Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3957
Hei.

Jeg har akkurat flyttet inn på en gammel gård (stort hus). Her er det et helvete av kabler uten like. Vi har fått internettilkobling fra Eidsiva over telefonnettet og routeren vi har fått er dritdårlig, en ZyXel P-2812HNU.

Telefonledninger har jeg ikke peiling på, bare så det er sagt. Der vi i dag får signal inn "gjennom veggen", går kabelen via et overspenningsvern, en boks som er koblet på noe vis til strømnettet. Kan denne tas bort og ignoreres?

I så fall er vi fristet til å ta telefonkabelen ut av veggen på andre siden og strekke den dit vi ønsker å ha routeren, for så å legge internettkabel videre dit vi trenger gode tilkoblinger (kabel er jo bedre enn trådløst uansett).

Spørsmålene vi har er: Får man støt av å koble/klippe telefonledninger? Kan man bare skjøte dem slik som en strømledning (alà sukkerbit)?

Dersom man ikke får støt og de kan skjøtes enkelt, er jo alt straks mye lettere, da bare tar vi kabelen fra hvor som helst og strekker den videre i huset. Inne i telefonkabelen er det to ledere, stemmer det?

Takk for innspill!
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Hei.

Jeg har akkurat flyttet inn på en gammel gård (stort hus). Her er det et helvete av kabler uten like. Vi har fått internettilkobling fra Eidsiva over telefonnettet og routeren vi har fått er dritdårlig, en ZyXel P-2812HNU.

Telefonledninger har jeg ikke peiling på, bare så det er sagt. Der vi i dag får signal inn "gjennom veggen", går kabelen via et overspenningsvern, en boks som er koblet på noe vis til strømnettet. Kan denne tas bort og ignoreres?

I så fall er vi fristet til å ta telefonkabelen ut av veggen på andre siden og strekke den dit vi ønsker å ha routeren, for så å legge internettkabel videre dit vi trenger gode tilkoblinger (kabel er jo bedre enn trådløst uansett).

Spørsmålene vi har er: Får man støt av å koble/klippe telefonledninger? Kan man bare skjøte dem slik som en strømledning (alà sukkerbit)?

Dersom man ikke får støt og de kan skjøtes enkelt, er jo alt straks mye lettere, da bare tar vi kabelen fra hvor som helst og strekker den videre i huset. Inne i telefonkabelen er det to ledere, stemmer det?

Takk for innspill!
Vis hele sitatet...
Nei, man får ikke støt.
Ja, du kan skjøte.
Det kan være fra 2-9999 ledere i en tlfledning. Ett trådpar = nok til nett. To trådpar=mer hastighet.
Hei

Sett routermodemet fra Zyxel i bridge-mode og kjøp deg en skikkelig router.
Du kan jo bygge deg en pfsense eller kjøp noe a la Cisco.

Du kan skjøte. Du kan derimot få problemer med sync og/eller hastighet hvis du skjøter feil, og ikke beholder revolveringen (tvinningen) av parene. Det finnes egne skjøtestykker for tele/data-par.

Husk at du alltid vil ha modem nærmest mulig sentral (pga hastigheten). Hva med å strekke kabler fra routeren der den står i dag? Så slipper du å forlenge kabelen.

Riktig som Legevakten sier at flere par = større hastighet.
Bundlig av flere par brukes vel mest på SHDSL-linjer.
Med ADSL2+ kjører du opptil 40mbit på 1 par.

Lykke til :-)
All right, takk for svar!

I dag har vi vært oppe i kabelen som bringer telefonsignaler inn i huset (du vet, den der som henger oppe i luften) og koblet om litt. Jeg har sett at telefonledninger enten kommer med kun rød og grønn i en RJ45 (tar bare disse med i betraktningen da det er det eneste som er aktuelt for internett?) eller med gul, rød, grønn og svart. De med alle 8 koblet til ser jeg på som internettkabler. Er det slik at vi ville fått bedre hastighet på internetten dersom vi koblet til alle fire, og ikke bare de to midterste, altså grønn og rød? Er jeg på villspor?

Til å begynne med forsøkte vi å bare tvinne sammen to av de gamle kablene i huset, men vi fikk ikke nok signal (det blinket i DSL, men modemet koblet seg aldri til). Da la vi opp en ny kabel, direkte fra der telefonledningen kommer inn som sagt, rett dit vi skal ha routeren (det er snakk om 10 meter kanskje).

Jeg er ganske grei når det kommer til strøm, men hva angår disse tele-/nettgreiene er læringskurven fortsatt rimelig bratt.

Da har jeg forstått dere slik: Så lenge routeren står så nærme som mulig telefonledningen inn i huset, slik den i dag gjør (10 m er vel ikke så ille?), så er det fritt frem til å koble til både korte og lange internettkabler etterpå? Jeg har lagt opp en del internettkabler i dag (kjøpte 100 meter, tang og jacker), og tok ikke hensyn til de fargerike småkablene utover at jeg sørget for at det var samme rekkefølge på fargene i hver ende - blir dette feil? I så fall leser jeg meg opp på det og gjør det rett heretter...

Linjen vår her ute på landet er, iflg. ISP, 4 ned og 1 opp, men i virkeligheten er det litt under 4 ned og nærmest ingenting opp. Dersom dere vet om noen triks for å få dette bedre hadde det vært gull verdt - det ryktes om fiber til neste år, men enn så lenge blir ryktet vanskelig å bruke til nedlasting. Kunne jeg fått to linjer av ISP? Har spurt og de var vage...

For dere mente ikke å koble sammen to ledninger i samme jack? Det ser jeg ikke hvordan hverken vil fungere eller gå an... Altså det der med "flere par"?

Nok en gang takk for hjelp!
POTS bruker bare leder 4\5, ISDN bruker fire ledere men det er uinteressant.

Sjekk med kapaks hvor langt linjeinntaket ditt er
http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/
Sist endret av AtXbYeA; 2. september 2013 kl. 21:59.
Litt overraska over at du nevner rød og grønn som er koblet i rj45 pluggen fra inntaket ditt?, normalt sett er det blå+rød som ett par og grønn+svart som annet par, på gamle inntakskabler. Skjønt eksisterer en haug med fargekoder, men fleste konsistent med rød og svart som fellesnevner til B gren, mens andre farger er A gren i eit trådpar.

Skjønt om det fungerer skal du ikkje endre dette, men revolver og behold tvinninga som tidligare nevnt så masse du kan og unngå flere skjøter enn 1 stk. deretter sett på en rj45 plugg i enden for minst muligt tap. Sukkerbit for EL er ikkje å anbefale for lavspenning sjølv om det fungerer, bruk heller scotchlock og knip sammen med liten rørtang el liknande for lavspenning skjøter. Sjekk også inntaket ditt som kommer med luft om det ikkje er eksponert for vær og vind, normalt sett putta inn i ei svart hylse utenfor veggen.

Kan si det vil neppe gi meir guffe i hastigheten, men du er ihvertfall sikker på å ikkje gjere det verre. Bor man langt fra sentral og har ugunstige forhold vil det med vanlige kobberlinje være dømt til å få et solidt hastighetstap. Beste er å være pågående for utbyggings underskrift kampanjer til ditt område for fiber el flere sentraler.