Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3606
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Hvordan kan man begrense spor etter seg selv? Jeg tenker på tiltak som å betale med kontant, men gjerne i gråsoner og smutthull.

Til hvilken grad er det lovlig å bruke falsk navn?
Når jeg tenker meg om; er det i det hele tatt mulig å skjule seg selv for staten?
Hvis du også er villig til å totalt kutte bruk av alt som kan spore deg og tjenester som tilbys av eller delvis av staten kan du nok i praksis forsvinne.
Anonym bruker
"Sint Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet om en som fikk tak i ID til en person som jobbet utenlands. Leide bolig i den personens navn, og betalte husleie kontant 2 ganger i året. og derfra eskalerte det og ble mye dritt som ble gjort med falskt navn og den nye adressen. Vet sikkert ikke alt heller men tror han satt i litt over 2 år for alt sammen. Mye mer enn bare falskt navn på leiekontrakt altså. Men pga tidligere dommer ønsket han ikke at hans navn skulle stå på en adresse i folkeregisteret av frykt for razzia, på sitt eget navn stod det bare UFB i alle registre. Om han bare hadde nøyd seg med falskt navn på leiekontrakt så hadde han sikkert kommet unna. Men det er vel slik for noen at anledning gjør tyv? Vet han fikk gjort endringer på posten, slik at han begynte å motta post som skulle til den som eide navnet han brukte. Og når han hadde samlet litt post så fikk han trikset til masse greier. Du kan feks bo i en varebil og stå som UFB i registre. Da blir det vanskelig å nå tak i deg. Simkort på falsk ID. Cash is king der du får betalt cash.
Du kan registrere deg som UFB uten fast bolig, men da kan du heller ikke bo i lovlig leid eller eid bolig (det registreres i folkeregisteret) utenom svart betalt eller bo gratis hos noen eller på loffen i skauen. Du kan ha simkort i noen andres navn og sånn sett inget registrert nummer på deg heller, men telefoner kan spores om man virkelig vil finne brukeren. Du kan holde deg vekk fra internett og sosiale medier eller bruke alias og du kan bruke alias når du blir kjent med nye folk for å unngå å presentere deg som deg selv. Det er ikke ulovlig å ha et kallenavn men det er straffbart å stjele noen andres identitet.

Vil du leve helt skjult fra staten må du også klare deg helt uten staten, dvs ikke ha lovlig skattepliktig inntekt eller penger fra nav og du kan ikke ha noe kontoaktivitet i bank for det legger også igjen spor. Det er ikke ulovlig å leve off grid men for at alt dette skal fungere må du leve som outlaw og kun tjene svarte penger og kun bruke svarte penger. Det går, men det er stress og du får den faktoren at du når som helst kan bli tatt for kriminaliteten du lever av. I tillegg kan det være veldig vanskelig å komme inn igjen i systemet med lovlig inntekt og eiendom for eksempel når du har årevis med hull på cven og ikke vet om noen annen måte å tjene penger på enn ulovlig.
Sist endret av celtseus; 17. mai 2021 kl. 01:50.
Kompis snakka en gang om at det gikk an å få fjernet statsborgerskapet sitt. Da har du ikke personnr eller noe
Vel, du kan jo flytte ut i skauen og være selvberget. Men for et kjedelig liv da.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vel, du kan jo flytte ut i skauen og være selvberget. Men for et kjedelig liv da.
Vis hele sitatet...
Ja, er det egentlig det? Kunne tenkt meg det selv å bo i skauen å leve av naturen, dø når jeg dør og si ifra meg goder som gratis helsehjelp osv.
Tenk så avslappende det må være å ha null ansvar i forhold til jobb osv. Ja kanskje stress å overleve å skaffe mat osv men dette tror jeg kan være positivt ifht at det trigger ur-insiktet i oss.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, er det egentlig det? Kunne tenkt meg det selv å bo i skauen å leve av naturen, dø når jeg dør og si ifra meg goder som gratis helsehjelp osv.
Tenk så avslappende det må være å ha null ansvar i forhold til jobb osv. Ja kanskje stress å overleve å skaffe mat osv men dette tror jeg kan være positivt ifht at det trigger ur-insiktet i oss.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett som det høres ut. Du må være forberedt på å jobbe for deg selv store dele av dagen. Omtrent hele dagen din går med på å skaffe mat og drikke. De fleste kommer til å savne sin 8-16 jobb. Samtidig som du må ha tak over hodet, varme og alt som hører til. Det kommer også litt an på hvor langt du har tenkt til å dra det, men dagene kommer til å handle om og overleve. Hver dag blir en kamp. Samtidig er det veldig mange som ikke klarer det å være alene hele tiden. Det er viktig å ikke ta en Into The Wild med en gang, men venne seg til det over tid. Start smått også gå derfra.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode svar. Jeg jobber med å etterlate færre spor, og har begynt med internett. Bruker VPN og Brave nettleser, og planlegger å slette/endre kontoer. Etter korona vil jeg begynne med betaling med kontanter.
Jeg innser at jeg må ha en lovlig inntekt og et forhold til staten. Jeg er ikke syk, men kjenner at det er ekkelt at alt man foretar seg dokumenteres. Drømmen er en hytte som ikke eksisterer på papiret; men det krever særegne forhold mtp tilgjengelighet under byggeprosessen og synlighet.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må drite i smarttelefon registrert på deg selv. Du kan ha en dum-telefon kjøpt og registrert av andre hvor du kun setter i batteriet og ringer utenfor allfarvei. I dag bruker folk i snitt 11-12% av lønna si på mat. Lykke til med å ha dette som hovedgeskjeft, med mindre du bosetter deg bak et kjøpesenter med ulåste avfallsdunker. Mennesker er ikke skapt for å brødfø seg alene, spesielt så langt nord som her. Vil tro at du ikke har hverken det psykiske eller materielle på plass siden du spør.
Du får spare opp midler og kjøpe deg en skogbrukseiendom. Da kan du sette opp og bo i en hytte på din egen grunn. Så kan du beygge den så stealth som som du bare ønsker. Leie ut boligen vil gi inntekt, og du kan selge "ved på rot" slik det bare kommer inn fellingsmaskiner og feller og frakter ut trær fra de områder og de trær du har merket. Da har du inntekt fra både skogen og boligen. Om du bor i en jordkjeller eller bunkers eller komfortabel hytte blir opp til deg. Men det er fint mulig. Og bygger du på egen grunn kan du gjøre ting riktig med tanke at dritten din må håndteres. Du kan feks kjøre rensing eller kompost eller noe annet.

