Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1807
jeg har tenkt å kjøpe et nytt mobil til jul men er ikke siker på hva jeg skal ha men en ting jeg er siker på er at jeg skal ha en smart phone med touch screen så det jeg har i tanke er htc touch hd eller touch pro eller iphone eller sony ericsson xperia x1 hva anbefaller dere folkens.

litt info som jeg har tatt i bruk nå jeg skule velge er at jeg er bare 15år trenger en fancy mobil med wi-fi og alt det der så nå vil jeg høre deres meninger og anbefallinger.

pris er ikke viktig, og vis dere har one andre forslag om et bedre mobil en de her så tar jeg i mot det også med glede.

mvh
Det finnes liten tvil om hvilken mobil du bør kjøpe, nemmelig iPhone.
Dine kriterier samt "begrensninger" er:

Du er 15 år:
iPhone er utrolig enkel i bruk, og hvem som helt kan "pimpe", eller "tweake" den lett som bare det. Last ned programmer, addons, skins, tilleggsprogrammer, ringetoner o.l gratis via Cydia, eller betal for de via Appstore.

Du vil ha en fancy mobil:
Tror ikke jeg kan komme på noen mobiler som er blitt mer stilikoniske enn hva iPhone har blitt det siste året. Om du ønsker å brife til kompisene dine, eller bare at den skal se godt ut. Rent stil-messig er den i en klasse for seg selv, for å ikke snakke om gjennkjenningsfaktoren. For det er det du vil, ikke sant? jo, tror det...

Wifi:
Ja, meget enkel wifi på iPhone. Vannvittig brukervennlighet for folk som ikke har mye peil på mobil.

Flere pluss:
Du kan ha messenger på mobilen
Det er praktisktalt en iPod
Fabelaktig touchskjerm, (den største på markedet)
Skjermen blir ikke ripete, i allefall ikke den jeg hadde
Cydia, WinterBoard, Spill-vennligheten, Vær, Youtube-link, Mail funksjon osv osv...

Minus:
Dårlig batterikapasitet med tanke på ipod featuren
"innsunket" jack-plugg tilgang, (iallefall på 1.gen)
Kan bli dyrt å bli hekta på nettsurfing når du ikke har tilgang på wifi
ikke MMS orginalt
Ikke utskiftbart batteri (iallefall 1.gen)
Er veldig mye bedre på mac enn på PC.

Abonnementet iPhone selges med i Norge er svindyrt, men det er fullt mulig å kjøpe den adskillig billigere på typ Finn eller eBay.
Regner med du er som 15åringer flest, og "hacker" den rimelig lett.
Sist endret av panserjohan; 8. desember 2008 kl. 17:02.
Sitat av panserjohan Vis innlegg
Det finnes liten tvil om hvilken mobil du bør kjøpe, nemmelig iPhone.
Dine kriterier samt "begrensninger" er:

Du er 15 år:
iPhone er utrolig enkel i bruk, og hvem som helt kan "pimpe", eller "tweake" den lett som bare det. Last ned programmer, addons, skins, tilleggsprogrammer, ringetoner o.l gratis via Cydia, eller betal for de via Appstore.

Du vil ha en fancy mobil:
Tror ikke jeg kan komme på noen mobiler som er blitt mer stilikoniske enn hva iPhone har blitt det siste året. Om du ønsker å brife til kompisene dine, eller bare at den skal se godt ut. Rent stil-messig er den i en klasse for seg selv, for å ikke snakke om gjennkjenningsfaktoren. For det er det du vil, ikke sant? jo, tror det...

Wifi:
Ja, meget enkel wifi på iPhone. Vannvittig brukervennlighet for folk som ikke har mye peil på mobil.

Flere pluss:
Du kan ha messenger på mobilen
Det er praktisktalt en iPod
Fabelaktig touchskjerm, (den største på markedet)
Skjermen blir ikke ripete, i allefall ikke den jeg hadde
Cydia, WinterBoard, Spill-vennligheten, Vær, Youtube-link, Mail funksjon osv osv...

Minus:
Dårlig batterikapasitet med tanke på ipod featuren
"innsunket" jack-plugg tilgang, (iallefall på 1.gen)
Kan bli dyrt å bli hekta på nettsurfing når du ikke har tilgang på wifi
ikke MMS orginalt
Ikke utskiftbart batteri (iallefall 1.gen)
Er veldig mye bedre på mac enn på PC.

