Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2235
Hei alle, jeg vil gjerne dele mine siste erfaringer når det gjelder å slutte med opioider, nærmere bestemt Tramadol, og håper noen kan ha nytte av mine erfaringer.

Rett på sak:

Preparat: Tramadol, som regel knuste depottabletter a 150 mg
Mengde / toleranse: 400 – max 800 mg døgn
Varighet: 3-4 måneder (siden sist jeg slutta)
Helse og kroppsvekt: Sunn, 79 kilo, ikke alk eller annet dop. Er over 35.

Jeg har altså bygget opp god toleranse på dette preparatet, som jeg ble introdusert for som smertepasient, og har fortsatt på siden. Jeg fungerer dårlig uten. Nå visste jeg at et avbrudd i forsyningene kom, og jeg måtte ha en nedtrappingsplan for ikke å bli skikkelig dårlig (opplevd før).

For nedtrappingen hadde jeg til rådighet: 1050 mg tramadol, både depot og kapsler. Efexor (SNRI) 75 mg kapsler.

Nedtrapping dag 1: Jeg vet at tramadol har serotonerg effekt, og at mye av ubehaget ved avslutting skyldes dette. Derfor er det flaks at jeg står på Efexor som antidep. Jeg bruker denne for å ta toppen av den effekten.

Står opp kl 09, spiser litt frukt, drikker kaffe, og tar 150 mg Efexor. Going about my day, til jeg kjenner suget så smått begynne å sette inn rundt kl 13. Det arter seg ved en særegen trøtthet, litt vondt i magen og antydninger til diare, samt svak uro. Jeg må rasjonere, men tar største dose denne dagen, dvs en knust 200 mg og 100 til i form av to kapsler. Effekten inntrer med gullkanter etter 10-15 minutter. Magen roer seg, uroen blir borte. Føler meg bra. Gjennom dagen spiser jeg så mye jeg kan av kraftig mat, gjerne noe fett, men også kokte egg etc. Har ok appetitt så lenge tramadolen virker.
Rundt kl 20 er abstinenset tilbake. Jeg tar 300 mg, får et svakt velbehag, men det er egentlig ikke snakk om noe annet rush enn at jeg ikke føler meg kraftløs og matt. Klokka 2230 tar jeg tre stk Vallergan for søvn, og sover en helt normal natt uten svette (ulikt tidligere slutting!).

Dag 2
Oppe rundt 10 (jobber odde tidspunkter), kjenner sug, føler meg ikke særlig uthvilt. Spiser litt frukt, en helsesmoothie for å få opp elektrolyttbalanse, mineraler etc, og 40 my-gram D-vitamin (har hatt mangel, D-vit motvirker utmattelse). Tar 150 mg Efexor.
Dagen går greit, men ikke mer. Når klokka blir 12-13 er jeg trøtt, tynnhudet og litt nervøs. Generelt ubehag. Flyr på do ofte, urolig mage. Føles ikke bra. Kl 14 gir jeg etter og tar 300 mg tramadol. Virkningen er fenomenal, jeg er litt ovenpå igjen, frem til ca kl 20. Da blir jeg trøtt igjen, men kjemper for å holde meg våken til kvelden. Tvinger i meg litt mat + en smoothie, men dårlig appetitt.
Tar 3 Vallergan og håper å få sove, men har litt harehjerte, og som i går merker jeg smerteplagene jeg er medisinert mot (som ikke har vært tilstede på lenge). Sovner til slutt.

Underveis har jeg ingen brainflash eller annet. Efexoren gjør åpenbart underverker på den delen av nedturen.

Dag 3
Våkner mer uthvilt. Kjenner fortsatt på at noe mangler, og har smertene jeg er vant til (muskler og ledd), men er optimistisk. Ingen morgenappetitt (det har jeg aldri), men lager en smoothie av samme slag som de andre dagene. Tar de samme 150 mg Efexor, og starter dagen. Den går bra, selv om jeg ikke er helt i 100.
Nå drøyer det helt til kl 16 før jeg kjenner noe ubehag / abstinens. Det er ikke i nærheten av like sterkt som dagen før, og når jeg tar mine siste 150 mg tramadol, er jeg helt fin. Jeg får liten eller ingen rusvirkning av dette.
Resten av dagen går helt fint, og det kommer egentlig aldri noe abstinens som jeg er vant til. Det er rastløshet, og litt tomhet, men ikke verre enn at jeg klarer å glemme det ved å holde meg opptatt med noe.
Natta går helt fint. Fortsatt ingen svette (kan nattesvetten ha å gjøre med serotoninet, tro?)

