Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 6363
Sitat av PureOwnage
Noe jeg ofte har tenk på, er at hvite mennesker har høyere intelligens. Er ikke sikkert at fargen har noe å si, kanskje stedet man bor på sier noe også. Men "svarte/brune" mennesker har ofte mye mer hår på kroppen, og er i nærmere slekt med aper. Jeg tror ikke at disse folkene vet helt hva det vil si å vøre et menneske. Det er vel bevist av de utallig mange gangene de dreper folk.
Vis hele sitatet...
Først av alt vil jeg påstå at hvis man ser på det i ett litt større tidsperspektiv er det vel strengt tatt hvite folk som har drept flest (tenk på imperialismen, begge verdenskrigene, m.m.). Og for det andre er det asiatene som har høyest IQ (ihvertfall ifølge wikipedia).

I mine øyne har ikke dette noe med rase å gjøre egentlig, det har å gjøre med en helt jævlig kultur. Hvis det bare hadde handlet om rase burde det ikke ha noe å si hvor de vokser opp, men jeg kjenner flere folk med etnisk opprinnelse fra midt-østen og de har ihvertfall aldri steinet noen så lenge jeg har kjent de. Kanskje de kastet et par kongler når de var mindre, men det er alt.
Sist endret av rune420; 21. mai 2007 kl. 16:09.
Hmm..ble hun steinet, eller sparket å slått til døde ? Ser det ligger noen steiner der, men tror han som filmet var litt for opptatt med å kaste stein eller sparke..ser jo ingen ting..
Bob Sacamano
John B's Avatar
Dere som mener at utdanning er veien å gå, tror dere virkelig at disse menneskene er villige til å sitte stille i 6-7 timer for å lære om verden? De vil vel heller se på det som nok et forsøk fra vesten på å prakke vår kultur på de, deja vu? Jeg er glad vi er separert fra midtøsten, enn så lenge med tanke på flyktningerkatastrofen vi står ovenfor i vår levetid.
Sitat av UngarEffect
Hmm..ble hun steinet, eller sparket å slått til døde ? Ser det ligger noen steiner der, men tror han som filmet var litt for opptatt med å kaste stein eller sparke..ser jo ingen ting..
Vis hele sitatet...
Var vel begge deler. Men var en stein som satte inn nådestøtet. En stor murstein som traff hodet
Sitat av John B
Dere som mener at utdanning er veien å gå, tror dere virkelig at disse menneskene er villige til å sitte stille i 6-7 timer for å lære om verden? De vil vel heller se på det som nok et forsøk fra vesten på å prakke vår kultur på de, deja vu? Jeg er glad vi er separert fra midtøsten, enn så lenge med tanke på flyktningerkatastrofen vi står ovenfor i vår levetid.
Vis hele sitatet...
Tror de mente ungene eller den neste "generasjon". De som lever nå vil garantert ikke høre på 'propeganda' fra vesten, derimot om vi får utdanning til ungene, vil jo saker bli bedre.

Håper iallefall jeg :-)
John B;
Dere som mener at utdanning er veien å gå, tror dere virkelig at disse menneskene er villige til å sitte stille i 6-7 timer for å lære om verden? De vil vel heller se på det som nok et forsøk fra vesten på å prakke vår kultur på de, deja vu? Jeg er glad vi er separert fra midtøsten, enn så lenge med tanke på flyktningerkatastrofen vi står ovenfor i vår levetid.
Vis hele sitatet...
Nei, tror virkelig ikke disse voksne menneskene kommer til å ville utdanne seg, men ser for meg en stille revolusjon der de unge, som brukeren "typisk" nevnte ovenfor, kommer til å se verden med litt andre øyne enn det voksne i dag gjør. Svært vanskelig å lære voksne nye ting siden de er 100 ganger mer arrogante og "klokere" enn barn/unge.

Men hvis dette skal skje må man forandre noe der nede; f.eks ingen krig! I krigsrammede land forekommer sikkert dette i mye større grad enn i fredelige land, fordi krigslammede land også ofte har vært i uro/krig i mange tiår eller kanskje også i en hel generasjon. Miljøet rundt disse menneskene former dem. USA kommer til å lage en hel ny generasjon av hatere og syke mennesker som dreper og voldtar.

