Dårligere korttidshukommelse og mindre evne til å lære enkle oppgaver. Nedsatt motorisk koordinasjon. Katalepsi, hypotermi (nedkjøling), nedsatt smertefølelse (analgesi), økt apetitt, rask puls (tachycardi), utvidelse av blodårene i øyet (grunnen til at de blir rødsprengte), reduksjon av trykket inne i øyet, utvidelse av luftveiene. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Langsiktige bivirkninger:
Økt risiko for fosterskader, økt risiko for kreft. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Ikke sikre bivirkninger.

Kilder:
1: Rang and Dale's Pharmacology, 2007. p. 252.

Finner mer senere

Og for all del, bidra. Kom med kilder på ny kunnskap om cannabis og skadevirkninger, samt annet relevant informasjon!
Sist endret av Drachir; 10. juli 2011 kl. 09:06.
Økt risiko for kreft? Dette stemmer vel ikke? Trodde dette var motbevist gang på gang. Kan dessverre ikke bidra med kilder. Men var grådig sikker på dette. Er det på grunnlag av inhalering av tobakk, eller menes det cannabis i seg selv er kreft-fremkallende? (økt risiko for kreft)

For øvrig et bra initiativ og gode tråd(er) du har laget her nå, Drachir!
Sitat av Drachir Vis innlegg
Langsiktige bivirkninger:
Økt risiko for kreft. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Kunne desverre ikke falt meg inn i bekmørket å finne kilde, men at du får kreft blir jo bare for dumt... Kanskje om du inntar Cannabis gjennom pipe,joint eller andre måter å stappe røyk i lungene, men om du lager mat av det, kan jeg ikke forestille meg at det er fare for kreft...

Og en annen ting.. Jeg har ikke peil på kjemi eller noe, men å si at THC er hasj/cannabis blir jo bare for dumt, finne mange andre virkestoffer i Cannabis..Hadde jo kanskje vært greit å vite om du kun snakker om THC eller om du mener Cannabis, og det hadde kanskje også vært lurt å skrive litt om inntaksmetode som brukes når det forskes?

Ellers, kul tråd=)
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Kunne desverre ikke falt meg inn i bekmørket å finne kilde, men at du får kreft blir jo bare for dumt... Kanskje om du inntar Cannabis gjennom pipe,joint eller andre måter å stappe røyk i lungene, men om du lager mat av det, kan jeg ikke forestille meg at det er fare for kreft...

Og en annen ting.. Jeg har ikke peil på kjemi eller noe, men å si at THC er hasj/cannabis blir jo bare for dumt, finne mange andre virkestoffer i Cannabis..Hadde jo kanskje vært greit å vite om du kun snakker om THC eller om du mener Cannabis, og det hadde kanskje også vært lurt å skrive litt om inntaksmetode som brukes når det forskes?

Ellers, kul tråd=)
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke brukt mye tid på dette her ennå, opprettet vel samletråden kl 7 i morges eller noe slikt, på innfall etter en løpetur. Denne tråden er ment som et forum hvor alle kan bidra med sine (gode) kilder, for å utforme det endelige innlegget som kan være i en tråd om skadevirkninger av rusmidler.

Jeg har ikke satt meg inn i hva som er i feks. cannabis, helt nøyaktig, men alt jeg skriver er om tetrahydrocannabinol, lei skriveleif i tittlen.

Bra du nevnte dette med kreft, jeg er tydeligvis egentlig litt for trøtt til dette. Teksten i Rang and Dale's sa

"epidemiological studies have not shown any increased risk of fetal malformation or cancer among cannabis users. "
Jeg er som sagt litt trøtt akkurat nå, og ble forvirret av det forrige avsnittet, som beskrev hvordan forsøk på mus har vist en økt forekomst av kreft ved injeksjoner med THC.

I stand corrected.

bra catch. Akkurat sånt vi trenger.

