Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1358
Hei.

Jeg vet ikke helt om dette er rett forum, men fant ikke noen andre passende kategorier, men over til problemet mitt..!

Jeg har tenkt å sette opp et phpBB forum og kjøre det med Appserv.
Jeg har fått lagt forumet ut og er klar til å installere det, men jeg får en feilmelding når jeg trykker "Install" og det er følgende: The PHP configuration on your server doesn't support the database type that you chose
Denne feilmeldingen får jeg uansett hva jeg skriver i "DataBase Name". Er det noen som vet hva som skal stå der?
Jeg har også satt opp MySql og lag en database som heter "phpbb".. Prøver å skrive inn dette navnet i "DataBase Name", men samme feilmelding kommer opp da og.. Kansje jeg må ha en nyere MySql som versjon 4? Noen som har link til hvor jeg kan få lastet denne ned?

Er det noen som kan hjelpe meg med dette her?

Er forresten ny på forumet her

Takker for alle svar på forhånd!

Mvh

xZoPpY
hvis du lager et php dokument med innholdet:

Kode

<?php
echo phpinfo();
?>
og sjekker outputen fra denne...

sjekk om du finner mySQL modulen der.
Trådstarter
10 0
Dette skjønnte jeg ikke så mye av

Noen andre som kan hjelpe meg?

Mvh

xZoPpY
velger du riktig "Server Type" da?
Trådstarter
10 0
Altså, nå har jeg lastet ned Appserv.
Er det et forum som følger med eller noe slikt i det programmet? Det e jo noe som heter phpMyadmin der..

Men det jeg vil er at jeg skal få lagt ut phpBB forumet jeg har lastet ned og få lagt det inn i Appserv. Men vet noen hvor jeg skal legge dette?

Takker for all hjelp!
Trådstarter
10 0
Jeg fikk det til nå med Appserv og er klar til å installere det!

Men samme problemet oppstår under database name: The PHP configuration on your server doesn't support the database type that you chose

Jeg skriver akkurat det database navnet som står i MySql og alt jeg srkiver inn er slik det skal være!

Hvorfor kommer denne feilmeldingen opp uansett hva jeg skriver der?

Ingen som har gjort dette før som kan hjelpe meg?
Tingen er vel den at du har en versjon av SQL som ikke støttes av phpBB. Se hjemmesidene til phpBB eller kontakt webhosten din...
Trådstarter
10 0
Jeg tror jeg har kommet et steg lengre
Men denne gangen får jeg en annen feilmelding og det er:


Warning: mysql_connect(): Access denied for user 'Ole'@'localhost' (using password: YES) in c: \appserv\www\db\mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c: \appserv\www\db\mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c: \appserv\www\db\mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database


Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å ikke få denne feilmeldingen og for å få det til å virke?
Du bruker feil passord, eller mysql serveren vil ikke la Ole@localhost connecte med det passordet. Er du sikker på at du skriver det mes stor O?


Går ut ifra at denne Appserv er en sånn ekkel windowspakke med apache, php og mysql?
bruk "root" som brukernavn, og ikke no på passord.
nei for all del ikke bruge root og null passord. hvis root ikka har satt passord burde du dessuten sette ett.

Følg instruksjonene for å opprette en bruker i phpMyAdmin (som jeg forstod du hadde oppe og kjøre?)
Trådstarter
10 0
Nyyyyydelig!!!!!!!!!

Fy fan! Det funka!!!!!

Du skulle fått en klem!


Hjertelig takk!!!!
meg eller? Hehe. Hvis du skal ha det forumet public bør du få mekka deg en ny bruker, men jeg husker ike hvordan man gjør det.

Men hvis det bare skal være lokalt er det jo det samma.
Trådstarter
10 0
Opprinnelig postet av solrikioo
meg eller? Hehe. Hvis du skal ha det forumet public bør du få mekka deg en ny bruker, men jeg husker ike hvordan man gjør det.

Men hvis det bare skal være lokalt er det jo det samma.
Vis hele sitatet...
JA! Deg!

Du aner ikke hvor glad jeg er nå!!

Tusen takk igjen!
bare legg merke til det solrikioo sier om at å bruke root kontoen uten passord ikke er fornuftig hvis noen skal bruke dette forumet. Selv om detbare er for localhost.
Riktig, men hvis du skal bruke det for å teste ting. Har det jo ingen ting å si.
Trådstarter
10 0
Hva må jeg gjøre for å få skifta det passordet da?
Det veit jeg ikke gadd aldri å sette meg inn i det
Du hadde phpMyAdmin sa du, der står det "change password" på forsiden.
Trådstarter
10 0
Nei, har ikke det nå når jeg har lagd forumet..

Noen andre måter å få forandret det passordet på, nå som jeg har fått opp forumet?