Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 13573
Hei, jeg får ofte tilbud om og bli med i diverse multimarketing bedrifter, nylig zinzino, herbalife og lyones. Jeg har aldri tenkt på og sette meg inn i noen av de fordi jeg har forstått det sånn at det er ett get ritch quick scheme. Har noen av dere personelige opplevelser med multimarketing? Hva synes dere?

Har kompisser som har invistert mange tusen og sluttet jobben sin for og jobbe med multimarketing, kan ikke annet en føle meg kvalm på deres vegne, tar jeg feil? Er det noe penger og tjene i sånne bedrifter?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Ja du kan tjene penger på det, men det vil som oftest gå på bekostning av vennskap om du pusher venner for hardt (Slik som du kanskje føler med komisene dine). Har en kompis som har holdt på i rundt 3 år med forskjellige pyramide greier, han drar vel inn rundt mellom 100-200k i året. Poster i hutt og pine på Facebook om alt mulig network marketing greier og de fleste synes det er irriterende.

Ville ikke satset på dette fulltid, siden det er mye usikkerhet i det. Om du er iinteressert kan du starte med det som en hobby å se hvordan det går, men det er endel arbeid i det i forhold til gevinst så du slutter nok etter en stund. Husk også at de fleste som holder på med dette lyger en god del om det, sånn at de skal lure deg med, snakker om passiv inntekt, at det bare er hardt i starten og at de skal hjelpe deg på vei osv.

Not worth imo.
For noen år siden fikk jeg en del lignende "tilbud" av bekjente som var involvert i ulike MLM eller pyramide-schemes. Heldigvis har det stoppet helt opp, sannsynligvis fordi jeg ikke gidder å ha særlig mer med disse personene å gjøre lengre.

Det som var felles for alle oppleggene jeg googlet litt var at for å få en anstendig inntekt utav det måtte man enten selge usannsynlige mengder av produktet deres, eller sørge for at mange nok av dine egne bekjente gikk i samme fella. Når det da er en begrenset mengde suckers som faller for slike konsepter, og mange av de allerede er dratt med i dragsuget eller har gått på nok lignende smeller til å ha lært sier det seg nesten selv hvor vanskelig det er å bli rik (selv om alle eksisterende partnere/agenter/mlm-ere vil påstå noe helt annet fordi de ønsker å verve deg).

Kvalmen din er nok berettiget. Jeg hadde styrt langt unna
Noen tjener jo penger på det, og det er de som er med tidlig. Man får servert fantastiske suksesshistorier om de oppover systemet, men det sier jo seg selv at det ikke kan fungere for de x antall ledd under.

Du må ofte kjøpe en viss mengde produkter selv. Hvis dette er produkter du uansett er interessert i å ha så kan det sikkert være greit nok, men det et vel stort sett overpriset dritt som du må utnytte venner etter beste evne for å få solgt. Det er jo en grunn til at folk bruker mer energi på å verve folk under seg enn til å faktisk selge dritten.

Må forresten si jeg ikke kjenner til de to andre selskapene du nevner, men Herbalife er i alle fall saksøkt flere ganger for bl a markedsføring av ulovlige slankeprodukter, hvorpå deres strategi er å skylde på de "uavhengige salgskonsulentene" nedover i systemet (de er jo ikke ansatt i selskapet). I og med at de faktisk har produkter til salgs, så er det ikke et pyramidespill per def. Men når det meste av omsetningen kommer fra produkter salgskonsulentene selv er nødt til å kjøpe, så kan man jo diskutere om det egentlig er noen forskjell. Hele konseptet handler om å verve konsulenter, ikke selge produkter.

Edit: Googlet de andre nå, samme greiene. Bare navnet Finn Ørjan Sæle (husker du The five procent community eller hva det het?) burde være nok til å legge det fra seg.

Hvor mange sånne selskaper er det egentlig mulig å drive i et land som Norge? Er det virkelig så mange dimlinger her, eller er det de samme (5 prosentene kanskje?) som går på det hver bidige gang?
Sist endret av entropi; 12. juli 2016 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Hvor mange sånne selskaper er det egentlig mulig å drive i et land som Norge? Er det virkelig så mange dimlinger her, eller er det de samme (5 prosentene kanskje?) som går på det hver bidige gang?
Vis hele sitatet...
Det er de samme som går på det gang på gang. Alle de andre kan grunnleggende matte, og forstår at det ikke er mulig å tjene penger på det med mindre man er den personen som starter med det eller legger ekstremt mye arbeid ned i det.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Elsker pyramidespill. Ikke fordi det er så fint og flott, men fordi det avslører demokratiets store problem. Alle de dumme borgerne.

Det er jo en rekke fantastiske eksempler, blant annet Nature's Own, som greide å bli så populært at det kom i Dagbladet. For å være medlem måtte du kjøpe såper og kosttilskudd for 600 kroner i måneden. Noe enhver vanlig familie helt åpenbart gjorde (hvor ofte kjøper du zalo lzm). Så hadde man noe som het Darwin, et system der medlemmene ble tilbudt diverse deals (veldig likt Lets Deal, og de greiene der). Problemet var jo bare at det superfantastiske tilbudet man fikk på eksempelvis strøm, ikke var så veldig mye bedre. Eller alle de millioner av reisetiblud man kunne få, bare forsvant i ingenting. Firestjernes hotell i Hellas. GREAT.

