Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 10383
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg inviterer alle som er interessert i urban exploration til et teff i Oslos undergrunn.

Det kommer stadig vekk meldinger om folk som vil være med på urbex-turer, så nå gir jeg alle sjansen til å utforske og fotografere et kult og stort sted under Oslo, nemlig Ølhallene under en kirkegård midt i Oslo sentrum.
Teffet, som jeg arrangerer med Pyromanic, vil blir en fin mulighet til å diskutere UE og møte andre personer med samme eventyrlyst og fotoglede.

Kom enten for det sosiale, for å ta bilder, lære å ta gode bilder i mørket, møte andre UE-interesserte, lære historien til stedet eller bare for å gå inn i en forlatt hall under Oslo som tar deg med til midten av 1800-tallet.

Dette blir en gylden mulighet til å sjekke ut dette flott stedet, som til vanlig er låst.
Siden stedet består av flere mørke rom og kun en inngang/utgang, setter vi stor pris på om folk sier ifra om de ønsker å kommer, slik at vi vet ca. hvor mange vi blir.
Si ifra i denne tråden, bli med i facebook-arrangementet jeg har opprettet for treffet og / eller send PM til meg eller mail til


Døren kommer til å stå åpen fra 19:00, og under treffet er det lovlig å gå inn dit. Noen steder kan det ligge spikere (jeg har selv tråkket på en rusten spiker der inne) eller andre farlige objekter, så man går inn på egent ansvar. Det er litt fuktig og kjørlig der, så en god genser eller jakke er å anbefale.
Jeg jobber med å få strekt strøm inn dit, men det blir i så fall kunn svak belysning, da vi ikke ønsker å ødelegge stemningen med store lyskastere eller lignende. Så ta med lommelykt om du har!

Biltema sponser treffet med 30 små praktiske 9volts-lommelykter, som blir gitt til de tredve første (hvis vi bare blir 30, så får alle)

Dato: 4. oktober 2013
Klokken: 19:00
Sted: Ølhallene under Gamle Aker kirkegård, inngang i fjellveggen vis-à-vis Akersbakken 13.

Ta med: Godt humør, lommelykt, kamera hvis du har, stativ hvis du har, noe å drikke på om du vil (men husk at dette er ikke er en fest, kun et hyggelig treff).
Jeg tror vi kommer til å få det kjempefint og spennende, uansett om vi blir 4 eller 40 stk!

Vi sees!
- Thoryllo
Sist endret av Thoryllo; 6. september 2013 kl. 13:57.
Jeg kommer med en kompis,
Gleder meg veldig, kult at du arrangerer dette!
Jeg kommer også!
Skal ikke gå glipp av dette
Høres morsomt ut, skal nok prøve å komme meg på dette.
Yo Thor, må man fortsatt igjennom transport skinnene under døra? ^^
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Yo Thor, må man fortsatt igjennom transport skinnene under døra? ^^
Vis hele sitatet...
Under treffet kan man spasere både inn og ut den store metalldøren som kommer til å være låst opp for dette treffet
Transportskinnen/båndet som ble satt inn av tyskerne under andre verdenskrig er selvføgelig fortsatt mulig å se.

Det er 28 attending på facebook-gruppen nå, og av de er det mange aktive UE-folk Virker som vi blir en flott gjeng!
Dette vil jeg veldig gjerne være med på, gir beskjed når jeg vet om jeg kan, supert tiltak.
Sist endret av Veggen; 6. september 2013 kl. 17:59.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Dårlig timing av meg å bli trønder på må jeg si. Jeg blir lett med hvis jeg får påspandert flybilett nedover! (fiske, fiske)
Sinnsykt kult at noen har tatt initiativ til dette! KUDOS

Hadde vært interessant å være med, men tror ikke jeg får til pga. jobb! Kos dere :-)
Flott initiativ. Etter mislykket forsøk på Akersberget sølvgruver onsdag, og vellykket besøk der i går har jeg begynt å tenke på ølhallene. Dette var jo perfekt timet i så måte. Inviterte noen venner også, ser ut til at minst 4 av dem dukker opp
Veldig bra initiativ, regn med meg!
Blir med jeg også!
Jeg og en annen
Flott Slenger meg på
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Blir nok med jeg også. Ikke vært der inne før og hyggelig å treffe folk med samme interesse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det sjans for at det blir fleire slike treff? Kunne virkelig tenke meg å vere med, men har ikkje mulighet den dagen
har ikke mulighet, men skal følge tråden så lenge den er her , drar ikke til oslo uten div ting nå i bagasjen hehe
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Det gleder meg å se at så mange vil komme Tror vi kommer til få det hyggelig og veldig kult!

