Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 14101
I kvalifikasjoner sto det:
Vandel må være ok (Lov om vaktvirksomhet)

Må rullebladet har jeg:
bestilling av syntetisk dop på nett
røyking av cannabis


Vil det i det hele tatt være vert å søke på stillingen?
Eller vil jeg få automatisk avslag pga rullebladet mitt?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
No stress, haugevis av vektere som har voldsdommer osv. Tro meg, ikke noe problem

bare søk du
Jeg vil tro det kommer an på den subjektive meningen til den som har ansvaret for å eventuelt ansette deg. Som vekter forventer en nok at du ikke har vold, tyveri på rullebladet da det står i kontrast til jobben du er forventet å utføre. Narkotika kan derimot si noe om din karakter og holdninger generelt. Spørsmålet er om det er forhold tilbake i tid da du var yngre og om du har tatt et oppgjør med det osv. Slikt kan i så fall svare seg å si fra om på intervju. Du taper ingenting på å søke om du ønsker jobben annet en å ikke få den. De skal ha taushetsplikt da vandel er noe som politiet sender i fortrolighet til arbeidsgiver.
Er gjerne også VELDIG avhengig av hvor du skal jobbe som vekter.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er gjerne også VELDIG avhengig av hvor du skal jobbe som vekter.
Vis hele sitatet...
Det er tonnevis av "securitas" vekter firma, jeg opplever de fleste som veldig useriøse og ansetter det meste, gjerne de som har vold på rullebladet.

Om det er vekter du vil bli, så er det lite som stopper deg.
Sikkerhetsklarert
Du kan fint bli vekter, men ikke på f.eks flyplasser og andre steder som krever sikkerhetsklarering.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Du kan fint bli vekter, men ikke på f.eks flyplasser og andre steder som krever sikkerhetsklarering.
Vis hele sitatet...
Jeg ble sikkerhetsklarert i forsvaret, med både knark og vold etc etc på rullebladet
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg ble sikkerhetsklarert i forsvaret, med både knark og vold etc etc på rullebladet
Vis hele sitatet...
Hva ble du dømt/tatt for? Var det kun bruk, eller var det oppbevaring + bruk?
Var på sesjon for et par år siden, og kom inn i førstegangstjeneste, men så fikk jeg et brev et par måneder før jeg skulle inn at de hadde gjort en bakgrunnsjekk og at jeg ikke lenger var ønsket i forsvaret.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Hva ble du dømt/tatt for? Var det kun bruk, eller var det oppbevaring + bruk?
Var på sesjon for et par år siden, og kom inn i førstegangstjeneste, men så fikk jeg et brev et par måneder før jeg skulle inn at de hadde gjort en bakgrunnsjekk og at jeg ikke lenger var ønsket i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Dømt for vold, tatt for cannabisbruk et par ganger. Resten er litt ymse :P
Sitat av Carmex Vis innlegg
Dømt for vold, tatt for cannabisbruk et par ganger. Resten er litt ymse :P
Vis hele sitatet...
Okei, kanskje det er litt tilfeldig om man kommer inn eller ikke da.
Siden jeg kun har bruk av cannabis og amfetamin/metamfetamin, oppbevaring av metamfetamin på rullebladet.
OP, kanskje. Hva er forskjell på vandel og rulleblad og alt det der opp imot jobb. Hva er rulleblad og hva er ren vandelsattest?
Sitat av mocp Vis innlegg
OP, kanskje. Hva er forskjell på vandel og rulleblad og alt det der opp imot jobb. Hva er rulleblad og hva er ren vandelsattest?
Vis hele sitatet...
Rulleblad og vandel er det samme. Det finnes forksjellige typer vandelsattetser. Det kommer ann på hvilken jobb eller studie du søker som avgjør hva slags type du får utlevert. I dette tilfelle hvor det er snakk om å bli vekter så kommer firmaet til å kreve en uttømmende vandelsattest. Her vil alt det "gale" du har gjort i løpet av livet bli lagret. Ingen ting vil forsvinne herfra (vanlig vandel forsvinner ting etter fem år).

