Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2835
Jeg ønsker med dette å dele mine synspunkter på hvorfor jeg er imot legalisering av cannabis. Forhåpentligvis kan vi med en saklig diskusjon rundt momentene som tas opp, alle bli litt klokere. Er det en ting som er sikkert så er det nettopp det at vi ikke kommer til å bli enige, men det kan vi fint leve med. Derimot tror jeg at kunnskap om motdebattanter og deres syn er viktige bidrag inn i debatten.

Narkotikabekjempelse blir ofte omtalt som en krig. Enkelte hevder igjen at denne krigen ikke kan vinnes. En krig består av flere slag. For hver person vi klarer å gi et liv hvor rus spiller en minimal rolle, ja de slagene er etter min mening verdt å kjempe for.

Jeg ser at flere av anti-legaliseringsbefolkningen ikke ønsker sammenligningen med alkohol. Her er jeg uenig og jeg vil redegjør for dette nedenfor.

Uavhengig av hvilke metoder vi mener vil føre frem til suksess vil vi aldri nå 0% rusmisbrukere. Men dette betyr ikke at vi skal gi opp kampen. Parallelt kan vi se på antall drepte i trafikken. Vi kommer aldri til å nå 0%, men det er det vi må jobbe imot.

Som flere andre pro-legaliseringsmedlemmer på forumet har nevnt er forskningen motstridene. Dere som er for, leter frem forskningsrapporter til deres forsvar og det samme gjør vi på “nei-siden”.

Så over til mine synspunkter i cannabis-/alkoholdebatten.

Cannabis
I følge SIRUS ønsket 6,80% av de spurte ungdommene i 2008 at cannabis skulle selges fritt. Det er da 93,2% som ikke ønsker dette. Det store flertallet ønsker dermed ikke cannabis legalisert.

Videre er det hele 12% som sier de ville prøvd cannabis dersom det ikke var fare for å bli arrestert. Altså har her forbudet en forebyggende effekt på de 12%.

http://statistikk.sirus.no/sirus/ind...alog/Catalog16

10,5% oppgir i 2008 å ha prøvd cannabis. Igjen velger jeg å vinkle dette den andre veien. 89,5% av de spurte har ikke prøvd, nok en gang det store flertallet. Ser man på tallene fra 2000 og frem til 2008 ser man en relativt stor nedgang i ungdom som oppgir å ha brukt cannabis.

Jeg forstår ut i fra det jeg leser fra brukere at den avslappende effekten kan være behagelig. Derimot så ser jeg i tillegg hvordan flere skriver at de blir asosiale, sløve, svekkelse av korttidshukommelse og innlæringseffekt. Dette er etter min mening en svært negativ effekt. Samfunnet trenger så mange som mulige opplagte og klare til å gjøre en innsats for fellesskapet.

Av så mange ting vi kan ta tak i samfunnet, så syntes jeg det å skulle lovliggjøre et rusmiddel som ikke spesielt viktig. Rus (legalt/illegalt) har både positive og negative sider. Willy Pedersen bruker en god beskrivelse i tittelen til boka “Bittersøtt”.

Spørsmålet for meg er om de positive sidene veier opp for de negative sidene. Her kommer jeg frem til nei. Jeg tror at man kan skaffe seg mye bedre opplevelser uten at rus er inne i bildet. Sunne holdninger og positive opplevelser har en verdi høyere enn rus av ulike stoffer.

Alle opplever perioder med motgang. Rus og lidelser er en dårlig kombinasjon. Faren er hvis rusen blir en måte å unnslippe problemer på. Problemet er bare at rusen gir en falsk pause. Problemet er der fortsatt. I min optimale verden ville folk med vansker ha fått hjelp av helsevesenet og ikke av rus fra ulike stoffer. Det er dette jeg mener vi må jobbe for.

Alkohol
Sammenligningen med alkohol er et evig tema. Og ja, alkohol skader og koster. Der er vi så enige vi kan få blitt. Også myndighetene ser dette, dog går dette sakte. Innførsel, salg, skjenkebestemmelser og ikke minst skjenketider er stadig et diskusjonstema. Det vi kan lese ut fra myndighetene er at det er ønskelig å stramme inn.

Alkohol som selges med restriksjoner satt av staten, smugles i store kvanta inn i landet. Dette til tross for at hele norges befolkning har legal tilgang til dette. Det svarte markedet består. Hvert år har det vært en økning av beslag fra Tollvesenet.

http://statistikk.sirus.no/sirus/ind...alog/Catalog10

Heldigvis viser statistikken for 2008 en svak nedgang i alkoholbruken blant ungdom. Dessverre er det fortsatt alt for høyt.

http://statistikk.sirus.no/sirus/ind...talog/Catalog7

Konklusjon
Min tolkning av dette er dermed at “legaliseringen” av alkohol, ikke fungerer. Folk drikker ikke mindre, det smugles større mengder alkohol og det illegale markedet består. Derfor er jeg skeptisk til å legalisering av flere rusmidler.

Jeg lar meg imponere over engasjementet mange viser rundt cannabis, til tross for at jeg syntes det er noe unødvendig. Jeg hadde ønsket at dere kunne bruke like mye energi på å fronte kampen mot alkohol, som kampen for cannabis. Etter mitt syn får vi ikke bukt med voldsepisoder, voldtekter osv ved å legalisere cannabis. Vi får gjøre oss ferdig med alkohol først.

Jeg er av den hellige overbevisning om at de virkelig betydningsfulle øyeblikkene er de uten rus.
Sitat av C30 Vis innlegg
smugles større mengder alkohol og det illegale markedet består. Derfor er jeg skeptisk til å legalisering av flere rusmidler.
Vis hele sitatet...
Du mener at det ville være et mindre krimminelt marked rundt alkohol hvis det hadde vært ulovelig?
C30
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
Du mener at det ville være et mindre krimminelt marked rundt alkohol hvis det hadde vært ulovelig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mitt poeng. Ser at det kanskje kan være litt rotete formulert.

Poenget mitt i det avsnittet er å sette fokus på at "legaliseringen" heller ikke har ført frem til suksess.
Sitat av C30 Vis innlegg
Nei, det er ikke mitt poeng. Ser at det kanskje kan være litt rotete formulert.

