Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 889
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Leste akkurat denne artikkelen.
Som det står, har Telehor tenkt til å investere i store utbygginger i Sverige. Direkte sitat følger:
Nå har Telenor i Sverige invitert erkekonkurrenten Telia til å gå sammen om å investere i infrastruktur, slik at 1,8 millioner svenske husholdninger skal få tilgang til bredbånd med hastigheter helt opp i 100 megabit i sekundet.
Vis hele sitatet...
100 Mb/s = 102400 Kb/s ~ 12800 KB/s
Fair, eh?

I motsetning til i Norge, hvor selskapet er den dominerende etablerte aktøren, er Telenor en utfordrer i blant annet Sverige. Det gjør at de ofte satser annerledes enn på hjemmebane.
Vis hele sitatet...
Quod erat demonstrandum.

Ser fram til å høre deres synspunkter om dette.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg klager ikke har hatt 100mbit i 3-4 måneder jeg nuh.

Men det er ikke noe fair ovenfor oss. Men det er kanskje mer marked i større land.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
I Sverige har Telenor blant andre Telia som en stor konkurrent, Telenor er faktisk bare en mindre utfordrer. Se andre sitat i første post- her hjemme har de allerede etablert seg, og kan derfor drite i oss, mener de visst.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Dette er foretningsstrategi, i Sverige har de en annen posisjon enn i Norge og må bruke litt "hardere" midler. I Norge er det ikke lønnsomt å bygge ut slike nett enda.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
SElvfølgelig så mener vi i Norge at dette ikke er fair, men du skal nok ikke så mange mila lenger sydover før de på andre siden av grensa mener noe annet. Sverige har de siste tiårene vært mye mer elektronisk utvikla enn oss her i nord. De har Sony Ericsson,husqvarna etc. Dessuten er de omlag 10 millioner innbyggere i sverige.

Men jeg skulle gjerne sett at vi fikk 100 mbps her hjemme også. Men vi får det nok om noen år. (Men da igjen, da har söta bror sikkert 1 gig linjer)
kreativ nerd
devotio's Avatar
1 gig linjer tilbys vel i Sverige i dag, dog er det lite vits da man neppe vil oppleve topphastighet mange ganger. Ikke veldig mange andre steder med slike hastigheter.

Tror nok ikke du trenger vente veldig lenge på 100 Mbits, i løpet av året er min spådom
Sitat av devotio
1 gig linjer tilbys vel i Sverige i dag, dog er det lite vits da man neppe vil oppleve topphastighet mange ganger. Ikke veldig mange andre steder med slike hastigheter.

Tror nok ikke du trenger vente veldig lenge på 100 Mbits, i løpet av året er min spådom
Vis hele sitatet...
100 Mbits linjer kommer vel sikkert i de største byene om ikke lenge - noen har vel allerede fått. Men små byer, og distriktene kan vel se lenge etter dette!
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av NKF
100 Mbits linjer kommer vel sikkert i de største byene om ikke lenge - noen har vel allerede fått. Men små byer, og distriktene kan vel se lenge etter dette!
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe i veien for at de som har fibernett i dag kan få dette. Det inkluderer iVisjon og alle Lyse partnere. Oslo har liten fiberutbygning i sentrum for private, kun Bredbåndsservice (Bredbåndsfabrikken) som har et lite nett (drøye 2000 kunder vel).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trust me, jeg bor i irland, her kom bredbånd (annet enn modem) først for 3-4 år siden, og nå tilbyr de 4\512 linjer for 700kr mnd, (merk dette er TRÅDLØST inn til huset).

Så norge skal igrunn ikke klage så mye (jeg betaler iallefall 400kr mnd for 10\10 via fiber inn i min garasje i Tromsø)
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av devotio
1 gig linjer tilbys vel i Sverige i dag
Vis hele sitatet...
Vel, dette er sant forutsatt at du bor i utvalgte bydeler i Stockholm, Göteborg og Malmö..
Gjeldende "medel-svensson"-standard i sverige er fortsatt 8Mbit ADSL, uansett hva det kan virke som i artiklene.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av bakkus
Vel, dette er sant forutsatt at du bor i utvalgte bydeler i Stockholm, Göteborg og Malmö..
Gjeldende "medel-svensson"-standard i sverige er fortsatt 8Mbit ADSL, uansett hva det kan virke som i artiklene.
Vis hele sitatet...
Svarte brukeren før, vet at det ikke er veldig utbredt.

Personlig er jeg av den oppfattningen at det er lite vits i å investere i noe ny teknologi med mindre det er fiber. Denne må jo bygges ut på nytt så det er dyrt og vil ta tid.