Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2952
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Den super-populære gateravefestivalen Sommerparaden som trakk mer enn 40 000 mennesker i fjor er avlyst.

av Loud og Haje Jan Kamps

Grunnen til avlyselsen skal være at kommunen ikke lenger støtter prosjektet, samt manglende sponsorstøtte.

Paraden er modellert etter den verdensberømte Love Parade , som trekker mellom 700 000 og 1,5 millioner mennesker til Berlin hvert år. I den Norske versjonen er det rundt 10 lastebiler ("flåter"), og flere titusener deltakere og tilskuere trekker til Rådhusplassen i Oslo.

Ansvarlig for budsjettkuttene er FrPs Anette Wiig Bryn, leder for kulturrådet i Oslo. Både kulturrådet og FrP har kommet under skarp kritikk for manglende støtte til denne typen prosjekter.
40000 er kanskje ikke folkelig nok for FRP.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Da tror jeg nesten jeg også må vise frem min Bildespesial av Sommerparaden 2002...

Haje
Øyh, tekstreklame
Nei og nei! Har gleda meg som en liten unge til å dra til sommerparaden iår. Fjærn frp fra stortinget!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Øyh, tekstreklame
Vis hele sitatet...
Blah, det er ikke reklame for *meg*, og VG Nett tåler sikkert noen hits på serverene sine

h
De jevla politikerene klarer faen meg å ødelegge all gleden her i verden. Først tar de vekk røyken og np begynner de å fjerne ting som dette? :P Faen skal det bli av norge ?..

Susan: Hey Ron.. I wanna go to Norway this summer...

Ron: Dude, ur not allowed to smoke there. Rave partys are totaly out. The alkohol is way more expensive then here. And Bondevik is their Priminister. Only thing left is to walk the mountains.......

Sheeeez.
Også har vi gratis helsevesen og skole for alle! For et møkkasted.
hurra! ned med trance!!
NOOOOOOOOOOOOO!!!!!
Hvordan kunne dette skje?!?!?! Drit kommune faenskap!!
Faen.. Gleda meg som en liten unge som skulle til godteriland!
Sitter nesten og er på gråten her *snufs*
Opprinnelig postet av makari
hurra! ned med trance!!
Vis hele sitatet...
Hva med å respektere de som liker trance og som virkelig ønsket å reise dit, istedenfor å komme med en slik kommentar?
Opprinnelig postet av Tangaalf
Sheeeez.
Vis hele sitatet...
Bra sagt. Hvor har du det fra?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Også har vi gratis helsevesen og skole for alle! For et møkkasted.
Vis hele sitatet...
"Gratis".. Velvel. Det stemmer jo heller ikke. It's a shame.
At FRP nedprioriterer kultur er ikke noe nytt. Jeg fulgte en del kulturdebatter før kommunevalget, og FRP ville kun satse på kultur som traff bredt. Altså slutt med sære kunstustillinger og støtte til annet enn danseband og axels nöjesfält.
Prinsippielt er jeg imot slike kutt som dette, selvfølgelig, men når det gjelder akkurat Sommerparaden kunne jeg ikke gitt en flying fuck. (Selvfølgelig kommer dette til å backfire når de kutter stønad til f.eks. Musikkens Dag o.l., men men...)
rekylvinyl.no
Alså FRP har jo stått åpent frem i sitt partiprogram at de hverken ønsker å bidra til å opprette holde kultur eller tilbud til ungdom i byer og andre tettbygde strøk.

I spit at FRP.
selv om jeg ikke liker trance/rave/datamusikk generellt er det synd at slikt ikke blir proiritert.
Syns det er litt drøyt å gi Frp skylden da, de sitter jo ikke alene i bystyret! Har ikke lest noe om dette andre steder, men SharQ skrev jo at det var manglende sponsorstøtte.

Prinsippielt:
Hvorfor i all verden skal våre skattepenger gå til sånne parader? Dette har jo ingen ting med kommunens drift å gjøre! Passive nordmenn sitter å venter at stat og kommune skal ordne alt...! Dersom de 40 000 hadde vært villig til å spytte 20 kr i kassa så er jeg sikker på at det kunne blitt noe av paraden!

PS Har vært på paraden de siste to årene, og skulle gjerne vært der i år også så don`t get me wrong!

