Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5096
Jeg leter etter billig men god mat, jeg er veldig glad i og lage mat med føler ofte det blir dyre retter. Jeg liker all mulig mat.
Retter er det for mange til å nevne.
Men generelle tips for å gjøre ting billigere som jeg selv benytter er å
kjøpe stort.
Ikke kjøp "boil in bag" for si det enkelt. Kjøp en 10kg sekk.
Har du ris og har bygd deg opp med basis ting som krydder (også i store pakker)
så trenger du ikke så mye for lage en middag.
Da kan du stikke på sjappa å kjøpe grønnsaker for 40kr, så er du i boks.

Jeg har også et par veldig store kiwi og prix butikker i nærheten.
De har så og si alltid varer som er priset ned 50-70% pga. kort dato.
Kjøtt og egg kan man som regel plusse på veldig lang tid over utløps dato uten fare.
Hermetiserte tomater, bønner, gulrøtter, løk, plutselig så finnes det noe billig kjøtt om man spiser slikt. Lag mye av gryter eller supper. Det blir ofte bare bedre etter noen dager og kan evt fryses. Ragu eller bolognesesaus er fint å lage mye av. Chili con/sin carne er lett å lage mye av.

Ellers så blir det å følge med på «tilbudsaviser» og se i forskjellige butikker, plutselig så finner man gull.

Å bruke det man har kjøpt! Den dyreste maten er den man kaster..
Sist endret av Taxidriver; 8. februar 2021 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Linser, ris, løk og diverse krydder (chili, gurkemeie, koriander etc) Serveres eventuelt med hjemmelaget brød. Enkelt, billig og ikke så veŕst sunt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Slumtaco, egen oppskrift:

Kjøttdeig
Tacosaus
Shells
Tomatbønner
Krydder
Ost
Nudler/ris med grønnsaker du liker, jeg liker best å dampe de. Mer smak, finere farger. Eventuelt kan du steke eller wok.

Risen/nudlene kan også stekes etter koking. Mange kombinasjoner er mulig her altså.
Anbefaler deg laste ned denne appen på din smart-telefon:
https://etilbudsavis.no/
Den inneholder de fleste kundeaviser innenfor radius fra din by.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Slumtaco, egen oppskrift:

Kjøttdeig
Tacosaus
Shells
Tomatbønner
Krydder
Ost
Vis hele sitatet...

Ingen sprø grønnsaker? ja jo det koster jo litt mindre naturligvis. Aldri forsøkt tomatbønner i taco, bare sånne røde kidney bønner. Tror jeg skal forsøke det en gang.

Likte forresten navnet på retten, slumtaco. Da er det kanskje greit å holde ting på lavest mulig nivå og grønnsaker eller salat blir kanskje helt feil.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Grønnsaker!???

Kjøtt ost og brød

Edit: EY, det er jo masse grønnsaker i slumtaco
Sist endret av meaculpaUIO; 9. februar 2021 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Har laget en rett selv som jeg mener er kjempe god og super billig.
First price Jasminris 4kg - 38kr
First price fiskepinner 750g -20kr

tar 6 fiskepinner i en dyp stekepanne/wok og steker de fort med smør, så fort de er brune på begge sider så knuser jeg de til masse små biter, hiver oppi kokt ris og litt soya saus. Fix ferdig og super godt
BRAND ∞ STRONG
Kjøper ofte de fiskepinnen selv + billig merket til COOP Extra Fiskepinner.

Digger stekt eller fritert fisk og spiser de ofte bare for seg selv med
Hot Saus, majones eller remulade.

Tips:
Kjøpte First price Karbonader i dag 800g til 26kr + Samme i Kjøttkaker.
De var overaskende gode. Karbonadene syns jeg var av de bedre ferdiglagde jeg har smakt.
Sist endret av vindaloo; 10. mars 2021 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fried Rice

En porsjon ris
Ett fedd hvitløk
Skinke/kylling eller hva enn du måtte ønske
En eller to never amerikansk (grønnsaks)blanding
1-2 spiseskjeer fish sauce
1-2 spiseskjeer soyasaus
1 egg
Olje til steking.

Kok ris og la den avkjøle seg litt så noe av væsken damper bort, hvis ikke blir det litt grøtete.
Varm opp wokpanna godt og ha i olje.
Ha i finkuttet hvitløk og kjøttet, rør ei runde eller to.
Ha i ris og rør mer, stek dette i noen minutter før du har i grønnsakene.
Tilfør sausene.
Egget røres inn til slutt.
Krydre etter ønske med pepper eller chili eller hva du måtte ønske.

