Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1762
Skal på en reise til Hong Kong om 3 uker pga jobb, men så kom jeg og tenkte på sannsynligheten med flystyrt. Hadde du gamblet din pensjon på at jeg styrter og dør?

Har ekstrem flyskrekk
Veldig små sjanser for styrt.
Ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA ble det gjennomført 36,4 millioner flyvninger i 2015.
Av disse var det fire dødsulykker. Totalt 136 mistet livet.

Til sammenligning døde rundt 1,3 millioner mennesker i trafikkulykker.

Men det ville vært litt rart også å ikke være bitte litt engstelig.
Tror det er en naturlig menneskelig reaksjon. Bla fordi vi ikke kan fly.
Jeg har hørt at det er større sjanse for å vinne jackpoten i Lotto enn at flyet styrter.... Om det ikke var motsatt

Uansett har du ikke noe å være redd for. Sjansen er nesten lik 0.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
36,4 millioner flyvninger i 2015.
Av disse var det fire dødsulykker. Totalt 136 mistet livet.

Til sammenligning døde rundt 1,3 millioner mennesker i trafikkulykker.
Vis hele sitatet...
Ja. Å ferdes i trafikken er mye farligere enn å fly. Faktisk er det farligere å være fotgjenger enn å være pasasjer i et fly. (Ikke tull.)
Det er bare det at når et menneske blir påkjørt i trafikken blir det veldig sjelden skrevet om i avisen. Og dette skjer hele tiden.
Men når det er en flyulykke blir dette klistret på framsiden av avisa, stort bilde og fete typer.
Ikke vær redd for å fly.

Gå til flightradar24 og zoom ut slik at du ser hele Europa og Asia. Det er tjukt med fly i lange baner. Det er lange strømmer av fly. Og ulykker er veldig veldig få og langt mellom.
Sist endret av Arex_x; 6. februar 2021 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får være bevisst på hvilket flyselskap du velger. Singapore Airlines har så vidt jeg husker aldri hatt en styrt. Siden det ikke er noen direkte ruter til Singapore lenger etter at Norwegian la ned ruta si, må du bytte fly på veien. Da må du også vurdere hvilken flyplass du ønsker å bytte på. Personlig ville jeg unngått å fly over midtøsten hvis det hadde vært mulig. Men de fleste flyene går jo over Ukraina, Iran og av og til Afghanistan. Jeg hadde valgt via Vancouver hvis det ikke hadde vært så sabla dyrt. Altså motsatt vei.
Jeg tror det kommer til å være en økning av flystyrter når trafikken begynner som vanlig igjen. Akkurat som med biler som har stått stille lenge ofte får tekniske problemer. Det baserer jeg på empirisk data. Kos deg på tur
Sitat av Echo Vis innlegg
Jeg tror det kommer til å være en økning av flystyrter når trafikken begynner som vanlig igjen. Akkurat som med biler som har stått stille lenge ofte får tekniske problemer. Det baserer jeg på empirisk data. Kos deg på tur
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan man snu på det og tenke at de endelig har fått tid til å fikse flyene ordentlig. En kamerat av meg er flymekaniker og sier at de bare fikser flyene så de er good to go for neste flyvetur. Men han sier også at det er enormt trygt og veldig mange sikkerhetsliner. De aller fleste flyulykker i statistikken kommer fra små privatfly.
Sitat av Echo Vis innlegg
Jeg tror det kommer til å være en økning av flystyrter når trafikken begynner som vanlig igjen. Akkurat som med biler som har stått stille lenge ofte får tekniske problemer. Det baserer jeg på empirisk data. Kos deg på tur
Vis hele sitatet...
Om du sitter på empirisk data som viser dette så gjerne del denne informasjonen med oss :-)
Det som det derimot finnes (lite grann) data til å underbygge er at
flyulykker gjerne opptrer ved landing eller ikke så lenge etter take off.

Så om du bor i nærheten av en flyplass så har du litt større sjanse for å få et
fly i hodet en resten av oss.
Sitat av Echo Vis innlegg
Jeg tror det kommer til å være en økning av flystyrter når trafikken begynner som vanlig igjen. Akkurat som med biler som har stått stille lenge ofte får tekniske problemer. Det baserer jeg på empirisk data. Kos deg på tur
Vis hele sitatet...
Det er få ting her i verden som gjennomgår nøyere sjekk og grundigere vedlikehold enn fly og helikoptre, særlig kommersielle og militære. Det er vel nesten bare romfartøy som får mer oppmerksomhet. Det kan ikke sammenlignes med biler, på langt nær ikke. Hadde folk visst hvor mange søppeldunker med halvblinde pensjonister og hormonelle ungdommer ferdes på norske veier, så hadde allemann foretrukket å fly helikopter til Coopen.
Sitat av Echo Vis innlegg
Jeg tror det kommer til å være en økning av flystyrter når trafikken begynner som vanlig igjen. Akkurat som med biler som har stått stille lenge ofte får tekniske problemer. Det baserer jeg på empirisk data. Kos deg på tur
Vis hele sitatet...
Det er jo en grunn til at alle fly må opp i lufta med bestemte mellomrom selv om de er satt på bakken. Det er for å teste at flyet fungerer som det skal, og flygerne får trent på å fly et ordentlig fly en gang i blandt. Og flyene er veldig godt pakket inn under lagring. Bare sjekk nyhetene fra i fjor vår.

Den ene flystyrten i Karibia var fordi et pitot-rør ikke var pakket inn under lagringen, og manglende sjekk før avreise. Mener det var et østeuropeisk fly og det sier vel sitt.
Det som også gjør det skummelt er nok at når et fly styrter får det oftest fatale konsekvenser for de som sitter inni. Blir man påkjørt eller krasjer med bil så har man nok større kjangs for å overleve enn fall fra 10.000 fot.
Større sjanse for å kræsje med bil :P Så hvor mange ganger har du sitti i grøfta? :P
Sitat av Relevant Vis innlegg
Eventuelt kan man snu på det og tenke at de endelig har fått tid til å fikse flyene ordentlig. En kamerat av meg er flymekaniker og sier at de bare fikser flyene så de er good to go for neste flyvetur. Men han sier også at det er enormt trygt og veldig mange sikkerhetsliner. De aller fleste flyulykker i statistikken kommer fra små privatfly.
Vis hele sitatet...

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det er få ting her i verden som gjennomgår nøyere sjekk og grundigere vedlikehold enn fly og helikoptre, særlig kommersielle og militære. Det er vel nesten bare romfartøy som får mer oppmerksomhet. Det kan ikke sammenlignes med biler, på langt nær ikke. Hadde folk visst hvor mange søppeldunker med halvblinde pensjonister og hormonelle ungdommer ferdes på norske veier, så hadde allemann foretrukket å fly helikopter til Coopen.
Vis hele sitatet...
I Vesten er det som regel slik ja. Det er ikke tilfelle i deler av Asia og Afrika. Det er ikke alle land som holder helt samme standard som i Vesten. Nå som det har vært en langvarig lagring av så mange fly på bakken, på et punkt to tredjedeler av den globale flåten, så er det ikke sikkert alle klarer å etterføye de strenge kravene til vedlikehold og pilottrening før de blir satt på prøve.

Jeg er visst ikke den eneste som deler denne anelsen;

https://www.reuters.com/article/heal...-idUKKBN28O33D
https://www.bbc.com/news/business-55313504
https://www.abc.net.au/news/2020-12-...ctice/12957796