Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 8857
Kom i dag over denne artikkelen på dinside.no.
Vil ikke ha turister i coffee shops lenger

- "Nederland er kjent for sine coffee shops, der det selges marihuana i form av joint, og i kaker av forskjellig slag. For mange turister er det en del av programmet å stikke innom en slik coffee shop.

Nå ønsker imidlertid nederlandske myndigheter å få en slutt på dette. I et brev som ble lekket til pressen, skriver de tre nederlandske innenriks-, justis- og helseministrene at de ikke ønsker at coffe shops skal være turistattraksjoner. Det skriver NRC Handelsblad."

Dette er meget synd, selv om jeg ikke bor i nederland og heller ikke reiser dit ofte liker jeg tanken på at det faktisk bare er en liten flytur unna for å fyre seg en lovlig joint. For litt siden bannet de soppen og nå mister vi kanskje muligheten til å hygge seg på en coffeshop?!
Visst den nederlandske regjeringen virkelig har tro på at "soft drugs" politikken deres faktisk fører til noe godt, så burde de også klare å ha mot nok til å motstå press fra andre land!

Hva mener du om dette? Jeg merker at jeg blir både trist, og litt provosert...
Det er veldig synd. VELDIG SYND!
Ja faen, men halvparten av folket man ser når man går i gatene i amsterdam er jo turister, så da vil de jo få ett sabla stress med å sjekke alle osv. men faen, det er domt ass hvis dette skjer.
Jeg liker meg godt i nederland og har tengt å fortsette med småferier dit når man ikke har råd å reise rundt å oppleve verden.
Drar ikke bare dit for å røyke, men hvis mine røykestasjoner blir stengt for meg så må jeg drive kriminalitet, nor jeg "flykter" fra når jeg koser meg i nederland.
Sist endret av rmth; 10. september 2009 kl. 13:14.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det var en lignende artikkel i omløp for en kanskje tre år siden om et pilotprosjekt der man måtte registrere seg for å kunne bruke coffeshoppene. Men dette skjedde bare i Rotterdam.

Det virker mest som om de vil fjerne turismen fra nabolandene. Jeg har selv møtt tyskere som sier det er ganske vanlig å bare krysse grensen, bli stein en hel helg og så dra tilbake, ofte smugler de med seg også, det er vel dette som irriterer myndighetene.
Amsterdam i seg selv ble ikke nevnt en gang, så dette ser jo ut til å bare være tiltak rundt grensen. Det kommer uansett ikke til å skje noe i nær fremtid. Byråkrati er et tungt hjul å rulle i gang.
Når du sier det så husker jeg att det var noe lignende oppstyr for en stund siden ja.

Hehe, la oss håpe at det er grense-aktiviteten de sikter til
Amsterdam lever jo på turisme i sommeren, og jeg vil egentlig ikke tro Amsterdam-by vil gå under hvis de nekter turister å kjøpe pot. Men turisme vil det være uansett, å slike lover bringer bare med seg mer kriminalitet. Dette vet politikerne i Amsterdam svært godt, de som står for å løse problemer på alternative måter, ikke skape mer kriminalitet.
usertitle import
bleh's Avatar
Ansatte på diverse coffeshops i Amster virket ikke sånn veldig overbevist om at det ville stenges/strammes inn så altfor mye i byen med det første. Det var en som mente at kontrollene fra myndighetenes side var blitt skjerpet, men han lot folk røyke med tobakk inne, noe som i utgangspunktet sikkert er lite smart hvis kontrollørene står klare rundt hjørnet.

Hvis du er en av de som kjenner kaldsvetten komme og ser drømmer falle i grus når du leser artikler som den der oppe, er det bare en ting å si; Kom deg til Amsterdam fortest mulig og nyt den fantastiske byen. Enten du er stoner, partysvenske eller bare har lyst å smake noen fantastiske buds bør du absolutt ta turen.

Uansett hvordan du foretrekker å kjøle ned hodet finner du nok noe du liker der nede, men vær forsiktig med å kjøpe stoff på gaten. Det florerer av tilbud fra du setter foten i sentrum, men 9/10 nok skuffet når de oppdager at snøen/hvasomhelst de nettopp kjøpte er så kjip at vaskepulver (nesten) er å foretrekke.