Men, det var et fint navn, Darwin. Fordi det forhåpentligvis viser litt evolusjon. De dummeste iblant oss (de er som regel ihuga lesere av Nettavisen-lesere og standhaftige FRP-velgere), kaster hele trygda inn i slike systemer i håp om å bli rike på et blunk.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Men, det var et fint navn, Darwin. Fordi det forhåpentligvis viser litt evolusjon. De dummeste iblant oss (de er som regel ihuga lesere av Nettavisen-lesere og standhaftige FRP-velgere), kaster hele trygda inn i slike systemer i håp om å bli rike på et blunk.
Vis hele sitatet...
Hahaha, Darwin! Det ringte liksom ikke en bjelle der før de gikk på limpinnen! Men nå har vi jo innrettet oss slik her i landet at vi hindrer naturlig utvalg i praksis, så de får vel formert seg likevel tenker jeg.
Godt skrevet Svartedauen, har et par kompisser som går i samme fella hver gang. En kompiss har hvert med i EQ, Herbalife, Lyoness og Zinzino og har aldri tjent en krone på noen av de.. Utrolig synd.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er de samme som går på det gang på gang. Alle de andre kan grunnleggende matte, og forstår at det ikke er mulig å tjene penger på det med mindre man er den personen som starter med det eller legger ekstremt mye arbeid ned i det.
Vis hele sitatet...
OK, første gangen... men femte gangen de får tilbud om nøyaktig samme opplegg, fortsatt med Mr.Sæle bak roret, så tenker de at jah, men dette virker jo legit? Det er jo ikke grunnleggende matte en gang, mer grunnleggende...tenking. Eller er det bare tanken på en free lunch som får hele hjernen deres til å kortslutte?

Sitat av Knarkellerknips Vis innlegg
Godt skrevet Svartedauen, har et par kompisser som går i samme fella hver gang. En kompiss har hvert med i EQ, Herbalife, Lyoness og Zinzino og har aldri tjent en krone på noen av de.. Utrolig synd.
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett litt imponerende.

Kanskje du burde starte ditt eget pyamideopplegg, siden du har tilgang til dette nettverket. Du må vel kanskje selge sjela di til djevelen først, da.
Sist endret av entropi; 12. juli 2016 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kapitalist
Klix's Avatar
Noen som husker han som skulle selge blåbærdrikke til den store gullmedaljen her på forumet for en del år siden? Noen som kan linke til den tråden? Husker han sverget opp og ned på at han kom til å bli rik, og la vel også med sin egen Facebook også.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
De dummeste iblant oss (de er som regel ihuga lesere av Nettavisen-lesere og standhaftige FRP-velgere), kaster hele trygda inn i slike systemer i håp om å bli rike på et blunk.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle til å nevne at det var omtrent de "fellesnevnerne" jeg også hadde sett når det kommer til pyramidespillere, men jeg har heldigvis for få bekjente av den typen å kunne si at det virkelig stemmer. Det er uansett mange nok av de til at det er verdt å kjøre på med pyramider her i Norge.
MLM er virkelig noe svineri. Folk maser og tjater på alle sine venner og tilogmed familie når de oppdager hvor tråkt det går med vervingen. Og luringene som har svidd av pengene sine på disse MLM greiene gir seg jo aldri. Er så dritt lei av det maset at jeg kutter ut folk som ikke respekterer et nei. Fortsetter de å "lure inn" MLM i samtaler eller på meldinger så fader jeg dem enkelt og greit ut. Sånne tullinger har man ikke behov for å omgåes med.
Sitat av Klix Vis innlegg
Noen som husker han som skulle selge blåbærdrikke til den store gullmedaljen her på forumet for en del år siden? Noen som kan linke til den tråden? Husker han sverget opp og ned på at han kom til å bli rik, og la vel også med sin egen Facebook også.
Vis hele sitatet...
Vemma var navnet på det systemet, og FTC drepte det i 2015.
Kapitalist
Klix's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vemma var navnet på det systemet, og FTC drepte det i 2015.
Vis hele sitatet...
Tenkte på Kyani, googlet det da jeg ble litt nysgjerrig. Dette var tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=209584 Fra side 2 starter moroa. Bare synd han har slettet Facebooken sin!
Sist endret av Klix; 12. juli 2016 kl. 21:22.
Wow, folk er trang i nøtta
Heh... Hvorfor fikk ikke jeg med meg det Kyano-greiene da det var stort? Har jeg ikke nok idioter på facebook?

Har derimot en del bekjente som sverger til Forever Living, som selger noen helt magiske aloe vera - produkter. Blant annet noe de kaller "husmor-speed" (nei, jeg kødder ikke). De drar på svære sekt-konferanser og får utdelt pins i det jeg bare kan forestille meg er et slags karismatisk dåpsrituale, ser helt sykt ut. Men så går de jo på husmor-speed da, så det bidrar sikkert til den eksalterte stemningen. Masse lokale vekkelsesmøter hjemme hos folk også. Vil DU få tilbake kontrollen over ditt liv? Fortjener ikke DU å lykkes?

Ingen av dem har invitert meg med på dette ennå, av en eller annen merkelig grunn...
Sitat av entropi Vis innlegg
Heh... Hvorfor fikk ikke jeg med meg det Kyano-greiene da det var stort? Har jeg ikke nok idioter på facebook?

Har derimot en del bekjente som sverger til Forever Living, som selger noen helt magiske aloe vera - produkter. Blant annet noe de kaller "husmor-speed" (nei, jeg kødder ikke). De drar på svære sekt-konferanser og får utdelt pins i det jeg bare kan forestille meg er et slags karismatisk dåpsrituale, ser helt sykt ut. Men så går de jo på husmor-speed da, så det bidrar sikkert til den eksalterte stemningen. Masse lokale vekkelsesmøter hjemme hos folk også. Vil DU få tilbake kontrollen over ditt liv? Fortjener ikke DU å lykkes?

Ingen av dem har invitert meg med på dette ennå, av en eller annen merkelig grunn...
Vis hele sitatet...
Artig at du nevner forever living. Fruen startet for ett år siden, drar inn 35-40k i måneden.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Artig at du nevner forever living. Fruen startet for ett år siden, drar inn 35-40k i måneden.
Vis hele sitatet...
Bra for henne! Det er likevel MLM og sånn sett ikke noe annerledes enn de andre eksemplene her. Noen tjener penger, de fleste ikke. Men alternativ medisin er jo all the shit for tiden så det er sikkert salgbart. Verden vil som kjent bedras.
Sitat av entropi Vis innlegg
Verden vil som kjent bedras.
Vis hele sitatet...
Verden vil tydeligvis ha leverskader også: https://www.nrk.no/norge/testet-popu...ade-1.13037356

Nå er det bare en anekdote, men det illustrerer jo greit hvor dårlig kvalitetssikret mange kosttilskudd, alternative medisiner og andre kurer er.