Dette smaker pokker meg som den friterte risen man får servert ute.
Kylling i biter
Dekk dem i soyasaus, en god del soyasaus
Rasp over godt med hvitløk og ingefær
La stå ca. 10 minutter
Imens, kok opp eggnudler
Stek kyllingblandingen i sesamolje
Når kyllingen er klar, sleng over nudlene og bland i pannen
Toppes med hakkede vårløk eller gulrøtter i tynne, skrellede skiver
Sist endret av hallohallohallo; 10. mars 2021 kl. 14:18.
Bor du i nærheten av havet kan det være muligheter for å fiske. Av lyr og sei kan du lage fiskekaker og ball, eller sei med stekt løk/rømme/agurksalat. Torsk kan man lage mye godt av, salte på den eller lage fiskeburger. Har du god erfaring med fiske eller er litt heldig så kan du fange en deilig sjøørett. Kanskje er det noen gode fiskevann (innsjøer) der du kan fiske ørret? Er mange vann som det faktisk behøves å fiske i. Å ha ei fiskestang og kaffekjel er noe jeg kan anbefale alle som liker kaffe og har to bein og gå på. Fyre opp et bål og koke verdens beste kaffe, mens man fisker noen ørret som man røyker/steker på bålet med salt og pepper. Så fersk, så enkel og så kortreist mat, som vi alle kan benytte oss av nesten helt gratis. I tillegg er det sunt for både hjerne og kropp!
Hvis du kjøper paprika, agurk, ost, skinke og majones, så er det perfekt å kombinere alt dette på en brødskive til frokost, lunsj og kvelds.
Tomatsuppe, du trenger bare noen bokser hermetisk tomat, litt purè, buljong, grønnsaker og krydder. Det blir mye suppe som holder lenge i kjøleskap. Så kan du varme opp og ha makaroni og egg i, og du har mange måltider for rundt hundrelappen.

En annen billig, om enn litt mer usunn american classic er makaroni og ost. Mekk hvit saus, ha i ost, gratiner makaroni i. Ha i litt cayenepepper og loffsmuler eller noe på toppen og du har et jævlig digg, usunt måltid.

Ellers pleier jeg å gå for kjøttfileter av forskjellige slag, gjerne fugl, stekt i panne i 2min før jeg steker det ferdig i ovnen med rotgrønnsaker som har stått der litt. Grønnsakene burde være godt krydret, masse salt, pepper, gjerne honning og hvitløk.

Er ellers dårlig på enkle, billige måltider selv. Blir enten frossenpizza-level eller helt i andre enden hvor jeg bruker 3-4 timer på et skikkelig luksusmåltid. Sliter med å finne mellomtingen, enkle hverdagsmiddager som er gode nok til at jeg faktisk gidder å lage dem.
Jeg bruker urtesalt som heter Herbmare og fåes kjøpt på helsekostbutikker/apoteker og meny. Den inneholder forskjellige urter og havsalt + økologisk. Den er som en potet, kan brukes til alt. Den er mye bedre enn andre salt og krydder. Kanskje litt dyrt å kjøpe, men ganske billig i lengden, siden du trenger ikke så mye urtesalt i forhold til vanlig salt. Kjøpte en stor Herbmare boks for noen måneder siden og den er halvfull!
Sist endret av Tokis; 10. mars 2021 kl. 21:43.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg leter etter billig men god mat, jeg er veldig glad i og lage mat med føler ofte det blir dyre retter. Jeg liker all mulig mat.
Vis hele sitatet...
Det går jo an å prøve disse:
Veldig billig loff
Pasta
Noen grønnsaker

Det er ikke så sunt, da
Kikerter! Skamgodt i gryter, sauser og salat istedet for kjøtt eller som 50/50.

En billig dish jeg pleide å lage var ris med kikerter i tomatsaus på. Smaker bra med chilikrydder og oregano i sausen. Sausen er en boks med hakkede tomater koster 5 kr og kikerter koster 11 ellerno.
Hva med å ta en skikkelig kjøkkenøkt der du koker opp en mengde supper? Så kan du fryse ned og ha gode, rimelig, sunne måltider klare på noen minutter i mikroen. Og skal du legge litt ekstra innsats så kan du koke kraft på bein/skrog/grønnsaker i forkant som du har i suppene.

Suppe kan være et helt måltid i seg selv, eller en del av måltidet. Servert med en raus kladd ladda rømme med max fett, eller en god klunk olivenolje i. Eller begge deler om du kjenner deg ekstra raus eller sulten. Godt brød til, evt. flatbrød.

Og det er så mange varianter. Kremede supper, klare supper med masse kraft og evt. kjøtt. Som ekstra stas kan du slenge på stekt bacon, revet ost, skalldyr om du har fiskesuppe, osv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Kiwi har noe de kaller folkets svinestek til 79krkg.
De veier i gjennomsnitt ca. 1,5kg. Det blir ca. 120kr.

Ta en langpanne å fyll den med vann, sett den på nederste rille.
Plaser steken med svoren ned på en grillrist over vannet. 180grader i ca.1 time.
Snu kjøttet, skru opp tempen til 230 grader. Stek i 40-60 min.
Hvis ikke svoren er sprø da kan du avslutte med noen minutter under grillen på høy varme. Følg nøye med, det går fort.

Dette er pålegg i en uke eller middag i 3 dager.

