Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7931
Hey

Jeg vil sette et modem (Zyxel P-660HW-T3 v2) og en router (Netgear WNDR 3700) i bridge slik at modemet blir usynlig i nettverket og routeren tar seg av alt det andre. Modemet er det jeg fikk av ISP (ikke Telenor), og er åpent.
Er ganske grønn, og strever med å få det til!

Har søkt etter en teskjeoppskrift men finner ingen. Og det står ingenting om det i manualen...

Tror jeg har fått til å skifte fra routing til bridge modus på modemet, men den finner ikke routeren. Og da kommer jeg jo ikke på nett Lurer på om det er noe jeg må gjøre i win7?

Noen som har erfaringer og vet hva man må gjøre, eller vet om en side med info?

All hjelp mottas med stor takk!
Modemet finner ikke routeren? Hvordan er det egentlig du har koblet? Du vi vel helst ha oppsettet slik:
Kontant i vegg <-> Modem <-> (WAN port) på Router (LAN porter) <-> Klient(er)

Litt avhengig av oppsettet til ISPen din og modemtypen kan det hende at du må oppgi innloggingsinfo til routeren din, slik at den kan bruke autentisere seg via modemet.
Trådstarter
Jeg har koblet slik du har beskrevet...

På modemet når jeg har slått over i "Bridge" så velger jeg PPPoA under "Encapsulation". Riktig?
For meg så er det naturlig at jeg da velger PPPoA på ruteren også. Men jeg får ikke det valget, så jeg valgte PPPoE. Riktig? Da fikk jeg spørsmål om innloggingsinfo. Men jeg (tror jeg) skrev inn brukernavn og passord til modemet. Feil?
Hvis ISPen din bruker PPPoE, så skal du velge dette, ja. Spør modemet også om brukernavn/passord når du stiller inn riktig encapsulation? Hvis den gjør det tilbyr den allerede riktig oppkobling, og routeren skal ikke ha noen spesiell innstilling. Hvis ikke, så må routeren settes til å autentisere via PPPoE også, og brukernavn/passord (+ muligens domene, statisk IP eller DNS) oppgis.

Manualen til modemet ligger for øvrig ute her: ftp://ftp.zyxel.com/P-660HW-T3_v2/su...%20v2_3.40.pdf
Sist endret av Dyret; 5. juni 2011 kl. 18:23.
Trådstarter
Har ikke anelse om hva ISP bruker... Har prøvd begge valg (PPPoA og RFC 1483).
Men svar meg på dette. Operasjonen jeg forsøker meg på er ganske standard, sant? Jeg har alle data som kreves for å gjøre det? Det er ikke sånn at jeg må henvende meg til ISP for å få gjort dette?

Har lett i manualen, og det var derfor jeg kom såpass langt Men takk
Ja, det skal ikke være noe ekstra som må til annet enn det du gjør. Men modemet var satt opp på en eller annen måte som standard, og disse innstillingene må du overføre til routeren hvis modemet slutter å tilby dem. Hvis modemet var satt opp for PPPoA, med et visst brukernavn/passord og eventuelle instillinger for IP-adresse, DNS eller domene så må disse kopieres over til routeren etter du har stilt på bridging. Du kan jo forsøke å bare sette routeren til å ta i mot IP-adresse som vanlig, og så bare gå til modemet og forsøke forskjellige alternativer for bridging til du får resultater på routeren.

Det er en ganske standard ting å ville oppnå funksjonaliteten du bruker. Faktisk så standard at det nærmest garantert finnes manualer hos ISPen din som forteller deg hva du skal gjøre. Se etter en FAQ eller en guide-seksjon så kan du komme langt på vei. Jeg tipper det er en feil med PPPoE-brukernavnet ditt, og at du skal ha i stedet for "brukernavn" (eller omvendt).
Trådstarter
Okei, takk for støtten! Jeg forsøker videre...

Ang. "brukernavn@domene.no", det er det som er brukernavnet mitt. Har ikke fått noe annet, så dine antakelser stemmer
Ang. FAQ eller en guide-seksjon, det finnes ikke. Det er en liten, lokal ISP, så vi er overlatt mye til oss selv. Men de har support da...