Får å bli vekter så kreves det en tilfredstillende vandel. Det vil si at du ikke er domfelt for vinning, narkotika, vold eller sedelighet. Igjen de kommer til å søke om en uttømmende vandelsattest, så om du har blitt domfelt for noe av det ovenfor vil arbeidsgiver få se dette. Så er det opp til han eller hun om de vil ansette deg.
Det er også forskjell på en politiattest og en uttømmende politiattest. For noen forhold blir foreldet og da slettet fra ett rulleblad. En uttømmende attest, vil dog fremvise samtlige forhold, tilogmed forenklede forelegg f.eks fartsbøter. En attest vil bli utstedt i forhold til hvem som skal ha denne. Ett eksempel er jobb i barnehage/skole. Der vil nark/vold/sedelighet være noe som også kommer frem. Dette selv om det ikke er en uttømmende attest.

Det er ikke så mange instanser som kan be om sistnevnte type. Eksempler på dette er: phs,krus,tollvesen.

Det skal heller ikke være slik at en kan be om slike attester uten at den har ett spesifikt formål, som f.eks å søke på en vekterjobb. Det er litt skremmende å tenke på at det er vektere der ute med såpass mye på vandelen som jobber i en slik type jobb. Men samtidig er det mange som tror at vektere har en utvidet myndighet. Dette har de i utgangspunktet ikke. Det er heller ikke uniform de har på seg, men arbeidsantrekk..

Det finnes yrker der en har en såkalt "begrenset politimyndighet", og der vil det kreves uttømmende attest. Herunder ligger dette i jobber som: Fengsel,toll,arrestforvarer...
Sist endret av Terapeut1; 7. oktober 2014 kl. 02:47.
Hmm, ja. Nå har jeg vertfall søkt. Så får vi se om de nevner noe om vandelen
Av egen erfaring kan jeg si det slik:
Securitas, Nokas krever utømmende attest. I mitt tilfelle ble jeg spurt under intervjuet angående narkotika og om det var noe på vandelen. Han sa det var nulltoleranse for bruk av narkotika og om jeg hadde noe lignende på rullebladet ville det ikke være aktuelt.

Da jeg var 18år ble jeg dømt for bruk av et luftgevær samt at den lå ladd i bilen (6 år siden). På attesten kommer det frem dømt for våpen og ammunisjonsloven på 2 paragrafer - Både nokas og securitas fikk jeg avslag på pga ikke tilfredstillende vandel.
Unntak skjer helt sikkert. Det morsomte var at før jeg tok vekterkurset så ringte jeg politiet å spurte om det var noe vits for meg å prøve å få en jobb som vekter med dette på vandelen. Da lo han bare og sa det var ingenting å tenke på. Deretter ringte jeg securitas og de sa jeg måtte søke først. Kastet iallefall bort et par tusen på et unødvendig kurs.

Kan også nevnes at jeg søkte som mobilt og stasjonært.
Sist endret av Khallifa; 7. oktober 2014 kl. 17:57.
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Det er også forskjell på en politiattest og en uttømmende politiattest. For noen forhold blir foreldet og da slettet fra ett rulleblad. En uttømmende attest, vil dog fremvise samtlige forhold, tilogmed forenklede forelegg f.eks fartsbøter. En attest vil bli utstedt i forhold til hvem som skal ha denne. Ett eksempel er jobb i barnehage/skole. Der vil nark/vold/sedelighet være noe som også kommer frem. Dette selv om det ikke er en uttømmende attest.

Det er ikke så mange instanser som kan be om sistnevnte type. Eksempler på dette er: phs,krus,tollvesen.

Det skal heller ikke være slik at en kan be om slike attester uten at den har ett spesifikt formål, som f.eks å søke på en vekterjobb. Det er litt skremmende å tenke på at det er vektere der ute med såpass mye på vandelen som jobber i en slik type jobb. Men samtidig er det mange som tror at vektere har en utvidet myndighet. Dette har de i utgangspunktet ikke. Det er heller ikke uniform de har på seg, men arbeidsantrekk..

