Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2418
Hei, når jeg tok kveldens dusj ristet huset, da lynet det selvfølgelig rett utenfor. Så ruteren tok kvelden, den går på men får ikke kontakt med sentralen. Så, jeg spurte telenor sist gang dette skjedde og de sa nei, men spør da heller her. Er det mulig å bruke en router kjøpt på butikken oppimot telenor? Leveringstiden nå i juletider var vistnok lang.
Spørs på hvordan ting er internt hos seg. Det du fikk at telenor var det en router eller et multimodem (router or modem i 1 boks)? Om du har et modem separat fra telenor som fungerer (du kan koble til med nettverkskabel å komme på nett) er det bare å kjøpe en vilkårlig router - og det hele er bare plug-and-play.

Om du derimot hadde et multimodem, så er ikke ting like enkelt med fortsatt mulig. I så fall må du kjøpe et multimodem og sette opp instillinger som fungerer mot telenornettet (jeg er ikke kjent med hvordan disse instillingene er)
Innestengt
Rambofant's Avatar
Trådstarter
Jeg har zyxel p8702n, det er vel multimodem
Da er du i så fall nødt til å finne noe tilsvarende. Det er ikke særlig vanlig at butikkene fører slikt i Norge, markedet er ganske begrenset siden ISPene distribuerer modemer til kundene sine.
Lyn i desember? Javell?


Modemet er det IPS som står for. De velger selv hvilke modem de godtar på linja si og slikt, så du må nok få nytt hos de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lyn i desember? Javell?


Modemet er det IPS som står for. De velger selv hvilke modem de godtar på linja si og slikt, så du må nok få nytt hos de.
Vis hele sitatet...
Ja, vestlandet har t.d. hatt eit par tusen lynnedslag siste par ukene. Seinast i går.

IPS? ISP du tenkjer på? Nei, adsl er faktisk standardisert. Og ISPane godtek utstyr som held seg til standardane, så du kan fint kjøpe ditt eige - og t.d. Telenor har selt sitt utstyr gjennom kanaler som elkjøp.
Jeg kjøpte en brukt på Finn.no av det samme merket jeg har.
Funket flott, selv om den var nextgentel ruter før.
Skulle selvfølgelig stå ISP.

Var selv i kontakt med Telenor når jeg flyttet hit jeg bor nå, og de var kun intressert i å ha sine egne modem tilkoblet deres nett.
Men mye mulig jeg havnet hos feil person når jeg ringte dit.

Regner med det som selges hos elkjøp er telenor sine egne modem?


I tillegg imponerende om det fortsatt lyner i norge, mtp temperaturen som er ute...
Sist endret av Blackkoz; 20. desember 2014 kl. 23:07.
Telenor ønsker at du helst bruker deres modem, men det er ikke noe krav. Som slashdot sier er ADSL standarisert i Norge, eneste kan være noe config-forskjell mellom leverandørene. Folk på førstelinjesupport har som oftest ikke peiling på dette, men er du heldig når du ringer og møter noen med litt erfaring eller over gjennomsnittet intereserte så kan du få hjelp med denne configen.

Telenor, i likhet med de fleste andre ISPer, har ikke support på modemer levert av 3part, men som alltid kan du få hjelp om du bare møter på rett person på telefonen.

Offtopic: de siste ukene har det vært mildt mange dager i Oslo. Vært veldig varierende mellom en del pluss og minusgrader.
Sist endret av etse; 21. desember 2014 kl. 01:55.
Jeg stusser på dette... Sa Telenor at du ikke fikk nytt modem? eller er dette snakk om en router du har itillegg til modemet ifra Telenor ?

Har du ikke innboforsikring ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av thundercat Vis innlegg
Har du ikke innboforsikring ?
Vis hele sitatet...
Du bruker ikkje forsikring på slikt. Eigenandelen er større enn kostnaden. 500,- er rett og slett for lite til at forsikring er poeng i.

(For å gjenta eit poeng om forsikring mange ikkje forstår: forsikring lønner seg dersom det er snakk om liten risiko men store konsekvenser. Forsikring mot dagligdagse hendelser er veldig nær prisen på hendelsen - fordi risikoen er stor. Er risikoen liten, og kostnaden liten, lønner det seg heller ikkje. Om risikoen derimot er liten, men konsekvensen er stor (t.d. bilulukke) lønner det seg. Det er små odds for at det går til helvete, men det kan gjere deg til gjeldsslave om du ikkje har forsikring).