Hey så lenge
Zyxel P-660HW-T3 v2 har vel innebygd trådløs sender, så hvorfor i allverden skal du sette inn en ekstra ruter i nettverket? "W" i modellnavnet pleier vanligvis å bety "wireless".

Jeg gjetter på at du kanskje har problem med et eller annet med oppsettet på Zyxel'en, f.eks. å åpne porter eller noe slik noe? Eller at Netgear'en har bedre sender?

Bridgemodus
"Modem i bridgemodus" er en løsning som var mye brukt på Telenor-modemer uten trådløs sender. Metoden burde ikke være nødvendig hvis modemet har innebygd trådløs ruter - nettverket blir enklere å forstå jo færre "bokser" du har tilkoblet.

"Modem i bridgemodus" er trolig det samme som "RFC1483". Da blir signalene fra modemet videresendt direkte til ruteren. Ruteren fungerer som gateway mot internett, tildeler ip-adresser til klienter (DHCP server), fungerer som brannmur mot internett osv.

Tilkoblingsprotokoll:
Oppsett på gateway-ruteren skal være PPPoE (med brukernavn og passord som du har fått fra ISP, for å opprette forbindelse med internett). Det vil altså si at du setter opp tilkoblingsprotokollen i ruteren istedenfor i modemet.

"Modem i bridgemodus" ble populært fordi folk hadde problemer med enkelte Telenor-modemer for noen år siden - da de fleste modem var uten innebygd trådløs ruter. Det var en haug av problemer da folk forsøkte å sette inn en ekstra ruter i nettverket sitt, og "modem i bridgemodus" var en kjapp og enkel løsning på akkurat disse problemene.

-----------------------------
Det er mulig at jeg har misforstått noe i denne tråden. Jeg vet omtrent HVA du prøver å få til, men ikke HVORFOR du gjør det. Jeg kjenner heller ikke til hvilken tilkoblingsprotokoll leverandøren din bruker.

Jeg har heller ikke sjekket noe på nettet om oppsettet på "boksene" du nevner.
Trådstarter
Hey igjen

Føler ikke det store behovet for å retferdigjøre et kjøp av en (etter sigende) svært funksjonell og stabil ruter med støtte for både 2.4Ghz og 5Ghz. USB og gode greier har den også. Føler jeg får flere muligheter med netgearen, da jeg er nettverksadmin i heimen... Med all respekt, fartsdump.

Er ikke fornøyd med Zyxelen. Den er ustabil og kneler når jeg minst vil det. Litt keitete å holde på med også.

Har du erfaringer med netgearen?
Sist endret av Vale; 6. juni 2011 kl. 18:48.
Jeg har erfaring med å sette opp modem i bridgemodus på Telenor-modem, samt å sette opp Linksys-ruter som gateway. Det begynner å bli lenge siden jeg har gjort det nå, men jeg husker stort sett oppsettet og forstår "hva som skal hvor og hvorfor".

Del oppgaven inn i 2 separate oppgaver.
1. Netgear-ruteren kan settes opp med kabel til PC, dvs. at du kan gjøre ALT oppsettet klart på den før du roter med Zyxelen. Du trenger ikke engang å være i nærheten av Zyxel'en på denne oppgaven.
* Protokoll PPPoE, brukernavn og passord
* Sett gjerne opp resten av oppsettet også, f.eks. kryptering av trådløst nett og slike ting. Netgear'en kan gjøres helt klar uten at du behøver å tenke på Zyxel'en i det hele tatt.
* Koble fra kabelen og forsøk å koble deg til Netgear'en trådløst, slik at også det er klart.

2. Sette Zyxel'en i bridgemodus + skru av trådløs sender.
Bridgemodus er vel "RFC1483" såvidt jeg vet.

Koble Netgear'en til Zyxel'en med kabel.
Koble PC-en til Netgear med kabel, eller koble deg til trådløst. Sjekk at du får forbindelse med internett osv.