Aloe vera, krill, omega 3, blåbærekstrakt eller timeshare-leiligheter. For min del havner alt i samme smørje av shady business
Sitat av liasis Vis innlegg
Verden vil tydeligvis ha leverskader også: https://www.nrk.no/norge/testet-popu...ade-1.13037356

Nå er det bare en anekdote, men det illustrerer jo greit hvor dårlig kvalitetssikret mange kosttilskudd, alternative medisiner og andre kurer er.
Vis hele sitatet...
De har Märtha Louise med på laget da, det er jo en slags kvalitetssikring, om enn med negativt fortegn.
Selskap fra USA osv. som kommer inn til lille Norge er jeg ikke så begeistret for. De som starter i Norge og skal ut i verden har jeg mer troa på. Hvis jeg måtte velge ett selskap i dette yrket så tror jeg nåkk jeg hadde havnet i EQ.

Hvis produktet er bra, systemet rettferdig, og personen som presenterer dette for deg forklarer at du faktisk må gjøre en jobb, hva er galt med det? Tror MLM vil blomstre enda mer i framtiden når folk får øynene opp for hvor bra det faktisk funker. Trenger jo ikke bare være kosttilskudd og alternative medisiner som selges\deles. Gambling f.eks er jo så mye mer spennende!
Sitat av rallynor Vis innlegg
Selskap fra USA osv. som kommer inn til lille Norge er jeg ikke så begeistret for. De som starter i Norge og skal ut i verden har jeg mer troa på. Hvis jeg måtte velge ett selskap i dette yrket så tror jeg nåkk jeg hadde havnet i EQ.

Hvis produktet er bra, systemet rettferdig, og personen som presenterer dette for deg forklarer at du faktisk må gjøre en jobb, hva er galt med det? Tror MLM vil blomstre enda mer i framtiden når folk får øynene opp for hvor bra det faktisk funker. Trenger jo ikke bare være kosttilskudd og alternative medisiner som selges\deles. Gambling f.eks er jo så mye mer spennende!
Vis hele sitatet...
Det som er problemet med MLM - modellen er at omsetningen i hovedsak ikke kommer fra salg, men fra provisjon av de under deg. Hele konseptet er dermed bygget på en evig rekruttering av nye distributører. Dette er rett og slett ikke en bærekraftig forretningsmodell. Den funker bare til rekrutteringen stopper opp, og det må den gjøre før eller senere om du så får med deg alle mennesker i verden. De som er relativt høyt oppe tjener penger, men hvor kommer disse pengene fra hvis ikke fra eksternt salg? Nødvendigvis fra de nederste distributørene.

At man selger snake oil som utgir seg for å være medisin er selvsagt en helt egen kopp med nasty, men uansett om produktet er bra så er ikke forretningsmodellen levedyktig hvis inntektene ikke kommer fra salg. Og: siden hele konseptet er at det ikke er salg men provisjon som er inntektskilden, så vil gjerne produktet ikke være særlig bra. Det er jo ingen grunn til å satse på et godt produkt, når det du egentlig selger er drømmen om raske penger.

Produktet man selger er et alibi for at det skal være en lovlig virksomhet, men prinsippet bak inntjeningen er i hovedsak det samme som i pyramidespill eller ponzi-svindel.
En bekjent av meg har å prøvd å verve meg og en kompis inn i lyoness. Han var helt overbevist om at dette var gull og grønne skoger. så jeg var med på ett sånt "møte" og påpekte at dette lignet veldig på pyramidespill, noe han avfeide blankt. Han mente også at dette kom til å vokse seg mye større her i landet og at det er mye penger å tjene, da spesielt av bedrifter som brukte cashback ala trumfkort greien de har.
Dette bare lyste MLM og tanken på å prøve pushe dette på venner og bekjente gjør meg kvalm. Men er det noen her som har en anelse om hvor stort dette er og kan bli før det kollapser?
Sitat av entropi Vis innlegg
Det som er problemet med MLM - modellen er at omsetningen i hovedsak ikke kommer fra salg, men fra provisjon av de under deg. Hele konseptet er dermed bygget på en evig rekruttering av nye distributører. Dette er rett og slett ikke en bærekraftig forretningsmodell. Den funker bare til rekrutteringen stopper opp, og det må den gjøre før eller senere om du så får med deg alle mennesker i verden. De som er relativt høyt oppe tjener penger, men hvor kommer disse pengene fra hvis ikke fra eksternt salg? Nødvendigvis fra de nederste distributørene.

At man selger snake oil som utgir seg for å være medisin er selvsagt en helt egen kopp med nasty, men uansett om produktet er bra så er ikke forretningsmodellen levedyktig hvis inntektene ikke kommer fra salg. Og: siden hele konseptet er at det ikke er salg men provisjon som er inntektskilden, så vil gjerne produktet ikke være særlig bra. Det er jo ingen grunn til å satse på et godt produkt, når det du egentlig selger er drømmen om raske penger.

Produktet man selger er et alibi for at det skal være en lovlig virksomhet, men prinsippet bak inntjeningen er i hovedsak det samme som i pyramidespill eller ponzi-svindel.
Vis hele sitatet...
Hva om produktet er så fantastisk at inntektene kommer hovedsaklig fra salg?
Sist endret av rallynor; 13. juli 2016 kl. 12:03.
Sitat av rallynor Vis innlegg
Hva om produktet er så fantastisk at inntektene kommer hovedsaklig fra salg?
Vis hele sitatet...
Da starter man en nettbutikk
Sist endret av liasis; 13. juli 2016 kl. 12:08.
Sitat av rallynor Vis innlegg
Hva om produktet er så fantastisk at inntektene kommer hovedsaklig fra salg?
Vis hele sitatet...
Da vil man vel legge innsatsen i å selge da, og ikke i å rekruttere. Det er derfor de løper rundt og verver folk og ikke bare åpner en butikk.

Hele argumentasjonen deres for å verve deg går jo på at du jobber hardt i starten, og så kan du sitte på rævva og høste fruktene av de under deg. Noen må jo være nederst i det opplegget der.