På langsiktige bivirkninger skal altså fostermisdannelse og kreft strykes.
Bare lurer, er du medisinstudent eller lignende? Synes du kan forferdelig mye om helse og slikt
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Bare lurer, er du medisinstudent eller lignende? Synes du kan forferdelig mye om helse og slikt
Vis hele sitatet...
Vi kan nøye oss med å si at jeg har en spesiell interesse for kroppen og slikt
Langsiktige bivirkninger:
Økt risiko for fosterskader.
Hva er kilden på det? Jeg søkte en del rundt om det temaet for ett par mnd siden, og det er kun utført ett par studier på mennesker bla. på jamaica. Og de kom vel frem til at det var ingen negativ effekt. Der ble barnet sjekket etter 3 eller 5 år.

Synes hele innlegget er en dårlig idè, spesiellt med tanke på at det ser ut som dette du skriver faktisk er fakta.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Langsiktige bivirkninger:
Økt risiko for fosterskader.
Hva er kilden på det? Jeg søkte en del rundt om det temaet for ett par mnd siden, og det er kun utført ett par studier på mennesker bla. på jamaica. Og de kom vel frem til at det var ingen negativ effekt. Der ble barnet sjekket etter 3 eller 5 år.
Vis hele sitatet...
Denne tråden er ment som et tillegg til denne.

Dersom du hadde lest resten av innleggene i tråden ville du sett dette.
Sitat av Drachir
Jeg har ikke brukt mye tid på dette her ennå, opprettet vel samletråden kl 7 i morges eller noe slikt, på innfall etter en løpetur. Denne tråden er ment som et forum hvor alle kan bidra med sine (gode) kilder, for å utforme det endelige innlegget som kan være i en tråd om skadevirkninger av rusmidler.

Jeg har ikke satt meg inn i hva som er i feks. cannabis, helt nøyaktig, men alt jeg skriver er om tetrahydrocannabinol, lei skriveleif i tittlen.

Bra du nevnte dette med kreft, jeg er tydeligvis egentlig litt for trøtt til dette. Teksten i Rang and Dale's sa

"epidemiological studies have not shown any increased risk of fetal malformation or cancer among cannabis users. "
Jeg er som sagt litt trøtt akkurat nå, og ble forvirret av det forrige avsnittet, som beskrev hvordan forsøk på mus har vist en økt forekomst av kreft ved injeksjoner med THC.

I stand corrected.

bra catch. Akkurat sånt vi trenger.

På langsiktige bivirkninger skal altså fostermisdannelse og kreft strykes.
Vis hele sitatet...

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Synes hele innlegget er en dårlig idè, spesiellt med tanke på at det ser ut som dette du skriver faktisk er fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager at du har fått det inntrykket siden jeg blingset og ikke så "not" i setningen, men slikt skjer. Jeg oppgir kilder på alle fakta jeg henter, og forsøker å være etteretterlig. Kildene er henvist i teksten ved bruken av tallhenvisninger til kildelisten, så dersom det er noe jeg sier du synes høres rart ut kan du se der hva kilden er.
Panisk depressiv
Dette er favoritten min når det gjelder cannabis-studier:
Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults

RESULTS:
Current marijuana use was significantly correlated (p < 0.05) in a dose-related fashion with a decline in IQ over the ages studied. The comparison of the IQ difference scores showed an average decrease of 4.1 points in current heavy users (p < 0.05) compared to gains in IQ points for light current users (5.8), former users (3.5) and non-users (2.6).
Vis hele sitatet...
Altså en godt designet studie som viser en høyere økning i IQ hos brukere enn ikke-brukere. Hos "tunge" brukere var det en nedgang, men som det står i tolkningen: A negative effect was not observed among subjects who had previously been heavy users but were no longer using the substance.

Med en liten pause kan nok de tunge brukerne finne opp kruttet og spille sjakk igjen.
Her også er depersonalisering/deralisering en mulig "bivirkning". Kilde? Meg og nesten alle på www.dpselfhelp.com

Just saying.
Det er jo mange mulige psykiske bivirkninger både av langvarig bruk og overdose.

