Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1264
Hei.

Kjøpte i 2009 en Acer Aspire M5800 på elkjøp.

Processor: Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz 2.50 GHz
RAM: 6,00 GB

ikke at jeg har mer peling på noe spesielt, så her er standar spesifikasjonene til den


oppgraderte skjermkortet for ikke så lenge siden til et: Radeon HD 5700

Jeg er tydeligvis veldig dårlig på dette, så jeg hadde satt stor pris på om noen av dere proffe kunne fortelle meg hva jeg kan kjøpe for å oppgradere den til en pc som er mer tilpasset årstallet vi er i, mtp å kjøre spill med god grafikk ol. Jeg driver også med mye skolearbeid og hater å vente på at ting skal åpne, så derfor tenkte jeg på en SSD harddisk.

Så jeg lurer på om jeg burde kjøpe helt ny pc eller kan jeg evt kan oppgradere på denne?

Og jeg liker å aldri skru av PCen, hvis det har noe å si
SSD må du ha, det kommer til å gjøre susen. Den er jo litt gammel, men det kommer jo ann på hva du gjør. Det er ikke mye man kan gjøre, oppgradere RAM og SSD, skjermkort og slikt er vanskelig å oppgradere. Men SSD gjør en stor forskjell.
Hvor mye vil du legge i dette?

Kabinett, cd-rom, ram og psu og intern hdd er nok brukbart fortsatt. En ny cpu, ssd, skjermkort og hovedkort vil nok bli bra. Foreslår en i5-4670, samsung 840 EVO, billig hovedkort og resten av pengene i skjermkort. Eventuelt kan det være en ide å kjøpe seg et nytt kabinett så man kan kjøpe ATX hovedkort med litt fler muligheter enn mATX.
Sist endret av Marr; 21. november 2013 kl. 23:38.
Kan legge i det så det blir billigere enn en helt ny PC i hvertfall. Kommer ann på hva jeg får ut av pengene da.
Jeg foreslår noe slikt:
http://puu.sh/5prNn.png
Sist endret av Marr; 22. november 2013 kl. 01:21.
Takk skal du ha Marr, ny processor kan jeg skjønne, men er det noe grunn til at du annbefaler meg er hovedkort også? Betyr det at jeg må installere alt på nytt da?
Sitat av nosferea Vis innlegg
Takk skal du ha Marr, ny processor kan jeg skjønne, men er det noe grunn til at du annbefaler meg er hovedkort også? Betyr det at jeg må installere alt på nytt da?
Vis hele sitatet...
Du må ha nytt hovedkort om du skal ha ny cpu, fordi den gamle benytter 775 socket mens den nye benytter 1150 socket.
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Du må ha nytt hovedkort om du skal ha ny cpu, fordi den gamle benytter 775 socket mens den nye benytter 1150 socket.
Vis hele sitatet...
Alright takker for det. Er det en annen måte jeg kan oppgradere processoren uten å bytte hovedkort?
Ja, hvis du kjøper en kraftigere prosessor som har samme sokkel. Dette vil nok ikke lønne seg da 775 er på vei ut uansett og for å få litt kraft å leke deg med i spill må du gå for en nyere sokkel så du kan få en god cpu.
Sist endret av Marr; 22. november 2013 kl. 12:46.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Marr Vis innlegg
Ja, hvis du kjøper en kraftigere prosessor som har samme sokkel. Dette vil nok ikke lønne seg da 775 er på vei ut uansett og for å få litt kraft å leke deg med i spill må du gå for en nyere sokkel så du kan få en god cpu.
Vis hele sitatet...
Fikk prosessor, skjermkort og hovedkort i posten i dag. Tenkte å begynner å mekke litt.
Men er den strømforsyninga jeg har grei? Trenger jeg å installere windows på nytt?'
Eller er det egentlig bare mekk og play?
Hvis du liker å aldri skru av pc'en, OPPGRADER RAM!!! Jeg mener du bør ha minst 10GB RAM, så du har nok til gaming i tillegg til alt av prosesser som bygger seg opp i bakgrunnen. RAM er kanskje det billigste å oppgradere, så jeg anbefaler deg å legge til hvertfall 4GB.
Sitat av espen98 Vis innlegg
Hvis du liker å aldri skru av pc'en, OPPGRADER RAM!!! Jeg mener du bør ha minst 10GB RAM, så du har nok til gaming i tillegg til alt av prosesser som bygger seg opp i bakgrunnen. RAM er kanskje det billigste å oppgradere, så jeg anbefaler deg å legge til hvertfall 4GB.
Vis hele sitatet...
Har RAM mye å si på fps i spill i forhold til CPU da?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Så lenge du har 8gb eller over behøver du ikke bekymre deg. 16gb med ram er digg men de aller fleste spill idag klarer seg med 4gb. Så på fps har det null å niks å si.
Sist endret av CHillZoNE; 24. desember 2013 kl. 16:16.