Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2725
Unge gutter setter Danmark i brann

Et hundretall branner herjet Danmark natt til fredag. Unge gutter med innvandrerbakgrunn står bak, ifølge politiet.
Vis hele sitatet...
Noen setter brannene i forbindelse med striden rundt karikaturtegningene av Allah, men de startet 2 dager før karikaturene ble trykket på ny, og noen tror at opptøyene startet fordi politiet har slått hardt ned på hasj-salg ved folkeds plass i Kjøbenhavn.

Hva tror dere? Opptøyene har jo store likhetstrekk med det som tidligere har skjedd i Paris. Og er det bare ett tidsspørsmål før Oslo står i brann?
Muhammed-tegninger og to udvisninger var anledningen. Men urolighederne i Gellerup handler om marginalisering, siger integrationskonsulent fra Århus.
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen var bedre, og det er helt klart ikke på grunn av ungdomshuset dette skjer.

Nå er desverre Modkraft.net nede akkurat nå, men der var en bra artikkel, og det ville stått der om det hadde noe med ungdomshuset å gjøre..

Jeg er ikke innvandringsmotstander eller noe, så det er ikke derfor jeg starta denne tråden om du trodde det.
Sist endret av lanze; 15. februar 2008 kl. 16:37.
Jeg sier det jeg og, er vi like negative til anti-terror tiltakene til USA når vi selv opplever Allahs soldaters vrede?
jesus, det er da ikke det jeg sier i det hele tatt. Slik jeg ser det er det ikke rart at ungdommen reagerer sånn. Politiet i danmark har gått fra å være rundt i gatene, snakke med folk, være på hils med å kjenne navnene på folk som bor i området de patruljerer til å stort sett kun være på gatene for å sjekke id, ransake, eller når de kommer stormende ut av opprørsbilene sine for å arrestere noen.

Innvandringsmotstanden og muslimfrykten er såpass kraftig at innvandrerungdom som verken føler seg dansk eller utenlandsk faller mellom alle stoler og får ett stempel de absolutt ikke kjenner seg igjen i.
Dette fører til en enorm frustrasjon og aggresjon, og ender opp i det som skjer nå.
Muslimer er religiøse fanatikere.
Når religion går til hodet på dem så blir det mye støy, ødeleggelser, og arrestasjoner.
Var det dette bilde som startert det?
http://bokertov.typepad.com/btb/images/cartoon_danish_mohammed.jpg
hadde det ikke stått Muhammed så hadde det ikke vært det første som slo meg.
at en tegning kan skape så mye sinne blant troende irriterer meg litt...
(bra tegnet da =)
Sist endret av TETRS; 17. februar 2008 kl. 06:15.
Sitat av Gubbe
Muslimer er religiøse fanatikere.
Når religion går til hodet på dem så blir det mye støy, ødeleggelser, og arrestasjoner.
Vis hele sitatet...
Kristne og jøder er heller ikke noe bedre. Vi kristne hadde jo maaaange korstog til jerusalem, og det er fanatisk det og? Å måtte ha en by fordi den er hellig?..

Jødene var fanatiske i starten fordi kristne mente at Jesus var Messias, de hadde makten, var ikke enig.. Og dermed så braka de løs på kristne.

Men du viser bare til mangel på kunnskap når du sier at muslimer er det. Det er over 300-400 millioner muslimer i verden.. LANGT ifra alle disse er terrorister. Men et fåtall kan gjøre stor skade så lenge de har sprengstoff..
Nå er det vell heller ikke snakk om sprengstoff??
Dra opp korstog til Jerusalem for mange herrens år siden, skal ikke nevne slaveri også i samme slengen..
Det ligner på en sjørøver da. Hadde han der møtt meg i gata hadde ikke jeg stått og hørt på hva han hadde å si, jeg hadde løpt som faen.
Sitat av Xasma
Kristne og jøder er heller ikke noe bedre. Vi kristne hadde jo maaaange korstog til jerusalem, og det er fanatisk det og? Å måtte ha en by fordi den er hellig?..

Jødene var fanatiske i starten fordi kristne mente at Jesus var Messias, de hadde makten, var ikke enig.. Og dermed så braka de løs på kristne.

Men du viser bare til mangel på kunnskap når du sier at muslimer er det. Det er over 300-400 millioner muslimer i verden.. LANGT ifra alle disse er terrorister. Men et fåtall kan gjøre stor skade så lenge de har sprengstoff..
Vis hele sitatet...