Som angstanfall, depersonalisering, psykoser o.l.

Det må jo finnes en side med kilder til de forskjellige bivirkningene?
Panisk depressiv
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Det er jo mange mulige psykiske bivirkninger både av langvarig bruk og overdose.

Som angstanfall, depersonalisering, psykoser o.l.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å snu på det: Er rusbruk mer utbredt hos personer med psykiske problemer?

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Det må jo finnes en side med kilder til de forskjellige bivirkningene?
Vis hele sitatet...
Tungt lesestoff, men du finner det her: pubmed.org

Wikipedia har ofte stoff som er lettere lesbart, og du finner en del metainformasjon og diskusjon på diverse news-grupper.

Søk på cannabis og depersonalization: 39 treff
Søk på alcohol og depersonalization: 33 treff
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kevorkian Vis innlegg
Dette er favoritten min når det gjelder cannabis-studier:
Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults



Altså en godt designet studie som viser en høyere økning i IQ hos brukere enn ikke-brukere. Hos "tunge" brukere var det en nedgang, men som det står i tolkningen: A negative effect was not observed among subjects who had previously been heavy users but were no longer using the substance.

Med en liten pause kan nok de tunge brukerne finne opp kruttet og spille sjakk igjen.
Vis hele sitatet...
Tull. Har du lest noe mer enn abstractet?

Sitat av I artikkelteksten, konklusjonen
The IQ difference score for the heavy current users differed from that for non-users, but no such differences were apparent between light current users and non-users.
Vis hele sitatet...
Selv om brukere i denne studien gjennomsnittlig scoret minimalt høyere enn ikke brukere, var ikke dette en statistisk signifikant forskjell, og dermed kan en anta at de to gruppene er like. Altså at dem som ikke røyker og dem som røyker sjelden har samme intelligens.

Hvor mye en hadde røyket tidligere påvirket ikke IQ, kun nåværende bruk var en faktor.

Du fant ikke noe som sa at brukere har høyere IQ enn ikke brukere, men heller en studie som viser at brukere som røyker ofte har en lavere IQ sammenlignet med folk som røyker lite og som ikke røyker.
Sitat av Kevorkian Vis innlegg
Det er mulig å snu på det: Er rusbruk mer utbredt hos personer med psykiske problemer?

Vis hele sitatet...
Det vil jeg ikke ta stilling til her, jeg har mange ganger tenkt at det er slik, men når det er så lite midler til forskning på slikt er det ikke godt å si med sikkerhet.

Det jeg vet er at hvis jeg overdoser på cannabis, får jeg som oftest så sterk eksistensiell angst at det eneste jeg klarer å tenke på i flere timer er å ta livet mitt pga det er så meningsløst å leve.

Vil kalle det en slags bivirkning, vet ikke om dette er pga psykisk lidelse eller ei, det er for så vidt uinteressant.

Kilde:meg
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Tenker jeg slår sammen tråden med den intenderte om cannabidiol, da de for praktiske formål vel hører sammen?

Cannabis og amotivasjonssyndromet vil jeg se nærmere på før jeg poster noe om det. Mer forskning må leses.

Ting som skal legges til listen.

Kortsiktige bivirkninger:
Nedsatt IQ ved jevnlig høyt inntak av cannabis [COLOR="Red"]1[/COLOR].

Langsiktige bivirkninger:
Bronkitt og nedsatt funksjon i luftveiene (trangere) [COLOR="Red"]2[/COLOR], [COLOR="Red"]3[/COLOR]

Ikke-sikre bivirkninger:
KOLS (Usannsynlig) [COLOR="Red"]3[/COLOR]
Lungekreft (uklart) [COLOR="Red"]3[/COLOR]

Kilder:
1: Fried P. et al. Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults.CMAJ. 2002 Apr 2;166(7):887-91.
2: Tashkin DP. et al. Respiratory symptoms and lung function in habitual heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone, and nonsmokers. Am Rev Respir Dis. 1987 Jan;135(1):209-16.
3: Tashkin DP. Does cannabis use predispose to chronic airflow obstruction?, Eur Respir J. 2010 Jan;35(1):3-5.