-----------------------------------------------------------------------
Vil du lage en måneds meny kan du kjøpe 1,5 kg kylling fillet, også fra Kiwi, fordelt på ca.6 bryst.
Gni di inn med olje å en krydderblanding du liker. Pakk inn to og to i folie å legg de i kjøleskapet.
Stek i langpanne på 220 grader i 15-20min.
+
1,5kg pommes frites
3 tomter
1 agurk
1 isbergsalat

Ca.230kr

Dette er pålegg i en uke eller middag i 3 dager.
-----------------------------------------------------------------------
Kjøp laksefilet på Kiwi. 4 filter til ca 50kr x3
+ 1 beger rømme
1 sitron
8 poteter
Dill/gressløk

Ca 200kr
Sist endret av vindaloo; 16. mai 2021 kl. 03:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg leter etter billig men god mat, jeg er veldig glad i og lage mat med føler ofte det blir dyre retter. Jeg liker all mulig mat.
Vis hele sitatet...

Det finnes billige alternativ av forskjellige produkter som har sterke gode smaker som oliven, soltørket tomat, fetaost, hvitløk, pesto, osv på de fleste butikker. Variert utvalg fra butikk til butikk. Du må smake deg frem og bruke fantasien.

Vist du vil spare penger (les gratis) så anbefales å dumpsterdive,
noe jeg gjorde i en tidsramme på 2 år som student. Vi kunne aldri vite hva vi fant, en kveld laget vi indrefilet burgers toppet med stekt serano-skine og cheddarost sauset inn i aioli, en annen natt fylt av roser og Sørlands chips, dagen etter stinkende svarte søppelsekker - dekket av råtne bananen, alt etter som.
Opplevelsen i seg selv var ganske nervepirrende, snoke rundt i søppelbøttene til de lokale butikkene lenge etter stengetid, som om vi gjorde no straffbart. Hm, er det egentlig straffbart. Det er såfall veldig skambelagt.

I nødens stund spiser fanden fluer..


Munchies pannekaker = egg sukker melk og mel
ca en halv liter melk, like mye mel som halvparten av melken, 2 egg og ca 3 spiseskje m/sukker. Visp og stek i smør. Bon appétit!
Havregrøt er jævlig næringsrikt og billig. Dog trenger man luksusvarer som smør, honning, kanel og melk for å gjøre den best mulig.

Sukker er billig da.

Havregryn, kokt vann, sukker og kanel. La den svelle i 2-3 min og putt gjerne litt smør i hvis du har.

Pasta/spaghetti og pesto er billig og godt.

Du kan i grunn lage jævlig mye digg, billig mat uten kjøtt.
Prøv taco med bønner i stedet for kjøtt f.eks

Stek sjampinjong m/ salt og pepper og bruk det som "pepperoni" på pizzaen.
Sist endret av krystallkongen; 16. mai 2021 kl. 12:31.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Deilig 650g med Peking duck på Asia import i Torggata.

Bare 200,- (trenger ikke noe til den)

Bon apetit
Sist endret av meaculpaUIO; 16. mai 2021 kl. 12:40.
Butternut gresskar til pasta, beste pasta retten noensinne.

Skreller og tar ut frøene fra gresskaret, kutter i biter og legge på steke brett med olivenolje, hvitløk, chilli, salt og pepper.
I oven 200 grader ca 30-40 min.
Tar 2/3 av stekte gresskaret i en bolle og moser det, heller oppi litt pastavann.
Deretter rører man pastaen gjennom gresskaret og legger i serverings bolle med biter av gresskaret.
Toppe med ristete mandler og pinjekjerner, basilikum og selvfølgelig masse parmesan!
Anbefaler å sjekke enhetspris fremfor hva varen faktisk koster. Noen ganger lønner det seg med store pakker - andre ganger ikke. Det virker ganske ukonsekvent. Samtidig vil jeg anbefale å lage mat fra bunnen av, og fryse ned. Da blir det enkelt å ta opp dette, fremfor å kjøpe noe kjapt og kostbart de dagene man ikke har ork til å lage en ordentlig middag. Vil også anbefale å følge med på tilbudsaviser (men det er også ofte at varer på tilbud på f.eks Bunnpris ikke er billigere enn tilsvarende vare på Kiwi.) Jeg har personlig pugget priser på de varene vi handler oftest, og vet hvor vi bør kjøpe disse. Lar også ofte 50% disken avgjøre hva som blir dagens/morgendagens middag. Så lurt å være litt flexibel der. 😉 Lykke til 😊
Makaroni og tomatbønner sammen med ciabatta med masse smør.
Egg er billig og godt og kan tilberedes på mange forskjellige måter. Belgvekster (linser, kikerter etc) er relativt billig og sunt. Havregrøt er som nevnt tidligere i tråden billig, sunt og mettende. Jeg lager den med melk og topper med bær og nøtter. Bær koster jo litt, men man trenger ikke så mye av det. Et alternativ er syltetøy.
▼ ... over en uke senere ... ▼
1. Mac'n Cheese, eventuelt med stekte baconbiter. ..blir da "Mac'n Cheese'n Bacon"...
2. Kokt spagetti al dente med ketchup (flasker til 10kr på Rema) og pølsebiter fra de billigste du finner på Rema 1000. Kjempegodt! . Begge disse burde du kunne klare til godt under 10kr per middag...
Sist endret av daNorse; 25. mai 2021 kl. 04:44.