Vel...hvis moren din får problemer med legebehandling f.eks. - så klager vel du på "helsenorge"? Du klager ikke på de to legene og den ene sykepleieren? Evt. kanskje du klager på det lokale sykehuset med sine 240 ansatte?
Det må være lov å diskutere oppførsellen til innvandrere i Danmark uten å inndirekte bli bedt om å holde kjeft fordi man generaliserer og glemmer sine egen historie?

Skolene står i brann i dag, korstogene var for flere hundre år siden.

Tror de fleste her er klar over historien, men utfordringen med samfunnet i dag er en helt annen.
Selv om det faktisk står ordrett i bibelen at vold, krig, steining etc er tillatt (spesielt i mosebøkene) - så er ikke det en tolkning vi i vesten lever etter pr. idag. Men her oppstår det en kulturkollisjon når vi i dagens samfunn er såpass blandet innenfor hvert land - og den ene parten føler seg dårlig behandlet.
Blant grupper der det er høy frustrasjon får de islamske ytterpuntkene nå fotfeste, og de peker på sin egen religion som argument for å få benytte vold. Det er jo ikke mange uker siden et konkret drap ble stoppet i Danmark - der de skulle ta livet av karikaturtegneren.
Hvor mange drapsmenn sendte Norge til muslimske land når de brenner flagget vårt, gjør drapsforsøk mot forleggere etc? Ingen. Fordi vi lever ikke i den samme type frustrasjon.

Jeg forstår mange fortvilede dansker kjempegodt. Mordforsøk på en av deres journalister. Brenning av skoler og byggninger, forsøk på brannstifting i bygårder der det bor danske barnefamilier.
Selvsagt tenker de:

"hvordan kan de kritisere vårt samfunn? Det muslimske kulturen har lagt grunnlaget for nasjoner muslimene vil flykte fra, mens vår kultur har lagt grunnlaget for samfunn som tar imot flyktninger. Også kritiserer de oss?"
Vis hele sitatet...
Hva har den situasjonen i dag med korstog å gjøre?
Det argumentet blir for spinkelt...og da forstår man ikke situasjonen...

Det er også viktig å huske hva korstogene egentlig var. De kom jo fra begge sider.
De kristnes korstog var for å erobre de hellige byene, og få de under kristens eierskap. Disse byene var også hellige for araberne, som også kom med sine hærer. Er da korstogene noe som bare var vestlig?

Samtidig generaliserer du jo i ditt eget innlegg.
Det var ikke alle kristne eller alle jøder heller...
Argumentet med korstog holder i aller høyeste grad, iallefall hvis det er ment på den måten jeg tror det er. Greia er ikke at vi gikk i korstog for 1000 år siden og derfor er det greit med terrorisme, greia er vel mer at det finnes fanatikere innenfor alle religioner, og ja det finnes fortsatt gæærne kristne folk.

Mohammedkarikatur saken går for det meste på respekt, ja, vi har latt innvandrerene kommet til Norge og Danmark, og noen av dem har oppført seg som rasshøl (i likhet med mange nordmenn og dansker som bor her fra før), men gir det oss noen rett til å tråkke på dem? Er det så viktig for oss å se noen tegninger av en profet som betyr nada for oss at vi skal gi faen i hvordan det får andre folk til å føle seg? Spør du meg er dette gjort bare for å provosere. Hvis du ser på det fra en annen side, du puler ikke mora til kameraten din, selv om det er lovlig, pga. respekt for kameraten din. Og hadde du gjort det og hadde han da blitt sint hadde du nok skjønt det sinnet veldig godt?

Så selv om jeg ikke støtter bilbrenning og opprør skjønner jeg at folk som føler seg undertrykt reagerer, og når de i tillegg blir hakka på og respektløst behandla (her kommer mohammedtegningene inn) så skjønner jeg at de reagerer sterkt, men folk bør snart innse at det er forskjell på muslimer og terrorister. Er Irer også et voldelig forferdelig folk vi bør utrydde? De hadde jo IRA som var en terrorgruppe. Tyskerne så på norsk motstandsarbeid som terrorisme.