Nå er jo disse menneske som gjorde dette i en klasse for seg, og tror ikke at alle i midtøsten tenker slik.
Sist endret av slickflick; 21. mai 2007 kl. 21:42.
Man trenger ikke å være rasist for å si at noen av de folka nedi der, de er ikke helt gode!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hallisvoris1991
Man trenger ikke å være rasist for å si at noen av de folka nedi der, de er ikke helt gode!
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje rasistisk å hevde at ting er galt.

Det er først rasisme om du hevder at det er galt fordi det er semitter som utfører handlinga.
Sitat av commie
Ikke så forskjellig fra måten vi behandlet "tyskertøser" på i Norge etter krigen. Bortsett fra at vi ikke drepte dem. Det var nok å skamklippe dem og trakassere dem og barna deres i 10-20 år...
Vis hele sitatet...
Det stemmer og det var også jævlig ille. Men skjønner fortsatt ikke poenget med å si dette, ja, det er alltid greit å være ydmyk siden noe liknende kan ha skjedd til og med i land som Norge, men det gjør fortsatt ikke æresdrapsaken til noe bedre. Kanskje vi bør ta enda større avstand fra slikt siden vi selv vet hvor ille det kan bli, altså mot tyskertøser..
Sitat av Thrillseeker
Og disse folkene ser på sin kultur som overlegen vår. Folk er for snillistiske og naive.
Vis hele sitatet...
Ok, kan alle som er mer eller mindre enige i det synet som thrillseeker viser forklare meg logikken deres, for jeg har store problemer med å forstå den:

Vi skal bombe et land sønder og sammen, fordi folka som bor der er for brutale? Øh... ok. Hvorfor er vi da bedre enn dem? Fordi vi kan drepe mer effektivt? Fordi vi henretter med gift istedet?

En drøss med kloke folk her i tråden har sagt at det kun er EN måte å få slutt på denne typen ting, og jeg er (nesten) helt enig. Utdannelse har blitt nevnt, jeg vil legge til velstand og reell fred.
Sitat av atomet
Ok, kan alle som er mer eller mindre enige i det synet som thrillseeker viser forklare meg logikken deres, for jeg har store problemer med å forstå den:

Vi skal bombe et land sønder og sammen, fordi folka som bor der er for brutale? Øh... ok. Hvorfor er vi da bedre enn dem? Fordi vi kan drepe mer effektivt? Fordi vi henretter med gift istedet?

En drøss med kloke folk her i tråden har sagt at det kun er EN måte å få slutt på denne typen ting, og jeg er (nesten) helt enig. Utdannelse har blitt nevnt, jeg vil legge til velstand og reell fred.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig med Thrillseeker i at jeg synes noen her virker snillistiske og naive. At noen her faktisk begynner å argumentere for å sympatisere med de jævlene som hadde det i seg til å gjøre dette synes jeg virker patetisk.
Men det er en forskjell på å fordømme noen for noe og å gå til krig med dem for det, jeg er enig i at dette ikke gir grunnlag til militær handling. Jeg tror nok Irak krigen handler mye mer om olje enn om at Bush var redd for WMDs eller syntes synd på kurderne som led under Saddam eller hva det måtte være, så den er jeg ingen tilhenger av.
Mange her har en innstilling jeg ikke liker. Å bombe et land, et samfunn, fordi noen av dem har verdier på et helt annet stadie enn oss?! Det er bare sykt. Det gjør oss selv like ille. "Best å bombe hele gjengen før dem kommer og tar oss." går stadig igjen. Hvis dette er det dere kaller problemløsning, skjønner dere ikke omfanget av problemet. Hvilke verdier har VI når våres løsning er å spille mer blod og skape mer frykt? Hva gjør oss bedre enn dem? Hudfarge, penger, religion, land?