Poenget mitt i det avsnittet er å sette fokus på at "legaliseringen" heller ikke har ført frem til suksess.
Vis hele sitatet...
Så hva er poenget ditt? Hva er "suksess"?

Om vi skal tro grafer fra andre land, så må det sies at avkriminalisering og legalisering fører til et lavere forbruk. Det virker som om det er hovedmålet ditt. Det illegale alkoholsalget har forøvrig gått drastisk ned, etter at forbudet ble opphevet.

For meg er det allikevel ikke det som er hovedargumentet for legalisering. Jeg synes en hver borger av dette samfunnet, bør kunne få lov til å være et fullverdig medlem av samfunnet. Det får rett og slett ikke cannabisbrukere i dag lov til. Jeg, som er en bruker av cannabis, har fått sett konsekvensene av dette, ved å ha et rulleblad som innebærer cannabisbesittelse. Flere jobbmuligheter er innskrenket, samt min frihet til å reise utenlands.

Cannabis er ikke den sorte ulven som den har blitt portrettert som gjennom media. Det er fullt mulig å leve et meningsfullt liv i kombinasjon med cannabisbruk. Det er rett og slett ikke så skadelig som du, og andre, skal ha det til. Jeg har brukt planten i flere år, og fungerer, dog kun ifølge meg selv, relativt godt (hverken bedre eller dårligere enn hva jeg hadde gjort uten stoffet) i samfunnet.

Hovedpoenget for meg blir den personlige friheten som følger en legalisering. Jeg vil rett og slett kunne nyte en joint i samme frihet, samme fellesskapsfølelse og motta samme forståelse som jeg kan når jeg ta meg en øl. Hvorfor kan jeg ikke det? Hvorfor kan samfunnet slenge meg på glattcella og bøtelegge for en aktivitet jeg kan kontrollere, og som jeg føler er best for meg?

Jeg ble ikke klokere av argumentasjonen din, og hvis det er noe du mener du har formulert uklart, ber jeg deg pent formulere deg igjen.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 29. juni 2011 kl. 03:11.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Ønsker mye mer snakk om rusmidler i undervisningen, og ikke bare de negative sidene og utdaterte fakta. Men på en annen side så vil vel ikke staten ha en ruset og sløv befolkning, har vel noe med prestisje eller lands-rykte å gjøre?
Tror det er manglende kunnskap som gjør at ungdommen svarer at de ikke har prøvd eller vil prøve cannabis.

Ogs som er sakt så mang en gang, mye snakk om cannabis er jo bare bullshit. På en pressekonferanse på Øst-landet kan en politiker uttale seg "Cannabis har en sløvende effekt, og kan virke negativt på korttidshukommelsen" - og så sprer det seg på folkemunne til Nord-trøndelag der det ender opp som "HANJ DERRANE CANNABIS E JÆVLI FARLIJ SJØH, SKA HOLJD MÆ TE HEIMBRENTEN"
Sist endret av wavezor; 29. juni 2011 kl. 03:25.
C30
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Så hva er poenget ditt? Hva er "suksess"?

Om vi skal tro grafer fra andre land, så må det sies at avkriminalisering og legalisering fører til et lavere forbruk. Det virker som om det er hovedmålet ditt. Det illegale alkoholsalget har forøvrig gått drastisk ned, etter at forbudet ble opphevet.

For meg er det allikevel ikke det som er hovedargumentet for legalisering. Jeg synes en hver borger av dette samfunnet, bør kunne få lov til å være et fullverdig medlem av samfunnet. Det får rett og slett ikke cannabisbrukere i dag lov til. Jeg, som er en bruker av cannabis, har fått sett konsekvensene av dette, ved å ha et rulleblad som innebærer cannabisbesittelse. Flere jobbmuligheter er innskrenket, samt min frihet til å reise utenlands.

Cannabis er ikke den sorte ulven som den har blitt portrettert som gjennom media. Det er fullt mulig å leve et meningsfullt liv i kombinasjon med cannabisbruk. Det er rett og slett ikke så skadelig som du, og andre, skal ha det til. Jeg har brukt planten i flere år, og fungerer, dog kun ifølge meg selv, relativt godt (hverken bedre eller dårligere enn hva jeg hadde gjort uten stoffet) i samfunnet.

Hovedpoenget for meg blir den personlige friheten som følger en legalisering. Jeg vil rett og slett kunne nyte en joint i samme frihet, samme fellesskapsfølelse og motta samme forståelse som jeg kan når jeg ta meg en øl. Hvorfor kan jeg ikke det? Hvorfor kan samfunnet slenge meg på glattcella og bøtelegge for en aktivitet jeg kan kontrollere, og som jeg føler er best for meg?

Jeg ble ikke klokere av argumentasjonen din, og hvis det er noe du mener du har formulert uklart, ber jeg deg pent formulere deg igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg betviler ikke at du fungerer svært godt selv om du bruker cannabis.

At du kan kontrollere din bruk tviler jeg heller ikke på.

Som jeg både starter og avslutter med, trekker jeg frem rusens betydning. Noe jeg mener er overdrevet og til en viss grad unødvendig.

Jeg ser ikke hvorfor vi skal legalisere et stoff, når det kun er 6,80% av de spurte ungdommen som ønsker dette. Dermed kommer min oppfordring om å bli med å arbeide mot alkoholens virkninger, da det etter mitt syn ikke er godt nok grunnlag for cannabis.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg betviler ikke at du fungerer svært godt selv om du bruker cannabis.

At du kan kontrollere din bruk tviler jeg heller ikke på.

Som jeg både starter og avslutter med, trekker jeg frem rusens betydning. Noe jeg mener er overdrevet og til en viss grad unødvendig.

Jeg ser ikke hvorfor vi skal legalisere et stoff, når det kun er 6,80% av de spurte ungdommen som ønsker dette. Dermed kommer min oppfordring om å bli med å arbeide mot alkoholens virkninger, da det etter mitt syn ikke er godt nok grunnlag for cannabis.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal alle andre lide fordi du misliker rus?

