Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1551
Hei

Har en Catalyst 2950 switch tilkoblet på nettverket. Holder på å fase ut gamle switcher, og har klart å luke ut alle porter bortsett fra 2 stk som jeg ikke vet hvor går.

Det letteste hadde vært å dratt ut kabel for å vente på en som skriker, men det går ikke her.

Hvordan kan jeg finne ip/Mac adresser på det som er tilkoblet denne switchen? Har fysisk tilgang til den, men den har ingen web interface.
sh mac-address-table
sh ip arp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Logg på og ta en show ip arp og show arp? Det burde jo funke?

FYI; webinterface på enterprise-switcher er svært ny oppfinnelse... Foretrekker sjølv ssh Det er tusen ganger kjappere å trykke inn sw mo ac ; sw ac vl 9 enn å knotte meg fram i et klønete webinterface...
Takk Vidarlo. Jeg prøver!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Logg på og ta en show ip arp og show arp? Det burde jo funke?

FYI; webinterface på enterprise-switcher er svært ny oppfinnelse... Foretrekker sjølv ssh Det er tusen ganger kjappere å trykke inn sw mo ac ; sw ac vl 9 enn å knotte meg fram i et klønete webinterface...
Vis hele sitatet...
Håper det var ironisk, er vel ingen som går rundt og husker lange kommandoer mer? Det hører nok til fortiden.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Håper det var ironisk, er vel ingen som går rundt og husker lange kommandoer mer? Det hører nok til fortiden.
Vis hele sitatet...
Hva om du skal automatisere config til 5 switcher? 500?

Skal du bruke selenium eller phantom.js og lage et eller annet fucked up opplegg? Eller bruke CLI?

Eller om du skal gjenopprette backup fordi du har gjort endringer som slo helt feil. Skal du klikke deg rundt i et eller annet web-grensesnitt, laste opp en fil og tjooghei?

Ganske mange oppgaver er ofte mye enklere å gjøre utenfor GUI
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Håper det var ironisk, er vel ingen som går rundt og husker lange kommandoer mer? Det hører nok til fortiden.
Vis hele sitatet...
Nei, det høyrer ikkje fortida til. Tvert imot. Det er langt kjappare å gjere det i ein terminal enn eit GUI. Og terminalinterfacet kan automatiserast.

Om du trur det høyrer fortida til så kjenner ikkje du fagfeltet. Som eksempel kan eg nevne Powershell, og t.d. Exchange PS. Microsoft satser knallhardt på kommandolinja for tida, og med Exchange er PS foretrekt metode, dvs. den metoden Microsoft dokumenterer best.
Sist endret av vidarlo; 9. september 2018 kl. 10:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Håper det var ironisk, er vel ingen som går rundt og husker lange kommandoer mer? Det hører nok til fortiden.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om linux? Selv om de har fine grafiske interface så bruker de fleste som er kjent med systemet terminalen for å skrive inn kommandoer, det er uhyre mer effektivt enn å klikke seg inn på menyer o.l.
På endel det tar alt for lang tid å logge seg inn på trege webinterface på managed switcher, det er en grunn til at f.eks Cisco IOS er noe som satses hardt på.

Vi husker jo selvfølgelig tingene vi bruker mest, periodevis er det visse kommandoer som jeg bruker litt tid på å komme på, heldigvis har man man pages (manualer) som man kan slå opp i om hukommelsen slingrer.

Dette viser jo egentlig mer til at distansen mellom bruker og hardware blir større og større: Tidlig i datamaskinhistorie så måtte brukere også belage seg på å bruke terminaler og huske kommandoer. Etterhvert som teknologien har blitt bedre har mer fancy og pene brukergrensesnitt oppstått, forenklinger og abtrakte lag for å gjøre brukeropplevelsen sømløs.
Det er mange lag av vedlikehold og softwareutvikling, men det er fremdeles og vil alltid være deler av slikt arbeid som best gjøres på lavnivå.
Sist endret av Dodecha; 9. september 2018 kl. 11:32.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Logg på og ta en show ip arp og show arp? Det burde jo funke?

FYI; webinterface på enterprise-switcher er svært ny oppfinnelse... Foretrekker sjølv ssh Det er tusen ganger kjappere å trykke inn sw mo ac ; sw ac vl 9 enn å knotte meg fram i et klønete webinterface...
Vis hele sitatet...
Hei. Det fungerer ikke. Kommer ikke noe opp. Prøvd å se i Mac adresse table, men kommer så mange Mac adresser så klarer ikke å se noe ut i fra det. Switchen begynner å bli gammel og Google gir meg ikke så mye mer hjelp nå :/
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
2950 har ikke lag 3 funksjonalitet og da fungerer ikke "show ip arp". En switch forholder seg kun til macadresser og du har en annen enhet som fungerer som router. Det er den du må se på for å knytte sammen MAC og IP, eventuelt DHCP serveren hvis enhetene bruker DHCP.
Med "show mac address-table" får du se hvilken MAC som er på hvilken port, men listen blir ofte lang siden du får opp alle adresser switchen ser på uplinkporten.
Hvis du vil se hva som er på en bestemt port kan du skrive navnet på den etter kommandoen.
Eksempel fra en 2950 jeg har:

Kode

switch#show mac address-table interface fastEthernet 0/9
          Mac Address Table
-------------------------------------------

Vlan    Mac Address       Type        Ports
----    -----------       --------    -----
   2    0021.b765.9551    DYNAMIC     Fa0/9
Total Mac Addresses for this criterion: 1
switch#