Det jeg er enig i i denne diskusjonen er det som er sagt om utdanning. Ja, svaret er utdanning. Utdanning er veien til velstand og forhåpentligvis forståelse og fornuft. Alt dette er veien til et fungerende samfunn. Som sagt så er det håpløst å få voksne, hjernevaskede mennesker til å få utdanning. Mange eldre er såpass konservative at dem tenker: "Jeg har levd hele livet uten skole, foreldrene mine og deres foreldre har levd uten utdanning. Hva er vitsen?" Men, i alle samfunn vil det finnes mennesker som vil hjelpe. Det vil finnes barn som ønsker å bli lærere og leger. Det finnes barn med ambisjoner og drømmer om en annen verden. Barn er mye lettere å "forme" og påvirke. Jeg vet at i mange U-land der det er forsøkt å bygge skoler, så er det foreldre/forsørgere som hindrer barn i å gå på skole. Det er svært trist. Men, så lenge noen går på skole, så er det en begynnelse. Det land som dette trenger hjelp til er å bygge skolene. Ikke av leire og sand, men flotte bygg, store bygg. Bygninger som får barna til å elske skolen, til å ha lyst til å gå på skolen. Ønskedrøm? Kanskje.. Ikke hvis vi forandrer oss, ikke hvis våre "vidunderlige" verdier er så sterke som vi vil ha det til.

Vi kan ikke presse et samfunn til å forandre sine verdier, sin religion, etikk og moral. Vi kan ikke presse en nasjon til å bli som vår. Vi må få nasjonen til å ville forandre seg. Jeg vil også legge til at vi er langt frå perfekte, og vi har absolutt ikke det mest ideelle samfunn når det gjelder moral og etikk, noe dette forumet faktisk er eksempel på. Vi har også mange glipp i vår kultur også. Jeg kan ikke nevne noe land som har det ideelt, for det finnes alltid forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og jeg tror vi aldri vil få se eller oppleve det heller.

Vi har kommet så langt idag, med vår teknologi er det svært mye som skal til før mennesker ikke kan kommunisere. Jeg mener kommunikasjon er nøkkelen. Forhandling. Hvorfor skal vi mennesker ty til vold når forståelse, innsikt og kommunikasjon er det sterkeste våpen? Krig skaper ingenting annet enn frykt og sinne. Det er umulig å krige for fred...

Sitat av slickflick
USA kommer til å lage en hel ny generasjon av hatere og syke mennesker som dreper og voldtar.
Vis hele sitatet...
Signerer!
Sist endret av Kristina; 22. mai 2007 kl. 17:05.
Trådstarter
Mange her inne snakker om ordet utdanning.. jeg har selv nevnt det og er enig i at det er en viktig faktor for et demokratisk samfunn, men det som forundrer meg er at nesten ingen nevner ordet medfølelse. Slik jeg ser det er ikke medfølelse noe du lærer på skolebenken, det er noe man i hovedsak lærer gjennom verdier i hjemmet.. fra foreldre og livets skole... så jeg lurer på hvilket hjem folk kommer fra når en gruppe på over 100 mennesker ikke har medfølelse nok til å stoppe mursteinkastingen mot en 17 års gammel jente. Jeg gir opp denne debatten.. utdanning, bombing.. blablabla.. de folkene vi ser i klippet kunne like gjærne spilt inn en Tarantino film for min del.. vi lever i en syk verden.. heldigvis bor vi selv i den litt mer friske delen.
Får vondt inni meg av å se på dette, men det er jo ikke noe nytt.
Dette skjer jo hele tiden i Irak osv.
Ønsker alle disse folkene som behandler kvinner på denne måten døde.
Men de er opplært sånn, og hjernevasket.De vet ikke at det er galt, det virker som en normal ting for dem.

De ligger bak oss i tid, altså Norge har vel vært på ett lignendes nivå en gang det også, men har lært av feilene som blir gjort.
Det bør også Irak og andre land gjøre, prøve å endre på kulturen sin, men før det skjer må de feile og lære, og skjønne hva som er rett og galt, så får håpe de utvikler seg og blir mer likt på land der det faktisk ikke er lov å gjøre sånt som dette.
Problemet her i Norge er at mangen av dem tror de kan komme hertil og endre på kulturen våres, men det kan dem bare ikke.
De må Tilpasse seg lovverket her i Norge ellers bør dem bli sendt rett tilbake der dem kom fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kristina
Krig skaper ingenting annet enn frykt og sinne. Det er umulig å krige for fred...
Vis hele sitatet...
Samt massive mengder med cash for amerikansk militærindustri. Og militærindustrien er ofte sponsorar for dei ulike partia. Dermed blir krigføring nødvendig for å legitimere store militærutgifter. Og store militærutgifter gir mange tusen arbeidsplasser som er nødvendig i USA, og det sørger for at Boeing og slike overlever.
Sitat av vidarlo
Samt massive mengder med cash for amerikansk militærindustri. Og militærindustrien er ofte sponsorar for dei ulike partia. Dermed blir krigføring nødvendig for å legitimere store militærutgifter. Og store militærutgifter gir mange tusen arbeidsplasser som er nødvendig i USA, og det sørger for at Boeing og slike overlever.
Vis hele sitatet...
Godt poeng som jeg ikke har tenkt på!
Hørte nylig fra en kamerat som kjenner en irakisk dame, og hun fortalte at da hun kom til vesten i ungdommen, så måtte hun så å si lære all historie på nytt. Hun sa at i hennes kultur og skolesystem regner de kun 1500 år tilbake i tid, og for dem er det ingenting viktig som har skjedd før deres tidsregning.