Det finnes yrker der en har en såkalt "begrenset politimyndighet", og der vil det kreves uttømmende attest. Herunder ligger dette i jobber som: Fengsel,toll,arrestforvarer...
Vis hele sitatet...
Tror du bør lese deg litt opp på hva du skriver om her da du tar feil på flere punkter her. I henhold til vaktvirksomhetloven skal vaktselskapene kreve en utvidet og uttømmende attest av sine ansatte. For å kunne jobbe som vekter skal man ha tilfredsstillende vandel hvor det er lagt opp for at det skal gå an å bruke skjønn etter en totalvurdering av personen.
Takk for oppdateringen :-) Jeg har aldri jobbet innen vekterbransjen, så jeg var ikke klar over at de nå krever uttømmende attest. Ville bare påpeke forskjellen på disse to typer attester. Det har iallefall før ikke vært for en og enhver arbeidsgiver å få disse. Synes personlig at det er bra at en vekter ikke har noe på rullebladet.
Du må levere en uttømmende vandelsattest, og i denne kan du ikke være dømt for; vold, vinning, sedelighet eller narkotika. Er dog noen vekterstillinger hvor du må ha plettfri vandel (flyplass hvor du må gjennom Avinor-sjekk, blant annet(?)), for resten må du ha "tilfredstillende vandel".

Dersom du har søkt hos noen av de store (G4S, Securitas, Nokas) tipper jeg at du ikke får jobb - men good luck chuck.
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Det er også forskjell på en politiattest og en uttømmende politiattest. For noen forhold blir foreldet og da slettet fra ett rulleblad. En uttømmende attest, vil dog fremvise samtlige forhold, tilogmed forenklede forelegg f.eks fartsbøter. En attest vil bli utstedt i forhold til hvem som skal ha denne. Ett eksempel er jobb i barnehage/skole. Der vil nark/vold/sedelighet være noe som også kommer frem. Dette selv om det ikke er en uttømmende attest.

Det er ikke så mange instanser som kan be om sistnevnte type. Eksempler på dette er: phs,krus,tollvesen.

Det skal heller ikke være slik at en kan be om slike attester uten at den har ett spesifikt formål, som f.eks å søke på en vekterjobb. Det er litt skremmende å tenke på at det er vektere der ute med såpass mye på vandelen som jobber i en slik type jobb. Men samtidig er det mange som tror at vektere har en utvidet myndighet. Dette har de i utgangspunktet ikke. Det er heller ikke uniform de har på seg, men arbeidsantrekk..

Det finnes yrker der en har en såkalt "begrenset politimyndighet", og der vil det kreves uttømmende attest. Herunder ligger dette i jobber som: Fengsel,toll,arrestforvarer...
Vis hele sitatet...
"Det er heller ikke uniform de har på seg, men arbeidsantrekk.." Forklar meg forskjellen her. Så nar jeg jobbet som vekter så hadde jeg arbeidsantrekk, mens nå som jeg er politi så har jeg uniform? Arbeidsantrekk og uniform er vel nesten det samme. Om du jobber på Kiwi så har du på deg uniform. Om du jobber for NSB så har du på deg uniform. Dersom du er snekker så har du på deg arbeidsantrekk . En uniform gjør at alle er like. Snekkere kan ha forskjellige plagg selv om de jobber i samme firma. Her spiller det ingen rolle om du har hvit bukse, mens min er svart. Om du er vekter eller politi så skal alle gå likt. Hvertfall dersom du jobber med en partner. Uniformene som vekterne skal gå med i Norge må først bli godkjent av politiet. Har du hørt om at politiet må godkjenne arbeidsantrekk på generell basis?

A uniform is a type of clothing worn by members of an organization while participating in that organization's activity. Modern uniforms are most often worn by armed forces and paramilitary organizations such as police, emergency services and security guards
Vis hele sitatet...
Er forøvrig mulighet for vektere å få begrenset politimyndighet. Vektere på Color Line og de som jobber for Havnevesenet i Oslo har det. Er ganske vanlig at oppsynsmenn også har dette, Trenger ikke å være permanent, men det er flere enn man skulle tro som har det.