Og for å svare på en post noen hakk over, ja jeg ser på krigen mot terror som like idiotisk som når den starta, USA kriger mot et begrep for faen, ikke et folk.
@carrier return:
1: Hva mener du med "den muslimske kulturen"? Islam er en religion, ikke en kultur. Tror ikke vi har så mange f.ex. saudi-arabiske innvandrere her i norge, selv om det er islam som er grunnlaget for det landet også...? eller kuwait... osv. Finnes flust med rike land der islam er den store religionen også, og gjett hva - den største innvandrergruppen her i norge er vel faktisk svensker, hvis jeg ikke husker helt feil. Fysj, den kristne kulturen som har lagt grunnlaget for det landet der altså. En av de andre større innvandrergruppene er vel også amerikanere, og fyttirakkern så mye problemer det er med dem, både i hjemlandet deres og verden rundt (irak, f.ex.). Men jeg hører deg ikke klage over dem?

Ang. korstogene, så bør du ta en titt på kartet, så kan du se hvem som dro hvor...

Ang. det å trykke noe bare på pur trass for å vise at man tør, selv om man vet at det blir bråk av det: Vi har også ytringsfrihet, så da vil jeg gjerne ha en liten håndsopprekning her over hvor mange som syns det høres ut som en smart ting å gjøre å stikke innom nærmeste Hells Angles-klubb og si at de ser ut som noen jævla pinglete rævslikkende skinnkledte homser hele gjengen? Du syns ikke det hørtes spesielt smart ut å gjøre nei? Hvorfor ikke? Kanskje man også skal overføre samme prinsippet til andre ting, nemlig at selv om man HAR rett til å si noe, så er det ikke det samme som at det ER rett å si det (eller smart).
Sitat av Conders
Argumentet med korstog holder i aller høyeste grad, iallefall hvis det er ment på den måten jeg tror det er. Greia er ikke at vi gikk i korstog for 1000 år siden og derfor er det greit med terrorisme, greia er vel mer at det finnes fanatikere innenfor alle religioner, og ja det finnes fortsatt gæærne kristne folk.
Vis hele sitatet...
Riktig.

Sitat av Conders
Mohammedkarikatur saken går for det meste på respekt, ja, vi har latt innvandrerene kommet til Norge og Danmark, og noen av dem har oppført seg som rasshøl (i likhet med mange nordmenn og dansker som bor her fra før), men gir det oss noen rett til å tråkke på dem? Er det så viktig for oss å se noen tegninger av en profet som betyr nada for oss at vi skal gi faen i hvordan det får andre folk til å føle seg? Spør du meg er dette gjort bare for å provosere. Hvis du ser på det fra en annen side, du puler ikke mora til kameraten din, selv om det er lovlig, pga. respekt for kameraten din. Og hadde du gjort det og hadde han da blitt sint hadde du nok skjønt det sinnet veldig godt?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt har skjønt hva de tegningene er laget for.. De er laget for å teste grenser, og ja, provosere.. Men de er der OGSÅ for å få lys på problemer i midt-østen, f.eks undertrykkelse av kvinner. Men det går INDIREKTE på det, men det ser veldig få..

Sitat av Carrier Return
Vel...hvis moren din får problemer med legebehandling f.eks. - så klager vel du på "helsenorge"? Du klager ikke på de to legene og den ene sykepleieren? Evt. kanskje du klager på det lokale sykehuset med sine 240 ansatte?
Det må være lov å diskutere oppførsellen til innvandrere i Danmark uten å inndirekte bli bedt om å holde kjeft fordi man generaliserer og glemmer sine egen historie?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det, fantastisk lite relevant, men forklar meg gjerne. For jeg hadde tatt det med den enkelt legen. For har vært hos leger og fått god behandling før, dermed hadde jeg IKKE klagd på hele helsenorge eller hva du ville fram til.


Sitat av Carrier Return
Skolene står i brann i dag, korstogene var for flere hundre år siden.
Vis hele sitatet...
Det samme sa de sikkert på den tiden.

Sitat av Carrier Return
Hva har den situasjonen i dag med korstog å gjøre?
Det argumentet blir for spinkelt...og da forstår man ikke situasjonen...
Vis hele sitatet...
Det har med ekstrimister å gjøre, og religion. Og det er nr. 1 grunn til at de muslimene er så sinna. Så analyser før du kritiserer. Eller bare la være. For hvis du ikke ser at ødeleggelsene korstogene skapte er pga. kristne ekstrimister, som noen muslimer nå har blitt. Og det er på samme måten. Skap frykt ved å brenne, planlegge drag og noen store aksjoner, som twin-towers. Det skaper mye frykt.