Abonnementet iPhone selges med i Norge er svindyrt, men det er fullt mulig å kjøpe den adskillig billigere på typ Finn eller eBay.
Regner med du er som 15åringer flest, og "hacker" den rimelig lett.
Vis hele sitatet...


hmm det vare ikke så dårlig det og jeg tror ikke det skal bli noe vansklig å hacke den som du kaller det eller som det heter da men jeg har drevet mye med mobil i det siste så har passe bra erfaring med mobiler men er ikke så veldig glad i mac men iphone er kult også liker ikke batterie på den siden det går ikke anna å bytte den ut og den har dårlig kapasitet, men ikke så dårlig tenk og takk for forslage

ingen andre ?
Sist endret av Blå Gummitenner; 8. desember 2008 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det avgjørende at det er en smart telefon? Hvis du ikke skal bruke den til jobb, men vil ha en windows-mobil med touch-skjerm, ville jeg valgt samsung Omnia. Hvis touch og windows ikke er så viktig, ville jeg satset på Samsung Innov8, som har masse bra teknologi.

I tillegg har alle Iphoner et spionprogram i seg, lagt inn av apple. De kan ødelegge alle mobilene, hvis de vil
Så du foreslår at han skal ha iphone fordi alle andre vil ha det?
Selv blir jeg til å kjøpe Sony ericsson X1 eller HTC touch HD/pro.
Mest fordi jeg vil ha fulltastatur og smarttelefon.
Iphone har jo den fordelen at det fins mye programmer til den, men selv har jeg aldrig likt apple spesielt godt, kan ikke si hvorfor fordi jeg bare liker det IKKE og er ikke åpen for diskusjon!
Egentlig vil jeg annbefale deg å dra til en butikk å prøve de forskjellige telefonene og se hvilken du liker best, vi kan ikke si hva du skal like.

Forresten, kilde på det med spionprogrammet, Elements?
Sist endret av throwaway72; 11. desember 2008 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fomox Vis innlegg
Så du foreslår at han skal ha iphone fordi alle andre vil ha det?
Selv blir jeg til å kjøpe Sony ericsson X1 eller HTC touch HD/pro.
Mest fordi jeg vil ha fulltastatur og smarttelefon.
Iphone har jo den fordelen at det fins mye programmer til den, men selv har jeg aldrig likt apple spesielt godt, kan ikke si hvorfor fordi jeg bare liker det IKKE og er ikke åpen for diskusjon!
Egentlig vil jeg annbefale deg å dra til en butikk å prøve de forskjellige telefonene og se hvilken du liker best, vi kan ikke si hva du skal like.

Forresten, kilde på det med spionprogrammet, Elements?
Vis hele sitatet...
jeg må si meg enig i det du sier jeg liker ikke apple heller så jeg har på en måte bestemt meg og det jeg vil velger er en av 2 enten touch pro eller xperia x1 enda går jeg mer for xperia en touch pro

kan du gi oss en link til spion programe Elements, det ville vært snillt av deg siden jeg ikke tror så mye på det der altså
Sist endret av Blå Gummitenner; 11. desember 2008 kl. 18:28.
http://vsiphone.blogspot.com/2007/07...re-module.html
Kanskje ikke verdens beste kilde, men de har også sagt det på radio og NRK nyhetene. Det ble visst nok lagt inn pga. fare for virus. Iphone har et åpnere system enn andre mobiler, så faren er større for spredning.
http://apcmag.com/iphone_virus_or_sp...ity_expert.htm
Dessuten er Iphone for fnisejenter.
Sist endret av Elements; 11. desember 2008 kl. 19:37.
Sitat av Elements Vis innlegg
http://vsiphone.blogspot.com/2007/07...re-module.html
Kanskje ikke verdens beste kilde, men de har også sagt det på radio og NRK nyhetene. Det ble visst nok lagt inn pga. fare for virus. Iphone har et åpnere system enn andre mobiler, så faren er større for spredning.
http://apcmag.com/iphone_virus_or_sp...ity_expert.htm
Dessuten er Iphone for fnisejenter.
Vis hele sitatet...
takk skal du ha for linkene jeg var ikke siker på om det var sant men det viste seg at det var og ja iphone er litt for fnisejenter

men hva anbefaller dere sony ericsson xperia x1 eller HTC touch pro?
Sist endret av Blå Gummitenner; 11. desember 2008 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Elements Vis innlegg
Iphone har et åpnere system enn andre mobiler, så faren er større for spredning.
Vis hele sitatet...
Er det noe iPhone ikke er, så er det åpen. OS som Symbian, Windows osv er ekstremt mye åpnere (og derfor mer sårbare) enn iPhone, fordi Apple går gjennom all koden i nye applikasjoner og godkjenner, evt. avslår den, slik at det i praksis vil være tilnærmet umulig å få spyware på en iPhone som ikke er jailbroken. Dessuten bygger OS X-versjonen som iPhone bruker som OS på UNIX, som er viden kjent for i prinsippet å være mye sikrere enn for eksempel Windows.


Og iPhone er definitivt ikke kun for fnisejenter.
Sist endret av Snillorg; 11. desember 2008 kl. 23:09.
Jo, kun for fnisejenter med behov for å være som alle andre.