Du kan ikke bare ta deg til rette på annen manns grunn og bygge deg et hemmelig krypinn der. For noen eier det området. Men kjøper du din egen skogseiendom så kan du gjøre det du vil, og du må jo ikke melde inn at du bygger hytte på egen grunn om du bare bygger stealth. Ikke trenger du oppgi adressen dit heller.

Helt avskåret fra samfunnet blir det jo ikke, men da har du fortsatt inntekt fra utleie av bolig, samt salg av skog, og du betaler skatt på den inntekten. Til gjengjeld har du samme rettigheter som idag, bare at du ikke blir like lett å finne om du ikke ønsker det.

Om du skulle bedrive litt tømmerhogst i egen skog som du kapper, klyver, pakker og kjører ut og leverer på tomta til naboer og bekjente mot kontanter uten kvittering så er det ikke noe andre trenger vite noe om. Du har inntekt på papiret og kan dermed bruke visakortet ved behov, men behovet kan jo gjøres minimalt om du driver litt hobby tømmerhogst.

Og om du nå sitter i din egen hytte og ønsker tilgang til internett så kan du jo gjøre det uten å legge til spor, men da krysser du vel strengt tatt en grense mtp lovbrudd. Lovlig er det ikke helt enkelt å få seg internett uten å registrere seg. Umulig er det ikke, du kan gå veien om utenlandske simkort, eller du kan finne andre løsninger.
Sist endret av _abc_; 17. mai 2021 kl. 16:27.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dropp tatoveringer, statussymbol. Dyre biler.
Heng med få folk og helst få andre av samme kaliber som deg selv. Behandling av kjærester og kunder må være god, ellers kan det bite deg i ræva. Ikke rus deg eller utager på offentlig sted.
Ikke ha konflikter med noen.
Ikke lån ut eller skyld penger.
Ikke skriv i avisen, delta i media eller bruk offentlige tilbud.

Fiks burner mobil, kle deg pent, si aldri noe nytt eller spennede

Etc
Sist endret av meaculpaUIO; 17. mai 2021 kl. 16:37.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, er det egentlig det? Kunne tenkt meg det selv å bo i skauen å leve av naturen, dø når jeg dør og si ifra meg goder som gratis helsehjelp osv.
Tenk så avslappende det må være å ha null ansvar i forhold til jobb osv. Ja kanskje stress å overleve å skaffe mat osv men dette tror jeg kan være positivt ifht at det trigger ur-insiktet i oss.
Vis hele sitatet...
Du bør jo starte med å ikke bruke data og telefon D
Sitat av Kissawong. Vis innlegg
Du bør jo starte med å ikke bruke data og telefon D
Vis hele sitatet...
Og skaffe mat og klær uten å gå på butikken.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og skaffe mat og klær uten å gå på butikken.
Vis hele sitatet...
Det går an å handle med cash fortsatt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det går an å handle med cash fortsatt.
Vis hele sitatet...
Men ikke uten å bli fanget av videokamera