Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6144
Også kjent som kameraderi blant oss nordmenn..

Jeg har lest bøker, avisartikler og statistikker på dette, og flere av disse, kunne avsløre Norge som
det mest korrupte landet i Skandinavia. Det er med ekstrem sannsynlighet urovekkende høye mørketall innen korrupsjon her i landet.
Spesielt når det gjelder "vennetjenester" i politikken. Og som de fleste av oss vet, så er flere av de mest profilerte på stortinget skyldig i akkurat dette.
Korrupsjon: Et stort samfunnsproblem. Hvorfor er Norge mest korrupt i Skandinavia? Riktignok et av de minst korrupte landene på verdensbasis
ifølge noen statistikker, men uansett. Jeg velger å lese de med en viss grad skepsis. Vi har sett en hel del målinger opp gjennom årene som
ikke har hatt rot med virkeligheten.

Jeg har selv opplevd kameraderi på arbeidsplassen, og vi vet alle hva dere innebærer. Jeg hadde lyst å anmelde saken men valgte å ikke gjøre det
mye grunnet at det med høy sannsynlighet ville blitt henlagt grunnet manglende beviser, og at stemningen på arbeidsplassen ganske sikkert ville
blitt forsuret. Som igjen ville gjort situasjonen på arbeidsplassen uutholdelig for meg..

Dette må gjøres noe med. Og det fort.

Er det noen av dere som har opplevd kameraderi(korrupsjon) i landet vårt eller andre steder? Finnes det håp for bedring eller er det et økende samfunnsproblem? Og er
det noe vi kan gjøre for å redusere det?

Mvh
Kan du nevne noen kilder?
Trådstarter
22 2
Sitat av xghost Vis innlegg
Kan du nevne noen kilder?
Vis hele sitatet...
I form av bestikkelser tror jeg vi ikke har et veldig stort problem. I form av kameraderi og vennetjenester er det nok en annen sak. Kan jo til å begynne med nevne Audun Lysbakkens i hans tid som statsråd da han gå av som følge av at han delte ut penger til SVs ungdomsorganisasjon SU.

Ellers har jeg bevitnet en utvikling i arbeidslivet der et slikt problem er inntakt og økende dessverre.
Har sett et par drøye eksempler når det gjelder politisaker. Om det er et økende problem vet jeg ikke, tviler vel på det egentlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlubberX Vis innlegg
I form av bestikkelser tror jeg vi ikke har et veldig stort problem. I form av kameraderi og vennetjenester er det nok en annen sak. Kan jo til å begynne med nevne Audun Lysbakkens i hans tid som statsråd da han gå av som følge av at han delte ut penger til SVs ungdomsorganisasjon SU.
Vis hele sitatet...
Det er ei enkeltsak. Det var uheldige element i saka, men den var og til dels mykje røyk og relativt lite ild. Uansett så er ikkje ei sak ein indikator på systematiske problem, og det er litt underleg at du hevder å ha lese mykje, men drar fram ei ti år gammal sak når du vert spurt etter kjelder.

Det verkar som du har ein eller annan personleg agenda her, som du på eit vis vil ha fram, utan å snakke om den...
Du skriver jo som Erik Ribbskog.

Kan du være litt mer konkret, og vise til noen kilder?
Trådstarter
22 2
Dere har misforstått min intensjon med tråden. Mye mulig det ikke kom frem klart nok i åpningsposten. Jeg har ingen agenda. Det jeg er litt interessert i å diskutere, er hva folk mener om og ikke minst har opplevd omkring dette i arbeidslivet eller andre steder. Jeg registrerer at en bruker i tråden har gjort det hittil (Det hadde vært interessant å se han utdype litt rundt det også men skjønner godt hvis han ikke vil.) Min personlige erfaring er at det er et økende problem. Det betyr ikke at jeg mener at alle opplever det slikt.

Ellers kan jeg dele denne linken jeg nettopp søkte opp: https://www.google.no/amp/s/www.thel...ics-report/amp
Sitat av FlubberX Vis innlegg
Jeg registrerer at en bruker i tråden har gjort det hittil (Det hadde vært interessant å se han utdype litt rundt det også men skjønner godt hvis han ikke vil.)
Vis hele sitatet...
Regner med det er meg du mener. Kan ikke gå i detaljer nei, men mine eksempler er fra små steder der dette med habilitet er litt vanskelig siden alle kjenner alle.

Jeg tror ikke du kan gå ut fra egen erfaring for å si noe om det er et økende problem eller ikke, det blir nok litt for tilfeldig hva du har havnet borti. Generelt har jeg inntrykk av at det er mye mer kontrollrutiner generelt i samfunnet og arbeidslivet nå enn før, så jeg vil tro det er vanskeligere å komme unna med sånt.
Jeg oppfatter korrupsjon i Norge som et omfattende og økende samfunnsproblem. Når du henviser til Norge som det mest korrupte landet i Skandinavia, så antar jeg at du har fått din info fra Transparency International som gjør årlige korupsjonsmålinger over hele verden. Jeg ble også lurt av statistikken deres, for det høres jo ikke så ille ut hvordan Norge kommer ut på verdensbasis, men så fant jeg etterhvert ut hvordan de lager deres statistikk.

Jo statistikken deres lages ved å spørre folk om de oppfatter at det er korrupsjon i landet. Og når mainstream-media i Norge, og norske politikere, omtrent aldri tør å ta ordet korrupsjon i sin munn, men i stedet bruker ord som uheldig, utilbørlig, inhalilitet, og i verste fall kameraderi, så er det jo heller ikke noe rart at når folk blir spurt om de føler at det er korrupsjon i landet, så føler man egentlig ikke at man har noen kjennskap til det bortsett fra korrupsjonsofre som har følt det beinhardt på kroppen selv.

