Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 855
Tja, jeg ser etter et program(?) som får vist hvor mye plass som er brukt på mine partisjoner på en webside , men har googlet og finner intet. noen som har noen ideer ? Er helt noob på dette med web, men en gang må bli den første
Hvis maskinen kjører php er det ikke noe problem. Orker ikke bruke hjernen no, men søk på php.net.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med å kjøre en script fra cron en gang i timen, som sender en request med data til en database, som du igjen trekker dataene ut ifra til visning? Er det slik du mener, eller kjører webservern på maskina du bruker?

Når jeg tenker meg om så var du kanskje på jakt etter en fiks ferdig løsning. Fillern. Jeg bør egentlig ikke poste denne posten. Men jeg gjør det alikevel. Skyt meg.

(edit: god ide da. tror jeg skriver en i perl)
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
det er mulig med en phpserver er bare å gå inn på url/admin.php eller noe sånt, så kommer det opp masse info har jeg sett.. Skal se om jeg finner full veiledning..
-totto
Jeg har ikke tenkt til å bruke maskinen min som webserver, selv om den står på nesten 24/7. Tenkte meg at jeg brukte hnn som server, eller noe sånn som at en script på hnn/minside kobler seg på pcen min på en eller annen måte.
Jeg vet at det er et php script som gir full oversikt over harddisk, minne og CPU load. Husker ikke navnet, men mener det er noe i nærheten av: SystemStatus.php?
<?PHP
$ledig = round(diskfreespace("c:") / (1073741824),2);
print $ledig
?>

Sjekker ledig plass på c
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Eh. Ja, det fungerer på windowsservere, men ikke på 'nix-servere.

Men til deg som originalt stilte spørsmålet: Vil du VIRKELIG at en hnn-konto skal kunne koble seg til DIN maskin og uthente informasjon? Og hvis ja, hva tror du det vil si om det generelle sikkerhetsnivået på datamaskinen din?

Mitt forslag: Kjør det enten fra din egen maskin, eller dropp hele greia.
SharQ: Ikke værre enn å skrive evt. diskfreespace("/"); på 'nix-servere da
Uansett, er enig med SharQ.. Kjør det enten fra din egen maskin, eller dropp hele greia.
Det ville nå ha vært tryggere hvis han f.eks hver time lasta opp harddiskstatusen sin opp til hnn istedetfor at hnn skal koble seg på hans pc.
ok. si jeg kjører det fra egen maskin, hva trenger jeg ? php !?
http://phpsysinfo.sourceforge.net/

Det funker greit. Da trenger du at Pcen kjører en webserver, med php.
bruk http://munin.sourceforge.net/ den kan kjøres på en server med noder på flere maskiner...