Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 15674
tibati: Ikke finn på å spis den soppen der!

Du har funnet følgende:

Panaeolina foenisecii (Slåttesopp)

Lite giftig.
Liten, rødbrun sopp i gressplener. Hatten har svakt brunlilla farge, og som tørr er den blekt gulbrun. 2-3 mm tykk stilk som blir 4-10 cm lang.
Meget vanlig sopp i gressmark, hager og plener.
Forgiftning uvanlig og bare etter inntak av flere sopper. Kort latenstid (1/2-2 timer). Svimmelhet, uro, mage-/tarmbesvær.
Forveksling med matsopp ikke aktuelt, men slåttesopp ligner mange andre små, brune sopper.

Cortinarius rubellus (Spiss giftslørsopp)

Meget giftig.
Hatt 5-8 cm, gulbrun til rødbrun, fibret. Rødbrune, litt tykke skiver. Stilk av samme farge som hatten, med gule belter (velumrester).
Ganske vanlig i sur granskog, kjent nord til Nordland.
Meget lang latenstid, 3-7(14) dager.
Soppen gir "influensasymptomer" med tørste, tretthet, muskel- og magesmerter, nyresmerter. Alvorlig nyreskade, først økt, senere nedsatt urinproduksjon.
Kan forveksles med flere liknende slørsopper, blant annet den like giftige butt giftslørsopp (Cortinarius orellanus,) som kun er kjent få steder helt syd i Norge, i løvskog.

fortknox: Din sopp!

Trevlesopper (Inocybe spp.)
Giftig.
Små til middels store sopper, radiærfibret hatt og fibret stilk. Olivenbrune skiver.
Trevlesopper vokser over hele landet i alle vegetasjonstyper.
Alle trevlesopper er regnet som giftige. Kort latenstid (1/2-2 timer). Svetting, økt spytt- og tåreutskillelse, små pupiller, synsforstyrrelser, mage-/tarmbesvær.
Kan forveksles med andre trevlesopper, disse kan det være til dels meget vanskelig å skille fra hverandre.

Kilder: SHdir
Sist endret av tomiz; 25. september 2006 kl. 16:59.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av fortknox
Ok ok....Takk igjen! Hehe


Gir ikke opp enda....Men er det noen spesielle områder, miljøer spiss flein trives bedre i enn andre`?

Altså...Har noen noen gode tips til hvor det er best å leite?
Vis hele sitatet...

Der det går sau eller ku.
B E I T E M A R K E R
er noe av dette flein? er ganske sikker på at den til venstre er det, men hadde vært fint å få svar fra noen med mer skills enn meg
http://i9.tinypic.com/29c7upz.jpg
Sitat av pIRq
er noe av dette flein? er ganske sikker på at den til venstre er det, men hadde vært fint å få svar fra noen med mer skills enn meg
Vis hele sitatet...
Hrms! Sorry, men ikke noe av din sopp er Psilocybe semilanceata.

Giftig rødskivesopp (Entoloma sinatum tidligere E. eulividum)
Giftig.
Stor, gulhvit til gråhvit, musserongliknende sopp med utrandete skiver. Unge sopper med gule skiver, blir rosa som eldre.
Gressmark i løvskog, i parker o.l., særlig under eik. Sjelden, kjent noen få steder fra Halden til Tingvoll på Møre.
Kort latenstid (1/2-4 timer). Mage-/tarmbesvær, brekninger, magesmerter, av og til blodig diaré.
Kan forveksles med melsopp, vårfagerhatt og sjampinjonger.