Sitat av Carrier Return
Det er også viktig å huske hva korstogene egentlig var. De kom jo fra begge sider.
De kristnes korstog var for å erobre de hellige byene, og få de under kristens eierskap. Disse byene var også hellige for araberne, som også kom med sine hærer. Er da korstogene noe som bare var vestlig?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg. og jeg sa ikke det var noe som var kun vestlig, men det var noe som skulle underbygge mitt argument om at kristne ikke er uskyldige. Bare fordi muslimene gjør det vi gjorde for 900 år siden, betyr ikke at vi er uskyldige vet du.
Trådstarter: Hvorfor skulle dette skje i Oslo?

Nå er det jo opptøyer i København ganske ofte...
Viva la opium: De forrige opptøyene som var i Kjøbenhavn var på grunn av tømmingen av Ungdomshuset.
Hadde de tømt blitz i Oslo ville akkurat det samme ha skjedd.

De opptøyene som foregår nå er blandt innvandrerungdom og på grunn av frustrasjon fordi de føler seg utelukka av det danske samfunnet. Eller dårlig oppdragelse som stasminister Fogh Rasmussen sa.
Opptøyene som er nå er nok inspirert av både Paris og bråket rundt ungdomshuset, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal kunne skje i Oslo en gang i framtiden.
Er det noe vi kan gjøre for å forhindre det, eller har mangelen på integrering allerede sørga for at det har gått for langt?
Folk kan jo bare respektere andres livssyn og religioner. Men de går for langt når de fyrer på hus og dreper folk!
Sitat av lanze
De opptøyene som foregår nå er blandt innvandrerungdom og på grunn av frustrasjon fordi de føler seg utelukka av det danske samfunnet. Eller dårlig oppdragelse som stasminister Fogh Rasmussen sa.
Vis hele sitatet...
Jeg går for nr. 2.. For tror de at å fyre på biler, brenne butikker, skade folk osv hjelper deres sak? Det er som å ha sex for å bli jomfru.

Edit: retta opp quoten.
Sist endret av Xasma; 18. februar 2008 kl. 16:46.
Folk kan jo bare respektere andres livssyn og religioner. Men de går for langt når de fyrer på hus og dreper folk!
Ser at jeg tydeligvis ordla meg litt feil.

Sitatet i posten min vedrørende kultur er fra ei dansk dame på nyhetene, som sto å så på arbeidsplassen sin brenne opp etter opptøyene. Hun sa omtrent ordrett det over.

Som jeg skriver inni posten min, så er jeg ikke uenig i at dette ikke gjelder alle muslimer. Langt ifra. Jeg poengterer jo at denne formen for bruk av religion får større grobunn der det er mye frustrasjon fra før...og da sier jeg jo indirekte at det er frustrasjonen som skaper problemene.

Som ene redaktøren for Al Jazeera sa på norsk radio igår:

Det er to store ytterpunkter som møtes i denne konflikten. Den ene gruppen forstår ikke hva fri presse er, og tror at når slike ting kommer på trykk - så er det et helt folks meninger og holdninger som blir trykket, styrt av regjeringen i det landet.
På den andre siden er det vårt eget vestlig samfunn, som har fjernet seg langt fra å forstå hvor mye religion kan bety for noen mennesker.
Vis hele sitatet...
Men et annet poeng jeg prøvde å få frem, er at det må være lov å nevne ordene "muslimer" og "islam" i slike diskusjoner, uten å bli hamret ned som historieløs, generaliserende og rasistisk. Hvis alle skal overforklare akkurat den gruppen de peker på i hver eneste setning de nevner rundt saken, for ikke at diskusjonen rundt den reelle utfordringen skal bli sporet av - så kommer man aldri i mål.
Et lite spørsmål bare: tror dere disse redaktørene ville ha trykket muhammedtegningene hvis de selv hadde hatt en sønn eller datter som tjenestegjorde i Afghanistan f.eks?.. En liten avsporing bare..
Sitat av Sanne87
Et lite spørsmål bare: tror dere disse redaktørene ville ha trykket muhammedtegningene hvis de selv hadde hatt en sønn eller datter som tjenestegjorde i Afghanistan f.eks?.. En liten avsporing bare..
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det forandre saken?
hva var det som skjedde med den norske ambassaden der nede forrige gang da, tro? Vi er absolutt ikke de eneste som skjærer alle over en kam.
Du tenker vel heller på den norske leiren i Meyanmeh? Der 6 nordmenn ble skadd og et utall Afganere ble drept i sammestøt pga. "Muhammed-tegningene".
Jeg tenker på "hevnaksjoner" og hat generelt. Selv om det er delte meninger om hvorvidt det er riktig å trykke disse tegningene, så er det ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat bidrar til å roe ned ekstremistene på noen måte.

