Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3567
Hei.
Jeg er en gutt på 16 år, skal begynne på vgs 1 allmenn.

Jeg har vurdert kraftig å flytte til Amerika ett år (tenkte neste år), og gå på skole der, men jeg er ikke helt sikker. Ville gjerne likt å høre noe fra noen som har vært der, er det noen som har noen erfaringer med dette som vil dele dem (trenger ikke å være personlige)?
Og er det noen som har noen steder å anbefale??
Trenger også noen tips om hvordan jeg skal gå frem for å søke, om jeg skal velge mellom familie eller pensjonat og annet som kan være nyttig (eller unytting) å vite?

Takker for alle svar!
Jeg skulle være ett år som utvekslingsstudent, men endte opp med å reise hjem etter 2mnd.

Skrev en post om det når jeg skulle hjem, så var nok rimelig forbanna da. les den her: http://www.root.no/forum/index.php?s...&hl=utveksling

PM om du lurer på noe, evt. msn
Jeg er på vei over, drar til Florida for utveksling på lørdag om litt over en uke. Synes det høres spennende ut, og gleder meg til et helt år med nesten bare engelsk språk.

Prosessen er lang, og krever mye arbeid i form av papirer som du må få tak i fra rett person/sted, fylle ut riktig, og levere til en annen riktig person. Men du lærer en del om hvordan ting fungerer allerede mens du jobber for å kunne dra dit, og det er min tro at det er en uvurdelig sjanse til å se verden.

My advice: go for it!
Mange av mine venner som reiste til USA og andre land for å bo hos familier, reiste fort hjem igjen.
Det er fort gjort å få en familien som du ikke takler trynet på!
Like fort gjort å få noen du ikke takler trynet på i Norge. Hvis man skal la en potensiell person man kanskje ikke liker hindre at man gjør noe man vil, er det ikke mye igjen å gøre. Folk du ikke liker finnes over alt. (selv her på nFF) Get used to it.
Hvor i Florida skal du hen?
Better than thou.
Dra til en av kystene, ikke Hicksville, TX. Husk på at høflighet i Norge og USA er to totalt forskjellige ting.
l2s
Trådstarter
88 3
Takker for svar. Jeg lurer litt på, er det mulig å reise i lag med en annen person, slik at man kommer på samme skole?
Må man bo hos familie da? Kan man ikke bo i sånne dorm greier?
Såvidt jeg veit er det ikke mulig å ta utveksling med en venn eller bekjent, de fleste organisasjonene vil nok jobbe spesielt for å sørge for at dere ikke havner sammen, fordi de føler at du ikke lærer nok om amerikansk kultur hvis du bruker for mye tid med folk du kjenner fra før.

Dorm er mulig i noen tilfeller, men det er enten
a) En privatskole hvor alle bor i dorm. Privat=ekstra dyrt
b) Enkelte har spesialtilbud(blant annet ef) som de tilbyr til noen av studentene, og kun en per land. Det innebærer blant annet å bo på et dorm, men man får da også et noe forandret opplegg, og du mister jo mye av det med å se virkelig amerikansk kultur, siden alle på dormen som ef hadde tilbud om var utveksingsstudenter fra overalt. Ville ikke planlagt oppholdet utifra at du får dette tilbudet.
l2s
Trådstarter
88 3
ok. Er dorm og pensjonat det samme? For jeg forstod det på noen (husker ikke hvem) at man kunne velge om man ville komme til dorm/pensjonat eller til familie.