Det finnes sikkert nyanser innen dette, fra rene pyramidespill til mer hybrider. Men eneste poenget med hierarkiet er å sko seg på de nederste.
Sitat av entropi Vis innlegg
Da vil man vel legge innsatsen i å selge da, og ikke i å rekruttere. Det er derfor de løper rundt og verver folk og ikke bare åpner en butikk.

Hele argumentasjonen deres for å verve deg går jo på at du jobber hardt i starten, og så kan du sitte på rævva og høste fruktene av de under deg. Noen må jo være nederst i det opplegget der.

Det finnes sikkert nyanser innen dette, fra rene pyramidespill til mer hybrider. Men eneste poenget med hierarkiet er å sko seg på de nederste.
Vis hele sitatet...
Vell, jeg synes det er mye kulere å la andre mennesker tjene alt fra 1k til 100k i mnd på ett produkt jeg har funnet opp. Ja, jeg kunne åpnet butikk å tatt alle pengene selv men jeg synes deling er noe det burde bli mer i verden av.

Ikke alle synes det er så jævla greit med en 8-4 jobb hvor du jobber ræva av deg for andre. Med MLM så gir man jo en mulighet til denne "mannen-i-gata". Om han lykkes er jo helt opp til han selv. Det eneste problemet jeg ser med MLM er at det er så jævla mye bullshit der ute som med alt annet. Og folk blir dessverre lurt til å tro at det ikke er bullshit.
Sitat av rallynor Vis innlegg
Vell, jeg synes det er mye kulere å la andre mennesker tjene alt fra 1k til 100k i mnd på ett produkt jeg har funnet opp. Ja, jeg kunne åpnet butikk å tatt alle pengene selv men jeg synes deling er noe det burde bli mer i verden av.

Ikke alle synes det er så jævla greit med en 8-4 jobb hvor du jobber ræva av deg for andre. Med MLM så gir man jo en mulighet til denne "mannen-i-gata". Om han lykkes er jo helt opp til han selv. Det eneste problemet jeg ser med MLM er at det er så jævla mye bullshit der ute som med alt annet. Og folk blir dessverre lurt til å tro at det ikke er bullshit.
Vis hele sitatet...
I og med at det er provisjon som er inntekten her, så er det jo nettopp å jobbe ræva av deg for andre du gjør. Du jobber ræva av deg for å skaffe noen andre som kan jobbe rævva av seg for deg, sånn at du skal slippe å jobbe ræva av deg lenger (men allikevel håve inn penger). Dette har ingenting med ønske om å dele å gjøre. Har du lyst til å bidra positivt til samfunnet med oppfinnelsen din, så skaper du arbeidsplasser der folk får muligheten til å jobbe for lønna uten å selv være tvunget til å kjøpe inn produktene.

Er ikke meningen å være krass, men ta det som et godt råd. Hvis noen prøver å verve deg til noe sånt, så er det enten for å lure deg, eller fordi de ikke skjønner konseptet selv. Sikkert ofte det siste. De har pugget en rekke innøvde svar til kritiske spørsmål, som de selv tror på.
Sitat av entropi Vis innlegg
I og med at det er provisjon som er inntekten her, så er det jo nettopp å jobbe ræva av deg for andre du gjør. Du jobber ræva av deg for å skaffe noen andre som kan jobbe rævva av seg for deg, sånn at du skal slippe å jobbe ræva av deg lenger (men allikevel håve inn penger). Dette har ingenting med ønske om å dele å gjøre. Har du lyst til å bidra positivt til samfunnet med oppfinnelsen din, så skaper du arbeidsplasser der folk får muligheten til å jobbe for lønna uten å selv være tvunget til å kjøpe inn produktene.

Er ikke meningen å være krass, men ta det som et godt råd. Hvis noen prøver å verve deg til noe sånt, så er det enten for å lure deg, eller fordi de ikke skjønner konseptet selv. Sikkert ofte det siste. De har pugget en rekke innøvde svar til kritiske spørsmål, som de selv tror på.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg kan jobbe ræva av meg for at andre skal bli inspirert å jobbe ræva av seg også, slik at jeg kan slappe litt mer av å ikke jobbe ræva av meg lengre men allikevell øke i lønn.. Høres mer fristende ut en å jobbe med samme timeslønn hver dag selv om jeg jobber ræva av meg eller klør meg i ræva.

Ett eksempel med deling. La oss si at jeg finner opp en helt ny type lotto hvor det er mer sjanse å vinne en å tape. En lotto hvor man spiller mot hverandre og ikke mot huset. Gambling er vell 3. største økonomi i verden om jeg ikke tar helt feil så er mye penger å hente. Får mulighet til å ta alle de pengene fra myndighetene og gi det til folket. Nei faen, jeg starter opp fullt casino og 888.com osv er historie. Vil vell havne under delingsøkonomien da jeg gir det til folket hvor det egentlig hører hjemme. Bare at mitt konsept blir MYE større en airdnb, uber, osv.

Hadde det ikke vært kult om folk kunne tjene penger på å dele dette konseptet med andre? Gjør de en steinhard og god jobb så blir de steinrik. Gjør de en mindre god jobb så får de noen mindre tusen i mnd. Vinner noen de har delt det med så får de en rake av premien da de er deleier av verdens beste casino. Og det blir mange vinnere. Tenker at lottoen vil ha 1:100.000 i odds for å vinne 1 million kroner. Og det vil være 20 slike vinnere. 1 av de vil til og med vinne 10 millioner til. Hver jævla uke. Spiller jo ikke mot huset så det skal være mulig. Til og med 1:2 odds for å vinne tilbake ett nytt lodd neste uke.

Driver å røyker noe deilig indica kush fra hogstandard så sorry om du ikke skjønner en dritt av hva jeg skriver, haha
Sitat av rallynor Vis innlegg
Hvis jeg kan jobbe ræva av meg for at andre skal bli inspirert å jobbe ræva av seg også, slik at jeg kan slappe litt mer av å ikke jobbe ræva av meg lengre men allikevell øke i lønn.. Høres mer fristende ut en å jobbe med samme timeslønn hver dag selv om jeg jobber ræva av meg eller klør meg i ræva.
Vis hele sitatet...
OK, hvis jeg forklarer det sånn da:
Du skal verve kompisen din til et mlm- selskap:

Du: Hvis du jobber hardt i starten og får mange under deg, så tjener du på deres innsats og trenger ikke jobbe mer! Du må kjøpe varer for 1000 i mnd men når du får inn mange titusen så gjør jo ikke det noe!