Vladimir Putin innrømmer åpent at det er et korrupsjonsproblem i Russland, og jeg skulle virkelig ønske at norske politikere også begynte å ta tak i problemet. Men til neste valgkamp så hører man vel fremdeles kun den samme leksa fra politikerne om hva de skal fikse på: Skole, eldreomsorg, skatter og avgifter, klima, miljø mm.
Trådstarter
22 2
Sitat av Mr Trampnoise Vis innlegg
Jeg oppfatter korrupsjon i Norge som et omfattende og økende samfunnsproblem. Når du henviser til Norge som det mest korrupte landet i Skandinavia, så antar jeg at du har fått din info fra Transparency International som gjør årlige korupsjonsmålinger over hele verden. Jeg ble også lurt av statistikken deres, for det høres jo ikke så ille ut hvordan Norge kommer ut på verdensbasis, men så fant jeg etterhvert ut hvordan de lager deres statistikk.

Jo statistikken deres lages ved å spørre folk om de oppfatter at det er korrupsjon i landet. Og når mainstream-media i Norge, og norske politikere, omtrent aldri tør å ta ordet korrupsjon i sin munn, men i stedet bruker ord som uheldig, utilbørlig, inhalilitet, og i verste fall kameraderi, så er det jo heller ikke noe rart at når folk blir spurt om de føler at det er korrupsjon i landet, så føler man egentlig ikke at man har noen kjennskap til det bortsett fra korrupsjonsofre som har følt det beinhardt på kroppen selv.

Vladimir Putin innrømmer åpent at det er et korrupsjonsproblem i Russland, og jeg skulle virkelig ønske at norske politikere også begynte å ta tak i problemet. Men til neste valgkamp så hører man vel fremdeles kun den samme leksa fra politikerne om hva de skal fikse på: Skole, eldreomsorg, skatter og avgifter, klima, miljø mm.
Vis hele sitatet...
Er enig med alt det du skriver her. Norge rekker jo ikke Russland til anklene en gang hva korrupsjon gjelder. Likevel foregår det langt oftere enn vi er klar over.

Hvem har vel ikke hørt om en politimann i nærmiljøet, eller i mediene, siktet for et eller annet rart, men likevel sluppet unna det med den sedvanlige: "Henlagt grunnet bevisets stilling."

Patetisk at det skal være slik, og ofre for slike saker må jo føle seg totalt maktesløse.

Og hva skal vi snart kalle politikerne våre? Løgnhalser? Synd å si det, men det er jo etterhvert blitt mer akseptert å holde på slik blant de folkevalgte. Jeg vet snart ikke forskjell på løgner og politikk lenger.

Samfunnet vil om mulig gå i oppløsning om denne trenden fortsetter.
Sist endret av FlubberX; 10. mars 2019 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jammen for faen gutta.
Jeg er enig i at Norge kanskje er mer korrupt enn den jevne nordmann tror, men når det eneste dere viser til er at dere opplever det som at folk på arbeidsplassen rotter seg sammen mot dere så er det første jeg tenker at problemet sitter hos dere.
Det er ikke sikkert at den første forklaringen man kommer opp med er den beste for hvorfor ting blir som de blir.
Når dere bare fortsetter å fyre på om at Norge er skandinavias mest korrupte land så blir det jo rent parodisk.

Siden dere nevnte Transparency International tok jeg meg tid til å sjekke rangeringen deres , og dere har faktisk rett i at Norge er Skandinavias mest korrupte land, men tilfeldigvis utelater dere at det betyr at Norge er det 7. minst korrupte landet i verden, mens Danmark er på 1. plass og Sverige deler 3. plass med andre land. Enda mer spennende blir det når vi ser på poengsummen som har ledet til denne rangeringen. Norge har 84/100 poeng, Sverige har 85/100 og Danmark har 88/100, altså er det faktisk ganske misvisende å løfte fram "dårligst i Skandinavia" som et bevis på korrupsjon i Norge. Norge er faktisk et av de minst korrupte landene i hele verden i følge kilden dere viser til.

Sistemann er innom dette med metode. Jeg er enig i at det ikke er en perfekt fremgangsmåte, men du er nok også enig med meg i at korrupsjon ikke er så lett å måle heller. Dessuten er det ikke mannen i gata som blir spurt, men forretningsfolk og eksperter, kort sagt noen som man kan anta har et visst grunnlag til å vurdere hvor korrupt et land er. Kanskje ikke 100% etterprøvbart, men for det første er det et verktøy som mest brukes for å se hvor en befinner seg i forhold til andre, og for det andre er korrupsjon et alt for komplekst emne til at det er realistisk med den type resultater. Derfor synes jeg at en hver som forsøker å forstå tallene, heller enn å klage over "mainstream-media"

Med dette til grunn forventer jeg faktisk ikke at TS vil ta til seg noen av innvendingene som har dukket opp i tråden, og om et par innlegg vil omrisset av enda et forvirret kjellermenneske tegnes opp (slik som i denne tråden).

TL;DR
Ikke utelukket at TS har rett i at korrupsjon er mer utbredt enn mann tror, men måten han fremstiller saken, og benytter kilder på, får meg til å tenke at dette bare er et klassisk eksempel på noen som finner fram en eller annen grandios forklaring på noe som på et eller annet tidspunkt bare var en misforstått situasjon og personlig anliggende.

PS: jeg mistenker TS for sockpuppeting.
Trådstarter
22 2
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Ikke utelukket at TS har rett i at korrupsjon er mer utbredt enn mann tror, men måten han fremstiller saken, og benytter kilder på, får meg til å tenke at dette bare er et klassisk eksempel på noen som finner fram en eller annen grandios forklaring på noe som på et eller annet tidspunkt bare var en misforstått situasjon og personlig anliggende.

PS: jeg mistenker TS for sockpuppeting.
Vis hele sitatet...
Takk for et fargerikt innslag i diskusjonen. Men kan vi ikke heller fokusere litt mer problemstillingen enn å diskutere hvordan mitt åpningsinnlegg er skrevet?

Og hva er sockpuppeting og hvorfor mistenker du meg for det?
Sist endret av FlubberX; 10. mars 2019 kl. 23:19.
Hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at det i aller høyeste grad fokuserer på problemstillingen, nærmere bestemt hvorfor den eneste kilden du har vist til ikke taller for det synet du fremmer.

Sockpupping er når en person benytter flere brukere i samme tråd for å skape inntrykk av at en diskusjon foregår. Jeg synes det var påfallende at Mr Trampnoise og du var så veldig enige, og at dere støttet opp om akkurat samme punkter. Dessuten skrev dere veldig likt. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg kan bevise, så vi får la det være emd det.