Har bare vært der nede vår og sommer, skal ned en tur i november. Håper det er mindre turister enn tidligere, noe som årstiden bør sørge for..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Amsterdam lever jo på turisme i sommeren, og jeg vil egentlig ikke tro Amsterdam-by vil gå under hvis de nekter turister å kjøpe pot. Men turisme vil det være uansett, å slike lover bringer bare med seg mer kriminalitet. Dette vet politikerne i Amsterdam svært godt, de som står for å løse problemer på alternative måter, ikke skape mer kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg det ville blitt en nedgang i turisme. Jeg kjenner til flere som med jevne mellomrom reiser til Amsterdam for å kunne nyte cannabis på lovlig vis i flotte omstendigheter. Antageligvis ikke en kritisk nedgang, men en liten reduksjon vil jeg absolutt tro det ville blitt.

Jeg føler at hele nyheten egentlig er litt skrudd. Dette er jo snakk om enkelte politikeres forslag. At det i det hele tatt blir vurdert som vedtak er jo en annen historie. I mine øyne er sjansene for at forslaget går gjennom, rimelig små. Turisme er jo noe spesielt Amsterdam tjener grovt på. Å sette denne industrien på spill på grunn av et spørsmål om verdier og fasade, tror jeg er lite gjennomførbart.

Tar jeg forresten feil om jeg antar at det store klubbmiljøet i Nederland muligens er et resultat av Amsterdams og Nederlands rykte for å være en "fristat" for rusmidler? Om jeg ikke tar så alt for feil, tror jeg også klubbmiljøet inngår som en del av turismen, og har sin (om enn liten) rolle å spille for turistindustrien.

Så må man ikke glemme de direkte tap som følger av et slikt forbud. Salget av cannabis ville jo mest sannsynlig falt dramatisk.

Nei, dette er ikke mye gjennomførbart, og absolutt ikke noe å frykte.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Personlig tror jeg det ville blitt en nedgang i turisme. Jeg kjenner til flere som med jevne mellomrom reiser til Amsterdam for å kunne nyte cannabis på lovlig vis i flotte omstendigheter. Antageligvis ikke en kritisk nedgang, men en liten reduksjon vil jeg absolutt tro det ville blitt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også selv det vil bli en nedgang av turismen, men som jeg nevnte i forrige post vil jeg ikke tro Amsterdam vil gå under av den grunn. Amsterdam lever av turisme om sommertider, og div andre seasons, og cannabis er bare én liten del av kaka.

Sitat av thomasf
Jeg føler at hele nyheten egentlig er litt skrudd. Dette er jo snakk om enkelte politikeres forslag. At det i det hele tatt blir vurdert som vedtak er jo en annen historie. I mine øyne er sjansene for at forslaget går gjennom, rimelig små. Turisme er jo noe spesielt Amsterdam tjener grovt på. Å sette denne industrien på spill på grunn av et spørsmål om verdier og fasade, tror jeg er lite gjennomførbart.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også det er som du sier, lite gjennomførbart, så det er absolutt ingen grunn for bekymring for de som absolutt må ha Amsterdam-potten sin årlig.

Sitat av thomasf
Tar jeg forresten feil om jeg antar at det store klubbmiljøet i Nederland muligens er et resultat av Amsterdams og Nederlands rykte for å være en "fristat" for rusmidler? Om jeg ikke tar så alt for feil, tror jeg også klubbmiljøet inngår som en del av turismen, og har sin (om enn liten) rolle å spille for turistindustrien.
Vis hele sitatet...
Amsterdam har vell i lange tider blitt sett på som The capital of Europe, og en veldig liberal by, for alt fra party-frelste, homofile til sexsalg. Listen er lang.
▼ ... over et år senere ... ▼
Slik håper myndighetene at antallet coffee shops vil bli redusert, og dermed også kriminaliteten og ordensforstyrrelsene coffee shops skaper i dag.
Vis hele sitatet...
Haha, noe er feil her!
^Helt klart vet en norsk stoner mer om ordensforstyrrelser i Nederland enn Nederlandske myndigheter. Selvtilliten er det tydeligvis ikke noe galt med.
Sist endret av Stratops; 31. mai 2011 kl. 20:57.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Og dermed forsvant rundt 99% av alle turister til Nederland
Er en stor fan av Amsterdam, ikke pga cannabisen! men synes det er litt synd at dem skal forby turister men det får være opptil dem, ingen kan forhindre cannabis røyking uansett
Føler at de snakker om dette hvert år. Noen kommuner har jo allerede gjort det forbudt for turister å røyke, men tror at Amsterdam klarer seg fint jeg

