Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 928
"The protests are growing and every day more people dare to go out in the streets and show their contempt for dictatorship, and because of the Olympics the whole world is watching, so the regime might find it difficult to squash the protests by force."

Høres dette ut som Kina-okkuperte Tibet i dag?

Nei, det er Sør Korea anno 1987, nøyaktig 20 år siden.

I dag er Sør-Korea i aller høyeste grad et stabilt demokrati. Det samme må kunne sies om enkelte andre land som har liberalisert økonomien sin under heller tvilsomme regimer (Taiwan, Chile, Singapore, etc.).

Jeg er blant dem som tror på at nå man åpner for markedsøkonomien vil man over tid også åpne for demokrati. Årsaken er naturlig nok at når befolkningen blir rikere, mer utdannet og dermed mer ressurskraftig vil de ikke lenger akseptere å bli styrt. Dette har skjedd i mange land. Men jeg må si at Kina kan bli det store, stygge unntaket. Det er lite som tyder på at det er på vei i riktig retning, heller motsatt.

Hva tror dere? Vil Kina være et diktatur om 20 år?
Jeg skal gå på skole et år i Kina gjennom EF neste år. Det blir da lokal skole og jeg må lære meg kinesisk, jeg gleder meg spesielt til og få innblikk i folks politiske meninger og hva de synes om regjeringen og måten landet styres på. Jeg har så langt fått intrykk av at de ikke bryr seg så om ytringsfrihet og demokrati og har lyst og styre landet sitt på deres egen måte uten at vesten skal blande seg.
Trådstarter
^^ Høres sinnsykt kult ut! Jeg skal prøve å få til utveksling i Shanghai.

Men jeg er enig i det du sier. Merkelig nok så virker det som om de ikke bryr seg så mye om ytringsfrihet og demokrati; vekst er alfa omega. Men selvfølgelig, de er jo fortsatt et fattig land (bnp, pr innbygger under $2000. - sammenlign eks. romania $10.000 eller norge $70.000+) så da vil man naturlig nok være mest opptatt av å få mat på bordet inntil de er kommet litt lenger i utviklingen.

Er sikkert litt annerledes på skoler som EF er på tho... antar det må være mer middelklasse skoler og der kan det jo være folk er mer politisk engasjert...
Nå kunne jeg sikkert satt meg mer inn i saken enn jeg har gjort, men "Kina: demokrati om 20 år?" er, for meg, årets mest optismistiske overskrift.
Jeg har mer tro på en kinesisk borgerkrig iløpet av de neste 10, enn jeg har på kinesisk demokrati iløpet av de neste 20årene. I kina er det, per idag, en liten overklasse som kontrollerer store deler av rikdommen dette massive riket produserer, noe som såklart fører til missnøye blandt folk flest, hær er det særlig innbyggere utenfor de store kystprovinsene som opplever dette sterkest. Noe som ofte fører til interne stridigheter. Pga. dette har jeg personlig null tro på kina som voksende marked på lang sikt eller mulighetene for demokrati. Dette er tross alt et svært sammensatt rike uten noen som helst tradisjon for demokrati...
Trådstarter
Jeg vil ikke si at det kun er en liten del som får bli rike. Hundrevis av millioner har kommet ut av fattigdom i Kina og nesten like mange har tatt steget inn i den raskt voksende middelklassen. Hvert år kjøper 7 millioner kinesiske familier sin første bil.

Det kan godt være det blir borgerkrig. Men jeg tror at jo lenger Kineserene lar markedsøkonomien blomstre og veksten forsette, jo nærmere er vi et demokrati for Kina.
Borgerkrig? Hvem mot hvem?
Vil heller si at Kina er verdens mektiske land om 20 år, eller er det det allerede?
Sitat av Nazgrel
Nå kunne jeg sikkert satt meg mer inn i saken enn jeg har gjort, men "Kina: demokrati om 20 år?" er, for meg, årets mest optismistiske overskrift.
Jeg har mer tro på en kinesisk borgerkrig iløpet av de neste 10, enn jeg har på kinesisk demokrati iløpet av de neste 20årene. I kina er det, per idag, en liten overklasse som kontrollerer store deler av rikdommen dette massive riket produserer, noe som såklart fører til missnøye blandt folk flest, hær er det særlig innbyggere utenfor de store kystprovinsene som opplever dette sterkest. Noe som ofte fører til interne stridigheter. Pga. dette har jeg personlig null tro på kina som voksende marked på lang sikt eller mulighetene for demokrati. Dette er tross alt et svært sammensatt rike uten noen som helst tradisjon for demokrati...
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ikke tro på borgerkrig, og ihvertfall ikke basert på de kriteriene du kommer med. Under kommunistpartiet så opplever Kina en industrialisering og velstandsutvikling på par med de japanske og tyske underne i andre halvdel av 1800-tallet. Å få over 1 milliard mennesker ut fra fattigdom er ingen fingerknipsing og så lenge kommunistpartiet kan vise til stadig bedre resultater innen økonomi og internasjonal prestisje så vil det nok ikke bli noen borgerkrig.
Trådstarter
^^ Det er per i dag ingen rivaliserende makt i landet. Kina er tross alt en svært hemmelighetsfull ettpartistat som kontrollerer alt fra media til dødsstraffer med hurtig prosess. Men at kommunistpartiet etterhvert kan bryte sammen, tunget av korrupsjon og indre stridigheter er ikke umulig. Og i etterdønningene av et eventuelt sammenbrudd er det ikke umulig at det kan oppstå borgerkrig mellom de nye partene.

I Kina i dag må det jo være litt selvfornektelse. Landet omfavner jo markedsøkonomi og kapitalistiske prinsipper på alle felst (ekstraordinært åpen økonomi for omverden, lave skatter, lite reguleringer) samtidig som landet liksom skal være sosialistisk / kommunistisk. Det er jo ikke mindre enn åpenbart enn at det er sterke liberale, kapitalistiske krefter i kommunistpartiet som har styrt showet siden 70-tallet. Men jeg ville heller ikke blitt overasket om det var sterke 'ordentlige' sosialistiske krefter der - og når Kina nå i større grad får forskjeller mellom by og land så vil disse komme sterkere til syne....
Sitat av Lulz
Vil heller si at Kina er verdens mektiske land om 20 år, eller er det det allerede?
Vis hele sitatet...
Utifra betegnelsen om å være et mektig land er det spessielt to faktorer som omhandler ordet "makt". Militær makt, og økonomisk makt. Per dags dato leder USA stort.