P.S: Bildet

Edit: Eller så er det Agaricus xanthoderma. Uansett så vil du ikke ha godt av å putte det i munnen.
Sist endret av tomiz; 26. september 2006 kl. 16:50.
vet det, er noob. men takk
Jaja, får prøve et forsøk jeg også da

Hva me alle disse da? Fant dem på et sauebeite. Var en del flere rundt der også, men de va forholdsvis små.

http://i7.photobucket.com/albums/y268/King_Louen/SOPP006.jpg
Sitat av pyrotekniker
Jaja, får prøve et forsøk jeg også da

Hva me alle disse da? Fant dem på et sauebeite. Var en del flere rundt der også, men de va forholdsvis små.
Vis hele sitatet...
JACKPOT!!
De fleste vertfall. Stikk innom erowid's bilde seksjon, å sorter ut det du er i tvil om. Men ut i fra det jeg ser, så ser alle ut som semilanceata.
Sist endret av tomiz; 26. september 2006 kl. 18:12.
Da vil jeg regne med at de fleste av dem er det ja. Noen som jeg bare kaster fordi de er rett å slett stygge eller noen av dem er usikre.
Sitat av pyrotekniker
Da vil jeg regne med at de fleste av dem er det ja. Noen som jeg bare kaster fordi de er rett å slett stygge eller noen av dem er usikre.
Vis hele sitatet...
That's the right spirit

Jeg vil oppfordre alle til å legge merke til hva pyrotekniker sier her.
"Noen som jeg bare kaster fordi de er rett å slett stygge eller noen av dem er usikre."

Er du usikker, så kaster du den/de. På denne måten slipper dere å ende opp med blodig diarè!
Men jeg tror jeg har funnet ut en ganske grei måte å sjekke Fleinsopp på.

Når du legger den til tørk på et ark, vil de aller fleste være lyse etter en natt. Dette er da Fleinsopper.

Fleinsopp vil også holde formen sin en stund, mens andre sopper blir helt ødelagte. Det skjedde med noen jeg plukket en annen gang.

Men så klart er det nok en del sopper som oppfører seg likt fleinsopp i disse tilfellene, men det er jo enda en måte å sortere ut noen av synderene.
har en finfin trip der du pyro
fant 48 slike sopper på ei seter på sunmøre og dette er flein ?
ser sånn ut
kult skal spise dem i kveld.
Hei,
Jeg lurer på om det er for sent i noen deler av landet og plukke flein nå? Bor i troms,Vi har jo kommet lengrr utpå høsten enn sør i landet. På forhånd takk =)

Sitat av monsemann
fant 48 slike sopper på ei seter på sunmøre og dette er flein ?
Vis hele sitatet...
De fleste er nok det. Sånn ser det ut på bildet ivertafall. Det ligge mange bilder her inne så det er bare og sammenligne.
Sitat av monsemann
kult skal spise dem i kveld.
Vis hele sitatet...
tviler på du får noe effekt av 7 flein.
Byrial: han skrev han fant 48 slike sopper, står ganske så klart også.
Fleinen funka fint den Det har våre regn og kalt om natta heile veka og helga så no skall eg ut på tur og plukke meire shroooomer..
Friluft er fine greier og etter en liten tur og sortering via erowid bilder og denne tråden så sitter jeg igjen med en liten gjeng kompiser fra gresset som jeg lurer på om er av korrekt type.

Det var litt kjipt av meg å ikke nummerere dem alle men jeg er noenlunde sikker på de fleste til venstre, men mer usikker på gutta nederst til høyre. Hva sier dommerpanelet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det meste ser riktig ut, men jeg er ikke så skråsikker på den lyse helt til høyre..
angående resten, så tenk på det som mat, luk ut de som er for mørke/råtne.
Veldig dårlige bilder... Er en del av dem som er usikre, men ser ut som om noen også er flein. Kanskje ta noen bedre bilder før du spiser?
Var på tur og plukket forskjellige typer sopp
og lurer på om noe av dette er flein

http://img67.imageshack.us/img67/8531/picture013qi3.jpg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er litt vanskelig å si mr.slips, de to øverst til venstre kan være. samme med den øverst til høyre, synest dog stilken var litt vel tynn.