Jeg registrer forøvrig at du fortsatt ikke har kommet med noen kilder utover den jeg allerede har diskutert. Jeg vil veldig gjerne se hvis du har noe å vise til som skulle støtte opp under påstanden om at Norge har et korrupsjonsproblem.

Nå legger jeg meg, så får eventuelt fortsette dette i morgen. God natt!
Marlboro666, at trådstarter og jeg er samme person er jo en interessant konspirasjonsteori, men jeg synes du har svært lite å fare med for at det stemmer. Jeg pleier ikke å uttale meg offentlig om konspirasjonsteorier før jeg er over 50 % sikker på at det stemmer.

For å finne fram til korrupsjon i Norge så finner man en økende mengde info fra korrupsjonsofre på nettet, men du må bruke søkemotoren intelligent og med tålmodighet for slikt noe blir tydeligvis mer og mer regnet som hatprat i Norge i dag. Så jeg nøyer meg med å kun legge ut denne lenken:

Rune Fardal: https://www.youtube.com/channel/UCd-...XpGd2A_kT7j07w

Så hvis man ikke tror det også finne et element av korrupsjon i disse barneverns-sakene etter å ha sett flere av videoene der, men eventuelt at dette kun dreier seg om dårlige fagfolk, vel så er jeg ikke enig, og derfor blir jeg nok også stemplet som konspirasjons-teoretiker av endel folk.

Men det er jo litt merkelig at det i de senere årene er blitt fy fy å tenke konspirasjon i den norske offentligheten, da jeg mener det nettop kan være både nødvendig og nyttig å tenke konspirasjon når byråkrater og folk høyt på strå oppfører seg merkelig og lite adekvat.

Men jeg kan jo bare nevne at det har vært demonstrasjoner i et tyvetalls land mot det norske barnevernet, og regjeringen har vært kjent med dette problemet i flere år nå. Nå har også Silje Garmo fått asyl i Polen etter at hun flyktet fra det norske barnevernet.

Til slutt kan jeg jo bare nevne at en av grunnene til at noen avdelinger i det norske barnevernet så hurtig tar ut barn fra familier før de prøver noe annet, er tydeligvis fordi at hvis de tar ut barn så er det staten som betaler, og hvis barna blir værende så er det kommunen som betaler. Så hvorfor blir ikke det systemet endret når det har vært fokus på det i flere år nå? Og hvorfor så lite mediedekning fra mainstream-media i Norge når dette er en stor sak mot Norge ute i verden?

Vel, hvis jeg skal komme med noen teorier her så blir jeg nok stemplet som konspirasjonsteoretiker igjen, så jeg ber folk kun om: Tenk selv!

Og by the way: Det finnes tydeligvis også mange barnevernavdelinger i Norge som fungerer ganske bra til tross for det systemet de er underlagt, men hvis feks kun en tiendedel av det norske barnevernet fungerer svært dårlig, så er det altfor mye, og spesielt når det går årevis og ingen bedring skjer.
Korrupsjon finnes i alle land. Man kan jo ta Erik Jensen saken å spekulere rundt det. Men at det sitter mektige nordmenn å rører rundt i gryten sammen med politikere for og oppnå velstand? Se nå bare på alle politikerne som blir tatt med buksene nede med nark og sexskandaler. Hvorfor ikke misbruke skattepenger i samme slengen. Men igjen, ren spekulasjon.
Trådstarter
22 2
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at det i aller høyeste grad fokuserer på problemstillingen, nærmere bestemt hvorfor den eneste kilden du har vist til ikke taller for det synet du fremmer.

Sockpupping er når en person benytter flere brukere i samme tråd for å skape inntrykk av at en diskusjon foregår. Jeg synes det var påfallende at Mr Trampnoise og du var så veldig enige, og at dere støttet opp om akkurat samme punkter. Dessuten skrev dere veldig likt. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg kan bevise, så vi får la det være emd det.

Jeg registrer forøvrig at du fortsatt ikke har kommet med noen kilder utover den jeg allerede har diskutert. Jeg vil veldig gjerne se hvis du har noe å vise til som skulle støtte opp under påstanden om at Norge har et korrupsjonsproblem.

Nå legger jeg meg, så får eventuelt fortsette dette i morgen. God natt!
Vis hele sitatet...
Kan se at innlegget ble litt uklart på enkelte punkter. For å spesifisere litt, har jeg lest om det. I bøkene jeg har lest har det handlet mye om hva drivkraften i mennesket er, eskalasjonen gjennom et århundre, korrupsjon i politikken osv. Det har ikke stått noe særlig om Norge i den sammenhengen.

Hovedsaklig så har det vært personlige erfaringer, i artikler og på nett jeg har min kunnskap fra, uten at jeg skal påstå å være en professor innen temaet. Derfor er det interessant å lese om deres erfaringer og hva dere mener om det. Og nei, jeg og Mr Trampnoise er ikke samme person selv om vi deler samme oppfatning av problemet. Om du skulle tro det får være opptil deg men det stemmer altså ikke.

Mvh
At det finnes korrupsjon i Norge? Garantert, og ikke minst der norske selskaper handler med land der korrupsjon er regelen og ikke unntaket.

At samfunnet er i ferd med å gå i oppløsning av en ny korrupsjonstrend, og alle politikere er løgnhalser? Kom igjen, da...
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Snakker vi ulovlig korrupsjon eller umoralsk korrupsjon? Finner nok begge deler, men jeg vil tro det meste foregår på lovlig vis eller i gråsonen. Hvor ufattelig mye penger vi sløser på byrokratisk bullshit og myndighetene som inngår avtaler med visse selskaper for å være eksklusiv leverandør av et produkt.

Min teori er at det foregår mest organisert idioti og grådighet i slike sammenhenger. En avtale med myndighetene betyr at man kan kreve nesten hva som helst av betaling, overfakturere og levere overprisa drit til regjerende fjols som ikke har peiling på hva de sier ja til.