Attest og vandel er ca det samme. Vandelen din er det kun politiet som sitter på. Du kan dermed få en attest på vandelen din. Det finnes flere typer attester på vandelen din, og disse er:

Ordinær politiattest
Uttømmende politiattest
Avgrenset politiattest
Utvidet politiattest

Vil også legge til at majoriteten av arrestforvarer er eks vektere fra Hafslund. Det var Hafslund med sine vektere som hadde jobben som arrestforvarer i Oslo. De hadde begrenset politimyndighet. Det var den forrige regjeringen som ønsket at dette skulle være en oppgave for det offentlige. Derfor ble de fleste vekterene fra Hafslund tilbudt jobb som arrestforvarer hos politiet i Oslo.

Sist men ikke minst så er det ikke mange vektere i Norge som har omfattende rulleblad. Sist jeg leste noe om dette var det 80 vektere som hadde vold på seg. 80 av ca. 10 000 vektere. Omtrent 20 av disse fikk sparken.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kanskje litt OT, men hvordan ble du tatt for?
"bestilling av syntetisk dop på nett"
Ikke for å være for pirkete, men jo det er en vesentlig forskjell på det jeg kaller arbeidsantrekk og uniform. Uniform som politiets, kriminalomsorgens, toll osv noe som også skiller en ut som offentlig tjenestemann. Man har i disse utøvende beskyttelse som f.eks skal beskytte en i tjeneste. Tenker da på at det skal gjenkjennes at dette er en uniform som igjen viser til at det er skjerpende vedr vold mot disse.

Har selv bakgrunn fra en av etatene, og der ble dette gjort meget klart. Resten du skriver om som uniforming som i likhet, det er riktig. Men det det er en vesentlig forskjell ja. Når vi arbeidet i sivile klær, hadde vi alltid skiltet på brystet, som da den samme indikator i tillegg til selvfølgelig å legitimere oss. Publikum hadde da også en mulighet til å skjønne hvem en var, og ofte hvorfor.

At vekterne velger å uniformere seg, altså se lik ut i arbeidsantrekk, det er ikke vanskelig å skjønne. Men de har da ikke det vernet jeg skrev om over. Så forskjellen er nok større enn mannen i gata tenker så mye over.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Kanskje litt OT, men hvordan ble du tatt for?
"bestilling av syntetisk dop på nett"
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om, så ble jeg aldri tatt for det.. hah

Jeg bestilte kratom, som jeg trodde var lovlig. Derfor innrømte jeg det.
Lov om vaktvirksomhet, §8:
§ 8.Krav til ansatte

Den som skal tilsettes i foretak som omfattes av loven og som skal utføre vakttjeneste eller har oppgaver direkte knyttet til vakttjeneste, må ha tilfredsstillende vandel. Det kan kreves uttømmende og utvidet politiattest. Personen må dessuten være fylt 18 år.

Foretakets ledelse har plikt til å sørge for at ansatte i foretaket som skal utføre vakttjeneste eller har oppgaver direkte knyttet til vakttjeneste, oppfyller kravene i lov og forskrift.

Politiet har plikt til å varsle vaktforetaket om ansatte, som skal utføre vakttjeneste eller har oppgaver direkte knyttet til vakttjeneste, som er under etterforskning for straffbare forhold av alvorlig karakter eller forhold som har betydning for tilliten i vedkommendes arbeid. Plikten gjelder såfremt opplysningene kan gis uten å skade etterforskningen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Ikke for å være for pirkete, men jo det er en vesentlig forskjell på det jeg kaller arbeidsantrekk og uniform. Uniform som politiets, kriminalomsorgens, toll osv noe som også skiller en ut som offentlig tjenestemann. Man har i disse utøvende beskyttelse som f.eks skal beskytte en i tjeneste. Tenker da på at det skal gjenkjennes at dette er en uniform som igjen viser til at det er skjerpende vedr vold mot disse.

Har selv bakgrunn fra en av etatene, og der ble dette gjort meget klart. Resten du skriver om som uniforming som i likhet, det er riktig. Men det det er en vesentlig forskjell ja. Når vi arbeidet i sivile klær, hadde vi alltid skiltet på brystet, som da den samme indikator i tillegg til selvfølgelig å legitimere oss. Publikum hadde da også en mulighet til å skjønne hvem en var, og ofte hvorfor.

