Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 515
Hei!

Jeg oppdaterte GRUB sammen med alle de andre oppdateringene som fulgte med når jeg trykket "Install Updates". På slutten av oppdateringa kom det opp en boks hvor jeg skulle velge en harddisk, og jeg trykket selvfølgelig på den jeg har installert Xubuntu på. Jeg restarta som update manager sa, og da kræsja alt..

1: HP splash screen
2: F12 for network boot blabla
3: "error: no such device: (en eller annen hexkode, regner med det er en hardwarereferanse som ikke finnes?)
grub rescue>

Hva nå? Jeg har googlet en stund, og prøvd mange forskjellige løsninger, men ingenting hjelper.. jeg har blant annet prøvd:

Kode

set prefix=(hd0,3)/boot/grub
set root=(loop0)
ls /boot
og får til svar "unknown filesystem"

Jeg vet jeg har installert Xubuntu via Wubi på en NTFS-partisjon, men det fungerte før :c

Hjelp?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
En løsning er å boote en live-cd og chroote deg til installasjonen din for å oppdatere bootloaderen.

Normalt sett ligger /boot på første partisjon på disken (hvis du ikke har gjort noe annet) og da vil prefiksen være hd(0,1) hvis jeg ikke tar feil.
CD eller USB er ikke noe førstealternativ, for nettlinja suger.. Er det ingen måte å fortelle GRUB at den skal lese NTFS?

Jeg har prøvd hd0,1 også, med samme resultat.. Jeg installerte Xubuntu på den tredje partisjonen på den første disken, da regner jeg med /boot ligger på hd0,3? Uansett ligger det en windowsinstallasjon på hd0,1 - er det noen måte å boote windowspartisjonen eller windows sin bootloader fra grub rescue?