Nakai, har du flyttet til en familie i amerika nå? dersom du har vil jeg gjerne høre litt om førsteinntrykket, hvordan det var, familien du kom til/kommer til (hvis du kommer til familie). Ellers er jeg interisert til å høre hva som helts
l2s: Gå til rådgiveren din på skolen. Der finner du helt sikkert kataloger fra EF, AFS, Speak, STS og andre organisasjoner som driver med studentutveksling. Jeg anbefaler deg absolutt å gå på offentlig skole og bo hos en vertsfamilie. Jeg bodde selv i USA i 2002-2003, og hadde det helt fantastisk. Siden den gang har jeg dratt tilbake 2 ganger, og har et kjempefint forhold til vertsfamilien min. Det gir meg en god "unnskyldning" å dra tilbake igjen senere. Trenger bare å kjøpe flybiletten så har jeg gratis kost og losji

Jeg dro med EF, og jobbet også for de i noen år hjemme i Norge. Hvilken organisasjon du reiser med bør du ta litt på feelingen. Hvem kan gi deg best informasjon? etc. I tillegg tilbyr de fleste også gratis intervju i enkelte perioder, så da skader det jo ikke å ta seg en tur for å sjekke om du i det heletatt kommer inn. Intervjuene består som regel av en halvtimes briefing med en returnee (tidligere utvekslingsstudent), etterfulgt av et brev du må skrive til din fremtidige vertsfamilie, og til slutt en halvtime/times intervju med en annen i intervjuteamet om interesser, hvordan du tror det kommer til å bli der, ønsker i helhold til familie (vertsøsken på egen alder eller ikke, osv). Det meste for å kunne matche deg best opp mot din vertsfamilie. Vil også anbefale deg å ikke tenke så mye på -hvor- du havner, men at du får en god familie.


Her har du noen linker du kan klikke deg inn på for å finne mer informasjon:

http://www.ef.no/
http://www.afs.no/
http://www.aspect.no/
http://www.sts.se/norway/
http://www.speak.no


Ellers så kan det også være greit å huske på at dine kontaktpersoner i USA er ikke de du har med å gjøre i Norge. Enkelte organisasjoner dumper til og med sine utvekslingsstudenter over til andre orgnisasjoner i vertslandet, noe som kan gjøre informasjonsgangen litt tungvindt.

Dette ble kanskje litt rotete, men ga deg forhåpentligvis litt mer informasjon. Kan også nevne at når du først har bodd der ett år så gir det mersmak. Bor og studerer selv i Australia nå.

Lykke til
Sist endret av oink; 10. august 2007 kl. 04:57.
l2s
Trådstarter
88 3
Ok. Takker for mye god informasjon!

PS: Tar gjerne imot mer informasjon fra andre
l2s: (forrige post) Nei, har ikke flytta enda, og kan dermed bare fortelle om familien utifra det jeg har snakka med dem over telefon. (som forresten er styggdyrt til USA) Men om du er interessert i å vite mer om inntrykk og hva som skjer borti der, har jeg oppretta en blog, hvor jeg kommer til å putte inn stort sett det som er å si i offentlighet. Men som sagt er den stort sett tom for øyeblikket, ettersom jeg fortsatt sitter på norsk jord.

Fryktelig mye stress å skulle maile til alle folka i Norge, mye greiere å gi dem en link, så kan de ta en titt innom når de synes det er for lenge siden de har hørt noe fra meg. Besteforeldre kan være litt i overkant til tider
l2s
Trådstarter
88 3
ok, greit. skal titte innom den sida en gang
Et par tips for telefon: skype, bredbåndstelefoni (telio e.l.), eller sånne telefonkort.

Var også i statene et år for... 12 år siden. Faan det begynner å bli lenge siden. Stort sett bra, kom ikke helt overens med familien, men det ordna seg etterhvert.

Forøvrig holdt jeg på å bli sendt hjem selv også, fordi jeg og en tysk fyr som bodde i samme familie ble ferska når vi hadde vært ute og festa litt... Så vær litt forsiktig, sånt kommer veldig veldig an på familien du havner i
Sist endret av atomet; 11. august 2007 kl. 19:54.
Det koster da ikke allverdens å ringe til Amerika? Med telenor fasttelefon er prisene 0,63 kr minuttet. Noe stort mer enn det har det ikke vært de siste årene heller. Her er det bare å avtale med vertsfamilien din. Regner med at vertsfamilien din ikke kommer til å ha mange samtalene til Norge sånn borsett fra de gangene du ringer, så da kan du jo bare betale utenlandssamtalene. Ellers er de jo ikke noe stress å få foreldrene dine til å ringe deg. Regner med at det vil prate med deg selv om det måtte koste mer enn en norsk innenlandssamtale.

