Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1180
Har en prosjektbil med totalt herpa fangere på, så har skaffet to nye fra en delebil, men disse er i feil farge (mørkegrønne, skal være svart) så jeg skal prøve å lakkere de i riktig farge. Er det noen som kan gi en enkelt oppskrift på et OK resultat? Har ikke så store krav til finish, egentlig.

Har en DeVilbiss sprøyte, men vurderer å bare kjøpe en sprayboks til formålet da det er så mye styr med avfukting fra kompressor, blande riktig viskositet, flere type dyser osv pluss det blir vel omtrent dyrere med alt jeg trenger sammenlignet med bare å kjøpe en ferdigblandet sprayboks.

Må jeg pusse av all den gamle lakken? bruke plastgrunning? I flere omganger? Hvor fint må det pusses før lakk? Skal fargen vått i vått i flere lag, og skal klarlakken i våt lakk også? Mye forskjellige svar når jeg googler.

Har et verksted med bra ventilasjon, som jeg kan få opp i vettug temperatur før jeg begynner, men det er ganske støvete. Vil kanskje lønne seg å fukte gulvet for å ikke virvle opp så mye støv? Bedre å ta det ute når det blir varmere?

Mye dumme spørsmål, håper noen har noe tips, har da sett andre fått bra resultat med sprayboks i garasjen så skal jo ikke være helt umulig.
Forarbeidet er det som tar tid, det er også det som er grunnlaget for et bra resultat.

Det er lettere med skikkelig pistol enn sprayboks men du kan få bra resultat med begge deler

Du skal pusse vekk all gammel lakk, gå over med grunning før du lakkerer, hvert lag skal tørke før du går over så det kan være en fordel med god varme der du holder på.
Du er inne på noe med å spyle gulvet først, hvis det er mye støv der du lakkerer så kan det gå ut over resultatet..

Lenge siden jeg hadde bil som jeg lakkerte selv så er rusten på det, men forarbeidet er altså minst like viktig som lakkeringen!
Det jeg ville gjort, hvis den gamle lakken sitter godt, ikke noe tegn til at lakk eller grunning har mista grepet.

Bare mattslipa det jevnt med 400, lukk øya og kjenn over etter bulker, sparkle/slipe bulkene, så flekk grunne over de sparkla områdene eller de områdene som du er inne på var plast. Så slipa litt til meg 400, så lakkert, mellomslipa med 500, så klarlakk

Jeg er bare en amatør når det kommer til lakk, men har lakkert noen motorer og båter
Hvor bra resultat vil du ha og i hvor stor grad verdsetter du tiden din?

Om jeg var deg så hadde jeg hørt med et par rimelige lakkverksteder først.
Sitat av Båtbåtbåt Vis innlegg
Det jeg ville gjort, hvis den gamle lakken sitter godt, ikke noe tegn til at lakk eller grunning har mista grepet.

Bare mattslipa det jevnt med 400, lukk øya og kjenn over etter bulker, sparkle/slipe bulkene, så flekk grunne over de sparkla områdene eller de områdene som du er inne på var plast. Så slipa litt til meg 400, så lakkert, mellomslipa med 500, så klarlakk

Jeg er bare en amatør når det kommer til lakk, men har lakkert noen motorer og båter
Vis hele sitatet...
Jepp dette er omtrent som jeg gjorde, bare matta ned og plastfangere er lite bulka generelt utover det som syntes med det blotte øye..

Matt, sparkle om nødvendig og lakk.
Er det nøye og har god temp med litt påpasselig jobb blir det nesten umulig å skille fra proff lakkjobb
400 er fint nok altså, uten noe filler eller grunning bare rett på med farge? Er det tre strøk som er vanlig, og de skal altså tørke i mellom? Så tørke igjen, før klarlakk?

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor bra resultat vil du ha og i hvor stor grad verdsetter du tiden din?

Om jeg var deg så hadde jeg hørt med et par rimelige lakkverksteder først.
Vis hele sitatet...
Visste det kom, hele poenget er jo å ha et prosjekt å skullee med og lære nye ting, ikke sette bort alt som er vanskelig. Og som jeg sa har jeg ikke krav til proft resultat, bare akseptabelt, men jeg har sett andre som har lakkert i garasjen (eller ute) med sprayboks som gekko sier, er vanskelig å skille fra en proff jobb.
Sist endret av UncleSam; 28. februar 2023 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sånn gjorde jeg det.

Matta gammel lakk, pussa først med 180, 320 til slutt 800
2 lag plastikk primer, pussa lett over med 600 vått (egentlig unødvendig)
Brukte silkonfjerner og dro over med en sånn rar type antistatisk trådaktig garnfille som virka som om den var satt in med lim for å ta bort alle småpartikler som jeg fikk av en lakkerer, husker ikke hva den het.

2 lag med lakk nærme spraying 10-15cm med lange jevne drag, det blir ikke helt lett å unngå ujevne lag.

Siste lag med lakk i mindre seksjoner for å fylle pent og likt, med siste lett over spray 20-30 cm unna mens det ennå var vått

2 lag med 2k klarlakk til slutt.

Fikk tommel opp fra lakkerer etterpå og ingen som trodde det var gjort med boks.

Sinnsykt nøye med støv og rengjøring, tørke av tuppen på boksen så du slipper splatting, hang opp fangeren så jeg ikke sprutet nedover men fikk holdt boksen 90° hele veien
Godt lys er alfa
Jævlig gode råd, mange takk for oppskrift gekko.
Bare våtslipa fangeren og lakkerte rett på uten grunning, også Klarlakk på. Henger enda og syns det ble mye bedre en feil farge hvertfall. Bare matte skikkelig i kriker og kroker så lakken henger. Men kommer såklart an på hva en forventer av resultat og h hvordan resten av bilen ser ut.