At vekterne velger å uniformere seg, altså se lik ut i arbeidsantrekk, det er ikke vanskelig å skjønne. Men de har da ikke det vernet jeg skrev om over. Så forskjellen er nok større enn mannen i gata tenker så mye over.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du sier vedrørende beskyttelse etc. Men at du liker å kalle det arbeidsantrekk endrer jo ikke det faktum at det ER en uniform.

Lov om vaktvirksomhet
§ 10.Uniformering
Den som utfører vakttjeneste skal bære uniform. Uniformen skal kun bæres i aktiv tjeneste. Tillatelses- og kontrollmyndigheten kan gjøre unntak fra kravet om bruk av uniform under utførelse av spesielle vaktoppdrag når særlige grunner tilsier det. Det skal fremgå av uniformen om personen er godkjent vekter eller under opplæring.

Uniformen skal være godkjent av tillatelses- og kontrollmyndigheten. Det samme gjelder uniformering av materiell. Uniformeringen skal utformes slik at den ikke kan forveksles med politiets, Forsvarets eller tollvesenets uniformering.
Vis hele sitatet...
Sist endret av 2-Papa; 11. oktober 2014 kl. 15:36.
Hva tilfredstillende vandel er vil selvfølgelig være et spørsmål om hvor grove lovbrudd du har på rullebladet, hvor lenge det er siden du begikk dem, og hvor mange det er av dem. For å si det litt flåsete.

Her kan selskap velge å tolke "tilfredstillende" som "plettfri".

Sitat av Carmex Vis innlegg
Det er tonnevis av "securitas" vekter firma, jeg opplever de fleste som veldig useriøse og ansetter det meste, gjerne de som har vold på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Det rimer særdeles dårlig med den virkeligheten jeg kjenner meg igjen i. En voldsdom fra 1995 er noe annet enn en voldsdom fra 2012, men jeg kjenner ikke til noen selskap som prioriterer folk som er dømt for vold, om du kjenner til noen slike selskap ville jeg like å vite hvilke, så jeg vet hvem jeg skal ligge langt pokker unna.

Dette utsagnet faller vel inn i samme kategori som når noen antyder at Tommy Sharif ble finansiert av underverdenen, og minst fem personer i tråden da på stående fot påstår at "jo, det, det har jeg visst lenge".

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Det er ikke så mange instanser som kan be om sistnevnte type. Eksempler på dette er: phs,krus,tollvesen.
Vis hele sitatet...
Som andre påpeker kan også et vaktselskap kreve uttømmende og utvidet vandelsattest. Vaktvirksomhetslovens §8.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Det finnes yrker der en har en såkalt "begrenset politimyndighet", og der vil det kreves uttømmende attest. Herunder ligger dette i jobber som: Fengsel,toll,arrestforvarer...
Vis hele sitatet...
Fengselsbetjenter og tollbetjenter har så vidt jeg vet ikke begrenset politimyndighet. Og som tidligere nevnt kan det kreves uttømmende attest selv om det er snakk om en vekterjobb.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Ikke for å være for pirkete, men jo det er en vesentlig forskjell på det jeg kaller arbeidsantrekk og uniform. Uniform som politiets, kriminalomsorgens, toll osv noe som også skiller en ut som offentlig tjenestemann.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er det ikke. Uniform er et klesplagg som har en uniform utforming, Store norske leksikon skriver følgende:

Uniform, ensartet; lik bekledning for utføring av spesiell virksomhet, offentlig (jf. embetsdrakt) eller privat virksomhet; likt antrekk brukt av personer som tilhører en gruppe.