Kompisen: Men hva med de under meg da? Blir ikke de lurt?

Du: Nei, de kan også jobbe hardt og få mange under seg igjen! Så tjener de også fett!

Kompisen: Men de under der igjen da?

Du: De kan også jobbe hardt og få mange under seg igjen! Så tjener de også fett!

Kompisen: Men de under der igjen da?

Du: De kan også jobbe hardt og få mange under seg igjen! Så tjener de også fett!

Repeter de siste to replikkene hundre ganger. Nå ser du kanskje to ting:

1: Dette må stoppe en gang. Etterhvert vil det bli vanskelig å skaffe noen under seg, og til slutt finnes det ikke flere potensielle folk å verve.

2: Siden hver enkelt har mange under seg, har hierarkiet en pyramideform. Hvis antallet distributører f eks femdobles for hvert ledd, vil det være ufattelig mange flere nederst enn øverst i rekkene.

Så når kompisen din for n'te gang spør deg "Men hva med de under der igjen da", så må du vare at "Nei, de får ikke vervet noen. Men det geniale er at de er nødt til å kjøpe varer for 1000 kr hver måned selv om de ikke får noe inn, uansett hvor mye de jobber. Dette får du prosenter av! Og selv om 1000 kr ikke er så mye, så er det dritmange av dem der nederst i pyramiden, så det blir lett mange titusen i mnd for oss her oppe likevel! Til slutt skjønner de jo tegninga og gir opp, men da har vi sitter her og håvet inn på deres fruktløse arbeid i mellomtiden.


Sitat av rallynor Vis innlegg
Ett eksempel med deling. La oss si at jeg finner opp en helt ny type lotto hvor det er mer sjanse å vinne en å tape.
Vis hele sitatet...
Du mener at det skal være flere vinnere enn tapere? Da må jo taperne tape desto mer? Du forstår at det er taperne som bidrar med pengene inn i systemet her? Eller skal alle vinne nøyaktig det samme som innsatsen hver gang? Med mindre du tenker å trykke opp penger så går jo ikke dette opp?

Sitat av rallynor Vis innlegg
En lotto hvor man spiller mot hverandre og ikke mot huset. Gambling er vell 3. største økonomi i verden om jeg ikke tar helt feil så er mye penger å hente. Får mulighet til å ta alle de pengene fra myndighetene og gi det til folket. Nei faen, jeg starter opp fullt casino og 888.com osv er historie. Vil vell havne under delingsøkonomien da jeg gir det til folket hvor det egentlig hører hjemme. Bare at mitt konsept blir MYE større en airdnb, uber, osv.
Vis hele sitatet...
Skal du ta penger fra myndighetene og dele ut slik at alle i lotteriet blir vinnere?

Sitat av rallynor Vis innlegg
Driver å røyker noe deilig indica kush fra hogstandard så sorry om du ikke skjønner en dritt av hva jeg skriver, haha
Vis hele sitatet...
Anbefaler å roe ned på det før du skriver forretningsplanen...
Sitat av entropi Vis innlegg
Anbefaler å roe ned på det før du skriver forretningsplanen...
Vis hele sitatet...
Nah, forretningsplanen er allerede skrevet ned og klar. Er selvfølgelig ikke like mye røyking på meg nå da pengene ikke strekker, men er heldigvis ikke lenge til denne lottoen åpner!
Sitat av rallynor Vis innlegg
Nah, forretningsplanen er allerede skrevet ned og klar. Er selvfølgelig ikke like mye røyking på meg nå da pengene ikke strekker, men er heldigvis ikke lenge til denne lottoen åpner!
Vis hele sitatet...
Vil VELDIG gjerne ha en pm når dette lotteriet åpner. Ikke for å verve meg eller bidra til å hjelpe deg i dette spillet, men for å se hvor lenge du holder deg og hva du faktisk skal oppnå.

Vinnere > Tapere

Du innser her at NOEN mennesker må gå i underskudd(?) uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Men for all del, masse lykke til
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Vil VELDIG gjerne ha en pm når dette lotteriet åpner. Ikke for å verve meg eller bidra til å hjelpe deg i dette spillet, men for å se hvor lenge du holder deg og hva du faktisk skal oppnå.

Vinnere > Tapere

Du innser her at NOEN mennesker må gå i underskudd(?) uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Men for all del, masse lykke til
Vis hele sitatet...
Takk, skal sende deg PM. Gi meg 1 mnd
Sist endret av rallynor; 20. juli 2016 kl. 01:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rallynor Vis innlegg
Takk, skal sende deg PM. Gi meg 1 mnd
Vis hele sitatet...
Har du forstått at lotteri i utgangspunktet er nullsumsspel? Det samme gjeld casino - gevinster = innsats - edge. Casino og lotteri har ikkje stor edge. Dei har litt, men ei voldsom omsetning. Det gjer at dei tener penger.

På eit tilfeldig valt spel frå Norsk Tipping var tilbakebetalingsdelen 92%.

Påstandane dine bryt med barneskulematematikk, og du bør komme opp med ei ekstremt god forklaring før våset ditt skal vere truverdig.

Men så er gjerne den mangelen på barneskulematematikk grunnen til at folk speler lotto, hopper på alskens idiotiske MLM-schemes og tar opp forbrukslån...
Sist endret av vidarlo; 20. juli 2016 kl. 02:01.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du forstått at lotteri i utgangspunktet er nullsumsspel? Det samme gjeld casino - gevinster = innsats - edge. Casino og lotteri har ikkje stor edge. Dei har litt, men ei voldsom omsetning. Det gjer at dei tener penger.

På eit tilfeldig valt spel frå Norsk Tipping var tilbakebetalingsdelen 92%.

Påstandane dine bryt med barneskulematematikk, og du bør komme opp med ei ekstremt god forklaring før våset ditt skal vere truverdig.