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Føler at de snakker om dette hvert år. Noen kommuner har jo allerede gjort det forbudt for turister å røyke, men tror at Amsterdam klarer seg fint jeg
Vis hele sitatet...
Er det forresten noen som kan linke til et nederlandsk artikkel angående dette? Jeg finner nemlig ingenting.
Unlicensed Surgeon
Nå har jeg lest opp, og ned i http://www.telegraaf.nl/ uten å finne noe om temaet. Eneste jeg klarte å finne var denne artikelen som såvidt jeg kunne skjønne kun handlet om å stenge Coffeshops i Maastricht som ligger på grensa til belgia.

Har også funnet dette på sidene til Rijksoverheid (Nederlansk regjering), men såvidt jeg kan se der er det bare foreslått, og ikke innført.

Kan noen som er hakket bedre i Nederlansk enn meg finne en kilde som kommer direkte fra Nederland, og ikke har blitt utvannet mellom 30 forskjellige aviser?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Føler at de snakker om dette hvert år. Noen kommuner har jo allerede gjort det forbudt for turister å røyke, men tror at Amsterdam klarer seg fint jeg



Er det forresten noen som kan linke til et nederlandsk artikkel angående dette? Jeg finner nemlig ingenting.
Vis hele sitatet...
http://nos.nl/artikel/205582-hof-ned...-invoeren.html <- Nederlandske nyheter

Første resultater på Google. HER

Sitat av dafog Vis innlegg
Nå har jeg lest opp, og ned i http://www.telegraaf.nl/ uten å finne noe om temaet. Eneste jeg klarte å finne var denne artikelen som såvidt jeg kunne skjønne kun handlet om å stenge Coffeshops i Maastricht som ligger på grensa til belgia.

Har også funnet dette på sidene til Rijksoverheid (Nederlansk regjering), men såvidt jeg kan se der er det bare foreslått, og ikke innført.

Kan noen som er hakket bedre i Nederlansk enn meg finne en kilde som kommer direkte fra Nederland, og ikke har blitt utvannet mellom 30 forskjellige aviser?
Vis hele sitatet...
Dette har ALLEREDE blitt innført i nederland, i de fleste kommunene i sør Nederland. Amsterdam strider imot, men det kommer også til å bli slik der. Skal søke etter noen linker.

EDIT: Nyhet om Amsterdam: HERhttp://www.telegraaf.nl/binnenland/9...wietpas__.html
En artikkel til, det står tydelig at det allerede har blit innført. HER

DEN HAAG - Na de invoering van de wietpas door het kabinet, zal een coffeeshop maximaal circa 1000 tot 1500 leden gaan tellen.
Vis hele sitatet...
Som betyr...

DEN HAAG - Etter innføringen av "wietpas" AKA hæsjkort fra regjeringen, kan en coffeeshop ha maks 1000 til 1500 medlemmer / kunder.
Vis hele sitatet...
http://reise.bt.no/reise/nyheter/article4137559.ece
TL;DR: Det trår i kraft etter nyttår, so pack your bags..
Var i amsterdam for kort tid siden, og det var salg av sopp over disk, med kvittering. Skjønner at Nederland er lei av 18 åringer som drar på fylletur, kjøper horer og røyker og alt mulig annet. Men at det blir noe skikkelig forbud tror jeg ikke. Det trodde for øvrig ikke eieren av den "Magic Mushrooms" sjappa heller.
Gjelder forbudet bare Amsterdam? I så tilfelle kommer nok turistene bare til å hoppe på toget en halvtime/times tur i hvilken som helst retning, og bruke pengene sine der (evt. få en lokal til å stikke innom og kjøpe for en ekstra slant).

Kanskje på tide at noen andre land tar over stafettpinnen? Jeg kan godt forstå at det kan være slitsomt å stå aleine med et såpass liberalt lovverk. Tsjekkerne har vel løsnet litt på snippen i det siste, så om Praha skulle blitt den nye cannabishovedstaden i Europa tror jeg Amsterdam skulle fått merke det grundig på økonomien.
Bra jeg har bestilt tur til sommer'n da!