Alle bidrag mottas med takk
Sitat av Drachir Vis innlegg
Tenker jeg slår sammen tråden med den intenderte om cannabidiol, da de for praktiske formål vel hører sammen?

Cannabis og amotivasjonssyndromet vil jeg se nærmere på før jeg poster noe om det. Mer forskning må leses.

Ting som skal legges til listen.

Kortsiktige bivirkninger:
Nedsatt IQ ved jevnlig høyt inntak av cannabis [COLOR="Red"]1[/COLOR].

Langsiktige bivirkninger:
Bronkitt og nedsatt funksjon i luftveiene (trangere) [COLOR="Red"]2[/COLOR], [COLOR="Red"]3[/COLOR]

Ikke-sikre bivirkninger:
KOLS (Usannsynlig) [COLOR="Red"]3[/COLOR]
Lungekreft (uklart) [COLOR="Red"]3[/COLOR]

Kilder:
1: Fried P. et al. Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults.CMAJ. 2002 Apr 2;166(7):887-91.
2: Tashkin DP. et al. Respiratory symptoms and lung function in habitual heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone, and nonsmokers. Am Rev Respir Dis. 1987 Jan;135(1):209-16.
3: Tashkin DP. Does cannabis use predispose to chronic airflow obstruction?, Eur Respir J. 2010 Jan;35(1):3-5.



Alle bidrag mottas med takk
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke den største cannabistilhengeren. Men slike "skadevirkninger" hører vel til med å røyke det sammen med urene produkter? Føler denne tråden er et veldig fint initiativ, men med slike kilder som er veldig motstridene føler jeg det blir veldig feil på mange måter...
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg er ikke den største cannabistilhengeren. Men slike "skadevirkninger" hører vel til med å røyke det sammen med urene produkter? Føler denne tråden er et veldig fint initiativ, men med slike kilder som er veldig motstridene føler jeg det blir veldig feil på mange måter...
Vis hele sitatet...
Ok. Har du lyst til å forklare litt nærmere? Hvordan er kildene motstridende?

Jeg kommer til å bruke betegnelsen "cannabis" på stoffet som beskrives i denne artikkelen. Store deler av artikkelen er skrevet med utgangspunkt i THC, men forskningen på mange områder av skadevirkninger omhandler "cannabis", og en artikkel om skadevirkninger av THC blir med dagens forskning vanskelig komplett.

Flere punkter:

Kortsiktige bivirkninger:
Svekket hukommelse og læringsevne i opp mot en måned etter avslutning av stort, jevnlig, cannabisbruk (merk at dette er hos voksne) [COLOR="Red"]4[/COLOR].
Langsiktige bivirkninger:
Langsiktig (over 6 uker, nøyaktig varighet ukjent) nedsatt hukommelse og læringsevne hos ungdom som bruker cannabis i større mengder. [COLOR="Red"]5[/COLOR]
Ikke-sikre bivirkninger:
Utprøvning av andre rusmidler (gateway teorien) (Sterk korrelasjon, men kausalitet usikker) [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Langsvarig psykose/schizofreni som ellers ikke ville inntruffet (Det er en sammenheng mellom cannabisbruk og psykose, men årsaken er muligens at folk med tendenser til psykoser bruker mer cannabis) [COLOR="Red"]2[/COLOR], [COLOR="Red"]3[/COLOR]
Kortvarige psykotiske symptomer (Det er en sammenheng, men det er usikkert hvilken vei sammenhengen går) [COLOR="Red"]3[/COLOR]


