Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 984
På fest i aften endte jeg opp med å diskutere iherdig med en venn. Vedkommende er militær, og planlegger å dra til Irak og gjøre en innsats. Som venn av ham vil jeg ikke at han skal dra uten å ha tenkt grundig igjennom det osv. Han mener at militær innsats er den rette vei å gå for å skape stabilitet i landet, noe jeg til en viss grad må si meg enig i. Jeg spurte meg selv, og min venn om hvorfor noen irakere kjemper imot, og hvordan man skal gripe det fatt for å få igang en mer konstruktiv prosess for å få fred, noe vi ikke hadde særlig gode svar på. Noen som har noen gode tanker om dette?
Hele krigen ble ført på ugyldig grunn. Tilogmed Alan Greenspan har innrømmet at USA gikk inn i Irak for bare oljen. Irak består av gruppe med sterke motsetninger, som er i dyp konflikt med hverandre. Splitt og hersk.

Men - hvis vi skal tenke på hva som er det beste for Irak NÅ, så er det meget mulig at det er viktig å skulle stabilisere landet gjennom militær innsats. Når man først har laget ei suppe, så får man versågod spise den! Militært engasjement kan kun skje hvis en grunnleggende forutsetning er oppfylt, nemlig at all makt skal overføres til lokalt selvstyre så raskt som overhode mulig.
Sitat av stekepanne
På fest i aften endte jeg opp med å diskutere iherdig med en venn. Vedkommende er militær, og planlegger å dra til Irak og gjøre en innsats. Som venn av ham vil jeg ikke at han skal dra uten å ha tenkt grundig igjennom det osv. Han mener at militær innsats er den rette vei å gå for å skape stabilitet i landet, noe jeg til en viss grad må si meg enig i. Jeg spurte meg selv, og min venn om hvorfor noen irakere kjemper imot, og hvordan man skal gripe det fatt for å få igang en mer konstruktiv prosess for å få fred, noe vi ikke hadde særlig gode svar på. Noen som har noen gode tanker om dette?
Vis hele sitatet...

Før vennen din bestemmer seg for å reise til Irak og gjøre seg selv til morder, kan du jo henvise ham til disse linkene:

Irak/Afghanistan-veteraner snakker ut om krigen

Antall drepte irakere etter invasjonen

Layla Anwar: en irakisk kvinne kommenterer okkupasjonen
Sist endret av Grønnkål; 18. mars 2008 kl. 03:56.
Grønnkål: Mener du at alle norske soldater i utlandet som har skutt en person er mordere?
Sitat av Drachir
Grønnkål: Mener du at alle norske soldater i utlandet som har skutt en person er mordere?
Vis hele sitatet...
Ikke det at det var meg du spurte, men er ikke alle som har skutt en person mordere?
Med mindre dette var under heller uvanlige omstendigheter.
Hmm, bare lurer på en ting. Norge er vel ikke i Irak fortsatt?
Sitat av Hardcore
Med mindre dette var under heller uvanlige omstendigheter.
Vis hele sitatet...

Personlig, så mener jeg at en slagmark er et heller uvanlig sted å befinne seg på.
Sist endret av potetsaus; 18. mars 2008 kl. 14:35.
Sitat av Drachir
Grønnkål: Mener du at alle norske soldater i utlandet som har skutt en person er mordere?
Vis hele sitatet...
Majoriteten av de som blir skutt/bombet/torturert i Irak og Afghanistan er sivile, og om man vil kalle de amerikanske/britiske/norske soldatene som utfører disse handlingene mordere eller ei, får bli en smakssak.

I min verden står en morder som dreper et annet menneske i affekt, høyere i kurs enn en morder som dreper sivile fordi en eller annen skrivebordsgeneral eller blodtørstig kyllinghauk i Washington kammanderer han til å gjøre det.

Du kan jo klikke på linkene jeg la ved over, for å høre hva Irak/Afghanistan-veteraner og Layla Anwar har å si om saken.
All murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets. - Voltaire

Hvis jeg var han ville jeg tenkt godt igjennom hva som skjer *etter* han er ferdig og skal hjem til Norge igjen. Mange sliter voldsomt, og får livet "ødelagt" i stor eller liten grad.
Er ikke akkurat så mange nordmenn som tar liv av sivile... Og det er ikke akkurat noe 2.verdenskrig der nede.