Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 641
Hei, I dag installerte jeg Linux Ubuntu 10.04 på min bærbare PC

Har også Windows Vista på PCen, der fungerer det trådløse internettet utmerket.

Så jeg forsøkte å laste ned de aktuelle driverne via Vistaen. Siden jeg bare har tilgang til trådløst nettverk.

- Broadcom B43 Wireless driver
- Broadcom STA Wireless driver
- Ati/amd propriotary FGLRX graphics driver

Men har ingen anelse på hvordan man får de installert...

Er det noen som kunne hjulpet meg med en liten dummiesguide om hvordan man får det til?
Det enkleste er vel å starte opp Ubuntu og koble til med kabel, for ubuntu har ett meget brukervennlig grensesnitt for installasjon av drivere til hardware. Som oftes så finner du et kretskort oppe ved klokken trykker på den så skal det være veiviser for installasjonen.

EDIT: Broadcom og linux har jeg aldri hatt noen go erfaring med.
Sist endret av Masi; 26. juli 2010 kl. 21:01.
sk1ppy's Avatar
Trådstarter
Tusen takk : ) men problemet er at jeg ikke har mulighet for å koble meg til med kabel, siden jeg ikke har en kabel.
Jeg var litt for sliten til å gidde å søke opp en linux driver, men du kan bruke en windows driver med ndiswrapper som skal være ferdig installert i ubuntu.

Eller hvis du finner source pakker, så kan du kompilere og installere det manuelt.

f.eks hvis du lagrer filen (som oftes *.tar.gz) i home mappen.

1. Åpne terminalen
2. skriv: cd /home/(ditt brukernavn)/
3. (hvis *.tar.gz) tar -zvxf navn.tar.gz / (hvis *.tar) tar -vxf navn.tar.gz (bytt ut navn med navnet på filen)
4. cd ./navn (bytt ut navn med navne på mappen som er opprettet etter utpakking)
5. ./configure
6. make
7. sudo make install

Trinn 5-7 kan avike, men du finner som oftes en readme.txt fil i mappen som forklarer hvordan du kompilerer og installere den.
Broadcom driveren ligger ferdig på Ubuntu-CD'en. Åpne den og bla deg gjennom mappene der til du finner den. Det er en .deb-fil