Hvordan alle de rikeste flytter verdier rundt for å slippe unna skatt er vel enda en greie, men det har jeg null erfaring med. Men fortsatt er det vel teknisk sett lovlig
Sist endret av Bothrops; 11. mars 2019 kl. 03:20.
Sitat av Mr Trampnoise Vis innlegg

Rune Fardal: https://www.youtube.com/channel/UCd-...XpGd2A_kT7j07w

Så hvis man ikke tror det også finne et element av korrupsjon i disse barneverns-sakene etter å ha sett flere av videoene der, men eventuelt at dette kun dreier seg om dårlige fagfolk, vel så er jeg ikke enig, og derfor blir jeg nok også stemplet som konspirasjons-teoretiker av endel folk.
Vis hele sitatet...
Du valgte jo rette fyren.

Rune Fardal tror f.eks. at BV busser barn til Portugal - og en rekke andre konspirasjonsteorier. Han er dømt for svindel og dokumentfalsk. Han støtter foreldre som er dømt for grov vold mot sine barn.

Det er ingenting som tyder på at Rune Fardal har rett i en brøkdel av kritikken.
Sist endret av 05d2f9382502ceb; 11. mars 2019 kl. 07:57.
Som vanlig når vi snakker om korrupsjon i Norge, vil jeg henvise til Transparency Internationals utmerkede samling med korrupsjonsdommer. Dette er varianten som ble utgitt i fjor, antar det snart kommer en ny.


Sitat av Mr Trampnoise Vis innlegg
Marlboro666, at trådstarter og jeg er samme person er jo en interessant konspirasjonsteori, men jeg synes du har svært lite å fare med for at det stemmer. Jeg pleier ikke å uttale meg offentlig om konspirasjonsteorier før jeg er over 50 % sikker på at det stemmer.

For å finne fram til korrupsjon i Norge så finner man en økende mengde info fra korrupsjonsofre på nettet, men du må bruke søkemotoren intelligent og med tålmodighet for slikt noe blir tydeligvis mer og mer regnet som hatprat i Norge i dag. Så jeg nøyer meg med å kun legge ut denne lenken:

Rune Fardal: https://www.youtube.com/channel/UCd-...XpGd2A_kT7j07w
Vis hele sitatet...
Det er spennende at du gjennom intelligent bruk av søkemotor, kommer frem til Rune Fardal. En mann som har spredd svada og konspirasjonsteorier på nettet siden minst årtusenskiftet, og hvis eneste håndfaste resultat (som han fortsatt gnager om), er en kjennelse fra personvernnevnden i 2005. Hadde du fortsatt din intelligente bruk av søkemotor, hadde du sannsynligvis funnet ut at han er en utrolig dårlig kilde.

Så hvis man ikke tror det også finne et element av korrupsjon i disse barneverns-sakene etter å ha sett flere av videoene der, men eventuelt at dette kun dreier seg om dårlige fagfolk, vel så er jeg ikke enig, og derfor blir jeg nok også stemplet som konspirasjons-teoretiker av endel folk.
Vis hele sitatet...
Hva i disse videoene gjør at du er sikker på at korrupsjon finnes? Det følger jo ikke med noen beviser her, kun en haug med påstander. Som vist til av innlegg over, støtter han gladelig foreldre med svært alvorlige dommer mot seg.

Til slutt kan jeg jo bare nevne at en av grunnene til at noen avdelinger i det norske barnevernet så hurtig tar ut barn fra familier før de prøver noe annet, er tydeligvis fordi at hvis de tar ut barn så er det staten som betaler, og hvis barna blir værende så er det kommunen som betaler. Så hvorfor blir ikke det systemet endret når det har vært fokus på det i flere år nå? Og hvorfor så lite mediedekning fra mainstream-media i Norge når dette er en stor sak mot Norge ute i verden?
Vis hele sitatet...
En liten kikk på Rundskriv Q-06/2007 Oppgave- og ansvarsfordeling mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter – herunder om betalingsordninger i barnevernet viser oss at den oppfatningen der er såpass unyansert at den strengt tatt er feil. Merk for øvrig at i 2019 er kommunens egenbetaling ca kr 72 000 i måneden.

Og by the way: Det finnes tydeligvis også mange barnevernavdelinger i Norge som fungerer ganske bra til tross for det systemet de er underlagt, men hvis feks kun en tiendedel av det norske barnevernet fungerer svært dårlig, så er det altfor mye, og spesielt når det går årevis og ingen bedring skjer.
Vis hele sitatet...
Her kan vi være enig. Barnevernet har rom for forbedring, men det er en fordel om debatten ikke styres av liksompsykologer, avskiltede advokater og andre sjarlataner.
Vet ikke hvor godt dette passer inn i kategorien, men noe som trigger meg litt er når selskaper bøyer seg i støvet for de mest velstående i landet, slik som Innavasjon Norge gjorde ganske nylig:

https://e24.no/naeringsliv/innovasjo...vinne/24376607

Uten kvalifikasjoner og utdannelse åpnet de en stilling for norges rikeste kvinne.
I kommunen jeg bor i og nabokommunen har det vært noen tilfeller av "kameraderi" de siste ti årene som jeg kan huske. 3 av sakene ble det rettssak om og kommunen tapte disse. Dette gikk på kontrakter og anbud. Det som var litt spesielt og som såvidt jeg vet ikke ble behandlet i retten men som det var endel snakk om i noen kretser likevel var at det var diverse underhåndsavtaler som var inngått med enkeltpersoner der blant annet tegningstidspunkt og sum var falsum. Dette kom ikke opp i retten og man kan da vanskelig konkludere om det er er rykter og kun det eller om det var noe i dette. Det påløp kostnader for kommunen i disse sakene, de som tapte anbud og kontrakter men som burde hatt tilslag fikk erstatning. Såvidt jeg vet ble ingen stilt direkte til ansvar og konsensus var "litt for rask saksgang" for å nå tidsfrister, altså ingen var ansvarlig og det hele var nærmest som en liten feil å regne.

Det som er spennende nå er at det er en frilanser som driver å graver i disse gamle sakene og flere andre forhold, noen som ligger så langt som ca 20 år tilbake i tid. Hva graving bringer gleder jeg meg til å lese for jeg tenker at slikt gammalt grums må gjerne komme til overflaten om noen har hatt personlig vinning på bekostning av andre selskaper eller det offentlige.