NB. Jeg har ikke sjekket noen manualer eller vært borte i disse "boksene" tidligere, dvs. at jeg ikke har fokusert på detaljer i oppsettet. Jeg fokuserer mer på logisk rekkefølge i oppgavene, og på at det faktisk er 2 separate oppgaver (såfremt du følger en logisk rekkefølge).

Problemer oppsto bl.a. fordi du betraktet det som 1 sammenhengende oppgave:
På modemet når jeg har slått over i "Bridge" så velger jeg PPPoA under "Encapsulation". Riktig?
For meg så er det naturlig at jeg da velger PPPoA på ruteren også. Men jeg får ikke det valget, så jeg valgte PPPoE.
Vis hele sitatet...
* "RFC1483" på modemet
* "PPPoE" på ruteren

Du får allerede veldig god hjelp når det gjelder detaljene på dette, så jeg lar være å blande meg inn i disse.

Tipset om å dele det inn i 2 separate oppgaver vil ha betydning neste gang du bytter ruter eller modem - at du tenker litt enklere. Du kan f.eks. ta med deg ruteren til en datakyndig på jobben hvis du har behov for det, og få andre til å hjelpe deg med oppsettet.
Hei!
Jeg ser det snakkes vi mye om PPPoE-forbindelse til ISP. Jeg ser stadig oftere en DHCP-forbindelse inn mot ISP, så problemet ditt kan også ligge her. De fleste routere kan vel settes opp som både PPPoE og DHCP-tilkobling mot outside/WAN/ISP.

På en DHCP-tilkobling trenger man ikke brukernavn og passord så vidt jeg har skjønt, da porten ditt abbonement henger på på DSLAM/sentralen er knyttet direkte opp mot ditt brukernavn. Hvis noen på forumet vet mer om akkurat dette enn meg, er jeg mer enn glad for en oppdatering.

De fleste ISPer lar deg bestemme hvilken type oppkobling du kan ha mot de, hvis du tar kontakt med de.
Jeg opplever PPPoE mer stabilt enn DHCP og fikk min byttet om (Telenor privat).

Ellers synes jeg fartsdumpen kommer med mye bra i sine innlegg. Det er viktig å skikke mellom oppgavene de forskjellige boksene skal ha. Jeg er også enig med trådstarter om at ZyXEL sine privat-modem/routere ikke er de aller beste på markedet - for å si det mildt.

Selv har jeg en Thomson Speedtouch 546i som modem i bridgemode og en Cisco ASA 5505 sec som kombinert router og brannmur.

Lykke til!
I og med at du har zyxel som er rutermodem er det nok Telenor eller muligens Eidsiva som er ISP. Da må du ha PPPoE et sted hvertfall, hvis ikke man faktisk kan ringe de og si at man vil ha DHCP isteden da?. siden anVa fikk byttet om tydeligvis.
Trådstarter
Vel, nå tror jeg at jeg fikk det til... Ting ser ut til å fungere akkurat nå, i alle fall.

Jeg ringte ISPen min og forhørte meg litt. Han kunne fortelle at min IP er "I praksis har du fast , men den er dynamisk tildelt på grunnlag av MAC adresse. Vi bytter ikke ip adresse." Jeg fikk også vite de bruker RFC 1483, med VPI/VCI 8/35, samme som telenor tror jeg(?)

Så ringte jeg support Netgear, og traff en hyggelig dame fra Skåne (av alle ting). Hun mente på det aller sterkeste at DHCP på mitt modem skulle være avslått fordi det det var en slik funksjon på ruteren (såvidt jeg klarte å få med meg). Hadde mine tvil, Men jeg prøvde det, og det var da det begynte å virke, tror jeg. Netgearen var samarbeidsvillig som bare rakkern, og jeg slapp de helt store konfigurasjonene. Brukte ikke PPPoE, som jeg hadde trodd... Hele greia er egentlig ganske merkelig, syns jeg...

Så til alle som finner denne tråden i fremtiden vil jeg si at det er viktig å snakke med ISPen for å få de riktige konfigurasjonene på modemet. Evt. så kan du få dem til å gjøre det for deg. Vil tippe at alle rutere av en respektabel kvalitet klarer å finne ut av ting selv. Det er min erfaring

Takk for interessen alle sammen!