Du har ikke mulighet for å ta et skarpere (bedre oppløsning) bilde?
Jeg ville ikke ha spist de (uansett er 3 flein for lite for å føle noe som helst) før man er 100% sikker.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ut i fra det bildet kan det se ut som om de 2 nederste til høyre kan se ut som flein pga. formen på hattene. Det er slutten av sessongen og de blir litt skrøpelig så det kan være det. Men jeg kan absolutt ikke si noe for sikkert. Det var ikke et bra bilde, og du har plukket mange forskjellige typer sopp.

Om du hadde tatt et bilde slik at det hadde gått ann å se sporene, hadde det vært lettere å se.
Jeg tror også at den øverste til venstre kan være flein, men hvis den soppen ved siden av er av samme type, tviler jeg litt mer.

Jeg tror ikke den øverste til høyre er flein. Det er en typisk 'lure-flein' som vokser i klynger der fleinen også vokser.
Kjenneteget er den rødlige stilken på dem. I tillegg til at sporene på denne soppen er mye lysere enn i fleinsoppen sin.

Men så igjen, jeg vil ikke si noe for sikkert.. Det er gjerne lurt å legge ut litt flere bilder av soppene når man først er i gang. Det er vanskelig å bedømme ut i fra ett bilde med i hvertfall 3-4 forskjellige sopp typer.
Er dette flein? Vet det er et lite og utydelig bilde men fikk dette på mms. må si jeg er litt usikker selv. spessielt på de 2 første! På forhånd takk
Den første største er ikke flein, og ikke den andre heller. Får ikke sett de andre soppa nesten, ta ett bedre bilde eller noe.
Sist endret av Marokk; 8. oktober 2006 kl. 16:42.
Mente også at de 2 første ikke var flein. Fikk de på mms av en venn så jeg får ikke fått noe større bilde av dem. Mvh
To vinkler av samme sett sopper.. Første turen min, disse er de som ligner mest på det jeg har sett av flein.
http://img182.imageshack.us/img182/2763/dsc0360qw9.th.jpghttp://img182.imageshack.us/img182/8923/dsc0361ea5.th.jpg

Takker for svar
nitrous: Ikke fleinsopp. Desverre.
er det noen som har peiling på når sesongen vanligvis slutter i akershus/oslo området ? funnet i går og i dag, men så noen hadde skrevet at vi var i slutten av sesongen, noen som kan huske noen siste dato de fant fra tidligere sesonger ? vet dette er litt off topic men måtte bare spørre for det =P
greven av gral: Sesongen slutter ikke en fast dato, men vi er nok i slutten av sesongen nå. Sesongen varer til snøen kommer, eller til det rett og slett blir for kaldt (nr det er frost hver natt, og ned mot frysepunktet også om dagen). Så, et par-tre uker til kan vi nok regne med, men så er nok sesongen over her i Oslo/Akershus.
off topic:
Nitrous: Legg merke til soppene dine at stilkene er ganske rødbrune, og soppene er for store. De
Hvis du ikke ser en liten spiss på toppen av hatten så kast den. Du ser med en gang at det er flein bare du kjenner igjen spissen.Finner du flein en gang, så bare merk deg spissen, så ser du forskjell på flein og ikke flein.
Kjennetegn: brun ring nederst på fleinen(er ikke alltid), og mørk under hatten. Hvis den er helt grå eller lys så er det ikke flein.Merk deg at det er en sopp som ser nesten lik ut som flein og det ser ut som den har spiss, men den er hvit/grå under.

on topic: Jeg har bare funnet 1 gjorde som det har vært flein på, og der plukka jeg vel 250-300 tilsammen med noen kamerater, men nå finner jeg bare 4-5 på en halvtime(virker tomt der)
Men alle de andre jordene jeg har vært på så har jeg ikke funnet flein, bare 1 flein på ett jorde.
Så derfor lurer jeg på om det er bare til og lete på alt slags enger med grønt gress og jorder eller er det spesielle joder?
Mange jorder har jeg lagt merke til at det er pløyd svakt på en måte hjennom jorda og gresset sitter i tuster på rad mellom jord så jeg finner ingen der.
Men burde jeg finne flein på de fleste jorder hvis jeg bare leter en god stund? Og må gresset være gjødsla eller går det greit uansett?