SharQ: Bra bilder!!!
Hva er det med paraden som koster så mye penger?
Paraden fikk i år tildelt 50.000 kroner i tilskudd fra kommunen, men samtidig ble de pålagt å betale politiet rundt 100.000 for i det hele tatt å få tillatelse til å gjennomføre arrangementet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er de fortsatt avhengige av tilskudd egentlig? Så etablerte de har blitt så burde de vel klare seg på egne ben?
Ikke at jeg vet noe om økonomien deres men 50k høres nesten ut som en sum de burde dekke etter suksessene tidligere år. Har vel blitt noen sponsorkroner etterhvert.
rekylvinyl.no
covcon, prinsippet er vel at kommunen skal forsøke å gjøre det mulig for aktiv folk å kunne samle seg i slike mengder. når politiet tar 100.000 for en slik dag, blir det plutselig svært få her i landet som har mulighet til å samle seg.

så dette prinsippet har en viss grad sammenheng med demokratiet.
selv om denne paraden mulig har lite politiske meninger, så har de i stor grad verdibaserte ytringer.

(personlig vil denne paraden ikke bli savnet av meg)
Covcon: Vi kaller det velferdsstat. At landets innbyggere ikke behøver å betale (utenom skatt) for alt. Parader og helsevesen glir da under samme kam. Det samme gjør støtten til all mulig annen kultur, og næringslivet er ikke akkurat inne for å lage festival for folket altfor ofte. Hvis man da glemmer festivaler som den utrivelige Quarten, hvor du ikke kan gå 20 meter uten å bli bombardert med alskens reklame.

Noe som er SYKT er at Rimi Hagen og milliardærfrua skal gifte seg, og de får låne 10 politifolk gratis. Idrettslag og lignende må betale.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Ravemusikk gir jeg egentlig litt blanke i, men jeg må si at jeg liker sommerparaden likevel. Det er så mye livsglede og energi i danserene, det hjelper at mange av jentene er lettkledde, og dessuten er det en bra måte å være i sola en dag...

Jeg tror sommerparaden vil være litt savnet, jeg

h
Ville mye heller betalt 20 kr for dette og så visst at Oslo kommunen kunne ha gitt de eldre et verdig tilbud, holdt gatene rene og trygge, og kanskje rustet opp trikken...


Gilgamesj:
Dette er ingen tråd om velferdsstat eller ikke, men syns det er litt rart å gi politikere skylden for dette. Oslo har over 500 000 innbyggere, og vi er under 10% som har lyst til å gå på denne paraden. Jeg vil derfor ikke ta de andre 90% sine penger for å bruke på noe som ikke har noen sammenheng med offentlige oppgaver.

Enig i at ting ikke henger på greip når man må betale politiet for slike ting. Beskyttelse fra politiet er noe alle har rett på enten man er jørgen hattemaker eller kong salomo. Men stortingets totalt håpløse bevilgninger til politiet fortjener en egen tråd. De må gjøre det beste de kan med det lommerusket de får hvert år.
Jeg er ikke så into trance musikk. Digga deg i mine yngre dager, men hører mer på rock nå.

Sommerparaden var jo allikevel gøy da. Kjipt at den er avlyst.

Men jeg synes det er veldig rart at den er avhengig av støtte fra staten.
Det er jo et digert opplegg og sponsorer burde være innteresert.
Altså det er snakk om litt mer enn 100 000,- de må ut med,
Det andre, er at det offentlige pålegger oss som organisasjon stadig økende utgifter. I fjor betalte vi rundt 50.000 til Oslo Kommune for leie og renhold av Rådhusplassen. Politiet skulle ha 60.000 for politivakter og 70.000 til et privat vaktselskap for å gi oss tillatelsen til å avholde paraden. Dette er tilsammen kostnader på 180.000 kroner, og Politiet har allerede i møter signalisert at det vil komme "en markant økning" av disse beløpene.

I tillegg til alle disse kostnadene, har man selvsagt andre kostnader; markedsføring, inngjerding, toaletter, scene, lyd/lys, strøm, barproduksjon etc. Totalt er dette betydelige beløp
Vis hele sitatet...
-http://www.sommerparade.no/fastcms?id=1631-
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av covcon
Oslo har over 500 000 innbyggere, og vi er under 10% som har lyst til å gå på denne paraden. Jeg vil derfor ikke ta de andre 90% sine penger for å bruke på noe som ikke har noen sammenheng med offentlige oppgaver.
Vis hele sitatet...
Kutt støtten til alle kinoene, siden bestemor ikke liker kino.

Kutt operahuset, siden det bare er gamlinger som går på Opera.

Kutt støtten til ungdommens kulturmønstring, de fleste som opptrer der suger likevel.

Stopp alle festivaler som skjer rundt om, spesielt Øya og Norwegian wood.

Kutt all støtten til politiske orginisasjoner som SU, UMN, og FPU - 90% av befolkningen driter i politikk.

Sag ned alle statuene i vigerlandsparken - eller krev inngangspenger.

Hiv kongen ut av slottet og lag kontorer. Han og familien kan bo på hybel på Bryn.

Steng alt som finnes av museer. hvem bryr seg vel om malerier fra flere hundre år siden.

Få vekk NRK - vi trenger ikke en balansert medieverden.