Når det kommer til legaliseringen av alkohol vil jeg enkelt å greit peke mot forbudstiden i USA. Hvor kriminaliseringen av alkohol ikke fungerte og skapte et massivt svaremarked.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg forstår ut i fra det jeg leser fra brukere at den avslappende effekten kan være behagelig. Derimot så ser jeg i tillegg hvordan flere skriver at de blir asosiale, sløve, svekkelse av korttidshukommelse og innlæringseffekt. Dette er etter min mening en svært negativ effekt. Samfunnet trenger så mange som mulige opplagte og klare til å gjøre en innsats for fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk litt enig i dette, men det er kun fordi jeg syns daglig bruk av et stoff er alt for mye. Slik jeg nyter stoffet, med måte, har jeg ikke opplevd noe av de negative sidene du nevner. Det er mer et holdnings-problem, enn problem med selve substansen.

Sitat av C30 Vis innlegg
Av så mange ting vi kan ta tak i samfunnet, så syntes jeg det å skulle lovliggjøre et rusmiddel som ikke spesielt viktig.
Vis hele sitatet...
Du glemmer en, etter min oppfatning, særdeles viktig ting her: nettverket rundt produksjon, frakt og distribusjon. Det er utrolig mange liv som går tapt hvert år grunnet det miljøet cannabis er havnet i. Liv blir ødelagt, familier oppløst og selv uskyldige blir drept. Hadde vi kontrollert produksjon -> salg hadde vi kanskje hindret store mafia-virksomheter å bli så store og mektige. Det var akkurat likt i USA i 20/30-årene. Mafiakartell ble bygget opp på forbudet, og de kriminelle godene dette fører med seg.

Sitat av C30 Vis innlegg
Spørsmålet for meg er om de positive sidene veier opp for de negative sidene. Her kommer jeg frem til nei. Jeg tror at man kan skaffe seg mye bedre opplevelser uten at rus er inne i bildet. Sunne holdninger og positive opplevelser har en verdi høyere enn rus av ulike stoffer.
Vis hele sitatet...
Dette blir litt som at en veganer skal overbevise alle at "mat uten kjøtt er kjempegodt!" - noe det selvsagt kan være. Men jeg liker kjøttet, selv om ikke du gjør det.

Sitat av C30 Vis innlegg
Problemet er bare at rusen gir en falsk pause. Problemet er der fortsatt.
Vis hele sitatet...
Men matlysten til cellegift-pasienter er genuin, for å ta et eksempel. Og cannabis som medisin ER faktisk ikke bare et salgspunkt.
Jeg er enig i at ikke alt blir perfekt livet ut om du benytter rusmidler, men for noen kan det hjelpe mye. Også her vil jeg nevne at jeg tror det verste er holdningen til stoffet, samme hva stoffet er.


Sitat av C30 Vis innlegg
Alkohol som selges med restriksjoner satt av staten, smugles i store kvanta inn i landet. Dette til tross for at hele norges befolkning har legal tilgang til dette. Det svarte markedet består. Hvert år har det vært en økning av beslag fra Tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Hvor mye blir smuglet inn kontra totalkonsumet? Og hvor mye ble smuglet/ulovlig framstilt under forbudstiden kontra konsum? Jeg tror legaliseringen av alkohol har hjulpet stort på vei, men vi er ennå ikke helt i mål.
Personlig ville jeg hatt all alkohol, samt tobakk, på polet, men holdninger etc..



Dessuten var alkoholen som ble solgt under forbudstiden langt sterkere enn årene før og etter, noe som også er et viktig poeng.
Om kriminelle miljøer skal kontrollere produksjon av ulike stoffer, er det umulig å si hva du faktisk kjøper. Dette gjelder ikke så mye cannabis som andre stoffer, men også cannabis blir mer og mer potent. Det er også forekommelser av at selger "buffer ut" hasjen for å øke volum, og slik også fortjeneste.
Selger de derimot cannabis på apotek/pol, kan du med større sikkerhet vite hva du kjøper. Slik det er med alkohol i dag. Og jeg kjøper heller ei dyr flaske på vinmonopolet, enn noe billig metanol-sats fra en luguber kar i skogen.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg betviler ikke at du fungerer svært godt selv om du bruker cannabis.

At du kan kontrollere din bruk tviler jeg heller ikke på.

Som jeg både starter og avslutter med, trekker jeg frem rusens betydning. Noe jeg mener er overdrevet og til en viss grad unødvendig.

Jeg ser ikke hvorfor vi skal legalisere et stoff, når det kun er 6,80% av de spurte ungdommen som ønsker dette. Dermed kommer min oppfordring om å bli med å arbeide mot alkoholens virkninger, da det etter mitt syn ikke er godt nok grunnlag for cannabis.
Vis hele sitatet...
Ga kp ved feiltrykk.
Hvorfor henger du deg opp i at det kun er 6,80% av ungdommene som ønsker legalisering?Folk flest har jo ikke noe reel kunnskap om cannabis,så det er jo ikke noe rart at det tallet er lavt.Det dem kan om temaet er det dem har lært på barne og ungdommskolen og igjennom myter som florerer i samfunnet.
Blant de som har lest mye om emne og satt seg godt inn i det,så er brorparten for en legalisering.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3331648.ece
Sist endret av JayHova; 29. juni 2011 kl. 05:47.
@C30
6,90% av ungdommen? Hvem er denne ungdomme, og hvorfor er ikke norges befolkning dem som blir sjekket?

Jeg poengterer med at Cannabis har såpass mange positive egenskaper (Også de negative, som jeg ALDRI har opplevd iløpet av 8 år vellogmerke) og gjør så liten skade på samfunnet. Samtidig som det er så mange som røyker og blir bøtelagt&fengslet for SMÅ besittelser. Legg skatt og legaliser = Millioner i saksomkostninger blir borte og millioner ekstra skatt fra statssalg.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg forstår ut i fra det jeg leser fra brukere at den avslappende effekten kan være behagelig. Derimot så ser jeg i tillegg hvordan flere skriver at de blir asosiale, sløve, svekkelse av korttidshukommelse og innlæringseffekt. Dette er etter min mening en svært negativ effekt. Samfunnet trenger så mange som mulige opplagte og klare til å gjøre en innsats for fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Såklart, de negative trekkene kommer jo frem etter en viss tid med missbruk.
Om man nyter en joint i ny og ned, uten å missbruke det. F.eks ta en joint i ny og ned, kanskje om helgene, om man holder seg til det, skal du se at de posetive sidene trekker mye mer opp enn de ubetydelige små negative sidene, med tanke på moderat bruk.