Vektere bærer altså uniform. Det gjør fotballspillere også.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Man har i disse utøvende beskyttelse som f.eks skal beskytte en i tjeneste. Tenker da på at det skal gjenkjennes at dette er en uniform som igjen viser til at det er skjerpende vedr vold mot disse.
Vis hele sitatet...
Politiet bærer en uniform klesdrakt som skal gjøre det lett å kjenne dem igjen. Formålet med akkurat den uniformen er å signalisere at den som bærer den utøver en offentlig myndighet, i dette tilfellet politimyndighet. Dette betyr at denne personen har en annen juridisk kompetanse for inngrep mot borgerne enn andre borgere har. Og for all del også at å benytte vold for å forsøke å hindre en tjenestehandling hos noen som bærer en slik uniform faktisk rammes av et litt strengere straffebud enn vanlig vold.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Har selv bakgrunn fra en av etatene, og der ble dette gjort meget klart. Resten du skriver om som uniforming som i likhet, det er riktig. Men det det er en vesentlig forskjell ja. Når vi arbeidet i sivile klær, hadde vi alltid skiltet på brystet, som da den samme indikator i tillegg til selvfølgelig å legitimere oss. Publikum hadde da også en mulighet til å skjønne hvem en var, og ofte hvorfor.
Vis hele sitatet...
Du er anonym, så derfor spør jeg rett ut, hvilken av disse etatene arbeidet du for, og i hvilken rolle? Jeg må virkelig beklage, men du roter ganske uhemmet med begrepene og synser en del.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
At vekterne velger å uniformere seg, altså se lik ut i arbeidsantrekk, det er ikke vanskelig å skjønne. Men de har da ikke det vernet jeg skrev om over. Så forskjellen er nok større enn mannen i gata tenker så mye over.
Vis hele sitatet...
Det er det ingen som har sagt heller. Det er noe du helt på egen hånd har introdusert i debatten fordi ingen andre (til din skuffelse?) gjorde det. Du mener det er viktig å statuere dette, til tross for at det er noe absolutt alle vektere og ordensvakter som arbeider i uniform er klar over.
Blir påstått at jeg synser vel mye her. Er mulig at det er ting som har endret siden jeg gikk fengselsskolen, men ett faktum er at en fengselsbetjent har iallefall begrenset politimyndighet. Dette mest pga ting som kan oppstå i arbeid utenfor fengselet i ulike oppdrag. Når det gjelder dette med uniformering, så jada, Securitas bruker uniformer, men ser jo også at her er det flere som ikke helt forstår hva som menes. Greit nok, og for meg spiller det ingen rolle. Ville bare prøve å forklare forskjellen..

En toller har også begrenset politimyndighet. De har mulighet til å foreta anholdelse f.eks.

Hehe... Nei, ikke så veldig skuffet over div som er skrevet over her. Men har inntrykk av at noen vektere til tider går ut over sin myndighet. Til info så har disse akkurat samme myndighet som "mannen i gata".
Sist endret av Terapeut1; 11. oktober 2014 kl. 19:16.
Sitat av Carmex Vis innlegg
No stress, haugevis av vektere som har voldsdommer osv. Tro meg, ikke noe problem

bare søk du
Vis hele sitatet...
Ikkeno problem nei!? Kan du legge frem noe slags dokumentasjon på det? Greit at mange i dørvakt-bransjen har voldsdommer, men vekter er tross alt noe annet.

Bull.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. oktober 2014 kl. 20:00.
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Blir påstått at jeg synser vel mye her. Er mulig at det er ting som har endret siden jeg gikk fengselsskolen, men ett faktum er at en fengselsbetjent har iallefall begrenset politimyndighet. Dette mest pga ting som kan oppstå i arbeid utenfor fengselet i ulike oppdrag. Når det gjelder dette med uniformering, så jada, Securitas bruker uniformer, men ser jo også at her er det flere som ikke helt forstår hva som menes. Greit nok, og for meg spiller det ingen rolle. Ville bare prøve å forklare forskjellen..
Vis hele sitatet...
(Egen utheving)

La meg korrigere: Ikke forstår hva du mener. Du mener at en uniform er et myndighetssymbol, og at andre uniformer ikke er uniformer, men arbeidsklær.

Her er Politidirektoratet uenig med deg, aktuell lovtekst er uenig med deg, Store norske leksikon er uenig med deg, dessuten har jeg lest mer enn en dom der også norske domstoler omtaler vekteres arbeidstøy som "uniform". Just sayin'.

Mulig fengselsbetjenter har begrenset politimyndighet, det er vel i så fall en nødvendighet siden jobben deres er å effektuere frihetsberøvelse.