Eller kanskje dette ikke har noe her å gjøre men hadde takka godt for(normale) svar.
Sist endret av Marokk; 9. oktober 2006 kl. 03:13.
det jeg har fått intrykk av er best er jorder hvor kuene eventuelt sauer beiter om sommeren, for så å bli flytta på høsten. jeg har også gjort meg den tanken at sporene muligens kan fraktes med regnvann, da jeg altid finner mest nederst på jordet mitt. men det er bare noe jeg har tenkt da, aner ikke hvordan sånne ting fungerer jeg
På alle de jordene der det har vært kuer osv så er alt jævelskapet trøkka så langt ned i helvete at fleinen er knust for lengst til mel. Og det virker som kuene har spist all fleinen for jeg har ALDRI funnet en flein der det er kuer.Fant bare på nabojordet. Det var mitt første jorde e leta på også tror jeg og det var jackpot med en gang! Men så finner jeg ikke flein på de andre jordene!
Men Er det flein på egentlig alle jorder eller er det bare noen fåtall jorder?
For jeg har funnet 1 jorde som jeg fant over 300 flein på sammen med 2 kamerater og mer en det.
Mens jeg har ikke funne flein noen andre plasser, bare 1 flein på ett jorde :@
Så jeg begynner og miste håpet nå.Og bedre er det ikke heller når det regner hele tia så jeg ikke får gå ut og plukke(eller lete) Skal få tak i 80-100 flein før sesongen er slutt.

Kanskje litt rot. Men livet går videre...
Sist endret av Marokk; 9. oktober 2006 kl. 17:55.
fant disse som jeg tviler veldig på, føler det er feil men prøver alikevel

http://img159.imagevenue.com/loc545/th_23922_DSC00344_122_545lo.JPG
http://img136.imagevenue.com/loc463/th_23927_DSC00343_122_463lo.JPG
om disse stemmer så har jeg funnet et sted med en god del.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pastasoppen: Det der er desverre ikke flein, hatten er mye mindre, stilken er tynnere, og gjellene er mørkere.

Har blitt gjort før, men jeg poster noen linker til ferske bilder:
Flein
Google image søk
Sist endret av Dodecha; 15. oktober 2006 kl. 17:24.
uff tenkte det, stilken ser rimlig kort ut også men men gir ikke opp! Takk for svar
Sitat av pastasoppen
uff tenkte det, stilken ser rimlig kort ut også men men gir ikke opp! Takk for svar
Vis hele sitatet...

edit:

jepp ser forskjellen greit nå. var vel lille kicket jeg fikk når jeg var ute å tittet at jeg endelig kanskje hadde klart å finne riktig sopp. Må skynde meg å finne noe før det er altfor sent.



oops her ble det feil knapp! skulle ta edit, sorry folkens
Sist endret av pastasoppen; 15. oktober 2006 kl. 18:55.
mrs El-Diablo: Etter hva jeg har fått med meg er det kun Spiss fleinsopp(Psilocybe semilanceata) man bør spise. Og angående styrken til flein finnes det andre typer som er sterkere.

edit: Da mener jeg andre sopptyper som f.eks. Copelandia Cyanescens.
Sist endret av Sinister; 20. oktober 2006 kl. 12:32.
finnes det ennå flein? eller er det litt seint nå? vært på "plassene mine" og der var det ganske tynt...mulig noen allerede har plukka de, men det tviler jeg på...
har bare plukket i bergensområdet tidligere, men funnet et par steder på østlandet også (er der nå)
men nå er det altså ganske dårlig med sopp... er det for seint på høsten?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
http://i142.photobucket.com/albums/...tt/DSC00214.jpg <-- De to til høyre ser ut til å være flein.
http://i142.photobucket.com/albums/...tt/DSC00214.jpg <-- Litt rot og litt vanskelig å bedømme ettersom de ligger hulter til bulter bortover. Men noen av dem til høyre er flein.