Problemet med korrupsjon er jo at det både undergraver den tillit vi må ha til folk i posisjoner men også det at det stort alltid er minst en part som blir direkte økonomisk skadelidende som følge av korrupsjon.
Trådstarter
22 2
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Som vanlig når vi snakker om korrupsjon i Norge, vil jeg henvise til Transparency Internationals utmerkede samling med korrupsjonsdommer. Dette er varianten som ble utgitt i fjor, antar det snart kommer en ny.
Vis hele sitatet...
Dette burde være alarmerende lesning for enhver nordmann. Og dette er bare korrupsjonen som er avdekket, tenkt det! Mørketallene er nok skandaløst høye da dette trolig bare er toppen av isfjellet.

Mvh
Du utviser en ekstremt stor confirmation bias, jeg er i tvil om det er noen vits i å fortsette diskusjonen.

Det kan godt hende at det finnes mørketall, men har du noen kilde på at det er grunn til å hevde at de er "skandaløst høye da dette trolig bare er toppen av isfjellet"?

Bare så det ikke skal komme noen påstander om at jeg flytter målstengene så fastsetter jeg nå at med en pålitelig kilde mener jeg uttalelser fra seriøse organisasjoner (ikke for eksempel resett-bloggere som forveksler magefølelse med empiri).

Transparency International er en god kilde, men ingen ting i rapporten antyder at Norge er spesielt på noen som helst måte. Hvis du leser den så ser du at dette heller ikke er målet. Les for eksempel

"bidra til å belyse hvor grensene for rett og galt på korrupsjonsområdet går. Foruten det rettslige kan denne domssamlingen kanskje også bidra til å belyse andre sider av fenomenet korrupsjon. Hvor forekommer det korrup-sjon? Hvordan blir korrupsjonshandlinger gjennomført? Hva er årsakene til korrupsjon? Hva gjør at noen er villige til å begå korrupsjon? " (side 4, 4. avsnitt). TI mener ikke å bevise at Norge er noen versting, og informasjonen passer ikke med bildet du maler opp.

Dataene de presenterer angående Norges relative stilling har vi jo diskutert tidligere, og de motsa påstanden din ganske ettertrykkelig.

Igjen vil jeg bare presisere at jeg ikke mener at det ikke finnes korrupsjon i Norge. Selvfølgelig gjør det det, men TS insisterer på at det er utrolig mye mer utbredt enn det jeg mener er tilfellet.
Syns at det at partiene kan skjule hva de bruker våre skattepenger på, er med på å gjøre korrupsjon enklere å skjule..
Kulturkameratene:

Her inne deles det ut 1,4 milliarder kroner i året. Hvis du er Facebook-venn med én av dem, nær dobles sjansen for å få penger

Vil anta at dette gjelder flere offentlige organer. Ettersom offentlig økonomisk støtte er så utbredt i Norge, vil jeg anta at en del av korrupsjonen vår finnes her. Ikke nødvendigvis så betydelig summer, men kan tenke meg at det er mer vanlig enn vi liker å tro.
Vi er ett lite land og ved å jobbe i visse sektorer så kommer man fort borte i habilitetsspørsmål, og det er kanskje lettere og godkjenne at han du kjenner skal få bygge litt høyere enn han du ikke kjenner. Dette er jo menneskelig og det som vi kaller kameraderi. Du gir tjenester, lettere for å si ja til folk du kjenner, men du tjener ikke på det. dermed kameraderi. Dette er noe som er vanskelig og gjøre noe med. Du søker jobb i et firma eller det offentlige og passer jo selvsagt på og si at du kjenner den og den som allerede jobber der. Har gjort det flere ganger selv og har alltid kommet på intervju, ikke alltid jobben, men ihvertfall intervju.

Korrupsjon er når du utnytter din posisjon til å oppnå fordeler, trenger ikke være materielle goder men ofte er det jo det. Her trenger ikke nødvendigvis man å kjenne hverandre. Men jeg vil anta at det er lettere hvis man kjenner hverandre fra før av.

Men så kommer vi tilbake til kameraderi, og jeg vil si at dette er mine erfaringer som fortelles her da det ikke finnes noe skriftlig om dette. Jeg bor på et lite sted er ikke flust med jobber i det offentlige, jeg har søkt på et par stillinger som virker intressante for meg. Jeg vet at jeg er kvalifisert. Samtidig så er lederen som ansetter en flink person og profesjonell, det sier ryktet på bygda. Men dagene går jeg purrer på svar prøver og ringe ingenting, før jeg får et standard brev at en person er ansatt.. javel tenker jeg og ber om søker liste osv. Må purre på dette et par ganger. får den og den personen de har ansatt er like god som meg, litt eldre og svigerdatter av nevnte leder. Hun var også eneste innkalte til intervju. Hun er hyggelig person som jeg unner jobben, men hvorfor var jeg ikke innkalt engang. Viser seg at dette er ett mønster som går igjen, leder bedriver nepotisme/kameraderi og ansetter slekt og venner hver gang......

Angrer fremdeles på at jeg ikke lagde bråk den gangen, men bygdedyret er levende og jeg vil ikke spolere mine sjanser for at kanskje jeg neste gang har sjansen.

Sikkert flere som kjenner seg igjen i dette, og jeg tror dette er det største problemet i Norge, alle kjenner alle.
Ren korrupsjon for å tjene penger skjer og men i mindre omfang. Men kameraderi og nepotisme er det største, du finner det i det offentlige, i politikken og i det private. Det er menneskelig og favorisere det kjente, men det er ikke rett å gjøre det.
Trådstarter
22 2
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Du utviser en ekstremt stor confirmation bias, jeg er i tvil om det er noen vits i å fortsette diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Og du utviser en stor trang til å diskutere meg. Hvorfor det?

Kan også minne om at vi lever i et demokrati og du står fritt til å forlate diskusjonen når som helst dersom du ønsker det.