Dag 4
Føler meg mer eller mindre normal. Fargene er skrudd på igjen, verden er mer høyoppløst, jeg føler meg som meg selv. Plutselig ganske glupsk appetitt, og opplever at spising øker formen betraktelig. Måker innpå.
På kvelden er jeg 100% tilbake på baseline. Det føles godt, jeg savner ingenting, og vet at jeg nå i teorien kan drøye gjenopptagelse så lenge jeg vil. Nå har jeg faktisk fått ny forsyning, men det er problemfritt å vente med det til dagen etter. Rolig, og følelse av kontroll.

I dag:
Herlig gjensyn med både smertefrihet og annen effekt! Tatt 200 mg tramadol i en dose, og har fin eufori. Nå legger jeg bort antidep for denne gangen, og baserer meg på at avholdenhet fra dem kompenseres noenlunde av serotonerg effekt av tramadolet.

Det skal nevnes at jeg har gått cold turkey også. Det er for tøft for meg, og innebærer sterk følelse av influensa med litt fyllesjuke og magesjau på topp.

Konklusjon:
Det er fullt mulig å ha en helt ok avslutning på opioider. Tramadolen er litt skummel på den måten at den skaper «litt til»-behov, og det kan derfor være vanskelig å spare noe til nedtrapping. Det er likevel den eneste måten, og må gjøres om du så må få noen til å porsjonere det ut for deg.
Jeg opplever Efexor (eller annen antidep) som stor hjelp i nedtrapping, og sammen med rikelige mengder kraftig mat gjør det hele turen enklere. Beregn tre dager med noe som ligner svak influensa hvis du følger denne oppskriften. Prøv å legge det til et tidspunkt der du kan ha fri, sånn at du kan drive så mye egenpleie du vil, men ha samtidig noe enkelt å holde deg opptatt med ved behov.

Tramadolen holder meg smertefri og gir meg bl a energi til å jobbe. Jeg har brukt det lenge, og har helt topp blodprøver og fysikk. Det gjør til og med at jeg kan holde meg mer fysisk aktiv enn uten.
Nå vet jeg at det går an å slutte på en helt grei måte, og jeg kommer til å fortsette å gjøre det innimellom. Jeg synes fyllesjuke er ti ganger jævligere enn nedtrapping på tramadol.

Men altså: Ja, du blir avhengig, og ja, det er både psykisk og fysisk. Min personlige oppfatning er at ingen under 25 burde bruke dette (av mange grunner, utdyper det ikke akkurat her). Jeg kommer nok til å fortsette med dette i fremtiden, så får det være en del av min livshistorie, rett og slett. I noen grad synes jeg det er et voldsomt og overdrevet hysteri i samfunnet og blant leger rundt dette preparatet. Jeg er ikke i tvil om at det kan få noen til å prøve å erstatte det med harderere stoffer, hvis man først er disponert for å tenke sånn i utgangspunktet, men av alle disse faremomentene i rus tror jeg alkohol og f eks steroider er en MYE større trussel mot både samfunn og enkeltmennesker.
Jeg skal vurdere å slutte med tramadol den dagen det kommer noe som gjør meg smertefri like effektivt. Pr i dag finnes ikke noe sånt.

That´s all, folks

TS HER
Jeg beklager å ha glemt en hel dag i oppsummeringen! Røra med lipp&lim. Den inneholder enda en seponeringsdag mellom det som i teksten er dag 3 og 4 Det er ikke så mye å si om den annet enn at jeg følte meg litt skral og tok bare 200 mg
Sist endret av SteadyEddie; 18. februar 2019 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Tror du er heldig med å komme deg så lett av. Slutter jeg helt etter 4 dager nedtrapping så er jeg fortsatt helt ubrukelig, influensa kjøret og driter så jeg blør. Jeg også har brukt antidep med ssri ved nedtrapping og det er helt uvirkelig hvor mye lettere det er da.
Har brukt Tramadol nå i 7-8 år. Frem til ganske nylig ca 400mg om dagen.
Men har de siste månedene klart meg på 3x50mg om dagen.
Har helt fra start fått alt fra fastlege og egentlig aldri brukt noe særlig for rus, men for kroniske smerter. Men det er klart jeg vet jo hva som skjer om jeg tar 5x50mg..
Sist endret av Lima; 18. februar 2019 kl. 21:57.
^det høres kjipt ut ... Sikkert en del som er individuelt her, men ja, det ble absolutt en myk landing denne gangen. Har som sagt opplevd atskillig verre også. 3x50 er jo ikke store dosen, det er jo supert om du klarer å holde deg der