De store soppene er ikke flein..
Du som mange andre plukker mange typer forskjellige sopp. Ser dere ikke det selv?
Det er forskjell på både stilk, sporene, størrelse, tykkelse og hatten..

http://i142.photobucket.com/albums/...tt/DSC00215.jpg <-- Den soppen med avkuttet stilk ser ut til å være flein. Hvis du ser på sporene i den soppen og sammenligner dem med de noen av de andre soppene på venstre side vil du nok se forskjell.. Det samme gjelder fargen og konsistensen på stilken. Fargen på stilken skal være gul/hvit.. (men sant skal sies.. Jeg er fargeblind)

Når fleinsoppen er våt har jeg forståelse for at det er vanskelig å plukke rett sopp til en hver tid. Jeg vil bare påminne om at identifiseringen min ikke betyr at det med 100% sikkerhet er flein. Dvs. at jeg tar ikke på meg noe ansvar om du spiser soppen og det ikke er flein. (Heller ikke om det er flein, og du bæder pga. for stort inntak elns)

For å være 100 % sikker så må jeg nesten se soppen selv med mine egne øyner, noe som kanskje er forståelig.

Bildene dine var helt grei, men som sagt - så er det vanskelig å identifisere dem når de er våte. Tørr flein får en mer gulaktig farge.
Jeg vil si at ingen av disse er flein.
Infected, de du har på bildene som har lys/gulaktig stilk ser veldig ut som flein. De andre er bare møkk.
bildet nr 1 og 3 er fleinsopp av typen psilocybe semilanceata,altså spiss fleinsopp, Bildet i midten er dobbelt gjengere.
mrs El-Diablo: Mener du virkelig at de soppene til venstre på bildene 1 og 3 er fleinsopp?
Er du dum? Om du hadde hatt litt peiling så hadde du visst at de ikke er det. De som er på bildet der er stor og gråaktig. Og hvor ser du noe spisser?
Greit nokk at jeg ser 3 stk på bildet som KAN være flein. Men jeg ville ikke ha sagt det for sikkert ved å se på et slikt bilde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Edit: hm rettelse: på bilde nr1 så er den en liten sopp som ligger vannrett, den KAN være, det er noen få andre ved siden av som også KAN være (bl.a. hatten uten stilk), men ikke kan ikke si for sikkert, våt mørk flein er vanskelig å identifisere fra bare bilder.

Og forresten mrs El-diablo, er du så spaca at du ikke ser at bilde nr3 er bilde av alle soppene, mens bilde 1 og 2 er nærbilder av noen de? Derfor kan heller ikke bilde 1 og 3 være flein mens bilde nr 2 ikke er det..
Sist endret av Dodecha; 23. oktober 2006 kl. 15:46.
Nå er ikke jeg noe særlig bevandret i soppe-verdenen. Men så nysgjerrig som jeg noen ganger kan være, så tok jeg meg en liten tur ut idet frie, og speidet litt rundt omkring på marka. Her kom jeg over disse skapningene, og tenkte at det liknet mistenkelig på noen bilder jeg før har sett av arten flein.
Så jeg tenkte videre at sikkert noen av forumets `eksperter`kunne gi et mer presist svar enn jeg selv kan.
Til en opplysning, så har jeg ikke i tankene (iallefall med det første) å prøve ut virkningen om dette skulle vise seg å være; spiss flein sopp!
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Det finnes 100 andre bilder av spiss fleinsopp her på forumet. jeg kan ikke si at de du har der ligna noe serlig.