Men så er gjerne den mangelen på barneskulematematikk grunnen til at folk speler lotto, hopper på alskens idiotiske MLM-schemes og tar opp forbrukslån...
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, utrolig hvordan internett kan brukes til å revolusjonere alt fra post til musikkindustrien, og nå endelig gambling industrien.

Online Gaming -> Massive Online Gaming
Online Gambling -> Massive Online Gambling

Hvor er google\facebook of gambling? Hvor er lottoen som blir bedre å bedre jo flere som blir med? Og ikke motsatt som dagens landbasert lotto er. Online casino er vell ikke noe særlig mer en rene kopier av landbaserte casinoer.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av rallynor Vis innlegg
Hvor er lottoen som blir bedre å bedre jo flere som blir med? Og ikke motsatt som dagens landbasert lotto er. Online casino er vell ikke noe særlig mer en rene kopier av landbaserte casinoer.
Vis hele sitatet...
Det spillet du spør etter heter EuroJackpot, og tilbys av Norsk Tipping - samt en drøss andre land i Europa. Det er et totalisatoraktig lotterispill - men har siden det er noen sinnsykt innviklede kombinasjoner svært sjelden hovedvinnere - og dermed noen hinsides jackpots. Se på det som en gigantisk variant av nordiske Viking Lotto, men med 5+2, og ei rekke per lodd. Det ligner typiske amerikanske lotterier, hvor det tidvis er noen helt sinnsyke gevinster. Forrige annonse jeg la merke til annonserte en jackpot på over en halv milliard!

TENK Å HATT EN HALV MILLIARD A!

Da klarte tilogmed ikke jeg å dy meg, å måkte inn 200 kroner. For hvert av de fire loddene jeg hadde i spillet, tror jeg at jeg hadde 1 til 1 milliard vinnersannsynlighet. Så jeg ble altså ikke halvmilliardær.

Du burde lære deg det grunnleggende omkring spill, før du snakker så høyt. Alle totalisatorspill vil alltid bli bedre for vinneren, jo flere som er med. Tippekupongen og V75 er to ekspempler på dette. Så fremt ikke alle vinner da. Fordi da blir det flere som skal dele innskuddene.

Hvis du skal ha noen som helst sjanse i å leve av noen form for spill, uten å være den fysiske Fetter Anton, må du lære deg å spille på hest. Du bør også ha omlag 2-3 millioner i tilgjengelig kapital, som skal dekke innsatser (og dermed en del tap) men samtidig sikre deg inntekt frem til du venter neste gevinst. Start med tripler, og sats 500 kroner (av den startkapitalen på 2-3 millioner). Dette innebærer at du gjetter riktig på de tre første, og rekkefølgen av dem, i mål på et gitt løp. Den meste av informasjon om hestene står i programmet. Bortsett fra "feelingen" da, den får du kun av å følge sporten tett. Får du inn en god trippel, og ikke må dele denne med 2000 andre, kan du fort dra inn et sted mellom 15-50 000 kroner. Du kan selvsagt plassere noen sjuerspill (hovedspill lørdag) men disse vinner du bare en gang i lysåret, så det er mest for gøy.

Med lære seg å spille på hest mener jeg altså ikke å hoppe inn i noen galematias oddsbomber, men faktisk følge løp, hester og miljø close. Alternativt kjøpe deg en egen hest (de koster ikke så mye de som er dårlige (i de møter de andre dårlige i mange små løp hvor det kan bli litt vinster) og ikke mer enn 10-12 millioner for de skikkelig bra). Kjøper du en hingst og får denne som en storvinner, kan du tjene gode penger på å avle med den i ettertid. Som feks Steinlager. Superhesten som brakk beinet og har som jobb å pule, tror de tar 50-60 000 kroner pr gang han hopper opp på den "Oppblåsbare Barbara".

Alternativt kan du forsøke deg på poker. Det er også et ferdighetsspill. I skrivende stund er det et sted mellom 10-15-20 000 (gjetter jeg) heltids pokerspillere som kan omtales som profesjonelle på verdensbasis. Hestesport er arbeidsplass for millioner (også det på verdensbasis, men dette inkluderer også folk som jobber på rideskoler og what not).

Pyramidespill eller "multi level marketing" som det populært kalles i dag. Er det kun de første 10% som tjener på. Absolutt all verdiskapning handler om å skuffe inn nye medlemmer, og den eneste inntekten verdikjeden har er disses innskudd. Når dette etterhvert blir så stort at hvert innskudd blir en mikroskopisk inntekt for hvert ledd, vil det kollapse. Da vil de to nederste nivåene slutte å rekruttere fordi de ikke lenger har tro på dette. Alternativt kreves det som jeg skrev tidligere at du skal kjøpe produkter tilsvarende helt latterlige sammenligninger. Ikke engang de mest jålete kjærestene jeg har hatt, har brukt 1000 kroner på kremer, såper (det finnes mange forskjellige, egen fittesåpe, egen ansiktssåpe (flere varianter avhengig av alt), egen rumpesåpe, selvsagt også en til beina) og anna pludder i måneden. Min fars kjærnefamilie med kone og to barn (mine to halvsøsken) var aldri i nærheten av en slik type forbruk.

Når du hører noe ala: «Du rekrutterer inn to stykker. Disse setter du som to bein. Alle andre du rekrutterer etter dette setter du under dem igjen. Da sprer det seg hele veien.» Da sier du høflig nei takk, ellers takk.

Selvsagt - det er mange "kundeprogrammer" som kan være nyttige. Reiser du mye kan det lønne seg for deg å være med i en reiseklubb. Men om du får bedre rabatter selv, og cash prizes for å selge reiser til andre. Da er det enkelt og greit et pyramidespill.

Disse geniene som står bak kan umulig tjene så voldsomt mye på det heller, da de til stadighet starter opp noe nytt...
Sist endret av Svartedauden; 20. juli 2016 kl. 03:24.
EuroJackpot? Ikke det spillet jeg spør etter. Det spillet jeg spør etter blir ikke vanskeligere å vinne selv om flere blir med. Resulterer bare i flere og større premier. Som jeg tidligere har sagt så har ikke dette spillet åpnet enda, men er heldigvis rett rundt hjørne. Starter med lotto da det gamblest mest på lotto i Europa. Fullt casino åpner neste år.

