Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2984
Heisann. Vi har begynt med WWII på skolen, og jeg må friske opp litt. Jeg kunne egentlig mye før, men sånt blir glemt.


Så jeg lurer på:

Hvilken dokumentar om andre verdenskrig vil dere si er den beste? Som man lærer mest av, samtidig som den ikke er direkte kjedelig?

Takk.
Apokalypse - Verden i krig

Dette er en sterk dokumentarserie som i tillegg er veldig informativ.
Jeg vil si det er en av de bedre WWII-seriene jeg har sett.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Hvis du skal ha en dokumentar om slagene under krigen så vil jeg anbefale Generals at War. Dette er dog en dokumentarserie.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Som knask sa så er Apokalypse en veldig god serie som er lett og følge med på, og som ikke blir kjedelig.
Battlefield serien er ekstremt bra, 30 programmer om alle store slag fra 2 verdenskrig utrolig detaljert og tar for seg alt som skjer.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar alle sammen!
"The Third Reich" laget av History Channel er en dokumentar som handler om den tyske befolkningen under krigen og om hvordan de opplevde det.

"The Nazis: A Warning From History" er laget av Laurence Rees og er en BBC documentar. Den tar for seg mye av det politiske og økonomiske i Nazi Tyskland. Jeg kan garantere deg at du lærer my nytt om Nazistene av denne dokumentaren. F.eks. at Hitler aldri direkte vant valget, men fikk makten av bankene som fryktet kommunismen og hva som ville skje med bankene om de vant valget.

"Behind Closed Doors" er også laget av BBC og Laurence Rees. Den handler om alle de større forhandlingene under andre verdenskrig mellom Stalin, Roosevelt og Churchill. Den handler også om alliansen mellom Hitler og Stalin. Det vil komme frem mye som du ikke visste om "de store lederene" og hvilke valg de gjorde.

"Russia`s War: Blood upon the sand" handler om Soviet under Stalin. Den tar for seg hva Stalin gjorde og alt det sovjetiske folket måtte gjennomgå under hans styre.

Ellers har du "BBC History of World War II" som inneholder 10 gode dokumenterer om WWII.

"The World At War" skal også være utrolig bra. Denne dokumentaren er filmet i 1970 og har derfor med seg mange intervjuer av veteraner som ikke kan intervjues idag.

http://www.amazon.com/The-World-30th...5462496&sr=1-3
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Tusen hjertelig!
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg

"The Nazis: A Warning From History" er laget av Laurence Rees og er en BBC documentar. Den tar for seg mye av det politiske og økonomiske i Nazi Tyskland. Jeg kan garantere deg at du lærer my nytt om Nazistene av denne dokumentaren. F.eks. at Hitler aldri direkte vant valget, men fikk makten av bankene som fryktet kommunismen og hva som ville skje med bankene om de vant valget.
]
Vis hele sitatet...
Denne er ikke en av de bedre i mine øyne, lenge siden jeg så den men jeg mener denne er fullpakket med historiske feil. Mulig jeg blander nå men jeg mener jeg ble svært så skuffet over den.

Om du skal ha en dokumentar om Jødeutryddelsen så ville jeg uten tvil gått for "bbc the nazis and the final solution" Her har du en dokumentar som i all hovedsak tar for seg start til slutt av Jødeproblemet deres. Her har du intervjuer, autenstiske film klipp samt historiske gjenskapninger.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Denne er ikke en av de bedre i mine øyne, lenge siden jeg så den men jeg mener denne er fullpakket med historiske feil. Mulig jeg blander nå men jeg mener jeg ble svært så skuffet over den.

Om du skal ha en dokumentar om Jødeutryddelsen så ville jeg uten tvil gått for "bbc the nazis and the final solution" Her har du en dokumentar som i all hovedsak tar for seg start til slutt av Jødeproblemet deres. Her har du intervjuer, autenstiske film klipp samt historiske gjenskapninger.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg at du snakker om feil dokumentar. Personlig synes jeg den var utrolig bra laget og hadde veldig mye god informasjon.
Jeg har lest at det var flere i den samme serien som ikke var så gode, men "Nazis: A Warning from History" er en av de absolutt beste. Boken av samme navn som er basert på den samme dokumentar + krigen i østfronten er en av de bedre bøkene jeg har lest. Den er ikke det samme som bøker fra Ian Kershaw og Antony Beevor, men den er fortsatt utrolig bra.