Kilder:
1: Fergusson DM. Cannabis use and other illicit drug use: testing the cannabis gateway hypothesis. Addiction. 2006 Apr;101(4):556-69.
2: Daniel Werb et al. Cannabis policy: Time to move beyond the psychosis debate. International Journal of Drug Policy
Volume 21, Issue 4, July 2010, Pages 261-264.
3: McLaren JA. et al. Assessing evidence for a causal link between cannabis and psychosis: a review of cohort studies. Int J Drug Policy. 2010 Jan;21(1):10-9. Epub 2009 Sep 26.
4: Grant I. et al. Non-acute (residual) neurocognitive effects of cannabis use: a meta-analytic study. J Int Neuropsychol Soc. 2003 Jul;9(5):679-89.
5: Schweinsburg AD. et al. The influence of marijuana use on neurocognitive functioning in adolescents. Curr Drug Abuse Rev. 2008 Jan;1(1):99-111.



Interessant for mange:

The contentious issue of whether cannabis use can cause serious psychotic disorders that would not otherwise have occurred cannot be answered from the existing data [COLOR="Red"]3[/COLOR] (McLaren, 2010)
Vis hele sitatet...
Bra inniativ,men mye gamle kilder du refererer til ser jeg,det foreligger mye ny troverdig forskning å studier på dette der ute ifra '10 å inneværende år. Ellers så er vel moderasjon,røyk det rent uten tobakk å aller helst med en vaporizer de få gangene man røyker for å unngå total forbrenning som utvikler toksiner og dritt å hva symptomer det medfører seg på sikt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Narkotikalisten. Som kilde for juridisk status i Norge.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Bra inniativ,men mye gamle kilder du refererer til ser jeg,det foreligger mye ny troverdig forskning å studier på dette der ute ifra '10 å inneværende år. Ellers så er vel moderasjon,røyk det rent uten tobakk å aller helst med en vaporizer de få gangene man røyker for å unngå total forbrenning som utvikler toksiner og dritt å hva symptomer det medfører seg på sikt.
Vis hele sitatet...
Eldre forskning er ikke nødvendigvis dårligere forskning. Men fint om du kunne bidra med den nyere forskningen du har funnet
Sitat av Drachir Vis innlegg
Virkestoff: Tetrahydrocannabinol
Andre navn: Hasj, cannabis etc.
Kjemisk formel:C21 H30 O2
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Tetrahydrocannabinol.svg/620px-Tetrahydrocannabinol.svg.png
Juridisk status i Norge: Ulovlig.
Dosering:
Kort oppsummert virkemåte og rusbeskrivelse: Gir en følelse av avslappethet og velvære, som ligner på effekten av etanol, men uten den samme dumdristighet og aggresjon. Følelse av skarpere sanser med lyder og farger som synes mer intense og fantastiske. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Medisinsk bruk:Kvalmestillende (antiemetic), nedsatt smertefølelse (analgesi) [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Akutt toksisitet: Liten toksisitet i doseområdet for bruk. Symptomer på overdose inkluderer sløvhet, trøtthet og forvirring, men ingen livstruende respirasjonsdempende eller blodtrykkssenkende effekt. Det er, med mindre en injiserer THC intravenøst i store mengder, ekstremt usannsynlig å oppleve en akutt toksisitet av cannabis. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Kortsiktige bivirkninger: Dårligere korttidshukommelse og mindre evne til å lære enkle oppgaver. Nedsatt motorisk koordinasjon. Katalepsi, hypotermi (nedkjøling), nedsatt smertefølelse (analgesi), økt apetitt, rask puls (tachycardi), utvidelse av blodårene i øyet (grunnen til at de blir rødsprengte), reduksjon av trykket inne i øyet, utvidelse av luftveiene. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Langsiktige bivirkninger:
Økt risiko for fosterskader, økt risiko for kreft. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Ikke sikre bivirkninger.

Kilder:
1: Rang and Dale's Pharmacology, 2007. p. 252.