Er du flink i å spille hest, for all del, spill hest. For de som ikke er så flink i det så kan du kjøpe lodd for 50k hos meg, og ha 1:2 i odds for å vinne tilbake lodd for 25k. Med dette kan jeg si at det er mer sjanse å vinne en å tape. Pluss at sjansen for å vinne hovedpremiene vil øke noe vannvittig.

Tror ikke vi snakker om samme ting her.

Edit: Beklager, eksempelet mitt med 50k i innskudd ble ikke helt rett da jeg har vært våken litt for lenge.

Eksempel, jeg kjøper lodd for 50k. Da blir oddsen så bra som 1:100 på å vinne 1 million kroner. Vinner jeg 1 million så kommer jeg i ett nytt spill hvor det er 1:20 på å vinne 10 millioner ekstra. Skulle jeg ikke vinne så kommer jeg i enda ett nytt spill. Der er det 1:2 på å vinne 50k tilbake.

Jo flere som blir med, jo flere millionærer skapes. Med flere enn 50% som vinner så handler dette spillet utelukkende om vinnere.

Finn meg ett spill som er bedre en dette
Sist endret av rallynor; 20. juli 2016 kl. 05:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men i himmelens navn, rallynor!
Forklar nå systemet ditt litt. Basert på det du skriver virker det som om du mener summen av totale utbetalinger skal være større enn summen av totale innbetalinger. Stemmer dette? Si at én million mennesker satser eksakt hundre kroner hver. Da har du hundre millioner innskudd som, hvis du ikke skummer av noe selv, kan utbetales som premier. 100M inn = 100M ut som premier. OK. Men du sier at utbetalingene skal øke med antall spillere. La oss derfor gange alt med ti. Så, hvis 10 milloner mennesker spiller for 100kr hver, så får du en milliard inn. Hvordan skal du klare å betale ut mer enn én milliard? Trylle den frem? Dette har ingenting med facebook eller 'massive online gambling' å gjøre, det er bare en plattform for å få så mange mennesker til å spille. Men si at du klarer dette. Hvordan vil du dele opp innskuddspotten slik at det kommer mer penger ut enn inn?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men i himmelens navn, rallynor!
Forklar nå systemet ditt litt. Basert på det du skriver virker det som om du mener summen av totale utbetalinger skal være større enn summen av totale innbetalinger. Stemmer dette? Si at én million mennesker satser eksakt hundre kroner hver. Da har du hundre millioner innskudd som, hvis du ikke skummer av noe selv, kan utbetales som premier. 100M inn = 100M ut som premier. OK. Men du sier at utbetalingene skal øke med antall spillere. La oss derfor gange alt med ti. Så, hvis 10 milloner mennesker spiller for 100kr hver, så får du en milliard inn. Hvordan skal du klare å betale ut mer enn én milliard? Trylle den frem? Dette har ingenting med facebook eller 'massive online gambling' å gjøre, det er bare en plattform for å få så mange mennesker til å spille. Men si at du klarer dette. Hvordan vil du dele opp innskuddspotten slik at det kommer mer penger ut enn inn?
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg forstår det som er at det baserer seg på en evig vekst... At det er fremtidige og ikke eksisterende spillere som skal stå for gevinsten.

Rallynor, er det det du mener? Hva gjør du i då fall når du har gått tom for menneker i verden?
Sist endret av entropi; 20. juli 2016 kl. 10:34.
La oss anta at vi denne uken har solgt 2 millioner lodd. Prisen er 5 euro per lodd. Vi har da € 10 millioner i spill omsetning.

- Den "hemmelige" formelen til våre gode odds er at vi nå grupperer de solgte loddene i 20 grupper med 100 000 lodd i hver gruppe.
- 20 personer vinner da 100 000 euro hver (en vinner per gruppe).
- De 20 vinnerne spiller deretter mot hverandre om en Jackpot, hvor en av disse 20 vinner 1 million euro.
- 1 million vinner så ett nytt lodd til neste trekning, det er €5 millioner betalt tilbake til spillerne.
- I tillegg vil €500 000 bli utbetalt i vinner-bonuser til teamene som introduserte hver av de 20 medlemmene som vant.
- Vinner-bonusene gir 140 ekstra vinnere, noe som gir oss totalt 160 personer som vinner pengepremier for denne runden.

Oddsen; 1:100 000 for å vinne 100 000 euro - 1:20 for å vinne 1 million euro - 1:2 for å vinne ett lodd til neste ukes trekning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rallynor Vis innlegg
- Vinner-bonusene gir 140 ekstra vinnere, noe som gir oss totalt 160 personer som vinner pengepremier for denne runden.

Oddsen; 1:100 000 for å vinne 100 000 euro - 1:20 for å vinne 1 million euro - 1:2 for å vinne ett lodd til neste ukes trekning.
Vis hele sitatet...
Korleis kan 160 av to millioner bli 1:20 i odds?
Sist endret av vidarlo; 20. juli 2016 kl. 12:19.
Sitat av rallynor Vis innlegg
La oss anta at vi denne uken har solgt 2 millioner lodd. Prisen er 5 euro per lodd. Vi har da € 10 millioner i spill omsetning.

- Den "hemmelige" formelen til våre gode odds er at vi nå grupperer de solgte loddene i 20 grupper med 100 000 lodd i hver gruppe.
- 20 personer vinner da 100 000 euro hver (en vinner per gruppe).
- De 20 vinnerne spiller deretter mot hverandre om en Jackpot, hvor en av disse 20 vinner 1 million euro.
- 1 million vinner så ett nytt lodd til neste trekning, det er €5 millioner betalt tilbake til spillerne.
- I tillegg vil €500 000 bli utbetalt i vinner-bonuser til teamene som introduserte hver av de 20 medlemmene som vant.
- Vinner-bonusene gir 140 ekstra vinnere, noe som gir oss totalt 160 personer som vinner pengepremier for denne runden.