Når det gjelder "underage drinking" så kan det være lurt å holde det til det minimale. Hvertfall være forsiktig som atomet sier. Blir du busta for drikking må du i værste fall kausjoneres ut av fengsel, organisasjonen får vite det, og du sitter mest sannsynlig på fly hjem til Norge iløpet av de kommende dagene. Er du heldig blir du bare kjørt rett hjem. Det er forresten ulovlig å oppholde seg utendørs etter curfew (som regel midnatt hverdager) uten at du er i selslap med noen over 21.
Sist endret av oink; 13. august 2007 kl. 01:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har vært her i 1 og en halv uke nå. Det er masse jobb i forberednings fasen, og MASSE papirer som må fylles ut, men til nå kan jeg ikke si annet enn at det var vel værdt alt arbeidet.
Når det gjelder "underage drinking" er de helt syke her, reglene sier at hvis politiet kommer på en fest hvor mindreårige drikker alkohol, kan alle (til og med de som ikke har luktet på flaska en gang) bli taua inn, og kan havne i fengsel med kausjon, som du må betale selv, hvis politiet er i skikkelig dårlig humør. Og i AFS, som jeg reiser med, betyr alt som har med å havne i trøbbel med politiet = at du må betale for en tidlig reise hjem selv.
Det er iallefall det de sier her.
Også, det er veldig strengt med besøk fra familie og venner, og serlig før jul. Jeg vet ikke hvordan dette er med andre organisasjoner.
Utover det virker dette veldig bra! Anbefales!
Sitat av Spirrevipp
Jeg har vært her i 1 og en halv uke nå. Det er masse jobb i forberednings fasen, og MASSE papirer som må fylles ut, men til nå kan jeg ikke si annet enn at det var vel værdt alt arbeidet.
Når det gjelder "underage drinking" er de helt syke her, reglene sier at hvis politiet kommer på en fest hvor mindreårige drikker alkohol, kan alle (til og med de som ikke har luktet på flaska en gang) bli taua inn, og kan havne i fengsel med kausjon, som du må betale selv, hvis politiet er i skikkelig dårlig humør. Og i AFS, som jeg reiser med, betyr alt som har med å havne i trøbbel med politiet = at du må betale for en tidlig reise hjem selv.
Det er iallefall det de sier her.
Også, det er veldig strengt med besøk fra familie og venner, og serlig før jul. Jeg vet ikke hvordan dette er med andre organisasjoner.
Utover det virker dette veldig bra! Anbefales!
Vis hele sitatet...
Det er litt av grunnen til at jeg iallefall skal vente med å studere i USA til jeg er ferdig med videregående og skal på universitet. Da er jeg ikke knytta til en organisasjon, og jeg kan bo alene. Jeg er også over (om ikke langt unna) 21 år og kan drikke så mye jeg vil uten å bli "taua" inn ..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg anbefaller Wisconsin!!! Jeg har nettop vært over HELE Usa, og ingen stader var så fett som Maddison city i Wisconsin. Det er der meste parten av nordmenna emigrerte på øh 30-40 tallet, Det er bra skoler, i motsetning av resten av usa... OG det er bare skikkelig avslappet og fint der .
Jeg har vært i San Francisco, Los Angeles, Las Vegas,New York og Washington.
Av alle de stedene anbefaller jeg Wisconsin
Jeg vurderer sterkt og ta et år til Amerika.
Men jeg klarer ikke det hvis jeg aldri får mulighet til og dra på fest og ta meg et par øl