Finner mer senere

Og for all del, bidra. Kom med kilder på ny kunnskap om cannabis og skadevirkninger, samt annet relevant informasjon!
Vis hele sitatet...
Hva betyr talla ?
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av zevz Vis innlegg
Hva betyr talla ?
Vis hele sitatet...
De er henvisninger til kilder. Som du kan se står det under "kilder" tall foran hver kilde. Dette er så alle kan lete opp informasjon de vil lese mer om, eller som de ikke stoler på.
åja, ser det nå
Troverdig var ikke ordet jeg skulle brukt,men heller nyere å bredere innsikt i hva bla annet thc å cbd og dems samarbeidende kvaliteter,har skjedd så mye bare det siste året med dette. Er ingen hemmelighet at å de som ikke er pre-disponerte for psykiske lidelser også vil merke psykiske å ofte psykotiske symptomer av langvarig bruk av komersielle strains som innholder så godt som bare thc å ikke noe cannabinoider. Er visst et 1:1 eller 1:2 forhold thc/cbd som er kluet for å så godt som utelukke de negative symptomene veldig mange opplever av rene thc strains. Ta en titt på denne linken http://cbdcrew.org/ som samarbeider med mr nice seeds/shantibaba med sin afghan haze som har blitt kryssa med resin seeds's cannatonic å utfallet av kryssningen kalles "the remedy"
Jeg kan glemme å nyte disse 20-25% thc strains da det ofte blir for overveldende å bare innta den psykoaktive thc'n,men når vi snakker mengder cbd å mye mindre thc så er det veien å gå om man fortsatt vil nyte cannabis å samtidig dra nytte av cbd's antipsykotiske effekter.
Ta en titt her å http://www.projectcbd.com/CBDiary.html
The remedy skal visstnok ha ca 10% thc å 15% cbd2:3 forhold,disse "vanlige" negative psykiske effektene som mange av oss opplever under thc-rus som panikk anfall,angst osv vil være så godt som fraværende med ekte cbd-rike strains sies det,en ny era er i sikte da det vil finnes en strain for et hvert sinn snart,ta en titt her å http://nmmmj.com/medical-pot-high/

Denne linken er bedre http://www.kitsapsun.com/news/2011/a...ond-the-high/#
Sitat av Drachir Vis innlegg
Langsiktige bivirkninger:
økt risiko for kreft. [COLOR="Red"]1[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Du kan skade lungene/luftveiene etter mange års bruk døgnet rundt, så vidt jeg har forstått det. Men det er ingenting i planten cannabis, som forårsaker kreft i lungene når man røyker det.

Derimot, sigaretter, som er innsprøytet og grodd med radioaktive midler (det er dette som gir kreft) har denne effekten.

Get your facts straight.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Derimot, sigaretter, som er innsprøytet og grodd med radioaktive midler (det er dette som gir kreft) har denne effekten.

Get your facts straight.
Vis hele sitatet...
Alt rundt deg inneholder radioaktive isotoper. Inhalering av dei kan føre til kreft. Tobakk er ikkje sprøyta med spesielt radioaktive substanser, det er heller følge av at det er ei plante som tar opp det som er i miljøet.

Det er forøvrig ikkje berre radioaktiviteten i sigaretter som gir kreft, du har ymse andre irriterande stoff òg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco...al_carcinogens
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alt rundt deg inneholder radioaktive isotoper. Inhalering av dei kan føre til kreft. Tobakk er ikkje sprøyta med spesielt radioaktive substanser, det er heller følge av at det er ei plante som tar opp det som er i miljøet.