ALT er skadelig ved missbruk, det er ikke å komme unna. Så lenge man holder seg til et moderat bruk, så går alt greit. I tilleg så er det lettere å slutte med cannabis enn å drikke kafe. "kilde."
Jeg synes Zepur gjør noe veldig gode poenger her.

Du glemmer en, etter min oppfatning, særdeles viktig ting her: nettverket rundt produksjon, frakt og distribusjon. Det er utrolig mange liv som går tapt hvert år grunnet det miljøet cannabis er havnet i. Liv blir ødelagt, familier oppløst og selv uskyldige blir drept. Hadde vi kontrollert produksjon -> salg hadde vi kanskje hindret store mafia-virksomheter å bli så store og mektige. Det var akkurat likt i USA i 20/30-årene. Mafiakartell ble bygget opp på forbudet, og de kriminelle godene dette fører med seg.
Vis hele sitatet...
Jeg vil også få belyse de positive sidene, nemlig at vi hadde kunnet ta skatter på inntektene ved hele prossessen (fra dyrking til ferdig salg), at vi hadde hatt mulighet for en oversikt over det totale forbruket, arbeidsplasser blir generert og det finnes nok helt sikkert mange flere.
Sirus som du referer til gikk for ikke så lenge siden også ut med en rapport som forklarte at det burde åpnes for en reel debatt om legalisering, dette begrunnet de bl.a. med at alkohol hadde en større fysiologisk og sosiale negativ ringvirkning enn marihuana. Jeg finner ikke tilbake til linken, men skal poste den hvis/når jeg gjør det.

Det som også er ett vesentlig poeng for meg, er å skille mellom bruk og misbruk. Når mange snakker om legalisering, ser de for seg ett røyklokk som senker seg over landet. Men gjennom å skape en god kultur med denne rusen, tror jeg vi vil kunne komme litt til bote med den ukulturen vi har i forhold til alkohol (norske fylla).
Jeg tror alikavell at den personlige friheten er det som til syvende og sist er det som veier mest hos de fleste.
6.90% av ungdommen det er snakk om har fått med seg hva cannabis dreier seg om (noen er sikkert livlige stonere med enkelte illusjoner om fri flyt av narkotika, dog, det er ikke poenget), resterende har ikke kunnskapen cannabis til å kunne lire av seg et svar som holder mål.

Alle tidligere forskning viser at forbud er synonymt med økt forbukt, mindre ført statistikk og generelt misnøye for gruppen det får en effekt for - altså de som ønsker å nyte stoffene som blir påvirket av forbudet. Det gagner verken samfunnet, deg, meg, eller personen som blir tatt for bruk/besittelse bra om en eventuell bøtelegging av vedkommende/fengsling finner sted.

Du sier selv at vi aldri vil oppnå null rusmisbrukere, og det er jeg helt enig i. Alt kan misbrukes, og mye kan gi rus. Har man såpass kunnskap, vet man også hvordan man kombinerer disse, for å stadig gjøre bruken av rus mer misbrukende - so to speak. Dette kan vi se fra dyreverden, og tidlig menneskealder. Rusen er kommet for å bli, og det samme gjelder misbruk.

Derfor må vi ikke bøtelegge og fengsle, og i samme slengen ødelegge mulighetene for personen som nyter rus - men heller forebygge de som ønsker og treger hjelp. Det tilbudet den dag i dag, er skammelig dårlig. Det som følger av en sykelig nedprioritering, samt helt sikkert en del andre faktorer - manglende penger i statskassen til slike forebyggende tiltak, muligens? Jeg vet ikke. Uansett tolker jeg det dithen, at en skattebelagt legitim måte å ruse seg på vil bidra til frigjorte ressurser for politiet, mer penger til å forebygge de som har en destruktiv misbruk, og atpåtil gjøre borgerne mer lovlydige.

Jeg vil også legge til det faktum at jeg, og alle jeg kjenner (dårlig argumentasjon, men jeg syns det er relevant) er enstemte om at dersom en legalisering var reell, og vi kunne kjøpt og nytt rusen lovlig, ville vi gjort det til en høyere pris enn det illegale markedet kan tilby, nettopp fordi det gagner hele samfunnet bedre om vi bidrar i form av skattebelagte varer, og ikke bidrar til mer penger for de organiserte kriminelle.
Grunnen til at så få av ungdom har prøvd cannabis (er 16år) er etter min oppfatning: feilinformasjon, absolutt ingen i min klasse aner denpositive siden ved cannabis. Da flere i klassen min fikk vite at jeg røyker cannabis i ny og ne, DA fikk jeg uendelig med moralprekner av gode venner som heller inpå sprit i helgene og noen som snuser.

De feier vekk mine påstander med stoff fra lærebøker. Men de ser ikke sannheten, de vil heller ha morfin behandling enn medisinks marijuana noe som jeg mener blir feil.

Jeg røyker når nervesykdommen restless legs er på det verste for meg, og det funker. Så Jeg skal da helle innpå ibux og sovepiller istedenfor? Eller ta de pillene jeg får fra legen som gir kritiske bivirkninger til 1/100? Det blir feil for meg
Jeg ser mange gode synspunkt fra begge parter, men å ta opp denne diskusjonen her inne blir vanskelig. Jeg vil tro alle som bruker rusmidler her er så oppegående at de har et godt forhold til det. Dersom dette skulle legaliseres, tror jeg den vanlige personen ville kommet til å bli litt for glad i å ruse seg. Særlig som trådstarter nevner ved nedgangsperioder.
Sitat av C30 Vis innlegg
Konklusjon
Min tolkning av dette er dermed at “legaliseringen” av alkohol, ikke fungerer. Folk drikker ikke mindre, det smugles større mengder alkohol og det illegale markedet består. Derfor er jeg skeptisk til å legalisering av flere rusmidler.
Vis hele sitatet...
1. Folk drikker ikke mindre, er helt riktig. Men folk som nyter cannabis røyker heller ikke mindre pga et forbud. Det eneste er at de må ty til kriminelle handlinger for å få tak i dette, og dermed støtter de denne virksomheten. Synes du det er bra?