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Det kan godt hende at det finnes mørketall, men har du noen kilde på at det er grunn til å hevde at de er "skandaløst høye da dette trolig bare er toppen av isfjellet"?
Vis hele sitatet...
Det blir vel kanskje litt vanskelig å dokumentere mine egne erfaringer innen korrupsjon...? Også andres for den saks skyld.

Vil vel gjerne tro at de som driver på med det, ikke gjør det så åpenlyst. Men hva vet vel jeg.

Jeg tolker dine innlegg som at du aldri har vært i nærheten av problemet, og av den grunn bagatelliserer det kraftig. Correct me if im wrong.

Du bruker forresten en smått aggressiv og nedlatende retorikk kan det virke som når du er uenig i noe.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Kulturkameratene:

Her inne deles det ut 1,4 milliarder kroner i året. Hvis du er Facebook-venn med én av dem, nær dobles sjansen for å få penger

Vil anta at dette gjelder flere offentlige organer. Ettersom offentlig økonomisk støtte er så utbredt i Norge, vil jeg anta at en del av korrupsjonen vår finnes her. Ikke nødvendigvis så betydelig summer, men kan tenke meg at det er mer vanlig enn vi liker å tro.
Vis hele sitatet...
Vennetjenester, punktum. Et eskalerende problem etter min oppfatning.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vi er ett lite land og ved å jobbe i visse sektorer så kommer man fort borte i habilitetsspørsmål, og det er kanskje lettere og godkjenne at han du kjenner skal få bygge litt høyere enn han du ikke kjenner. Dette er jo menneskelig og det som vi kaller kameraderi. Du gir tjenester, lettere for å si ja til folk du kjenner, men du tjener ikke på det. dermed kameraderi. Dette er noe som er vanskelig og gjøre noe med. Du søker jobb i et firma eller det offentlige og passer jo selvsagt på og si at du kjenner den og den som allerede jobber der. Har gjort det flere ganger selv og har alltid kommet på intervju, ikke alltid jobben, men ihvertfall intervju.

Korrupsjon er når du utnytter din posisjon til å oppnå fordeler, trenger ikke være materielle goder men ofte er det jo det. Her trenger ikke nødvendigvis man å kjenne hverandre. Men jeg vil anta at det er lettere hvis man kjenner hverandre fra før av.

Men så kommer vi tilbake til kameraderi, og jeg vil si at dette er mine erfaringer som fortelles her da det ikke finnes noe skriftlig om dette. Jeg bor på et lite sted er ikke flust med jobber i det offentlige, jeg har søkt på et par stillinger som virker intressante for meg. Jeg vet at jeg er kvalifisert. Samtidig så er lederen som ansetter en flink person og profesjonell, det sier ryktet på bygda. Men dagene går jeg purrer på svar prøver og ringe ingenting, før jeg får et standard brev at en person er ansatt.. javel tenker jeg og ber om søker liste osv. Må purre på dette et par ganger. får den og den personen de har ansatt er like god som meg, litt eldre og svigerdatter av nevnte leder. Hun var også eneste innkalte til intervju. Hun er hyggelig person som jeg unner jobben, men hvorfor var jeg ikke innkalt engang. Viser seg at dette er ett mønster som går igjen, leder bedriver nepotisme/kameraderi og ansetter slekt og venner hver gang......

Angrer fremdeles på at jeg ikke lagde bråk den gangen, men bygdedyret er levende og jeg vil ikke spolere mine sjanser for at kanskje jeg neste gang har sjansen.

Sikkert flere som kjenner seg igjen i dette, og jeg tror dette er det største problemet i Norge, alle kjenner alle.
Ren korrupsjon for å tjene penger skjer og men i mindre omfang. Men kameraderi og nepotisme er det største, du finner det i det offentlige, i politikken og i det private. Det er menneskelig og favorisere det kjente, men det er ikke rett å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Et flott bidrag i tråden. Takk Er enig i at favorisering er menneskelig. Likefullt et oversett problem.

La meg understreke at jeg ikke er utsatt for noe slikt selv, noe enkelte ser ut til å tro. Jeg har derimot vært vitne til, dvs møtet og slikt, der kameraderi, vennetjenester, favorisering, eller kort fortalt hvor korrupsjon har funnet sted.

Vi må gjøre noe med korrupsjonstoget før det oppnår maksimal hastighet. Lokføreren har ikke vist antydninger til å ville gjøre det - tvert i mot så går toget bare fortere og fortere...
Sist endret av FlubberX; 12. mars 2019 kl. 19:05.
Sitat av FlubberX Vis innlegg
Og du utviser en stor trang til å diskutere meg. Hvorfor det?

Kan også minne om at vi lever i et demokrati og du står fritt til å forlate diskusjonen når som helst dersom du ønsker det.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du tror du har noe eierskap over denne tråden. Det har du ikke. Du posta dine innlegg åpent på et diskusjonsforum. Derfor må du nesten forvente en diskusjon. Når du ytrer dårlig begrunnede anklager som du hverken gidder å følge opp eller forsvare, så må du regne med å møte ganske krass motbør. Dersom du ønsker et ekkokammer med ja-mennesker, så må du finne deg et annet forum.

Så for å kutte gjennom alt vaset og spisse problemstillingen ned til det som utvilsomt er sakens kjerne: Mener du at Norge er markant verre enn sine naboland og resten av verden når det kommer til korrupsjon? Ingen har påstått at korrupsjon ikke er et problem i Norge, eller at det ikke finnes mørketall, ei heller at man sikkert kan komme lenger med penger og bekjentskaper enn uten. Det Marlboro666, vidarlo, *pi - og nå også undertegnede - hevder, er at i verdenssammenheng er det fryktelig lite korrupsjon i Norge. Og selv om vi altså ligger litt bak Finland, Danmark og Sverige, så er forskjellen såpass liten at det neppe har stor praktisk betydning. Du merker ikke de store forskjellene i noen av de skandinaviske landene, og korrupsjon har mindre betydning for din virksomhet enn den ville hatt i Somalia eller Afghanistan. Da er det heseblesende irrelevant å hoste opp flere anekdoter om at korrupsjon skjer! Det blir som å hevde at det regner mer i Oslo enn i Bergen, og så forøke å bevise det ved å vise til at det ved tallrike anledninger i 2017 ble dokumentert nedbør hos Meterologisk Institutt på Blindern.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 12:09.
Lurer også på hvilket grunnlag du har for å mene det er et økende problem. Jeg KAN ta feil her, men noe sier meg at du ikke har vært i arbeidslivet i 50 år. Er du vitne til mer korrupsjon i jobben din nå enn da du jobbet på Narvesen i helgene på ungdomsskolen?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det virker som om du tror du har noe eierskap over denne tråden. Det har du ikke. Du posta dine innlegg åpent på et diskusjonsforum. Derfor må du nesten forvente en diskusjon. Når du ytrer dårlig begrunnede anklager som du hverken gidder å følge opp eller forsvare, så må du regne med å møte ganske krass motbør. Dersom du ønsker et ekkokammer med ja-mennesker, så må du finne deg et annet forum.