Det sagt er det ingen automatikk i det, helsevesenet har også rett til å frihetsberøve i noen sammenhenger, og de har ikke begrenset politimyndighet. Finner ingen dokumentasjon i den ene eller andre retningen, så jeg stoler på deg.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
En toller har også begrenset politimyndighet. De har mulighet til å foreta anholdelse f.eks.
Vis hele sitatet...
Tollere har ikke begrenset politimyndighet. Finansdepartementet (som ansvarer for tollvesenet) er i gang med en prosess for å tildele tollere begrenset politimyndighet, det var forøvrig en del av regjeringserklæringen i fjor høst.

En toller har den samme retten som en vanlig borger til å pågripe andre borgere dersom betingelsene i straffeprosessloven §170a, §171 og §176 er til stede. Det samme har altså vektere. Tollere har også anledning til maktutøvelse i nødrett og nødverge, som andre borgere.

Samtidig har tollere en offentlig myndighet til å f.eks. stanse biler, gjennomsøke biler, kontrollere personer for smuglervarer m.m. Men de har ikke begrenset politimyndighet.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Hehe... Nei, ikke så veldig skuffet over div som er skrevet over her. Men har inntrykk av at noen vektere til tider går ut over sin myndighet. Til info så har disse akkurat samme myndighet som "mannen i gata".
Vis hele sitatet...
Til info? Jo takk, det skulle være godt kjent. Som tidligere nevnt:

De rettslige rammene vektere (privatpersoner) har for maktutøvelse er straffeprosessloven §170a, §171, §176 og §178. Tar med sistnevnte fordi den hjemler sikkerhetsransaking av pågrepet person. I tillegg kommer nødrett og nødverge, hjemlet i straffelovens §47 og §48. Se særlig §48 tredje ledd ang. nødverge for effektuering av en lovlig pågripelse.

I tillegg kommer en svært begrenset rett til å øve selvtekt, som i dag er hjemlet i rettspraksis, men som i den nye straffeloven som ennå ikke er i kraft hjemles i §19.

Innenfor disse rammene kan enhver borger gjøre ganske mye for å sikre liv, helse og eiendom, og det stilles ikke engang krav om at man disponerer over eiendom man verger, eller at det er en selv som blir angrepet.

Forskjellen mellom private borgeres rettigheter som nevnt over og politiet er politiets monopol på å initiere tvang i annet enn nødstilfeller.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ikkeno problem nei!? Kan du legge frem noe slags dokumentasjon på det? Greit at mange i dørvakt-bransjen har voldsdommer, men vekter er tross alt noe annet.

Bull.
Vis hele sitatet...
Bull.

Det er fordømt langt mellom voldsdommene hos ordensvaktene nå til dags, jeg kjenner ingen som jobber med voldsdom.
Sist endret av nomix; 11. oktober 2014 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Endelig funnet meg en laptop her... Slitsomt, samt det blir litt "knotete" med telefonen.. Uansett, så vet jeg at en faglært feng.betj har det, for den veien har jeg selv tatt.. Det med tollerne, det var nytt for meg, men som sagt, det er lenge siden jeg jobbet i "min" etat og på den tiden hadde iallefall en kompis av meg det som var toller. Han var dog hundefører, og muligens at det er kun de som har det? En toller bør jo uansett ha dette.

Når det gjelder dette med uniformering, så skal jeg da legge meg flat. Har ingen problemer med det Altså at det nå er slik at alle disse ulike typer bransjer har uniform og ikke arbeidsantrekk Det eneste jeg vet er at slik var det ikke, men det er sikkert endret det også... Det er uansett fortid, så...