Sitat av ankibo Vis innlegg
Er det sjans for at det blir fleire slike treff? Kunne virkelig tenke meg å vere med, men har ikkje mulighet den dagen
Vis hele sitatet...
Hvis dette treffet blir en suksess, så skal du ikke se bort ifra at det kan blir flere treff andre steder i undergrunnen senere
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Har nå fått bekreftet at vi får låne strøm av en hyggelig nabo! Det betyr at det blir litt belysning der inne, men det anbefales like vel å ha med en lommelykt, for flere kriker og kroker og rom kommer til å være helt mørke.
Tredve små og praktiske 9-voltslommelykter fra Biltema er mottatt, og blir gitt til de 30 første som kommer

Over 60 som har meldt interesse er slett ikke dårlig. Tror vi blir en fin miks av erfarne og uerfarne utforskere, men felles for alle er nysgjerrigheten og lysten etter å oppsøke sjulte steder Dette blir kult!

Vi sees klokken 19, fredag 4. oktober!
Sist endret av Thoryllo; 26. september 2013 kl. 14:36.
Jeg ser at det ikke er meldt så bra vær den dagen, men then again så er vi jo underground! Lurte bare på om dere som har vært der inne før kan fortelle om det er vann på gulvet? På en skala fra en til flom, hvor mye er det eventuelt snakk om? Greit å vite om man skal ta med vadebukser og fiskestang liksom.
Better be prepared than caught unaware! Gleder meg!

-Caveman 001-

www.cavemenexplorers.blogspot.com
Jeg hadde helt vanlige sko og klær på da jeg var der sist, så jeg vil si én på skalaen.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Voldsomt med skriverier i aviser og nettaviser om dette da. Trodde dette var en "hemmelig" greie for ue interesserte og ikke alle andre. Blir nok fullt ihvertfall ja.
Ja, lå ganske langt oppe på forsiden på aftenposten.no også så fikk iallefall nok eksponering. Tipper det kan bli litt folk der i morgen :-)
Trodde dere var ironiske nå siden tråden var rimelig død så kort tid før treffet, men der tok jeg feil.

Blir vel skikkelig bikkjeslagsmål om de 30 gratis lommelyktene. Mange fra nFF som skal avgårde?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Hadde egentlig tenkt det, men nå er jeg bekymret for at man må stå i kø for å komme inn. Sååå..kanskje.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Kun en avis (Oslopuls, som er Aftenposten sin Oslo del) som har skrevet om treffet, MrNorUe. Jeg trodde egentlig de skulle skrive om UE generelt, og viste ikke at de skulle poste artikkelen allerede nå. Jeg snakket jo nesten like mye om Svalbard-turen min med journalisten over telefon enn selve treffet, men artikelen ble jo mer en annonse for treffet enn noe annet tydeligvis.

MEN som Oslopuls skriver: "Fredagens treff er for dem som driver med dette som hobby, men det er også åpent for andre interesserte."
..og det er dette som er litt av poenget med treffet. Både for erfarne UE-folk å treffes, men også de som synes hobbyen er interessant og trenger et sted å starte å utforske.

Det er ganske stor plass inne i hallen, og alle kommer nok ikke samtidig og det er begrenset hvor lang tid folk kommer til å være der inne, så tror dette skal gå veldig fint

For UE-folk som også har hatt lyst til å ta bilder der inne uten folk, så kan vi få til det senere i helgen om det skulle være av interesse. Men tror det blir en del kule fotomuligheter der inne når folk går rundt med lommelykter osv...
Gleder meg til å se alle!
138 deltagere på Facebook. Dette blir spennende
Legg ut bilder ikveld/inatt da! Hilsen fra en trønder..
Soooo in! Så Oslo kommune holdt åpent der under allehelgensaften for noe år siden, men hadde ikke tid til å stikke inn da, så artig at det kom en ny mulighet.
Er det dumt å komme forsent? hvis ikke stikker jeg nedover nå
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Er det dumt å komme forsent? hvis ikke stikker jeg nedover nå
Vis hele sitatet...
Går sikkert helt fint, var masse folk der da jeg stakk nettopp.
Synd jeg så dette så sent.. Skulle gjerne vært der !
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Synd jeg så dette så sent.. Skulle gjerne vært der !
Vis hele sitatet...
Sent? Er på vei nå jeg
Er ikke noe problem å komme forseint!
Er åpent til 23-24 tiden, uten at jeg skal garantere det.
For sent i forhold til at jeg har en datter som sover og null barnevakt på flere mils omkrets
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Er hjemme igjen fra hyggelig ølhall-tur. Ble folksomt etterhvert og vanskelig for en som meg å ta bilder da, men fikk tatt litt i starten. Uansett veldig bra initiativ og hyggelig å hilse på de jeg kjente fra før samt noen nye. Håper på flere slike møter. Stå på Oslo Underground-forening.