Stopp all norsk filmproduksjon.

...

Et av poengene med et demokrati er at flertallet må støtte opp om mindretallet. Selv om du driter i en raveparade som jazzer gjennom oslo, så finnes det garantert andre kulturtilbud som du benytter deg av - og hvor du er i mindretall. Fordi du har muligheten til å benytte disse tilbudene (som jeg kanskje ikke bryr meg om), kan jeg gå og nyte mine goder (som du gir blaffen i).

Det er slik det fungerer. Om du ikke er enig, og synes at alle til enhver tid skal betale for alt, og løpe risiko for å gå personlig konkurs dersom en brekker et bein eller får lungebetennelse, flytt til USA. Du finner plenty likesinnede der.

H
Velillustrert poeng, SharQ. Det var dette jeg også mente covcon.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av covcon
Gilgamesj:
Dette er ingen tråd om velferdsstat eller ikke, men syns det er litt rart å gi politikere skylden for dette. Oslo har over 500 000 innbyggere, og vi er under 10% som har lyst til å gå på denne paraden. Jeg vil derfor ikke ta de andre 90% sine penger for å bruke på noe som ikke har noen sammenheng med offentlige oppgaver.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at penger kun skal brukes når det er 100% enighet, eller at de går til alle i kommunen bør du ta en realitetssjekk.
Hvis en bevilgning gleder 10% av befolkningen er dette svært godt, 10% er svært høyt tall.
Når kultursjefen i kommunen gir ut et viss antall beløp på 10.000 til små garageband for at de skal kunne spille inn plate, ser jeg det som en selvfølge at 50.000 til en vanvittig stor mengde mennesker blir bevilget.
Begge bevilgningene er nødvendige ønsker vi kultur.
At det er mulig, jeg gråter meg i søvn i natt. Det samme skjer sannsynligvis med Loveparade i år, ettersom de mister tidligere subsidier.
Dette er så inmari kjipt, jeg gledet meg som en sulten hund til Sommerparaden i år. Frp er politikkens avskum, deres latterlig umodne, populistiske politikk som appellerer til 13 åringer har ingenting for seg. Død over tankeløs tenke-på-meg-selv-og-min-lommebok politikk!

Er det ikke mulig å dra igang et slikt arrangement uten subsidier? Jeg vet at å kreve inngangspenger er sjanseløst, men sponsor inntekter må jo kunne dekke større deler av kostnadene. Jeg synes at organisasjoner og utesteder burde kunne finansiere sine flåter, dette er jo god reklame. Jeg tror dette vil kunne være gjennomførbart i fremtiden uten støtte, vanskelig, men mulig.
Hvis de ikke klarer seg, etter fler år, uten statsstøtte så får det gå som det går. At et arrangement med så stort potensiale skal argumentere med at det er et "knallhardt sponsormarked" synes jeg er pussig. Dette burde de ha funnet en bedre løsning på.
SharQ: Som jeg skrev tidligere så har jeg vært på paraden de siste to år, så uttalelser som at jeg "driter i en raveparade som jazzer gjennom oslo" stemmer vel neppe.

Ellers var jeg helt enig i det du skrev! Kutt all støtte til all mulig drit, og ta heller betalt for det den enkelte bruker! Dersom denne paraden sees av så mange, og er så populær så burde det vært no problemo å få reklameinntekter! Mitt poeng er at dette er til de grader et tiltak som ligger langt utenfor hva en kommune bør støtte opp om. At vi i dag har kommuner som støtter alt for mye privat virksomhet er jo tydelig når man ser hvor rævkjørt økonomi kommuner over hele landet har!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av covcon
Ellers var jeg helt enig i det du skrev! Kutt all støtte til all mulig drit, og ta heller betalt for det den enkelte bruker!
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg var sarkastisk. Jeg synes at kommunene og staten skal støtte alle tingene jeg listet opp - nettopp fordi det er en av poengene med å bo og jobbe i et velferdssamfunn slik som Norge.

Opprinnelig postet av covcon
At vi i dag har kommuner som støtter alt for mye privat virksomhet er jo tydelig når man ser hvor rævkjørt økonomi kommuner over hele landet har!
Vis hele sitatet...
Det du kaller "privat virksomhet" her, ville jeg ikke definert som sådan. Okay, paraden er kanskje et unntakstilfelle, siden mange av de som er opptatt av rave er del av den rimelig kjøpesterk gruppen "motebevisst ungdom", men mange av de andre tingene retter seg mot mennesker som ikke nødvendigvis har den finansielle kjøpekraften som trengs for å opprettholde et arrangement.

I tillegg så blir det feil å si at kommunen kaster bort penger: Å støtte et arrangement som f.eks en parade av denne typen er en investering i sine innbyggere: Vi har betalt skatt, og vi liker kommunen fordi de støtter denne typen ting. I tillegg er det en investering i kulturelt mangfold i hovedstaden.