Det er forøvrig ikkje berre radioaktiviteten i sigaretter som gir kreft, du har ymse andre irriterande stoff òg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tobacco...al_carcinogens
Vis hele sitatet...
Både du og jeg eller en banan er litt radioaktive. Men bare sjekk alt som er adda inn i sigaretter, og se på flyene som flyr over cropsa med tobakk som sprøyter dem med dritt. Det er noe heeelt annet enn å røyke en 100% naturlig ren plante.
Sist endret av Dagdriver; 26. juli 2011 kl. 00:32.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Dette er feil. Du kan skade lungene/luftveiene etter mange års bruk døgnet rundt, så vidt jeg har forstått det. Men det er ingenting i planten cannabis, som forårsaker kreft i lungene når man røyker det.

Derimot, sigaretter, som er innsprøytet og grodd med radioaktive midler (det er dette som gir kreft) har denne effekten.

Get your facts straight.
Vis hele sitatet...
Hei Dagdriver, ser du er relativt ny på forumet. En liten oppfordring. Før du poster i tråder med 2 sider er det en fordel å lese gjennom de postene som allerede ligger inne i tråden, særlig dersom du skal påpeke feil. Det du sier angående cannabis er tilsynelatende riktig, jeg har ihvertfall ikke enda sett god dokumentasjon på at det ikke er det, men er allerede nevnt og tatt hensyn til.

Du skjønner nok mer om du hadde tatt deg tid til å lese denne posten tidligere i tråden.

Sitat av Drachir
Bra du nevnte dette med kreft, jeg er tydeligvis egentlig litt for trøtt til dette. Teksten i Rang and Dale's sa

"epidemiological studies have not shown any increased risk of fetal malformation or cancer among cannabis users. "
Jeg er som sagt litt trøtt akkurat nå, og ble forvirret av det forrige avsnittet, som beskrev hvordan forsøk på mus har vist en økt forekomst av kreft ved injeksjoner med THC.

I stand corrected.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Både du og jeg eller en banan er litt radioaktive. Men bare sjekk alt som er adda inn i sigaretter, og se på flyene som flyr over cropsa med tobakk som sprøyter dem med dritt. Det er noe heeelt annet enn å røyke en 100% naturlig ren plante.
Vis hele sitatet...
Sprøytemidler som brukes er som regel underlagt svært strenge restriksjoner mtp. blant annet fare for kreftfremkallende effekter.

At en naturlig plante på noen måte nødvendigvis er "ren" i forstanden ikke skadelig, er en dum slutning.

Men dette er OT, og jeg ser at du gjerne tar dette et annet sted.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Etter et lengre avbrekk fra forumet tenkte jeg å ta opp denne tråden igjen. Innspill mottas med takk.


Virkestoff: Tetrahydrocannabinol + cannabidiol + andre.
Andre navn: Hasj, cannabis etc.
Kjemisk formel: Flere stoffer
Juridisk status i Norge: Ulovlig.
Dosering:

Kort oppsummert virkemåte og rusbeskrivelse: Gir en følelse av avslappethet og velvære, som ligner på effekten av etanol, men uten den samme dumdristighet og aggresjon. Følelse av skarpere sanser med lyder og farger som synes mer intense og fantastiske. [COLOR="Red"]1[/COLOR]

Medisinsk bruk: Kvalmestillende (antiemetic), nedsatt smertefølelse (analgesi) [COLOR="red"]1[/COLOR]

Akutt toksisitet: Liten toksisitet i doseområdet for bruk. Symptomer på overdose inkluderer sløvhet, trøtthet og forvirring, men ingen livstruende respirasjonsdempende eller blodtrykkssenkende effekt. Det er med mindre en injiserer THC intravenøst i store mengder, ekstremt usannsynlig å oppleve en akutt toksisitet av cannabis. [COLOR="red"]1[/COLOR]