Har lite tru på at dette blir noe langvarig "aksjon", tror faktisk Amsterdam vil merke det jævlig godt.
Sitat av zeicko Vis innlegg
Og dermed forsvant rundt 99% av alle turister til Nederland
Vis hele sitatet...
Ja, for 99% av alle turister reiser til nederland for å ruse seg? Get real.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Gjelder forbudet bare Amsterdam? I så tilfelle kommer nok turistene bare til å hoppe på toget en halvtime/times tur i hvilken som helst retning, og bruke pengene sine der (evt. få en lokal til å stikke innom og kjøpe for en ekstra slant).

Kanskje på tide at noen andre land tar over stafettpinnen? Jeg kan godt forstå at det kan være slitsomt å stå aleine med et såpass liberalt lovverk. Tsjekkerne har vel løsnet litt på snippen i det siste, så om Praha skulle blitt den nye cannabishovedstaden i Europa tror jeg Amsterdam skulle fått merke det grundig på økonomien.
Vis hele sitatet...
Er vell forsåvidt allerede svart på litt lenger opp i tråden..
Men nei, det vil ikke bare være Amsterdam dette gjelder, folk her sier jo at dette allerede er blitt gjennomført i store deler av nederland/særlig byer nær grensen :/

Hvordan ska du få en lokal dude til og stikke innom en coffeshop for å hente no snadder, hvis det blir regler om at kundene må sitte på coffeshoppen og røyke opp det de har kjøpt =(
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det var en lignende artikkel i omløp for en kanskje tre år siden om et pilotprosjekt der man måtte registrere seg for å kunne bruke coffeshoppene. Men dette skjedde bare i Rotterdam.
Vis hele sitatet...
Kilder? Jeg har vært på Coffee shops i Rotterdam i januar og mars i år, ingen spørte meg eller de som var med om noen form for id.

Sitat av zeicko Vis innlegg
Og dermed forsvant rundt 99% av alle turister til Nederland
Vis hele sitatet...
Amsterdam er et mekka for
  • Prostitusjon
  • Ost
  • Tulipaner
  • Hasj
  • Tre( håndverk )
20% ned da kanskje?
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 19:46.
Er det så veldig relevant akkurat hvor mange prosent turismen går ned på grunn av dette egentlig?
Hvis det har seg slik at dette forbudet mot at turister tar seg en tur innom coffeeshops vil vise seg å være et svært betydelig økonomisk tap innenfor turistnæringen i Nederland, tror jeg faktisk de ved et senere tidspunkt kan må se seg nødt til å fjerne dette forbudet igjen.
Men her er det jo mange faktorer som spiller inn. De ønsker jo først og fremst å bekjempe kriminalitet og promotere sunnhet, og hvis dette forbudet fører til det de vil oppnå, kommer de vel neppe til å fjerne forbudet IMO. Hvis de plutselig skulle finne ut at det er de ulovlige sterkere rusmidlene som står for mye av kriminaliteten, kanskje de innser at problemet ikke egentlig ligger i cannabisen og turismen rundt det.
Nå er vel ikke Amsterdam den eneste byen i europa med et liberalt forhold til cannabis,
hvis dette trer i kraft vil det nok øke strømmen av mennesker til f eks Lisboa, Køben og Praha.
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 20:43.
Typisk, når jeg først blir 18++ skal det bli forbud!! drømmenreisen er amsterdam, god fri weed og horer.
Horer finner du på ditt lokale gatehjørne.. Vurder heller å finne deg en fin dame som ikke er prøvebort 1000 ganger før..

Blir oppgitt av enkelte her
Rotterdam ble nevnt i starten av tråden her, at en måtte ha medlemskort i coffeeshops. Nå har det seg slik at jeg antageligvis vil ha meg flere turer til Rotterdam, men ikke til Amster eller andre steder, så er det helt sikkert at det er no-go på coffeeshops for meg som turist, eller var dette turistforbudet på coffeeshops i Rotterdam også bare i diskusjons fasen av politikk?
Slapp av folkens. De nye reglene sier at det er opp til "staden" om de vil innføre slike wiet-pass eller turistban. Amsterdam har fra starten av uttrykt motstand til de nye reglene, så jeg tror vi kan ta det heeeelt med ro. De stadene som vil innføre dette vil ihvertall i første omgang være grensebyene, hvor folk kan kjøre over grense på 10 minutter for å røyke seg balle.