Jeg skjønner tegninga, med ytringsfrihet og diverse, men er det virkelig nødvendig å hetse en religion på denne måten? Greit nok at de kristbe for eksempel ikke hadde reagert på samme måten (vil jeg tro). Og jeg sier ikke at det er greit at de ekstreme troende muslimene oppfører seg sånn, på ingen måte. Jeg bare lurer på hva det skal være godt for? Å trykke slike bilder når man vet hva slags reaksjoner man får?...
Sitat av Carrier Return
Men et annet poeng jeg prøvde å få frem, er at det må være lov å nevne ordene "muslimer" og "islam" i slike diskusjoner, uten å bli hamret ned som historieløs, generaliserende og rasistisk. Hvis alle skal overforklare akkurat den gruppen de peker på i hver eneste setning de nevner rundt saken, for ikke at diskusjonen rundt den reelle utfordringen skal bli sporet av - så kommer man aldri i mål.
Vis hele sitatet...
Si gjerne muslimer, islam osv. MEN du skal bruke ord med omhu i diskusjoner. Sier du "Muslimer gjør faenskap" så generaliserer du, og det har noen i denne diskusjonen gjort. Men om du sier "Noen muslimer gjør faenskap" så generaliserer du ikke, men du poengterer at noen muslimer er idioter. Og det er de. Men det er en god del kristne, jøder, og alle verdens religioner har fanatiske tullinger. Men du må få dette med for å ikke bli kalt rasistisk.

Men helt ærlig, jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre. De er bare dumme.
1. De vil ha det som i hjemlandet.
2. Danmark tilrettelegger ikke for det.
3. Vil de ha det som i hjemlandet, kan de faen meg flytte hjem.
4. De som gjør disse tingene er de dumme. Og de ødelegger enda mer for sine egne.
5. De er feige drittunger som ikke står for det de gjør. De sier det er i Allah sitt navn, men hvor i koranen står det at om du føler at du ikke er godtatt, så skal du tenne på biler? For alt de vet, så kan de tenne på bilene til de som faktisk GJØR en innsats for å fremme innvandrernes interesser.
6. De må lære seg å integrere seg. Hadde jeg flyttet til iran hadde ikke jeg forventet at de skulle lage en strippeklubb for meg, bare fordi jeg skulle føle meg hjemme. Derfor kan ikke de forvente å kunne be midt i arbeidstiden, ha moskeer som hyler ut "habahaba hakla mika naka toka toka tikk tikk!!!" Klokka 6 om morgenen. Eller andre ting de ville hatt i hjemlandet.
7. Om du ikke føler deg velkommen et sted.. Blir du der og ødelegger stedet, eller forlater du stedet og finner deg et sted der du føler at du passer inn? Svaret er åpenbart om du ikke er idiot.

Sitat av Sanne87
Jeg tenker på "hevnaksjoner" og hat generelt. Selv om det er delte meninger om hvorvidt det er riktig å trykke disse tegningene, så er det ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat bidrar til å roe ned ekstremistene på noen måte.