Jeg skulle likt å se historiebøkene deres på skolen, og hva som er på nyhetene der nede.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Matthiesen
Hørte nylig fra en kamerat som kjenner en irakisk dame, og hun fortalte at da hun kom til vesten i ungdommen, så måtte hun så å si lære all historie på nytt. Hun sa at i hennes kultur og skolesystem regner de kun 1500 år tilbake i tid, og for dem er det ingenting viktig som har skjedd før deres tidsregning.

Jeg skulle likt å se historiebøkene deres på skolen, og hva som er på nyhetene der nede.
Vis hele sitatet...
Ca. slik som konservative kristne i USA, bare at dei rekner 6000 år tilbake i tid, og trur mennesket er skapt i guds bilete.

Fanatikarar finst i alle religionar. Og dei fleste muslimar er ikkje ekstremismar, men det er ekstremistane vi legg merke til.
Først dreper man ekstremister og landet går over til strengt diktaturisme i 3 år deretter vil en demokrateringsprossess begynne. & år sener er landet et demokrati land.
Sett fra våre vestlige øyne er dette drapet urettferdig og brutalt. Hvis vi ser mer objektivt og realistisk på det er det jo faktisk jentas problem at hun velger å forbli i et samfunn med en kultur hun ikke kan følge eller forsvare seg mot. Det er ikke meningen å virke brutal, men jeg vil anta at de fleste oppegående mennesker kjenner lovene og normene i sitt lokale samfunn. Hvis jeg visste at mine foreldre ville drepe meg om jeg forelsket meg i feil jente hadde jeg ikke sittet ubevæpnet når de kommer.

At kulturen er brutal og jævlig der er det ingen tvil om. Når man hører om sånt bør man takke for at man er født i mer siviliserte kretser, og kaste en stein i hodet på neste politiker som vil innføre lover mot 'antisosial oppførsel'.
Sitat av vidarlo
Altså, æresdrap er ikkje heilt ukjent her i landet heller, og du skal ikkje meir enn 500 år tilbake i tid før det var praktisert. Hugs på at norge vart kristna med øks og det som verre var.
Vis hele sitatet...
Det nermeste vi kommer noe slikt her i Norge er at en gutt (under 18) i en familie som driver med festiliteter kan gjøre hva han vil på en fest mens en jente (under 18 over 15) får kjæft og skam i en bygd (spesielt) hvis hun roter med en gutt som er eldre eller noe.

Du er tydeligvis ikkefeminist vidarlo. Med det du skriver og mener driver du undertrykkelse av kvinner i Irak og kvinner generelt. Lille Norge kan ikke gjøre stort som samfunn med hva som skjer i Irak, men hindre at noe slikt skjer i Norge i Irakisk norske miljøer. Slik som Siv Jensen nå holder på med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gud_er_død
Det nermeste vi kommer noe slikt her i Norge er at en gutt (under 18) i en familie som driver med festiliteter kan gjøre hva han vil på en fest mens en jente (under 18 over 15) får kjæft og skam i en bygd (spesielt) hvis hun roter med en gutt som er eldre eller noe.
Sitat av gud_er_død
Nei, det er det ikkje. Det næraste vi kjem slikt her i norge er tilfeller der ein av partane er utru, og den andre parten begår drap. Det skjer faktisk. Eventuelt andre kriser i livet, der sjølvmord er lettaste utveg. Ein del tek då med seg sine næraste.
Vis hele sitatet...
Du er tydeligvis ikkefeminist vidarlo. Med det du skriver og mener driver du undertrykkelse av kvinner i Irak og kvinner generelt. Lille Norge kan ikke gjøre stort som samfunn med hva som skjer i Irak, men hindre at noe slikt skjer i Norge i Irakisk norske miljøer. Slik som Siv Jensen nå holder på med.
Vis hele sitatet...
Det var da faen kva du greide å lese ut frå det eg skreiv! Jo, eg er feminist faktisk. Ikkje militant feminist, men feminist. Undertrykking er galt, uansett kven som blir undertrykt, så det har jo ikkje spesifikt med feminisme i mine auge å gjere. Poenget mitt var heile vegen at vi ikkje skal vere så fordømt kjepphøge, og heller ikkje prøve å løyse problemet med bomber og granater, men heller gjennom fredleg samarbeid og utdanning. Av og til er paradoksalt nok beste måten å løyse problem på gjennom meir liding for alle... Rart, eh?