Så for å kutte gjennom alt vaset og spisse problemstillingen ned til det som utvilsomt er sakens kjerne: Mener du at Norge er markant verre enn sine naboland og resten av verden når det kommer til korrupsjon? Ingen har påstått at korrupsjon ikke er et problem i Norge, eller at det ikke finnes mørketall, ei heller at man sikkert kan komme lenger med penger og bekjentskaper enn uten. Det Marlboro666, vidarlo, *pi - og nå også undertegnede - hevder, er at i verdenssammenheng er det frytelig lite korrupsjon i Norge. Og selv om vi altså ligger litt bak Finland, Danmark og Sverige, så er forskjellen såpass liten at det neppe har stor praktisk betydning. Du merker ikke de store forskjellene i noen av de skandinaviske landene, og korrupsjon har mindre betydning for din virksomhet enn den ville hatt i Somalia eller Afghanistan. Da er det heseblesende irrellevant å hoste opp flere anekdoter om at korrupsjon skjer! Det blir som å hevde at det regner mer i Oslo enn i Bergen, og så forøke å bevise det ved å vise til at det ved tallrike aneldninger i 2017 ble dokumentert nedbør hos Meterologisk Institutt på Blindern.
Vis hele sitatet...
Ikke for å tale på vegne av TS her men regner med den setningen om at han kunne forlate tråden var et svar til at Marlboro666 påstod TS hadde et så ekstremt tilfelle av confirmation bias at det ikke var noe vits å diskutere. Så samme leksjonen du kom med til TS kan du vel peke på marlboro også.

Når det gjelder korrupsjon i Norge tror jeg også det foregår mye mer korrupsjon enn det vi aner. Enten det er politikere, politimenn, tollarbeidere eller hva enn det er. Som sagt er dette noe jeg TROR, basert på mange faktorer. Men ser man objektivt på mennesklig atferd og det å ha folk i maktposisjoner over lengre tid er det mye vanskeligere for meg å tro at det ikke skjer mer korrupsjon enn det vi gjerne liker å tro. Det kan være tjenester pga vennskap, man kan love noen noe i fylla, folk kan blackmaile deg, eller man kan også bli overtalt til å gjøre noe man selv egentlig ikke anser som moralsk riktig. Det er tross alt bare mennesker som sitter i disse posisjonene. Med korrupsjon som alt annet kan det starte som en liten tjeneste og utvikle seg til en dårlig vane jo lengre man sitter i denne maktposisjonen. Alvorlighet varierer jo selvfølgelig.

Ta for eksempel Operation Darkroom, hvor et stort pedo nettverk ble avdekket i norge. Her var det blant annet 3 politikere involvert og ellers mange høytstående menn involvert. Hvis folk er i stand til å gjøre dette mot barn, hva faen er de IKKE i stand til å gjøre? https://www.nrk.no/hordaland/dette-v...om_-1.13237865

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...le-hemmelighet

Her er et annet tilfelle der en advokat er involvert.


Noe som også gjør meg overbevist at mye mer skjer bak kulissene her i norge enn vi tror er at vi Nordmenn som samfunn ofte er veldig godtroende og har litt den holdninga at det kan skje alle andre plasser men ikke her. Ting som dette er vanskelig å komme med kilder på nettopp fordi det er kriminelt. Kanskje vi hadde hatt flere kilder å komme med om det var mer akseptert og vanlig å stille slike spørsmål som dette i Norge, og kreve mer innsikt i samtaler mellom politikerene våre osv.

Leste her f.eks her forleden i lokalavisen at narkotikabruken blant unge hadde gått betraktelig ned de siste årene, fordi politiet beslagla mye mindre rusmidler nå enn før. Men det jeg opplever er at det er et ekstremt overflod av mange rusmidler, og bruken har spredd seg til alle kretser. Spesielt npr det gjelder kokain og knips/molly. Folk gnåler om det overalt, og folk som var superstreite før og hatet på meg før fordi jeg røykte spør meg nå om jeg kan ordne ditten og datten. Tilgjengeligheten har gått i skyene på så og si alle rusmidler utenom heroin her jeg bor. Jeg har ingen kilde som kan påvise det jeg mener, men det finnes en kilde som kan påvise at bruken har gått ned. Når det gjelder kriminalitet er det ikke alltid like lett å komme med en kilde desverre.

Btw alt som står her er bare min personlige mening og ingenting annet.
Trådstarter
22 2
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det virker som om du tror du har noe eierskap over denne tråden. Det har du ikke. Du posta dine innlegg åpent på et diskusjonsforum. Derfor må du nesten forvente en diskusjon. Når du ytrer dårlig begrunnede anklager som du hverken gidder å følge opp eller forsvare, så må du regne med å møte ganske krass motbør. Dersom du ønsker et ekkokammer med ja-mennesker, så må du finne deg et annet forum.
Vis hele sitatet...

