Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1947
Har sett i flere amerikanske filmer og serier (ja jeg vet: Ikke tro alt jeg ser på film) at karakterene snakker om å kjøre bil hjem etter at de har nytt alkohol.

Senest i går så jeg episoden av Kongen av Queens som omhandlet første gang Doug og Carrie møtte hverandre. Carrie var sammen med en vennine, de drakk begge øl (dog uvitende om at det også var Gin oppi) Når vennina til Carrie går inn på rommet sammen med vennen til Doug, sier Carrie: "Søren, det var jo hun som skulle kjøre meg hjem".

Kort tid etter kjører Doug bil.

Som nevnt tidligere er det ikke bare denne episoden jeg har bitt meg merke i.

Noen som vet noe om reglene for promille ved bilkjøring i USA? Det må vel være relativt høy aksept dersom det er slik som "på film".

Mvh
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg tror nok det ofte er slik som man ser på film/serier at promilletesten er at man skal gå på en rett linje, si alfabetet og stave navnet sitt. Sier seg selv at man gjerne kan drikke en halvliter eller to å passere denne testen.
Det varierer fra stat til stat, men stort sett ligger promillegrensa på 0.8, noe som jo er latterlig høyt. I noen stater er det også slik at jo eldre man er, jo høyere promille kan man ha før man blir straffet. Jeg har også latt meg irritere over Hollywoods fremstilling av fyllekjøring, men om folk flest har samme holdninga aner jeg ikke.
Nåja, så enkle tester har de ikke selv der. Slike tester bruker de bare fordi det er effektivt.

http://www.ou.edu/oupd/bac.htm en liten kalkulator som forteller litt
Sitat av meitemark
Nåja, så enkle tester har de ikke selv der. Slike tester bruker de bare fordi det er effektivt.

http://www.ou.edu/oupd/bac.htm en liten kalkulator som forteller litt
Vis hele sitatet...
Fin kalkulator, og fint land. Ifølge denne kunne jeg ha hivd i meg fire gin&tonic på en time og kjørt bil etterpå
Etter hva jeg har hørt, så er det ikke så strengt på promillen, men om du er innblandet i en ulykke og noen blir skadet, så sliter du maks. Både i forhold til generell straff og erstatningskrav.
drQ
Egendefinert
Erstatningene etter promillekjøring er sikkert sinnsyke, som for alt annet der borte. På samme måten som straffen.

Men jeg synes også det virker som om man har en større aksept for en øl eller to før bilkjøring. Men så er jo biler og veier der borte helt anderledes enn her i landet òg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Broren min bor i USA. Han sier at det ikke er sosialt uakseptabelt å bli tatt i promillekjøring der borte (noe det i alle fall er blant de jeg kjenner her i Norge). Blir man tatt er det bare «bad luck», fordi «alle» gjør det.

Det er også en mengde barer som ligger øde til langs motorveien. Der er det slik at man MÅ kjøre bil for å komme seg dit. Helt sprøtt.

--Zorro
Når eg budde i USA for tre år sidan kunne du stort sett telle kor mange som var på ein fest ved å telle bilene utenfor. Mange i klassen som ofte ikkje huska korleis dei kom seg heim til tross for at de kjørte.

Muligens greit å notere seg at dette var i IOWA. ^^
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, er det slik der borte, som i Norge, at hvis man blir tatt i promillekjøring så BLIR det fengsel?
Sitat av Arganath
Når eg budde i USA for tre år sidan kunne du stort sett telle kor mange som var på ein fest ved å telle bilene utenfor. Mange i klassen som ofte ikkje huska korleis dei kom seg heim til tross for at de kjørte.

Muligens greit å notere seg at dette var i IOWA. ^^
Vis hele sitatet...
Hehe, Iowa er syke, da ;P

Jeg bor i Florida, og der er det ikke nødvendigvis fengsel dersom du blir tatt.
Kjenner noen som har blitt stoppet med for høy promille, de fikk streng beskjed om å la bilen stå, og komme seg hjem på andre måter.
En bekjent ble faktisk kjørt hjem.

Kommer litt ann på hvor mange ganger du blir stoppet for samme sak også, dersom det er første gangen er de litt mer lean på det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av El-Zorro
Broren min bor i USA. Han sier at det ikke er sosialt uakseptabelt å bli tatt i promillekjøring der borte (noe det i alle fall er blant de jeg kjenner her i Norge). Blir man tatt er det bare «bad luck», fordi «alle» gjør det.
Vis hele sitatet...
Et aspekt av den saken kan jo være at politiet ikke har tid eller ressurser til å prioritere fyllekjøring med mindre det er skikkelig verstingtilfeller
Stemmer som noen folk sier.
Drikking og kjøring er ikke ille i det hele tatt.
Jeg bor i South-Carolina og her er grensen 0.8, som jeg synes er litt vilt.
Har flere ganger vært ute å spist en heller stor middag med voksne, og ansvarlige personer som har drukket opptil flere flasker øl til maten. De gir faen.

Men blir du tatt, så får du temmelig heftig straff. Fengsel. Ingen diskusjon på det.