Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1195
Heisann.

Det går en kråkeunge rundt på bakken utenfor huset her.
Den kan ikke fly og det virker ikke som den tar til seg næring.

Har satt ut mat, vann og vannet plenen der den går.
Men det virker ikke som der hjelper noe særlig.

Den er veldig treg og klarer nesten ikke å bevege seg.

Hver gang jeg nærmer meg, så flyer en annen kråke over hodet på meg og skriker…betyr det at den blir passa på eventuelt matet av foreldra?

Tips til å hjelpe den?
hvis du blir angripet av en mamma kråke så regner jeg med det er foreldre på stedet. men virker jo ikke helt normalt? kanskje du bare skal holde et øye på den, se hvordan ståa er fram til kl 12 hvis mulig. Evnt ringe dyrlege
Sist endret av HallaKompis; 17. juni 2023 kl. 17:25.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei, du må regne med at den dør utendørs. Skjærunge ville hverken drikke eller spise i fangenskap når jeg tok en inn som 9-10 åring. De er avhengige av foreldre før de kan fly og finne egen mat.

Ville lest meg opp på kråker de er annerledes enn skjærer. Får du den til å drikke og spise inne vil du i teori kunne redde livet dens, men da blir det en tam kråke. Det følger det et ansvar med


Jeg har ønsket meg en tam Kråke store deler av mitt voksne liv så jeg får bare stoppe å skrive, sjalusi er stor, ethics be damnd
Sist endret av meaculpaUIO; 17. juni 2023 kl. 18:10.
BRAND ∞ STRONG
Med mindre du lar den flytte inn og gir den melk fra tåteflaske og mark på fat helt til Norge Rundt eller Tore Strømøy
kommer på besøk vil ikke en fugl som ikke beveger seg normalt leve så lenge.
Den vil bli mat for et rovdyr eller hakket i hjel av andre fugler.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg har ønsket meg en tam Kråke store deler av mitt voksne liv så jeg får bare stoppe å skrive, sjalusi er stor, ethics be damnd
Vis hele sitatet...
Sist endret av vindaloo; 17. juni 2023 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan dessverre ikke ta den inn da jeg har katt her, så da bryter hele helvete løs xD
Jeg fortsettere å vanne plen og strø litt nøtter og havregryn rundt, så får vi se hva som skjer.
Bor du i Oslo eller Bergen kan du kontakte fugleadvokatene. De kan hjelpe.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hei, du må regne med at den dør utendørs. Skjærunge ville hverken drikke eller spise i fangenskap når jeg tok en inn som 9-10 åring. De er avhengige av foreldre før de kan fly og finne egen mat.

Ville lest meg opp på kråker de er annerledes enn skjærer. Får du den til å drikke og spise inne vil du i teori kunne redde livet dens, men da blir det en tam kråke. Det følger det et ansvar med


Jeg har ønsket meg en tam Kråke store deler av mitt voksne liv så jeg får bare stoppe å skrive, sjalusi er stor, ethics be damnd
Vis hele sitatet...
Vet om en som tok et egg på en eller annen måte fra kråkeredet(eller om d hade falt ut ellerno). Han Benyttet så varmelampe og lot egget bli klekket under kontrollerte forhold hjemme og kråkeungen ble klekket og vokste så opp hjemme hos ham. De betrakter jo vesenet de ser ved klekkingen som sin forelder.
Sist endret av sinsenkrysset; 17. juni 2023 kl. 19:34.
Mener jeg leste noe en gang om at fugler som faller ut av redet sitt skal man la være, og at det er «meningen». (Kilde: trust me bro).
Spesielt å lese dette, nøyaktig det samme skjedde hos meg for 2 dager siden. Det var derimot 3(?) unger, 1 var i veien 150 meter bort,(påkjørt dagen etter jeg så den). En annen stod på plen og klarte ikke bevege seg, han sto vel dønn stille i hvertfall et par timer før vi kom ut med mat og vann og han endelig begynte å bevege seg litt.

Den siste var på størrelse med en snusboks, og var steinhard. (død fra vi fant den)

Mistenkte nesten fugleinfluensa med en gang, siden begge fuglene oppførte seg ekstremt merkelig, men la fra meg tanken.
Flere døde her og, plukket opp 2 tilsvarende fugler. Usikker på hva som har tatt livet av dem, men det er en del katter rundt her.

Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Mener jeg leste noe en gang om at fugler som faller ut av redet sitt skal man la være, og at det er «meningen». (Kilde: trust me bro).
Vis hele sitatet...
Ja jeg har hørt det og.
Tror det er fordi du legger igjen lukt og da vil ikke foreldra ha noe med den å gjøre lenger.
Sist endret av ID-Brikke; 17. juni 2023 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her hjemme har vi skjærer som har reir i en hekk. De kakler og holder på. Et par av ungene overlevde lenge på bakken før de klarte å fly noen meter, og nå klarer de seg fint. Skvatt noe jæ...når jeg skulle klippe gresset og så et helt skjellett av en skjæreunge som var helt renset, men ellers helt intakt. Så makabert ut, så jeg håper det går bra med 'din'.
Men det er naturens brutale gang at ikke alle lever opp.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Husk på at fugler legger en del egg ila. et år og at de likevel i løpet av livet - i.e. flere egglegginger - statistisk sett kun erstatter seg selv. Med andre ord: De fleste dør, og det er det lite å gjøre med. Det sagt er ungene tidvis ganske ubrukelige når de forlater reiret, men de blir passa på og matet av foreldrene. Se om voksne fugler dukker opp. Om du blir jaget er det er godt tegn. La ungene være i fred, så tar foreldrene seg av dem.
Kjøp meitemark på xxl, koster ikke mye for en boks. Verdt et forsøk?