2. Det smugles (større?) mengder alkohol og det illegale markedet består. At det finnes et illegalt alkohol-marked, kan jeg forsåvidt si meg enig i. Men den absolutt største delen av Norges befolkning velger heller å ty til butikkenes, polets og utestedenes skjenkevilkår. Noe som gjør at vi (Norge, staten, det offentlige) har en mye større kontroll på hva og hvor mye som blir konsumert. Så det illegale cannabis-markedet, vil høyst sannsynlig svekkes noe enormt.

3. At folk er skeptiske til å legalisere flere rusmidler forstår jeg veldig godt. Som typiskt; "Hvorfor skal vi ha enda et rusmiddel?". Folk er like forskjellige som freak.no og seher.no. Det kommer alltid til å være folk som er nysgjerrige og vil bruke rus. Det er her en helt ny ruspolitikk og bedre informasjon kommer inn. Nå har vi hatt et forbud lenge, og som vi ser; det fungerer ikke. På tide med en fornyet tankegang.
Legalisering av alkohol fungerer ikke? Du bør lese om hvordan det var under forbudstiden, så ser du hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

Har redigert og satt sammen noe Mentalmelt har skrevet i en tidligere diskusjon, poster bare det her. Det i parentes har jeg selv lagt til.

Tar vi ikke et samfunnsansvar når vi håndhever forbudet?

- Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom et forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg. Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har feilet totalt, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden, og dermed ta kontroll over markedet, sikre kvaliteten, beskatte varene, og frata de kriminelle miljøene enorme inntektskilder og maktposisjoner. Gjennom forbudet gir vi fra oss muligheten til å kontrollere markedet gjennom tiltak som aldersgrenser og kvalitetskontroller. Man gir rett og slett hele ansvaret til de kriminelle, som selvsagt ikke finner det for godt å begrense tilgang, eller å sikre kvalitet på noen som helst måte.

- Jeg mener man fraskriver seg ansvar når man velger å lukke øynene for hvor dårlig forbudet fungerer, og heller tviholder på en utdatert og feilslått politikk av frykt for å rokke ved en inngrodd, nærmest religiøs moral som nå har preget den politiske scenen i mange tiår. Man er redd for hva USA vil si, hva EU vil si, og ikke minst hva de gamle partiveteranene vil si. Det er lite mot å finne hos norske politikere til å gå i mot noe som så mange har tviholdt på så lenge. Karrieren er gjerne viktigere enn å ta det samfunnsansvaret som man egentlig vet man burde. (Det er ikke tilfeldig at svært mange mennesker fra høytstående stillinger som nå uttalerer seg positivt om legalisering, ikke lenger er i den stilling og maktposisjon de én gang var i.) Det er politikernes feighet som er skyld i opprettholdelsen av dette feilslåtte systemet, og det er deres ansvar å rydde opp før flere liv renner ned i avløpet.


Det er et samfunnsøkonomisk hensyn her. Selv om vi allerede har mange forhold som er en belastning på samfunnet, er ikke det et argument for at vi skal skaffe oss flere.


- Hvis vi skal se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, så kan vi jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet gjennom forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver. (Alt dette uten at vi ser en nevneverdig forbedring i utbredelse, bruk/misbruk og overdosedødsfall, ofte tvert i mot.)

- Vi har alt å tjene på en legalisering. Istedetfor å straffeforfølge hver bidige narkotikabruker man sporer opp, kunne vi konsentrert oss om å hjelpe den lille prosentandelen som faktisk er rusmisbrukere. Få noen av disse totalt bortkastede midlene inn i helsevesenet i stedet, så kanskje vi kan begynne å snakke om fornuftige samfunnsøkonomiske perspektiver.


Vi bør forby alle rusmidler. Det er farlig og ødelegger liv.

- Vi må se dette en smule mer nyansert. Narkomane vil vi alltid ha i samfunnet vårt, og så lenge vi har en forbudspolitikk, så vil denne pasientgruppen være tvunget til å leve under svært kritikkverdige forhold. For det er det de er, pasienter, og det er slik de skal og bør behandles. Det er lite hensiktsmessig for en rusmisbruker å måtte kjøre ørten runder i rettsapparatet, stadig tilbringe netter på glattcelle, samtidig som man står i en milelang ventekø for å få hjelp til å bli frisk. Dette er heller ikke særlig hensiktsmessig for myndighetene eller resten av samfunnet, for når man først er stemplet som kriminell, hvor mye skal da til før man tyr til andre kriminelle aktiviteter? Veien til et liv som yrkeskriminell er plutselig veldig kort når man allerede lever i et kriminelt miljø, og konstant trenger penger fordi man stadig er syk av abstinenser.


Dersom disse rusmidlene var helt lovlige kan vi vel være enige om at flere sannsynligvis ville prøvd dem?

- Når det kommer til tyngre stoffer med mer alvorlige skadevirkninger og faremomenter, så tror jeg ikke vi ville sett en økning i bruk. Jeg tror ikke det er forbudspolitikkens fortjeneste at folk holder seg unna slike stoffer.
Vi bør naturligvis ha på plass funksjoner som aktivt begrenser konsum av rusmidler blant befolkningen. Hensikten med dette må være å hindre spredningen av rusmiljøer og rusmisbruk. Målet kan derimot ikke være å hindre rusbruk generelt, da rus i aller høyeste grad er en del av menneskets liv og kultur. Måten å gjøre dette på er å innføre aldersgrenser og utsalgssteder med begrensede åpningstider. Samtidig må man aktivt gå inn med informasjon i skolene, og bytte ut skremselspropagandaen med håndfast og dokumentert informasjon. Jeg har mer tro på at et opplyst folk er i stand til å ivareta sine egne interesser, enn at myndigheter med skremselspropaganda og forbud kan styre befolkningen inn på rett spor. At alle midlene brukt på håndhevelsen av forbudet er bortkastet mener jeg ikke, men så lenge ressursene kunne vært brukt på en langt mer konstruktiv og fornuftig måte, så vil jeg så absolutt hevde at mesteparten av innsatsen er totalt bortkastet.