Legger ved ett bilde fra hallene.

http://farm8.staticflickr.com/7302/10089371905_6d5873f038_b.jpg
Untitled by AndreasS - over 1 million views. Thanks all., on Flickr
Fikk dessverre ikke tatt turen, da jeg tok ut høstferie akkurat nå. Men kudos til Thoryllo for arrangeringen, det hadde vært ekstremt tøft om du kunne fått til flere slike! Tenker blant annet på Elisenberg Stasjon, Volvat og Valkyrie plass.
Kom nettopp hjem fra ølhallene! Mye flere folk der enn jeg hadde regnet med, ble vankelig å ta bilder uten å få med en veske eller arm på siden av bildet, men heldigvis ble det ferre etterhvert. Det var gøy å møte så mange mennesker med samme interesse, storfornøyd med dagens opplevelse

Legger ved et bilde jeg og, fra den innerste trappa som ikke var murt igjen.
http://farm3.staticflickr.com/2815/10090502815_839c77104e.jpg
IMG_8707 by akerurbex, on Flickr
Sist endret av AkerUE; 4. oktober 2013 kl. 23:36.
MrNorUe: Jeg er nemlig nysgjerring, er det lommelykt han holdt på i bildet? hvis ja så hvordan er det mulig lykt er likne som lyn/ellers ka det kalles. Så spennende ut ja!
Sitat av Truzant Vis innlegg
MrNorUe: Jeg er nemlig nysgjerring, er det lommelykt han holdt på i bildet? hvis ja så hvordan er det mulig lykt er likne som lyn/ellers ka det kalles. Så spennende ut ja!
Vis hele sitatet...
Lang lukketid
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Helt korrekt. Lang lukkertid. Rundt 30 sek med kamera på stativ.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hvis dette treffet blir en suksess, så skal du ikke se bort ifra at det kan blir flere treff andre steder i undergrunnen senere
Vis hele sitatet...
Høyres bra ut! Venter i spenning
Sist endret av ankibo; 5. oktober 2013 kl. 22:28.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Er hjemme igjen fra hyggelig ølhall-tur. Ble folksomt etterhvert og vanskelig for en som meg å ta bilder da, men fikk tatt litt i starten. Uansett veldig bra initiativ og hyggelig å hilse på de jeg kjente fra før samt noen nye. Håper på flere slike møter. Stå på Oslo Underground-forening.

Legger ved ett bilde fra hallene.
Vis hele sitatet...
Takk for det, og hyggelig at du fikk mulighet til å ta turen. Kult bilde! Stilig hvordan partylyset som ble hengt opp for anledningen ble til lysende "stjerner" på rekke og rad. Ble ganske folksomt etterhvert ja, men god stemning

Sitat av Mirriran Vis innlegg
Fikk dessverre ikke tatt turen, da jeg tok ut høstferie akkurat nå. Men kudos til Thoryllo for arrangeringen, det hadde vært ekstremt tøft om du kunne fått til flere slike! Tenker blant annet på Elisenberg Stasjon, Volvat og Valkyrie plass.
Vis hele sitatet...
Sitat av ankibo Vis innlegg
Høyres bra ut! Venter i spenning
Vis hele sitatet...
Treffet ble vellykket, så det er stor sannsynlighet at det kan blir noe mer senere. Er i så fall avhenig av å finne et sted som er passe stort, har potensiale for kule bilder, gjerne en interessant historie, og hvor det er mulig å få tillatelse til å arrangere noe slikt. Mest sannsynlig vil neste arrangement bli noe mer lukket, og ikke åpent for ALLE.
Jeg leker med tanken om et rebusløp i undergrunnen, hvor man må igjennom tunneler, katakomber og andre skjulte rom i byen for å få ledetråder til hvor man må dra videre for å til slutt ende opp et stilig sted! Men det krever en del planlegging, og å få tillatelser til alle stedene kan bli et problem, så det må kanskje bli enda mer hemmelig/skjult Tiden får vise! Dette er jo bare noe jeg gjør på hobbybasis og på dette treffet som var nå hadde jeg jo bare utgifter og ingen inntekter, økonomisk sett. Er jo mulig å få til flere mindre treff og turer også selvfølgelig
Jeg vet ikke med de andre, men jeg har iallefall ingen problemer med å være med i et spleiselag for å få til noe, dersom det noen gang skulle være aktuelt!
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Treffet ble vellykket, så det er stor sannsynlighet at det kan blir noe mer senere. Er i så fall avhenig av å finne et sted som er passe stort, har potensiale for kule bilder, gjerne en interessant historie, og hvor det er mulig å få tillatelse til å arrangere noe slikt. Mest sannsynlig vil neste arrangement bli noe mer lukket, og ikke åpent for ALLE.
Jeg leker med tanken om et rebusløp i undergrunnen, hvor man må igjennom tunneler, katakomber og andre skjulte rom i byen for å få ledetråder til hvor man må dra videre for å til slutt ende opp et stilig sted! Men det krever en del planlegging, og å få tillatelser til alle stedene kan bli et problem, så det må kanskje bli enda mer hemmelig/skjult Tiden får vise! Dette er jo bare noe jeg gjør på hobbybasis og på dette treffet som var nå hadde jeg jo bare utgifter og ingen inntekter, økonomisk sett. Er jo mulig å få til flere mindre treff og turer også selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Høyres ut som en kjempegod idé! Måtte ha høgtlesning til min medsammensvorne urbexer og vi blei begge veldig begeistra Blir litt som et "real life game" som det heiter på godt norsk.

Ellers må eg seie meg enig med Mirriran, hadde ikkje vore noke problem med et spleiselag.