Kortsiktige bivirkninger:
  • Dårligere korttidshukommelse og mindre evne til å lære enkle oppgaver. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt motorisk koordinasjon. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Katalepsi [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Hypotermi (nedkjøling) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt smertefølelse (analgesi) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Økt apetitt [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Rask puls (tachycardi)[COLOR="red"]1 [/COLOR]
  • Utvidelse av blodårene i øyet (grunnen til at de blir rødsprengte) [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Reduksjon av trykket inne i øyet [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Utvidelse av luftveiene. [COLOR="red"]1[/COLOR]
  • Nedsatt IQ ved jevnlig høyt inntak av cannabis [COLOR="red"]2[/COLOR]
  • Svekket hukommelse og læringsevne i opp mot en måned etter avslutning av stort, jevnlig, cannabisbruk (merk at dette er hos voksne) [COLOR="red"]8[/COLOR]

Langsiktige bivirkninger:
  • Bronkitt og nedsatt funksjon i luftveiene (trangere)[COLOR="red"] 3[/COLOR],[COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Langsiktig (over 6 uker, nøyaktig varighet ukjent) nedsatt hukommelse og læringsevne hos ungdom som bruker cannabis i større mengder. [COLOR="red"]9[/COLOR]

Ikke sikre bivirkninger.
  • KOLS (Usannsynlig) [COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Lungekreft (uklart) [COLOR="red"]4[/COLOR]
  • Utprøvning av andre rusmidler (gateway teorien) (Sterk korrelasjon, men kausalitet usikker) [COLOR="red"]5[/COLOR]
  • Langsvarig psykose/schizofreni som ellers ikke ville inntruffet (Det er en sammenheng mellom cannabisbruk og psykose, men årsaken er muligens at folk med tendenser til psykoser bruker mer cannabis) [COLOR="red"]6[/COLOR],[COLOR="red"] 7[/COLOR]
    Sitat av McLaren, 2010
    The contentious issue of whether cannabis use can cause serious psychotic disorders that would not otherwise have occurred cannot be answered from the existing data
    Vis hele sitatet...
  • Kortvarige psykotiske symptomer (Det er en sammenheng, men det er usikkert hvilken vei sammenhengen går) [COLOR="red"]7[/COLOR]
  • Amotivasjonssyndromet, med nedsatt deltakelse i utdanning, lavere karakterer etc. Det er en assosiasjon, men kausalitet er usikker [COLOR="red"]10[/COLOR]


Kilder:
1: Rang and Dale's Pharmacology, 2007. p. 252.
2:Fried P. et al.Current and former marijuana use: preliminary findings of a longitudinal study of effects on IQ in young adults.CMAJ. 2002 Apr 2;166(7):887-91.
3: Tashkin DP. et al.Respiratory symptoms and lung function in habitual heavy smokers of marijuana alone, smokers of marijuana and tobacco, smokers of tobacco alone, and nonsmokers.Am Rev Respir Dis. 1987 Jan;135(1):209-16.
4: Tashkin DP.Does cannabis use predispose to chronic airflow obstruction?, Eur Respir J. 2010 Jan;35(1):3-5.
5: Fergusson DM.Cannabis use and other illicit drug use: testing the cannabis gateway hypothesis.Addiction. 2006 Apr;101(4):556-69.
6: Daniel Werb et al.Cannabis policy: Time to move beyond the psychosis debate. International Journal of Drug Policy
Volume 21, Issue 4, July 2010, Pages 261-264.
7: McLaren JA. et al.Assessing evidence for a causal link between cannabis and psychosis: a review of cohort studies.Int J Drug Policy. 2010 Jan;21(1):10-9. Epub 2009 Sep 26.
8: Grant I. et al. Non-acute (residual) neurocognitive effects of cannabis use: a meta-analytic study. J Int Neuropsychol Soc. 2003 Jul;9(5):679-89.
9: Schweinsburg AD. et al.The influence of marijuana use on neurocognitive functioning in adolescents.Curr Drug Abuse Rev. 2008 Jan;1(1):99-111.
10: Lynskey M,Hall W. The effects of adolescentcannabisuse on educational attainment: a review. Addiction.2000 Nov;95(11):1621-30.
Sist endret av Drachir; 13. januar 2012 kl. 15:31.