Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5263
Jeg er litt usikker på hva det er jeg ser etter, eller hvilket tema det går under.

Jeg har holdt på med programmering i overkant av 10 år nå, jeg vil si at jeg behersker bra et 10-talls språk, men har noen «problemer» når det kommer til objekt orientert programmering.

Hensikten/målet med objekt orientert programmering er å skrive mange små og gjenbrukbare objekter, jeg har der i mot en uvane å skrive «store», mer konkrete og mindre gjenbrukbare objekter. Det er ofte at jeg har «aha»-opplevelser når jeg leser kode som andre har skrevet, siden det er mange som er utrolig flinke til å dele opp koden og skrive «ekstremt»-gjenbrukbare objekter.

Dette her er noe jeg ønsker å forbedre meg på, så jeg ser etter lese stoff som tar for seg det å skrive små og gjenbrukbare objekter. Gjerne i C++ eller Python da det er de to språkene jeg skriver mest, men gjør ingenting om det er generalisert eller andre språk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Head First Design Patterns! Fokus på Java og bærer litt preg av det (utover at hele koden er i Java), men absolutt verdt å lese uansett hvilket OOP-språk du bruker.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Anbefaler Code Complete, Clean Code og The Pragmatic Programmer. Alle bøkene omhandler software engineering, og gir mange gode tips til hvordan man bygger kode.
Python 3 OOP Second Edition er grei.
Den tar for seg forandringer Python 3 har gjort med OOP delen.

Et par andre som er bra,har deler med OOP.
Fluent Python, Python Cookbook Third edition
Fluent Python er en av de beste bøkene som skrevet for Python.
Er den boken som tar steget mest mot "Pythonic" kode som man liker og kalle det.
Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software Boken er også kjent som "The Gang of Four".

Joshua Bloch - Effective Java Joshua Bloch er mannen bak Java Collections og har MASSE kunnskap om object orientert programmering. En fantastisk bok.
Et stikkord som går mye igjen om man vil lære å lage god OOP-kode, er SOLID. SOLID er en forkortelse for 5 prinsipper som mange mener kan hjelpe deg å skrive bedre OOP-kode. Kort into til tema på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/SOLID_...riented_design)

Ellers har jeg masse bra å si om 2 av bøkene anbefalt her. "Design patterns" og "Head first design patterns" kan være en grei plass å starte.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg takker for svar så langt, og skrive god OOP kode har nok vært svakheten min i mange år, og mye av det kan nok skyldes at jeg lærte meg å programmere med procedural språk.

Jeg ser at både «Design patterns» og «Head first design patterns» er nevnt flere ganger her, en annen bok som jeg tidligere har hørt andre snakke om er «The Pragmatic Programmer», den ble også nevt i en «programmerings» podcast jeg pleide før i tiden å høre på.

Jeg skal også titte nærmere på SOLID som Etse refererer til.