Notodden har bluesfestivalen, Molde har jazzfestivalen, Oslo har haugevis av festivaler og en sommerparade - det er liksom den typen ting som trekker folk til byen. Når folk reiser inn til et sted for å delta i noe, er dette bra for lokal næring, for turistnæringen, og dessuten (noe som ikke kan måles) imaget til byen.

Jeg innser at jeg kan diskutere til jeg blir blågrønn i trynet, men du vil ikke være enig. Du kan gjøre det samme, og jeg vil aldri være enig. Det er en klassisk sosialist VS kapitalist-type diskusjon, og jeg vil tro at de fleste som heller mot det politiske venstre vil være enige med meg, mens de som heller mot høyre vil være enige med deg. Men jeg håper jeg i alle fall har klart å forklare hvorfor jeg mener det jeg mener - og jeg forstår hvor du kommer fra med dine meningsytringer, selv om jeg er grusomt uenig.

Haje
til de luringene som tror at det er nada problem å skaffe sponsorstøtte og at det bare er styret som ikke gidder osv... Satt faktisk i styret selv en liten periode, og kan fortelle at det er IKKE så fordømt lett å skaffe sponsorer at det gjør noe. Står forresten mer i en artikkel til på SP-sida nå, i tillegg til en ekstra artikkel på nattguiden.no, pluss minst to tråder på plur.no om temaet. (Mulig at det blir en *demo* samme dagen istedet... "dra en loveparade")

Til de som "hater datamusikk"/et.c. og bare er glad til; så hyggelig at dere ihvertfall blir glade da. Dere må ha et jævelig trist liv...

til de som ikke syns at 30-40-50000 er nok til å få støtte... nevn en annen happening i norge som drar like mye publikum...
Det er kanskje ikke lett gjennomførbart, men en eller annen form for inngangspenger ville løst problemet. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor de MÅ ha rådhusplassen med de enorme kostnadene dette innebærer. Det kunne kanskje gått ann å leie idrettslag eller rødekors e.l. som vakter fremfor et vekterselskap, de har tross alt ingen politimyndighet som ikke mannen i gata har. Deres eneste og meget effektive virkemiddel er uniformeringen. På Quarten pleide de å ha "Otra Raiders" et lokalt fotball lag av typen amerikansk, som scenevakter. De gjorde en utmerket jobb etter min mening.
Jeg har selv arrangert større ting med russen et par år tilbake, det er alltids noe man kan gjøre for å kutte kostnader.
Opprinnelig postet av SharQ
Problemet er at jeg var sarkastisk. Jeg synes at kommunene og staten skal støtte alle tingene jeg listet opp - nettopp fordi det er en av poengene med å bo og jobbe i et velferdssamfunn slik som Norge.


Haje
Vis hele sitatet...
Var sarkastisk men når jeg sa jeg var enig med deg og da

Tror heller ikke vi kommer noe vei med å diskutere dette.

Men tviler sterkt på at det er umulig å få sponsorstøtte til dette. Kall det Red Bull-paraden, pålegg alle bilene reklame....tviler på at dette er helt umulig. Hørt om om mange dustete småarrangementer som får bøttevis med penger uten at de gir noe særlig eksponering. Sier ikke at dette er en lett jobb, men kan ikke tro at det er helt umulig.

Isteden for å fortvile over manglende innsats fra kommunen kan man logge seg på www.sommerparade.no og donere 50 kr i "medlemskap".

Der kan man også lese at de faktisk får 50 000 kr fra kommunen i år.


Vet ikke hva de har prøvd, men hadde jeg vært ansvarlig så hadde jeg:

1. Prøvd å lage mye mer oppmerksomhet rundt dette, gå til en av taboloidene så har man overskriften med en gang "Politikere stanser folkefest" etc.

Hvertfall i kjølvann av Rimi-Hagens bryllupp og gratis politi har denne saken godt potensiale for mediedekning.

2. Hva med å la folk donnere penger på vei inn/ut fra klubber etc?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk denne meldingen på msn i stad
nå som kansje alle vet er sommerparaden avlyst, vi tar dette som en kjempe viktig tradisjon for oss. grunnen til dette er politiet som skal ha høyre lønn for å passe på! vi har nå bestemt at ingen kan ta denne tradisjonen fra oss, så det blir ingen trailere, men det blir full musikk på rådhusplassen 31juli!!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest noe om dette på deres nettsider, men er det fakta?
Vedkommende kan ikke skrive, og hvis det ikke står noe på nettsidene, så er det neppe offisielt. Kanskje noen drar med seg ghettoblaster for å danse? (MSN er ikke et sikkelig medium)