Hvis jeg var deg, Blå Gummitenner, ville jeg nok ha gått for Xperia. Den skal vistnok ha den beste skjermen på markedet. Jeg har ikke HTC touch pro selv, men det har faren min, og det har mange bugs. Den løser seg, vil ikke slå seg på, og nå har skjermen blitt snudd på hodet, vet ikke hvorfor. Dette kan selvfølgelig være fabrikkat feil.
Jeg regner med at jeg selv kommer til å gå for prada 2: http://www.pradaphonebylg.com/

Iphone er under vurdering, men har hatt LG touchtelefon før og vet hva jeg går til.

Xperia og HTC (har forresten touch diamond nå) skal jeg aldri ha, ganske enkelt fordi windows mobile 6.1 er noe skikkelig møk og ha. Kanskje visst det kommer en bedre windows mobile engang, men ikke slik det ser ut nå.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg regner med at jeg selv kommer til å gå for prada 2: http://www.pradaphonebylg.com/

Iphone er under vurdering, men har hatt LG touchtelefon før og vet hva jeg går til.

Xperia og HTC (har forresten touch diamond nå) skal jeg aldri ha, ganske enkelt fordi windows mobile 6.1 er noe skikkelig møk og ha. Kanskje visst det kommer en bedre windows mobile engang, men ikke slik det ser ut nå.
Vis hele sitatet...
så du menner at windows mobil er noe dårlig?
Som jeg sa tidligere, har windows mobiler en tendens til å henge seg opp. Mye mer som kan gå feil, fordi windows er krevende.
Folk har ramset opp mye bra her. Jeg ville garantert ha gått for iPhone. Har selv en 16GB 3G versjon - og sverget til iPhone fra dag en. Kommer antakelig ikke til å kjøpe annet i nærmeste fremtid. HERLIG telefon.
Jeg har bestilt meg en Htc Tocuh HD. har hatt Iphone flere ganger, likte den ikke helt.
ble liksom for kjedelig, og ikke minst ett dårlig kamera..
Neonode n2 ville jeg ikke kjøpt ihvertfall... har en slik selv, men ville vel egentli ikke kjøpt den... den er full av feil. kjøpte min i july, å har kun hatt den 2 måneder selv. ikke kjøp den.
Jeg ville valgt Apple iPhone. Har LG ku990 selv. svært fornøyd med den men kunne jeg liksom ha byttet den så hadde jeg nok gjort det ja. htc'ene har jeg bare hørt tull med. så Apple iPhone hadde jeg falt på
Har en i klassen som har en Htc. Det er en god del problemer, å batteri tiden skal visst ikke være så god. er kamera viktig ville kanskje Lg Kc910 (renoir) vært noe. 3" touchscreen, dolbymobil, wifi, stilig design, støtte for xvid å divx filer. iphone har et 2 mp kamera, å hvis det er viktig med kamera ville jeg gått for en lg, eller samsung omnia.
så ingen som anbefaller eller mener xperia x1 er noe bra?
Jo, den skal visst nok v're bra, uten at jeg har prøvd den selv. Har fått 6er fra både amobil.no og mobilen.no. I følge testene skal den ha den beste skjermen på markedet. Men det er nok mest en jobb mobil. Jeg ville satset på Omnia. Uten windows og touch er Innov8 klart best.
Bare husk på at iPhone ikke er en kameramobil. Den har dog markedets beste webleser, og er en fullverdig iPod med fantastisk brukergrensesnitt, i tillegg til at du gjennom AppStore har mange tusen programmer klare til nedlasting.