Det var aldri min intensjon å få det til å fremstå slik. Marlboro kom med sitt synspunkt, noe som jeg ikke har noe imot. Tvert
imot setter jeg pris på innlegget hans, selv om det ikke er alt jeg er enig i, så respekter jeg at folk har ulike oppfatninger. Selv
om det var enkelte ting som ikke hadde så mye med diskusjonen å gjøre føler jeg. Uansett er alle synspunkt velkommen i tråden,
og det er, som du er inne på, et diskusjonsforum. Og da må alle meninger med i "regnestykket"
Selv om jeg ikke har lest gjennom retningslinjene på freak.no, så håper jeg at i en debatt så burde selve tema være diskusjonen, og
ikke personen som starter den. Når det er sagt kan jeg i evt. fremtidige diskusjoner prøve så godt jeg kan å være så konkret som
mulig i forhold til det som diskuteres, spesielt når jeg har startet tråden.

Sitat av *pi Vis innlegg
Lurer også på hvilket grunnlag du har for å mene det er et økende problem. Jeg KAN ta feil her, men noe sier meg at du ikke har vært i arbeidslivet i 50 år. Er du vitne til mer korrupsjon i jobben din nå enn da du jobbet på Narvesen i helgene på ungdomsskolen?
Vis hele sitatet...

Jeg er forholdsvis ung heldigvis. Likevel er det et sammen sammendrag av mine inntrykk, det jeg har lest,
i samtaler med andre, at korrupsjon er verre den dag i dag enn for eksempel 25 år siden. Jeg presiserer at dette er mine meninger,
og ikke noe jeg prøver å prakke på andre. Å være mer konkret i hva som har skjedd uten å avsløre min identitet, blir litt vanskelig.
Sitat av FlubberX Vis innlegg

Jeg er forholdsvis ung heldigvis. Likevel er det et sammen sammendrag av mine inntrykk, det jeg har lest,
i samtaler med andre, at korrupsjon er verre den dag i dag enn for eksempel 25 år siden. Jeg presiserer at dette er mine meninger,
og ikke noe jeg prøver å prakke på andre. Å være mer konkret i hva som har skjedd uten å avsløre min identitet, blir litt vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at det er din mening, men den må vel uansett basere seg på noe. Med mindre du leste økonominyheter, deltok i arbeidslivet og samtalte med andre om temaet for 25 år siden så lurer jeg altså på hvorfor for du tror det var mindre korrupsjon for 25 år siden.
Sist endret av *pi; 12. mars 2019 kl. 23:44.
Trådstarter
22 2
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg forstår at det er din mening, men den må vel uansett basere seg på noe. Med mindre du leste økonominyheter, deltok i arbeidslivet og samtalte med andre om temaet for 25 år siden så lurer jeg altså på hvorfor for du tror det var mindre korrupsjon for 25 år siden.
Vis hele sitatet...
Det er basert på mine, og andres erfaringer. 25 år er bare et tilfeldig årstall. Jeg kunne likeså godt skrevet 12 år siden eller 20 år siden. Selv om mine erfaringer tilsier at jo lenger du går tilbake i tid, jo mindre korrupsjon var det. Folk var generelt mer ærlige, mindre selvopptatte, baksnakket mindre and the list goes on.

Hvorfor det er mer i Norge enn andre skandinaviske land? Utifra hva jeg leste i en bok, og erfart selv opp gjennom årene, er korrupsjon et økende problem - ikke bare i Norge - men i alle land. Et globalt problem kan du si. Husker dessverre ikke navnet på boken som tar for seg dette som jeg lånte på biblioteket. Jeg velger å konsentrere meg om Norge siden det naturlig nok er det landet jeg bor i.

Korrupsjon-spøkelset sprer seg som ild i tørt gress over det vide landskap, og derfor må vi bekjempe det med nebb og klør og alle midler vi har til rådighet. Men jeg må nesten spørre meg selv: Har enkelte i denne tråden ikke fulgt med i timen på hva som skjer i samfunnet vårt? I såfall har korrupsjon-spøkelset hjemsøkt flere enn jeg noensinne kunne drømt om. Botemiddelet er oss selv, vi må bare begynne å bruke det. Bare en tanke.
Å hjelpe meg:
—Korrupsjonsspøkelset brer seg som ild! Samfunnet går i oppløsning! Enden er nær!
—Hva bygger du dette på?
—Næh, bare en magefølelse...
Sitat av FlubberX Vis innlegg
Det er basert på mine, og andres erfaringer. 25 år er bare et tilfeldig årstall. Jeg kunne likeså godt skrevet 12 år siden eller 20 år siden. Selv om mine erfaringer tilsier at jo lenger du går tilbake i tid, jo mindre korrupsjon var det. Folk var generelt mer ærlige, mindre selvopptatte, baksnakket mindre and the list goes on.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler på disse erfaringene?
Trådstarter
22 2
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Har du noen eksempler på disse erfaringene?
Vis hele sitatet...
Ja, en del. Hvis jeg deler de, har jeg på følelsen at dere vrir det til det ugjenkjennelige, derfor avventer jeg litt med det.

Uansett krever dere vel bevis for at det har skjedd så blir jo litt håpløst sånn sett.

Tror uansett tiden er inne for å flakse videre til et annet diskusjonsforum jeg fant. Kommer kanskje innom hvis tråden utvikler seg i spennende retning.


Jeg forlater dermed diskusjonen med et hevet hode. Spredningen virker å være ustanselig på FF og det taes til etterretning. Med det så takker jeg for meg. Farvel.
Sitat av FlubberX Vis innlegg
Det er basert på mine, og andres erfaringer. 25 år er bare et tilfeldig årstall. Jeg kunne likeså godt skrevet 12 år siden eller 20 år siden. Selv om mine erfaringer tilsier at jo lenger du går tilbake i tid, jo mindre korrupsjon var det. Folk var generelt mer ærlige, mindre selvopptatte, baksnakket mindre and the list goes on.
Vis hele sitatet...
Dette kan for eksempel komme av at informasjon har blitt mer tilgjengelig enn hva det var for 25 år siden. Nå har vi internett, digitale saksbehandlingssystemer og offentlige registre som gjør det enklere å få innblikk i hva som skjer. Så kanskje det ikke blir mer, bare mer blir oppdaget?

Jeg sitter for eksempel med et inntrykk av at det er mye mer kriminalitet nå enn når jeg vokste opp (90-tallet), men i denne artikkelen skriver de at antall lovbrudd har gått ned. Jeg tror at internett og nettaviser gjør at vi hører om så mye mer enn før.