- Som eksempel kan vi se på Portugal, som i 2001 avkriminaliserte all bruk og besittelse av mindre menger narkotika. Eksempler på tendensen man har sett der er en liten økning i bruk av cannabis, og mindre bruk av heroin. De har også forbedret en rekke andre forhold, først og fremst i sammenheng med behandling av pasienter i avrusning, overdosedødsfall, og i bekjempelsen av HIV-smitte.


Det er jo antatt at for eksempel cannabis har relasjon til "amotivasjonssyndromet", et større forbruk vil dermed resultere i en betydelig kostnad for den norske stat?

- Man kan også anta at forbudet i seg selv, et voldsomt sosialpolitisk virkemiddel, bidrar i langt større grad til amotivasjonssyndromet enn det THC-molekylet gjør. Det å bli stemplet som en kriminell, det å skape seg en identitet som er knyttet opp mot en illegal og rebelsk subkultur, det å konstant kjenne på følelsen av å ikke være akseptert, og å føle seg fremmedgjort. Dette er rimelig kraftige psykologiske bieffekter av den nåværende politiske situasjonen.


~ Mentalmelt




Cannabis fører til tyngre stoffer.

Det finnes ingen stoffer i cannabis som skaper et behov for sterkere stoffer. Statistisk sett vil en svært marginal andel cannabisbrukere gå over til tyngre stoffer, mens de aller fleste som bruker tyngre stoffer har brukt/bruker cannabis. Når cannabis er ulovlig stemples man automatisk som kriminell når man bruker det. Da er det naturlig at terskelen for å ta andre ulovlige stoffer blir mindre. Samtidig tvinges man inn i et kriminelt miljø der de samme menneskene vil veldig gjerne selge deg tyngre stoffer. Jeg mener det ligger en større sammenheng her enn mellom de spesifikke stoffene i den utdaterte trappetrinnsteorien.

Det er ytterst sjeldent en er påvirket av cannabis og som en konsekvens av det får lyst på noe sterkere. Hadde alkohol vært ulovlig vil jeg tro det ville vært den store stygge ulven som angivelig fører til tyngre stoffer. Men det er det ikke snakk om i dag - nettopp fordi det er lovlig og fritt for stigmatisering og andre nevnte påvirkninger. Det er vanskelig å forstå at trappetrinnsteorien fremdeles blir brukt som et argument mot legalisering av cannabis, da det i realiteten er et argument for legalisering.
Sist endret av Don Veto; 29. juni 2011 kl. 11:02.
Det største problemet med cannabis er at cannabis ikke er i legens repertoire, muligheten for misbruk; om mulig, vil uansett finne sted.
Sist endret av fxxked; 29. juni 2011 kl. 11:05.
Du skriver at 12% ville prøvd cannabis hvis det ikke hadde vært ulovlig, samtidig som 10,5% allerede har prøvd det.
Videre kan man vel anta at de 10,5% som allerede har prøvd det også ville prøvd det hvis det var "lovlig".
Så den "forebyggende" effekten gjelder vel heller 1,5% og ikke 12%
50% har allerede prøvd det pr i dag vil jeg anta, jeg tenker da på dem under 25...

Vidre ser jeg ikke helt sammenligningsgrunnlaget mellom alkohol og cannabis,
da kaffe og cannabis ville vært mer realistisk å sammenligne.

Slik jeg forstår avhengighetsforholdet er cannabis mer avhengighetsskapende enn te, men mindre enn kaffe.
Sist endret av fxxked; 29. juni 2011 kl. 11:23.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvis vi skal se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, så kan vi jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet gjennom forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte.
Vis hele sitatet...
Faktisk er det 40% rene narkotikasaker.

Sier man narkotikarelatert ville jeg også inkludert alle de andre lovbruddene som utføres av rusmiljøene, og da blir tallet langt høyere enn 40%.
Siden vi bruker flertall/mindretall som argumenter her, så må vi jo sporenstreks gå inn for forbud av alle farlige aktiviteter som kun et mindretall ønsker å bedrive.

Fallskjermhopping, basehopping, hesteridning, sykkelritt, skateboards, bare for å nevne noe som kan være farlig og som flertallt av befolkningen ikke driver med. listen over aktiviteter som kan være farlig, og som kun bedrives av et mindretall er uhyre lang..
Hva med avhenighets-skapende online spill som world of warcraft, eller eller eller?

et ekte demokrati tar ikke kun vare på flertallet, men også mindretallet så fremt det er mulig.

På samme måte som jeg respekterer ditt valg om å ikke røyke cannabis, eller å ikke kaste deg ut fra et fly i 10.000 meters høyde med en fallskjerm, så forventer jeg at du respekterer mitt valg om å røyke cannabis eller å kaste meg ut fra et fly fra 10.000 meters høyde(ikke at jeg gjør det, men som eksempel).

"Jeg er av den hellige overbevisning om at de virkelig betydningsfulle øyeblikkene er de uten rus."

Og jeg/vi respekterer ditt valg/syn på dette, på samme måte som vi forventer at du respekterer vårt syn om det motsatte.

Det er heller ingen motsetning mot å ha betydningsfulle øyeblikk uten rus, forderetter å røyke seg en joint på kveld etter jobb. det er ikke svart/hvit, enten/eller. man er ikke enten narkoman på plata som må ruse seg 24/7, eller rusfri som deg..
Sist endret av technot; 29. juni 2011 kl. 11:55.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg betviler ikke at du fungerer svært godt selv om du bruker cannabis.

At du kan kontrollere din bruk tviler jeg heller ikke på.

Som jeg både starter og avslutter med, trekker jeg frem rusens betydning. Noe jeg mener er overdrevet og til en viss grad unødvendig.