Dette er forøvrig ikke første gang det har vært snakk om slike tiltak, utifra diverse forumer jeg har lest sier nederlenderne selv at dette ikke er noe å bekymre seg for
Jeg jobber en del i Nederland, og jeg kan nevne at det som er mest plunder og heft for nederlendere( etter hva jeg hører dem ler av på kontoret etter at dem har lest i avisa ) ikke er oss, men folk fra Belgia og Tyskland som kommer litt flere av gangen, kun på helge besøk, men som ikke har hotell en gang, noen sover i bilen, andre hvor som helst, har jeg intrykk av.

Sitat av Niveum Vis innlegg
Rotterdam ble nevnt i starten av tråden her, at en måtte ha medlemskort i coffeeshops. Nå har det seg slik at jeg antageligvis vil ha meg flere turer til Rotterdam, men ikke til Amster eller andre steder, så er det helt sikkert at det er no-go på coffeeshops for meg som turist, eller var dette turistforbudet på coffeeshops i Rotterdam også bare i diskusjons fasen av politikk?
Vis hele sitatet...
Da er det i tilfelle innført etter påske.
Sist endret av fxxked; 1. juni 2011 kl. 22:59.
Det virker ganske offisielt nå, så alle som sier man ikke skal bekymre seg får nesten komme med noen sikre kilder. Tror vi kommer til å se en økende turisme fram til nyttår ihvertfall.

Forbudet er innført av regjeringen som et ledd i bekjempelsen av kriminalitet og promotering av sunnhet.
Vis hele sitatet...
Det virker som 2000-tallet skal representere starten på sunnhetsregimet. Synd at kommende generasjoner ikke vil ha muligheten til å oppleve røykings i kultivert tilstand first-hand, men i hovedsak som middelmådig smuglerskit røykt av alle de slemme barna i en grotte i skauen vekk fra samfunnet.
Sist endret av sprettkniv; 1. juni 2011 kl. 23:20.
Unlicensed Surgeon
http://www.dutchamsterdam.nl/1957-am...bership-system Her er den helt klart beste artikkelen jeg har lest om emnet! Mye mer utfyllende, og detaljert enn annet jeg har funnet på Internett.

Mayors and council members of municipalities that do not attract drugs tourists say that the present system of licensed coffeeshops is preferable over the proposed club pass system, which they say addresses a problem not seen in their communities.
Vis hele sitatet...
Municipalities Free To Ignore Weed Pass
Law Professor Jan Brouwer, who is also director of the Centre for Public Order and Security, says municipalities are free to ignore the weed pass.

“The basis of a ban on the sale of soft drugs to foreigners must be set out in local by-laws,” he says. “If the City Council does not want to do so, the Federal Government can jump high and low, but it won’t happen.”
Vis hele sitatet...
Grunnlovsstridig?
After the city of Maastricht, in the south-east of Holland, considered a coffeeshop membership experiment designed to exclude tourists, the Court of Maastricht ruled the system was contrary to Article 1 of the Constitution of the Netherlands. Subsequently an appeal was filed with the Council of State (Raad van State — a constitutionally established advisory body to the government).

The Council is expected to rule in July.
Vis hele sitatet...
Anbefaler at alle som har noe interesse om emnet leser den artikkelen.
Unlicensed Surgeon
JKnutsen: Er ganske sikker på at du har lest litt fort/feil.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
EDIT: Nyhet om Amsterdam: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9...wietpas__.html
En artikkel til, det står tydelig at det allerede har blit innført. HER
Vis hele sitatet...
Hvis vi tar den artikkelen der du mener det står at det har blitt innført å leser den

"Vrijdag werden de voorstellen nog eens besproken door het kabinet."
Oversatt
"Fredag blir forslaget videre diskutert i regjeringen."

"Opstelten hoopt na de zomer aan de slag te kunnen met de invoering van het systeem. De bedoeling is dat de kaart eerst in het zuiden van het land wordt geïntroduceerd. In de loop van volgend jaar zijn andere delen van Nederland aan de beurt."
Oversatt
"Opstelten (som er justisminister) håper å komme i gang med systemet i løpet av sommeren. Forslaget er å innføre i den sørlige delen av landet i løpet av året, og andre deler av Nederland etter årsskifte."