Dørvaktbransjen har jeg aldri jobbet innen, men dette har jeg sjekket opp med en kompis som jobber i politiet, og ifølge ham så er det ganske godt luket ut vedr vakter med pletter på vandelen.. Det var visstnok endel unntak, men da var det snakk om gamle forhold. Han er en av de som tidvis holder disse kursene som bl.a dørvakter skal gjennom via politiet før de får utstedt en type id.
Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Endelig funnet meg en laptop her... Slitsomt, samt det blir litt "knotete" med telefonen..
Vis hele sitatet...
Kjenner følelsen.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Uansett, så vet jeg at en faglært feng.betj har det, for den veien har jeg selv tatt.. Det med tollerne, det var nytt for meg, men som sagt, det er lenge siden jeg jobbet i "min" etat og på den tiden hadde iallefall en kompis av meg det som var toller. Han var dog hundefører, og muligens at det er kun de som har det? En toller bør jo uansett ha dette.
Vis hele sitatet...
En toller har utvilsomt en jobb der maktanvendelse forekommer ofte, om ikke daglig. Siden den maktanvendelsen er offentlig er det nærliggende at tollere bør ha en slags begrenset politimyndighet, men jeg er også noe usikker på behovet, all den tid tollere alltid påtreffer mistenkte på fersk gjerning eller ferske spor (knark i bilen, knark i bagasjen, knark i lommene eller knark i/på kroppen f.eks.), og da vil forutsetningene for pågripelse være til stede uansett.

I parantes anmerket kan det jo nevnes at politiets maktanvendelse frem til politiloven kom i 1995 utelukkende dreide seg rundt de samme rammene som almuen har, men med litt andre terskler for bl.a. pågripelse. Maktbruken ble da, som i private tilfeller i dag, stort sett hjemlet med nødverge og nødrett.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Når det gjelder dette med uniformering, så skal jeg da legge meg flat. Har ingen problemer med det Altså at det nå er slik at alle disse ulike typer bransjer har uniform og ikke arbeidsantrekk Det eneste jeg vet er at slik var det ikke, men det er sikkert endret det også... Det er uansett fortid, så...
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som en foreleser eller lærebokforfatter med en fiffig ide h*n promoterer der h*n kan, egentlig. Finner mange slike. Definisjonen av "uniform" har ingen praktisk eller juridisk betydning, så det er noe man kan slippe unna med.

Sitat av Terapeut1 Vis innlegg
Dørvaktbransjen har jeg aldri jobbet innen, men dette har jeg sjekket opp med en kompis som jobber i politiet, og ifølge ham så er det ganske godt luket ut vedr vakter med pletter på vandelen.. Det var visstnok endel unntak, men da var det snakk om gamle forhold. Han er en av de som tidvis holder disse kursene som bl.a dørvakter skal gjennom via politiet før de får utstedt en type id.
Vis hele sitatet...
Dørvakttjeneste i Norge er et sammensurium av praksiser, stort sett avhengig av hvilket politidistrikt du befinner deg i.

Hovedregelen er at personer som jobber som dørvakt benevnes ordensvakter, de skal normalt kurses. Noen steder gjøres dette av lokalt politi (jeg deltok på et slikt kurs i 2010). Disse kursene er ofte noe tynne, og pleier å vare en kveld. De som holder dem er ofte dyktige, men det blir for kort og for lite.

I 2011 gjennomførte jeg derimot et ordensvaktkurs i regi av et godkjent opplæringsselskap. Kurset inkluderer holdninger, etikk, aktuell juss, alkoholloven, rettigheter ved pågripelse og ransaking, førstehjelp, brannvern, praktisk narkotikakunnskap, diskriminering i utelivet og konflikthåndtering, både verbalt og fysisk, samt bruk av håndjern.

Noen steder i landet kreves det i tillegg vekterkurs trinn 1-3 i tillegg til eller i stedet for ordensvaktkurs. Førstnevnte alternativ er idioti, sistnevnte er galskap, siden vekteropplæringen har store kompetansehull for ordensvakttjeneste. Men det er annen diskusjon.

Hovedregelen er at de som arbeider som ordensvakt skal ha plettfri vandel innen vold, sedelighet, narkotika, vinning og ordenssaker. Det gjøres unntak, særlig om forhold ligger langt bak i tid. Det er også forskjell på om du røyka litt hasj i 2009 og om du slo ned noen på byen i 2009.

Bransjen er i hovedsak ganske ren nå.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fengselsbetjenter har ikke begrenset politimyndighet. De har myndighet ovenfor domfelte, men ikke myndighet utover den vanlige mannen i gata.