Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 725
Beklager den dårlige tittelen, og evt. hvis dette er i galt forum.

Nå har det seg slik at jeg sitter hjemme i mitt eget hus, og når jeg skal se hvilke PC'er som er i samme nettverk som meg, så får jeg opp masse PC'er som ikke er koblet til mitt eget nettverk, og jeg lurer på hvordan dette er mulig? Jeg kan gå inn på noen av dem, og se på filene deres, etc. etc.

Hvis det er til noen hjelp, så bruker alle samme leverandør, Trollfjord.

Er bare noe jeg lurer på, men takk for alle svar!

-sk33to
Spørs helt hvordan leverandøren har satt opp nettverket sitt, men husker i gamle kabelmodemdager (rund 2000ish) kunne jeg få inn masse folk som delte sentral med meg (in days before routers).
Ja dette kan være vanlig hos enkelte (liksom)leverandører som ikke har segmentert nettene sine. Sitter du på samme subnett som de øvrige klientene? Kan du portmappe de med f.eks nmap? Hvis kan dette ville jeg kjørt inn en brannmur og VPN ut av nettet sporenstreks da de øvrige klientene kan se og lytte på nettaktiviteten din.
Sorry, er litt grønn på dette området. Hvordan finner jeg ut alt dette?
Namp, HotSpoShield, AVG Firewall

Det burde være en start?