Oddsen; 1:100 000 for å vinne 100 000 euro - 1:20 for å vinne 1 million euro - 1:2 for å vinne ett lodd til neste ukes trekning.
Vis hele sitatet...
Hæh?
To millioner spillere, ti millioner euro inn.
En millon spillere får fem euro hver. Disse kunne altså like gjerne ha latt være å spille, og vi kan egentlig bare fjerne dem og biddraget deres fra regnskapet.
Vi sitter igjen med en million spillere og fem millioner euro i poten. Én person får 1.2 millioner euro, nitten får hundre tusen. Vi sitter nå igjen med to millioner i poten og 999980 spillere. Etter det blir det uklart - du vil bruke fem hundre tusen til premier ververne. Dette får du til å bli 140 ekstra vinnere, men må det syv personer til for å verve én da? Uansett, hva skjer med den resterende havannen millionen? Fortjeneste til... Hvem? Deg? Du har tilbakebetalt 8.5 millioner av innkomne 10, du har altså adskillig lavere tilbakebetalingsprosent enn det vanlig Lotto opererer med. Beklager, men systemet ditt gir ingen mening.
Sitat av rallynor Vis innlegg
La oss anta at vi denne uken har solgt 2 millioner lodd. Prisen er 5 euro per lodd. Vi har da € 10 millioner i spill omsetning.

- Den "hemmelige" formelen til våre gode odds er at vi nå grupperer de solgte loddene i 20 grupper med 100 000 lodd i hver gruppe.
- 20 personer vinner da 100 000 euro hver (en vinner per gruppe).
- De 20 vinnerne spiller deretter mot hverandre om en Jackpot, hvor en av disse 20 vinner 1 million euro.
- 1 million vinner så ett nytt lodd til neste trekning, det er €5 millioner betalt tilbake til spillerne.
- I tillegg vil €500 000 bli utbetalt i vinner-bonuser til teamene som introduserte hver av de 20 medlemmene som vant.
- Vinner-bonusene gir 140 ekstra vinnere, noe som gir oss totalt 160 personer som vinner pengepremier for denne runden.

Oddsen; 1:100 000 for å vinne 100 000 euro - 1:20 for å vinne 1 million euro - 1:2 for å vinne ett lodd til neste ukes trekning.
Vis hele sitatet...
Siden vi må anta at dette er en vanlig runde, så glemmer du av noe vesentlig.

La oss si at antall spillere er stabilt og ikke endrer seg nevneverdig fra runde til runde. Du har solgt 2 millioner lodd. Men det er også 1 million som vant et nytt lodd til denne trekningen ved forrige trekning. Så du har 3 millioner lodd i spill. Det vil si at du har 150 000 lodd i hver gruppe. Dersom 20 lodd vinner 100 000 hver, er sannsynligheten 1:150 000 for å vinne 100 000. Siden en av disse vil vinne ytterligere 1 000 000, kan vi si at sannsynligheten for å vinne 100 000 er 19:3 000 000, mens det er 1:3 000 000 sannsynlighet for å vinne 1 100 000. Videre blir det delt ut 1 000 000 nye lodd, så sannsynligheten for å vinne fem euro er 1:3. I tillegg blir 500 000 fordelt på 140 lodd, som gir 3571 euro per lodd, og sannsynligheten for å vinne dette er 7:150 000. (Sistnevnte er en liten forenkling, siden gevinst her forutsetter at man har vervet noen, men det vil ikke påvirke vesentlig.) Oppsummert er altså sannsynlighetene slik:

19:3 000 000 for å vinne 100 000 euro – 1:3 000 000 for å finne 1 100 000 euro – 1:3 for å vinne et lodd til neste ukes trekning verdt 5 euro – og 7:150 000 for å vinne 3571 euro.

Det første du kan merke deg, er at 1 000 160 av 3 000 000 lodd er vinnerlodd, så den tidligere påstanden din om at over 50% er vinnere stemmer ikke. Og 1 000 000 har jo kun gått i null, og kan vanskelig sies å egentlig ha vunnet noe. (Man kan argumentere for at de ikke en gang har gått helt i null, siden de ikke vinner fem euro de kan bruke på hva som helst, men et lodd med en gjennomsnittlig inntjening – eller en forventningsverdi – på godt under fem euro.)

Hva er det egentlig du mente du skulle tjene penger på her? Loddkjøp? Eller skulle du drifte lotteriet og ta overskuddet?

Kort sagt bør du ha følgende i mente: De som driver slike lotterier er flinke til å begrave dårlige odds i kompliserte og sammensatte spillregler slik at det fremstår som om vinnersjansene er mye større enn de er. Men disse lotteriene er nullsumspill hvor ingen penger blir generert. Så lenge spillerne lager en stor pott, hvor denne potten fordeles som gevinster til spillere og fortjeneste til huset, er det en matematisk nødvendighet at den gjennomsnittlige spiller taper penger.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Fantastisk idé, bortsett fra at du i neste runde kun har 5 millioner i inntekter å fordele, da du har gitt bort spill tilsvarende halvparten av første runde. Hvordan dette skal gå i fortjeneste virker for meg uforståelig.

Det er en grunn til at absolutt alle store pengespill, bortsett fra oddsspill, bruker en form for totalisatorteknologi.

[quote=entropi]... at det baserer seg på en evig vekst.../QUOTE]

Alltid en vinner. Kan rett å slett ikke gå galt. Her er det bare å selge huset, bilen og sende kjerringa til svigermor. Putt alle penga i dette spillet og bli kvasiliardær på no-time!
Sist endret av Svartedauden; 21. juli 2016 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Knarkellerknips Vis innlegg
Godt skrevet Svartedauen, har et par kompisser som går i samme fella hver gang. En kompiss har hvert med i EQ, Herbalife, Lyoness og Zinzino og har aldri tjent en krone på noen av de.. Utrolig synd.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at kompisen din ikke har tjent penger er fordi han tror han blir rik over natten, sånn fungerer det absolutt ikke! Man må være fokusert og prioritere tid i sin egen "bedrift" om man skal få resultater.
Jeg har vært med i 2 av de selskapene du snakker om og tjent penger i begge. Avkastningen min har vært grei ifht innsatsen som blir lagt inn