"Of het mogelijk is om buitenlanders uit Nederlandse coffeeshops te weren, moet nog blijken. Momenteel loopt een rechtszaak tussen de gemeente Maastricht en een coffeeshophouder die wel buitenlanders wil toelaten."
Oversatt
"Om det fortsatt vil være mulig for utlendiger å besøke Nederlanske coffe shops gjennstår å se. Det pågår for tiden en rettsak mellom byen Maastricht, og en coffe shop-eier som ønsker å tillate utlendinger."
Vis hele sitatet...
Vi kan konkludere med at det overhode ikke står tydelig at det har blitt innført, men at det fortsatt er et forslag som en mann håper å få innført i løpet av 2011/2012.

Den ene quoten du forøverig bruker som kilde:
Sitat av JKnutsen
DEN HAAG - Etter innføringen av "wietpas" AKA hæsjkort fra regjeringen, kan en coffeeshop ha maks 1000 til 1500 medlemmer / kunder.
Vis hele sitatet...
Den forteller bare hva som skjer dersom det blir innført, og sier ingenting om at det allerede har blitt innført. Foreløbig har retten sagt det er i mot grunnloven. Anken vil ikke bli behandlet før i juli. Om retten da sier det ikke er i mot grunnloven, og forslaget går i mellom regjeringen kan det bli innført. Det er fortsatt ifølge artikkel i tidligere innlegg veldig opp til de forskjellige kommunen om de vil innføre det eller ikke. Tror de fleste kan ta det med ro. Det er mye mer som skal til før det blir innført
Sitat av dafog Vis innlegg
JKnutsen: Er ganske sikker på at du har lest litt fort/feil.



Hvis vi tar den artikkelen der du mener det står at det har blitt innført å leser den



Vi kan konkludere med at det overhode ikke står tydelig at det har blitt innført, men at det fortsatt er et forslag som en mann håper å få innført i løpet av 2011/2012.

Den ene quoten du forøverig bruker som kilde:


Den forteller bare hva som skjer dersom det blir innført, og sier ingenting om at det allerede har blitt innført. Foreløbig har retten sagt det er i mot grunnloven. Anken vil ikke bli behandlet før i juli. Om retten da sier det ikke er i mot grunnloven, og forslaget går i mellom regjeringen kan det bli innført. Det er fortsatt ifølge artikkel i tidligere innlegg veldig opp til de forskjellige kommunen om de vil innføre det eller ikke. Tror de fleste kan ta det med ro. Det er mye mer som skal til før det blir innført
Vis hele sitatet...
Snakker ikke bare om kilder, familien min, moren og faren og noen venner som bor i Nederland og er nederlandske sier selv at dette har blitt innført i den sørlige delen av Nederland.
Problemet har lenge vært turister som tripper på sopp, som vandrer ut i vannveiene, og sopp har vel ikke vært tillat solgt til turister siste året, etter hva jeg forstår, de selger dog grow kits, noe som er et virkemiddel i retning av at turister ikke skal trippe på sopp. Dere har kanskje lagt merke til hengelåsene på soppskapene?

