Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1588
Vet ikke helt om spørsmålet passer under kategorien.. men jeg prøver.

Etter 3 store ryggoperasjoner på 1.5 år har jeg nå gått fast på oxycontin+oxynorm+naurontin+paracet i hele denne perioden. Høye doser rett etter ny operasjon selvfølgelig. (Den siste var i slutten av november 2020) Men har vært flink til å trappe ned mellom hver operasjon, og det har vært ganske så problemfritt. Men pga fortsatt sterke smerter har jeg ikke mulighet til å kutte det ut fullstendig.
Men det som er greia nå, er at jeg føler at hukommelsen min har begynt å svikte, jeg sliter også med å finne ord (og må prøve å forklare hva jeg mener - som også består av nedsatt ordforråd &#128532 Dette har aldri vært et problem for meg tidligere. Jeg opplever også perioder med svimmelhet, det å være ukonsentrert/sløv og jeg mister ting i gulvet f.eks... Litt usikker på om det siste kan komme av at jeg spiser litt lite i perioder. Men samtidig så har jeg ikke opplevd dette tidligere.

Spørsmålet mitt er jo da om noen har opplevd slike symptomer etter lengre bruk av oxy-preperater? Eller om noen vet om dette kan oppstå ved langvarig bruk? Kjenner det bekymrer meg litt.. .
I aktiv bruk er det nok mulig.

Under abstinenser er det nok også mulig.

Om du er helt av medisiner høres det ut som om du bør ta deg en sjekk.

Hvor gammel er du?

Hva slags medisiner bruker du?

Neurontin er i slekt med Pregabalin (Lyrica) og har selv en del merkelige effekter på høye doser og ved lang tids bruk.
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2021 kl. 17:35.
Trådstarter
5 1
Nå står jeg fast på Paracet 1g x3, Neurontin 300mg x3, Oxycontin 15mg x2, Oxynorm 10mg x3. Så jeg har fått trappet ned til ca halvparten av hva jeg sto på som nyoperert. Jeg er ryggoperert tilsammen 6 ganger. Og har kommet meg av disse smertestillende hver gang, men det har tatt tid. Jeg sliter VELDIG med abstinenser når jeg skal helt av. Men da er symptomene helt annerledes. Da blir jeg kvalm/kaster opp og har depresjon/angst/panikk i en ukes tid.

Jeg er 37 år og av andre relevante medikamenter står jeg på Cipralex 10mg x2 og Lamictal 125mg x2. Dette har jeg gått på (høyere eller lavere dose - sjekkes jevnlig med blodprøver) i snart 20 år.
Iskald makkapikk
Er nok sistnevnte medisiner som påvirker hukommelsen.
Jeg har opplevd Oxy abstinenser mer enn en gang for å si det sånn og det er ikke deilig at all.

Jeg trengte aldri oxy men sekundet jeg dyppet foten i opioder så var jeg head over heels forelska i rusen. Dette førte til en veldig veldig VELDIG dyr vane, jeg snakker 30,000kr i måneden type vane.

Jeg trappet ned etter å ha inntatt 400mg daglig i to uker, det gikk ganske greit men litt for fort for kroppen også tror jeg. Uansett så blir kroppen super vandt til dette legemiddelet og når kroppen ikke får det lenger så opplever du ubehag.

For meg så var alt mye bedre på dag 3, og jeg kjente jeg fikk mer og mer energi og klare tanker tilbake igjen!

Personlig har jeg blitt svimmel av høye doser Oxy, kan bli ukonsentrert og få insomnia om nettene mens det kribler av kjærlighet i hele kroppen
Trådstarter
5 1
Jeg har hatt mange runder med abstinenser, for å si det sånn. Har gått på smertestillende til og fra de siste 23 ÅRENE. Tramadol, Somadril, Fentanyl-plaster, div Oxy, Nozinan, Voltaren, Ibux, Paracet ++ (kommer ikke på alt)

Har heldigvis vært utrolig flink og tøff som har greid å kun holde meg til reseptene mine, selv når jeg har hatt perioder helt uten resepter/tabletter. Så jeg har aldri "havna utpå.."

Men nå har jeg som sagt stått på alle disse medikamentene (paracet, neurontin, oxynorm, oxycontin) fast i snart 2 år. Så det begynner jo å bli ganske lenge. Og ser ikke ut til at jeg kan slutte med de med det første heller. For ryggen er fortsatt temmelig herpa. Var på Riksn på torsdag og hos fastlegen på fredag, og begge var enig om at jeg burde fortsette å stå på dette. Og jeg er jo enig selv også. Siden jeg faktisk har de smertene jeg har.

Så derfor tørr jeg heller ikke å nevne disse bivirkningene(?) siden jeg da er redd de vil slutte å skrive ut resept.

Så ja, spørsmålet mitt var jo derfor; Kan det være Oxypreo som gjør dette? Eller er det noe annet.?

Jeg har jo som sagt stått på dette lenge, og gått på mye annet tidligere.. Men jeg har aldri opplevd bivirkninger av dette slaget. Altså hukommelsessvikt og svimmelhet ++
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Betti Vis innlegg
Nå står jeg fast på Paracet 1g x3, Neurontin 300mg x3, Oxycontin 15mg x2, Oxynorm 10mg x3. Så jeg har fått trappet ned til ca halvparten av hva jeg sto på som nyoperert. Jeg er ryggoperert tilsammen 6 ganger. Og har kommet meg av disse smertestillende hver gang, men det har tatt tid. Jeg sliter VELDIG med abstinenser når jeg skal helt av. Men da er symptomene helt annerledes. Da blir jeg kvalm/kaster opp og har depresjon/angst/panikk i en ukes tid.

Jeg er 37 år og av andre relevante medikamenter står jeg på Cipralex 10mg x2 og Lamictal 125mg x2. Dette har jeg gått på (høyere eller lavere dose - sjekkes jevnlig med blodprøver) i snart 20 år.
Vis hele sitatet...
Du har jo litt av en cocktail eu går på, men jeg ville forhørt meg med fastlegen først å fremst forklart det til han, eller legen du har på riksen.

Men Cipralex å Lamictal ville jeg prøvd å bytte med andre medikamenter, uten å være noe lege ville jeg satt en 100lapp på at du opplever problemet grunnet en av de disse 2 eller kanskje begge.
Trådstarter
5 1
Takk for gode svar fra dere alle..
Ja, jeg bør nok bare ta en liten prat med fastlege. ��
Høres ut som en god idė, dem har jo gått på skole i 8år for å lære dette.
Lykke til, håper du finner ut av!