Og meg? FRP? Hirr. Eg er kommunist.
Sitat av vidarlo
Det var da faen kva du greide å lese ut frå det eg skreiv! Jo, eg er feminist faktisk. Ikkje militant feminist, men feminist. Undertrykking er galt, uansett kven som blir undertrykt, så det har jo ikkje spesifikt med feminisme i mine auge å gjere. Poenget mitt var heile vegen at vi ikkje skal vere så fordømt kjepphøge, og heller ikkje prøve å løyse problemet med bomber og granater, men heller gjennom fredleg samarbeid og utdanning. Av og til er paradoksalt nok beste måten å løyse problem på gjennom meir liding for alle... Rart, eh?

Og meg? FRP? Hirr. Eg er kommunist.
Vis hele sitatet...
Veien kra kapitalist og kommunist er ikkje stor. Ikkje i Norge. Som sagt så prøver Siv Jensen å HINNDRE at tvangsekteskap og andre islmaske skikker i Norge. Du er dermed ikke frp, men en SV/RV'r som ikke ser på konsekvensene ved å ha/legge opp fri invandring. Jeg er enig med deg i det du sier. Det er ikke bare å bombe de til helvete eller hva det nå er så slt for mange her inne sier. Men det er ikke aktuellt uansett. Norge mot Irak i en krig hadde heller ikke gått så bra. Jeg tror neppe det er noen vestlige land som kommer til å angripe et islamsk land med en annen grunn enn at det blir laget atomvåpen.

Vi har ikke makt til å hindre slike ting som skjer i Irak. Det eneste vi kan gjøre er å hindre at noe slikt skjer i Norge. Jege r enig med deg bare likte ikke noe av det du sa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gud_er_død
Veien kra kapitalist og kommunist er ikkje stor. Ikkje i Norge. Som sagt så prøver Siv Jensen å HINNDRE at tvangsekteskap og andre islmaske skikker i Norge. Du er dermed ikke frp, men en SV/RV'r som ikke ser på konsekvensene ved å ha/legge opp fri invandring. Jeg er enig med deg i det du sier. Det er ikke bare å bombe de til helvete eller hva det nå er så slt for mange her inne sier. Men det er ikke aktuellt uansett. Norge mot Irak i en krig hadde heller ikke gått så bra. Jeg tror neppe det er noen vestlige land som kommer til å angripe et islamsk land med en annen grunn enn at det blir laget atomvåpen.

Vi har ikke makt til å hindre slike ting som skjer i Irak. Det eneste vi kan gjøre er å hindre at noe slikt skjer i Norge. Jege r enig med deg bare likte ikke noe av det du sa.
Vis hele sitatet...
Gi deg med å lese ting eg ikkje skriv. Kor har eg sagt at eg ikkje er for en meir liberal flyktning/innflyttingspolitikk enn vi har i dag? For det er eg nemleg. Men det vil ikkje sei at vi gjer perfekt arbeid med integrering.

Du er einig i det du seier, for du les det eg skriv akkurat slik du vil.

Og er ikkje USA vestlig land brått? Dei angreip Irak uten atomvåpen som grunn. Dei trur iran...8)

Og for all del, ikkje gidd å svare med at du er 100% einig fordi du leser andre ting enn det eg skriver.

Oh btw: for meg er det grunnleggande ideologiske forskjeller fra kapitalisme til kommunisme. Dersom du hevder noko anna vil eg hevde du ikkje har peiling på nokon av ideologiane...8)
Sist endret av vidarlo; 30. mai 2007 kl. 13:20.