Her f eks http://www.amsterdamheadshop.com/
Psilocybe Cubensis Growing Kit også noen sporer på den sida.
Sist endret av fxxked; 3. juni 2011 kl. 20:59.
ArbeidsledigProletar
Det selges fremdeles trøffler av psykedelisk art. Senest i februar ihvertfall, de var ferske.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gode nyheter! Coffeshopene stenger ikke for turister og 'weedpass' blir ikke innført, for denne gang ihvertfall. Fire år til neste mulighet for kristenkonservative å ødelegge for hasjturismen (lol)
Kanskje det bare er for å øke turismen, folk får jo helt noia å løper til amster bare for å oppleve det en gang til
Det kommer nok aldrig til å skje at wiet-pass blir innført. Staten tjener for gode penger på dekriminaliseringa til å slutte å distribuere det til turister. I følge loven skal coffeeshoppene betale 65% skatt til staten på hvert eneste salg av marihuana- eller hasjrelaterte produkter. Det er derfor brus, snacks o.l koster så mye i en coffeeshop, for det er det de virkelig tjener på.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av zeicko Vis innlegg
Og dermed forsvant rundt 99% av alle turister til Nederland
Vis hele sitatet...
Veldig mange som drar til Amsterdam for andre ting en å røyke.
Det er tross alt en fantastisk fin by, med mye annet å by på enn coffeeshops.
Bare som et ps. Det har vel aldri vært lovlig med salg i Nederland, men tolerert dersom utsalgsstedene fyller en rekke kriterier. Det er en vesensforskjell.
ArbeidsledigProletar
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Bare som et ps. Det har vel aldri vært lovlig med salg i Nederland, men tolerert dersom utsalgsstedene fyller en rekke kriterier. Det er en vesensforskjell.
Vis hele sitatet...
Og dette er relevant fordi?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Og dette er relevant fordi?
Vis hele sitatet...
Relevant som et ps fordi folk her skriver at det er lovlig... Greit å ha fakta på bordet før man har så jævlig sterke meninger om ting.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Amsterdam har vell i lange tider blitt sett på som The capital of Europe, og en veldig liberal by, for alt fra party-frelste, homofile til sexsalg. Listen er lang.
Vis hele sitatet...
Hvis denne loven går igjennom, så blir forbud mot sexsalg til turister det neste. For det er også ulovlig i mange andre land. Party finner man i alle land. Homofile ville heller reist til California eller Frankrike (vil jeg tro, litt usikker på den).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av EivindFX Vis innlegg
Finner ikke igjen tråden nå, men leste at det fortsatt var noen i amster som selger sopp under disk.. Noen som vet om noen cofeshops som gjør det ? : )
Vis hele sitatet...
*pirke pirke* Er vell Smart Shops du må innom hvis du ska finne den type godis..
Men..Oppfør deg, snakk gjerne med de som jobber på smart shopsa hva de tenker om forbudet/at du kunne tenkt deg å prøve før du forlot Amsterdam..
Gjerne les deg opp før du drar så det virker som du har litt peiling på dette, ikke bare enda en kid som som vil gomle sopp så han får se rosa elefanter ^^

I følge en bekjent som er der x ganger i året så var det vist ikke store problemer med og få ordna/sendt til en som kunne hjelpe, så lenge man oppførte seg noenlunde voksent i hvert fall =)

Funker ikke dette så er jo RLD en mulighet ? Trenger ikke gå mange meterne der mellom hver gang man blir tilbudt div droger
▼ ... over en uke senere ... ▼
ArbeidsledigProletar
Trøfler selges jo åpent, står i kjøleskap i små forseglede plastboxer hvor det står vekt og ca. styrkegrad.
Det er tvilsomt at dette vil bli enforced i Amsterdam. Ordføreren er selv imot forslaget, og sånn jeg forstår det er det ofte opp til hver by hvorvidt de skal håndheve lover som dette.

Forbudet er primært for å hindre belgiere og tyskere fra å handle rett over grensa og smugle hjem. Derfor regner jeg med at det kommer til å gjelde mer i byer langs grensa.

Ifølge en bekjent som bor et par timer utenfor Amsterdam er det svært liten sannsynlighet for at det vil tre i kraft. Tross alt er ikke cannabis direkte lovlig der, men dekriminalisert.

Jeg tar en tur ned dit i februar, og er absolutt ikke bekymret. Om det likevel skulle tre i kraft har jeg en backup plan da min venninne som er nederlandsk statsborger kan handle for meg.
Sist endret av Bonziamo; 12. november 2011 kl. 08:15.
nå kan jeg ikke finne artikkelen, men slik jeg husker det så ble det avgjort at det skulle være opp til hver "kommune" å bestemme dette selv frem til 2014, noe som gjør at amsterdam vil velge å la ting forbli som de er frem til da i det minste.

dette med sopp/trøffler. sopp er blitt forbudt, trøffler er fortsatt tiltatt. dette er fordi loven spesifik forbyr hallusinogene sopper som vokser OVER jorden, og ikke under slik trøffler gjør.
Det er derfor fullt mulig å trippe på "sopp" (les: trøffler) i amsterdam den dag i dag. mange vet ikke forskjellen og kommer hjem med en historie om at de har spist sopp når de egentlig har spist trøffler.


det jeg lurer mest på om dagen er hvordan i huleste de tror de skal klare å holde all cannabis på 15% eller lavere.
hvor mange kontrollører skal de ansette, og hvor mange labs skal de opprette for å undersøke samples av hver høst som blir levert til hver eneste coffeshop over hele amsterdam. vi snakker da om et enoooormt antall samples som skal testes, kontinuerlig. set det som lite trolig at dette vil bli praktisk mulig uten så høye utgifter at det uansett vil bli skrinlagt av økonomisk grunner.