Og det utsagnet med "fnisejenter" er det mest idiotiske jeg har hørt at noen har brukt som et "argument" noen gang.
Sist endret av Snillorg; 14. desember 2008 kl. 12:18.
Jo, det er for fnisejenter. Apple er et idiot merke. Er generelt overpriset, men det går, fordi mange har det, og noen mener, tydelig vis, at man må ha det. Hvis du ser på realiteten er Mac dårligere enn PC, Ipod er dårligere enn MP3, og Iphone er dårligere enn vanlige mobiler. Snakker selvfølgelig i forhold til pris.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Elements Vis innlegg
Jo, det er for fnisejenter. Apple er et idiot merke. Er generelt overpriset, men det går, fordi mange har det, og noen mener, tydelig vis, at man må ha det. Hvis du ser på realiteten er Mac dårligere enn PC, Ipod er dårligere enn MP3, og Iphone er dårligere enn vanlige mobiler. Snakker selvfølgelig i forhold til pris.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med referanser for påstandende dine.
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle2054991.ece Best lyd kvalitet, men ikke brukervennlig, mannfolk mp3.
http://reviews.cnet.com/portable-vid...?tag=mncol;lst Gjennom snittlig lyd, men bra lyd. Fnise jente valget.
http://store.apple.com/no/browse/hom...ac?mco=MTE4MTQ
En stasjonær Mac til 8790.
HP Pavilion M9153 på computer city koster 5995, og er mye bedre på Macen i alt, i alle fall spesifikasjons messig.
https://secure.netcom.shop.moobi.com...302/pid/708809 Minste pris på Iphone i ett år: 4387,-.
http://www.elprice.no/nye-produkter-...or-sec905btkp3
Sonyericsson som koster like mye, men er bedre teknologisk.
Sitat av Elements Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle2054991.ece Best lyd kvalitet, men ikke brukervennlig, mannfolk mp3.
http://reviews.cnet.com/portable-vid...?tag=mncol;lst Gjennom snittlig lyd, men bra lyd. Fnise jente valget.
http://store.apple.com/no/browse/hom...ac?mco=MTE4MTQ
En stasjonær Mac til 8790.
HP Pavilion M9153 på computer city koster 5995, og er mye bedre på Macen i alt, i alle fall spesifikasjons messig.
https://secure.netcom.shop.moobi.com...302/pid/708809 Minste pris på Iphone i ett år: 4387,-.
http://www.elprice.no/nye-produkter-...or-sec905btkp3
Sonyericsson som koster like mye, men er bedre teknologisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar et øyeblikk og ser over sammenligningene dine; vil du se at du er helt på jordet. Du kan ikke sammenligne slik. Du vil alltid kunne finne en annen helt random telefon med høyere MPX-kamera til en billigere pris. Hvis noe, må du sammenligne det med en annen fullverdig smarttelefon, og da må du opp i samme pris. Hva noe er verdt; kommer ann på hva folk er villig til å betale, husk det. Og iPhone hadde ikke solgt så bra hvis det var en dårlig telefon.

Mac er overpriset vs. spesifikasjoner i forhold til PC, ja. Men det er av helt andre grunner og er ikke relevant for diskusjonen.

At du ikke klarer å akseptere at folk har andre prioriteringer enn deg, og andre ønsker - for være din del å leve på, men ikke bruk det som et diskusjonsargument for din sak.

Spesifikasjoner og pris, trenger ikke nødvendigvis å øke paralelt, en laptop med svakere spesifikasjoner kan fortsatt vinne over den med høyere, når det kommer til vekt, kvalitet, ytelsestap - akkurat som en telefon.

Jeg trur egentlig ikke det er noen vits å ramse opp noe mer; de aller fleste vi se at både posten din; og sammenligningen er helt på jordet.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Elements Vis innlegg
En stasjonær Mac til 8790.
HP Pavilion M9153 på computer city koster 5995, og er mye bedre på Macen i alt, i alle fall spesifikasjons messig.
Vis hele sitatet...
Takk for referanselisten. Restyle har egentlig sagt det meste jeg tenkte i henhold til punktlisten, men jeg tenkte bare å nevne din sammenligning mellom en iMac og en HP Pavilion stasjonær burk uten skjerm. Det er naturlig at en iMac prises annerledes enn et kabinett - vil heller klassifisere den som en laptop med tanke på hardwareoppsett.

Jeg er sikker på at det går an å finne maskinsammenligninger som viser at Apple uten tvil er overpriset når man tar i betraktning alle tekniske aspekter av et kjøp, men din sammenligning er dessverre ikke et eksempel på det.
Dette blir det sisste innlegget under denne tråden, fordi det tar lang tid å svare.

Du kan ikke sammenligne en vanlig smartmobil med Iphone. Smartmobiler er det samm som "jobbmobiler". Med blant annet ordentlig e-post og tesktbehandler. Jeg vil tro det er en grunn til at HTC er en vanligere smartmobil enn Iphone.

Jeg sier ikke at Iphone er dårlig, med unntak av kameraet. For all del, det er en god mobil, med et fantastisk grensesnitt. Men prisen... Jeg vet at prisen kommer ann på hva folk vil betale for produktet, men produktet kan jo være overpriset, i forhold til teknologien du får. Med Apple må du betale fordi det er et eple på produktet, som at du må betale mer når det står monster på en ledning. Bra, men overpriset. Det ekstra du betaler for Iphonen er da fnisejente-faktoren, det ekstra man betaler bare for å kunne si at man har Iphone.

Mac vs. PC er relevant, fordi det ofte er slik at hvis et merke har et overpriset produkt er sjansen stor for at de har flere. Jeg sa at man får bedre spesifikasjoner hvis man kjøper en PC, enn hvis man bruker den samme sumen på en Mac.

Jeg aksepterer at det finnes mennesker med andre prioriteringer enn meg, det er helt griet. Jeg skriver hva jeg personlig mener, selvfølgelig. Når en spørr en annen om hvilken mobil han bør velge, er det ikke så rart at man skriver sin egen mening.

God jul.