Jeg ser ikke hvorfor vi skal legalisere et stoff, når det kun er 6,80% av de spurte ungdommen som ønsker dette. Dermed kommer min oppfordring om å bli med å arbeide mot alkoholens virkninger, da det etter mitt syn ikke er godt nok grunnlag for cannabis.
Vis hele sitatet...
Skrev et relativt dårlig innlegg i går, var under påvirkning av Kong Alkohol. Anyways, jeg hadde et poeng. Skal prøve å forklare hva jeg mente på en bedre måte nå:

"Flertallsdiktatur" har vært et begrep individer som er skeptiske til dagens demokrati har valgt å betegne det med. Henrik Ibsen, blant andre. Tanken bak begrepet er at flertallet fungerer som en diktator ovenfor mindretallet.

For cannabisbrukere idag, kan Norges demokrati på mange måter føles som et flertallsdiktatur, de tilhører nemlig en minoritet som ikke blir hørt og ikke blir respektert, tvertimot har legaliseringsforslag regelrett blitt latterliggjort gjennom media og gruppen har blitt stigmatisert til de grader av diverse skremselspropaganda.

Hvorfor vil den jevne nordmenn sky tanken om legalisering? Er det fordi h*n har reflektert over saken, sett den fra flere sider, og konkludert med at et forbud er det mest effektive og humane? Jeg tviler sterkt på dette, og vil heller tro at denne frykten delvis er totalt irrasjonell og har oppstått som et resultat av årelang mating med feilinformasjon og fordummende tabloidmagasiner.

Jeg mener aldri det at et flertalls meninger kan brukes til å forsvare et forbud som diskriminerer mennesker, noe jeg mener narkotikaforbud gjør. Ikke for å trekke direkte paralleller her, men skulle den hvite majoriteten i Sør-Statene fått det som de ville, hadde for eksempel slaveriet fortsatt å eksistere. Det er minoriteten av Norges befolkning dette angår, altså cannabisbrukerne, om ikke annet, burde man spørre disse menneskene angående legalisering. Hva tror du de vil?

Det at du mener at stoffets virkning er overdreven og til en viss grad unødvendig, får være helt og holdent opp til deg. Det samme kan jeg si om tobakk eller alkohol, men jeg ville fortsatt aldri ha støttet en kriminalisering av disse stoffene.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 29. juni 2011 kl. 12:22.
Berus dere! - Charles Baudelaire

Man bør alltid være beruset. Alt beror på det: Det er alt hva det dreier seg om. For å ikke merke Tidens forferdelige åk som knekker skuldrene og knuger dere mot jorden, må dere beruse dere - uten stans.

Men med hva? Men vin, med poesi eller med dyd, alt etter behag.

Men berus dere.

Og hvis dere en eller annen gang våkner opp; på trappen foran et palass, i det grønne gresset ved dikekanten, eller i et værelse med dyster ensomhet og kjenner at beruselsen allerede er nedadgående eller helt forsvunnet - spør da vinden, bølgen, fuglen, klokken; spør alt som flykter, skjelver, beveger seg, synger, taler etter tiden. Og vinden, bølgen, stjernen, fuglen, uret vil svare dere:

Øyeblikket er inne til å beruse seg! For ikke å bli Tidens forpinte slaver, må dere beruse dere, uten stans! Med vin, med poesi eller med dyd, alt etter behag.
Vis hele sitatet...
Hva man velger å beruse seg på er veldig individuelt, men om alkohol og utesteder hadde blitt forbudt, hadde det vært et såppas knekk i min livskvalitet at jeg hadde valgt å tilbringe store mengder av min tid i utlandet.

Begrensning takler jeg, det er jo tross alt et samfunnsskadende middel. Likevel har jeg tro på at individet skal være lykkelig, og ikke vie 100% av tiden sin på å gi samfunnhet i sin helhet et pent ansikt.
Sitat av C30 Vis innlegg
Narkotikabekjempelse blir ofte omtalt som en krig. Enkelte hevder igjen at denne krigen ikke kan vinnes. En krig består av flere slag. For hver person vi klarer å gi et liv hvor rus spiller en minimal rolle, ja de slagene er etter min mening verdt å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Du nevner her noe helt essensielt i denne "krigen", En økning i antall rusmissbrukere er ett symptom på et problem. noe som er håpløst å bekjempe om man ikke retter fokus mot selve problemet. Hos de som havner på kjøret med diverse rusmidler, ligger det ofte mange vanskelige situasjoner og/eller barndommer bak. Det er her problemet ligger, og det er dette som må fokuseres på om vi skal få ned antal narkomane og alkoholikere.

Sitat av C30 Vis innlegg
Cannabis
I følge SIRUS ønsket 6,80% av de spurte ungdommene i 2008 at cannabis skulle selges fritt. Det er da 93,2% som ikke ønsker dette. Det store flertallet ønsker dermed ikke cannabis legalisert.
Vis hele sitatet...
Dette er ungdom med så og si totalt fraver av utdanning innenfor områdene forbudspolitikk, kriminologi, cannabis og andre rusmidler. Statistikken er bare en meningsmåling, og viser i mine øyne bare hvor dårlig det står til med utdanningen på disse områdene.

Sitat av C30 Vis innlegg
10,5% oppgir i 2008 å ha prøvd cannabis. Igjen velger jeg å vinkle dette den andre veien. 89,5% av de spurte har ikke prøvd, nok en gang det store flertallet. Ser man på tallene fra 2000 og frem til 2008 ser man en relativt stor nedgang i ungdom som oppgir å ha brukt cannabis.
Vis hele sitatet...
Fra 1994 til 2000 er det dog en stor oppgang i antall ungdommer som har prøvd cannabis, hvordan hvar straffenivået i denne perioden? stigende eller synkende i forhold til 2003-2008 ? (eg spør faktisk om hjelp her for eg sliter med å finne dokumenter over straffeutmålinger i narkosaker i disse årene, er det noen som vet eller har kilder please tell )
Forøvrig har antal som har tatt kokain i snitt økt i perioden 2000-2008 sett i forhold til 1994-2000.
Eg tror dette har mest å gjøre med trender i samfunnet.

Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg forstår ut i fra det jeg leser fra brukere at den avslappende effekten kan være behagelig. Derimot så ser jeg i tillegg hvordan flere skriver at de blir asosiale, sløve, svekkelse av korttidshukommelse og innlæringseffekt. Dette er etter min mening en svært negativ effekt. Samfunnet trenger så mange som mulige opplagte og klare til å gjøre en innsats for fellesskapet.
Vis hele sitatet...
De negative effektene du nevner er for den normale bruker over neste dag.
Sløv, dårlig hukommelse og innlæringseffekt er da ikkje så forskjellig fra alkohol heller ?
Du er nødt til å skille mellom bruk og missbruk. For en som røyker seg stein i steden for å drikke seg full i helgen vil stort sett den eneste negative effekten i det daglige liv være faren for å bli tatt av politiet.

Sitat av C30 Vis innlegg
Av så mange ting vi kan ta tak i samfunnet, så syntes jeg det å skulle lovliggjøre et rusmiddel som ikke spesielt viktig.
Vis hele sitatet...
Forståelig, men tenk på hvor mye resurser politiet faktisk bruker for å ta vanlige, oppegående personer, som er i jobb og betaler skatt. Bøtelegge di, gi de rulleblad og generelt sett bare ødelegge for dem. Hva får samfunnet igjen for dette?
Drar du ut på byen, skambanker en person, stjeler en bil, knuser noen vinduer ol. så har politiet ikkje resurser til å følge opp saken. Om du står på kontaktlisten til en som er tatt for litt røyking og litt videresalg så stormer de huset ditt.
Er dette hensiktsmessig?
Til sist; ville det ikke vært herlig å gi et ballespark ut av dimensjoner til de kriminelle gjenmiljøene? samtidig som vi ville fritatt politiet for resurser. = mer pes for kriminelle.

Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg tror at man kan skaffe seg mye bedre opplevelser uten at rus er inne i bildet. Sunne holdninger og positive opplevelser har en verdi høyere enn rus av ulike stoffer.
Vis hele sitatet...
Denne holdningen får meg til å spy.
Din sinnsstemning er et resultat av kjemiske stoffer i hjernen din, om de blir lagd av noe du inntar (sukker, koffein, thc, etc) eller kommer fra en aktivitet el. er revnende likegyldig. følelsen er akkurat like ekte.
Er base-hopping, Som er minst like avhengigskapende som noe dop, greit fordi de ikke bruker ett stoff? at BASE er laangt farligere en de fleste stoffer på markede er da irrelevant? så lenge en har sunne holdninger?(=ikke bruker narkotika)

"Sunne holdninger" mener eg er å være åpen og tolerant for andres valg å leve livet sitt på, eg driver med særdeles risikofylte aktiviteter, og får kick av det. Mange dømmer meg med å si at "det er jo ikkje nødvendig å utsette seg selv for slikt, du er en egoist, bla bla bla." -Jo, for meg er det det nødvendig.. om eg ikke kan leve på mine premisser, og selv få bestemme over hvilke aktiviteter eg vil gjøre, så vil eg ikke leve i det hele tatt. Noen er fornøyd over et 9-16 liv med fast jobb, hus, bil og barn. Men å fremme denne måten som den "rette" måten å leve på.. DET blir pisspreik.

Om andre synes at å ruse seg med det som nå er ulovlige stoffer på fritiden, så er det deres valg. Det som er viktig er at valget blir tatt med kunnskap om hva de velger, og risikoen. Slik er det ikke i dag, skoler sprer altfor lite og feil innformasjon om diverse stoffer.

Sitat av C30 Vis innlegg
Alle opplever perioder med motgang. Rus og lidelser er en dårlig kombinasjon. Faren er hvis rusen blir en måte å unnslippe problemer på. Problemet er bare at rusen gir en falsk pause. Problemet er der fortsatt. I min optimale verden ville folk med vansker ha fått hjelp av helsevesenet og ikke av rus fra ulike stoffer. Det er dette jeg mener vi må jobbe for.
Vis hele sitatet...
Her er eg HELT enig.

Sitat av C30 Vis innlegg
Konklusjon
Min tolkning av dette er dermed at “legaliseringen” av alkohol, ikke fungerer. Folk drikker ikke mindre, det smugles større mengder alkohol og det illegale markedet består. Derfor er jeg skeptisk til å legalisering av flere rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det illegale markedet er bare en brøkdel så stort som det ville vært om det var ulovlig.
Legaliseringens største fordeler er enkelt og greit at man tar en ekstrem stor del med penger ut av hendene på de kriminelle miljøene. Det i seg selv er en grunn god nok til å legalisere relativt ufarlige stoffer som cannabis, khat, psilosybin innholdig sopp, meskalin.. mm.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg er av den hellige overbevisning om at de virkelig betydningsfulle øyeblikkene er de uten rus.
Vis hele sitatet...
Det er begynt å forskes på Psilosybin i teraputisk sammenheng. resultatet fra en ny studie viste blandt annet følgende:
Etter to måneder rapporterte nesten 80 prosent av forsøkspersonene at de hadde det bedre enn før. De rapporterte at humør, holdning og adferd hadde endret seg i positiv retning.
Endringene ble bekreftet i intervjuer med familie, venner og kolleger
Vis hele sitatet...
Over halvparten av deltakerne rangerer rusopplevelsen som en av de fem viktigste hendelsene i livet.
64 prosent svarer også at rusen det hallusinerende stoffet fremkalte, har ført til økt livskvalitet og lykkefølelse.
Vis hele sitatet...
http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/187918
http://www.forskning.no/artikler/200.../1152626048.21

Du har etter min mening et noe snevert syn på rus, du må forstå at ingenting her i livet kommer med en lapp som avgjør om det er en positiv eller negativ ting. Det er 100% hva du velger å gjøre det til. Rus er ikkje noe negativt, det er for eksempel grunnen til at sex er så godt, og at at folk liker å få ting til. (mestring)

Avslutter med et siste sitat.
There is something about yourself that you don't know. Something that you will deny even exists, until it's too late to do anything about it. It's the only reason you get up in the morning. The only reason you suffer the shitty boss, the blood, the sweat and the tears. This is because you want people to know how good, attractive, generous, funny, wild and clever you really are. Fear or revere me, but please, think I'm special. We share an addiction. We're approval junkies. We're all in it for the slap on the back and the gold watch. The hip-hip-hoo-fuckin' rah. Look at the clever boy with the badge, polishing his trophy. Shine on you crazy diamond, because we're just monkeys wrapped in suits, begging for the approval of others.