Jeg skjønner tegninga, med ytringsfrihet og diverse, men er det virkelig nødvendig å hetse en religion på denne måten? Greit nok at de kristbe for eksempel ikke hadde reagert på samme måten (vil jeg tro). Og jeg sier ikke at det er greit at de ekstreme troende muslimene oppfører seg sånn, på ingen måte. Jeg bare lurer på hva det skal være godt for? Å trykke slike bilder når man vet hva slags reaksjoner man får?...
Vis hele sitatet...
Hva var vitsen med at du for første gang drakk? Regna med du var under 18 år. Hva var grunnen til at du testet den grensen? Same shit.
Og de kjører fly inn i skyskrapere, de sprenger tog i spania og alt mulig annet.. Og de skal ikke tåle at vi tegner dem, for å håne dem? Det blir som de gutta som er så kule.. Og slår du dem såvidt i armen, så skal de alltid slå hardere tilbake, og tåler ALDRI at noen engang tar tilbake med en tiende del av det de gjorde.. Sånn er ekstremistene. Ser jeg en ekstrimist fra iran, så skal jeg pokker meg brenne flagget. (Er jo lov nå..) BARE for å vise han at han må respektere at andre ikke er like glad i det samme som deg.
Sist endret av Xasma; 19. februar 2008 kl. 15:00.
Sitat av Xasma
Men helt ærlig, jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre. De er bare dumme.
1. De vil ha det som i hjemlandet.
2. Danmark tilrettelegger ikke for det.
3. Vil de ha det som i hjemlandet, kan de faen meg flytte hjem.
4. De som gjør disse tingene er de dumme. Og de ødelegger enda mer for sine egne.
5. De er feige drittunger som ikke står for det de gjør. De sier det er i Allah sitt navn, men hvor i koranen står det at om du føler at du ikke er godtatt, så skal du tenne på biler? For alt de vet, så kan de tenne på bilene til de som faktisk GJØR en innsats for å fremme innvandrernes interesser.
6. De må lære seg å integrere seg. Hadde jeg flyttet til iran hadde ikke jeg forventet at de skulle lage en strippeklubb for meg, bare fordi jeg skulle føle meg hjemme. Derfor kan ikke de forvente å kunne be midt i arbeidstiden, ha moskeer som hyler ut "habahaba hakla mika naka toka toka tikk tikk!!!" Klokka 6 om morgenen. Eller andre ting de ville hatt i hjemlandet.
7. Om du ikke føler deg velkommen et sted.. Blir du der og ødelegger stedet, eller forlater du stedet og finner deg et sted der du føler at du passer inn? Svaret er åpenbart om du ikke er idiot.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke sagt meg mer enig!
Spesielt punkt 7 er viktig å få med seg.
Opprinnelig skrevet av Xasma
De vil ha det som i hjemlandet.
2. Danmark tilrettelegger ikke for det.
3. Vil de ha det som i hjemlandet, kan de faen meg flytte hjem.
4. De som gjør disse tingene er de dumme. Og de ødelegger enda mer for sine egne.
5. De er feige drittunger som ikke står for det de gjør. De sier det er i Allah sitt navn, men hvor i koranen står det at om du føler at du ikke er godtatt, så skal du tenne på biler? For alt de vet, så kan de tenne på bilene til de som faktisk GJØR en innsats for å fremme innvandrernes interesser.
6. De må lære seg å integrere seg. Hadde jeg flyttet til iran hadde ikke jeg forventet at de skulle lage en strippeklubb for meg, bare fordi jeg skulle føle meg hjemme. Derfor kan ikke de forvente å kunne be midt i arbeidstiden, ha moskeer som hyler ut "habahaba hakla mika naka toka toka tikk tikk!!!" Klokka 6 om morgenen. Eller andre ting de ville hatt i hjemlandet.
7. Om du ikke føler deg velkommen et sted.. Blir du der og ødelegger stedet, eller forlater du stedet og finner deg et sted der du føler at du passer inn? Svaret er åpenbart om du ikke er idiot.
Vis hele sitatet...

For det første, dette er andregenerasjons innvandrere, så da tilsier alt at Danmark er hjemlandet deres. De er tross alt født og oppvokst der.
Men med en familie som kanskje ofte prøver å oppdra de som om de fortsatt bor i hjemlandet, og med en sterkt innvandringsfiendtlig regjering, så sier det seg selv at disse unge guttene får litt av en idenditetskrise.
Det er ikke slik at disse guttene sitter å tenker så utrolig nøye igjennom det de gjør. De bare kjeder seg, ikke får de seg bra jobber fordi ingen dansker vil ansette en som heter Ahmed, og skole har de kanskje falt tidlig ut av fordi foreldrene deres aldri kunne hjelpe de å gjøre lekser på Dansk osv.

Og hvor i all verden har du det ifra at de gjør det i Allahs navn? Jeg skulle gjerne ha hatt kilder på dette, men jeg mistenker nok at det er rasistisk vissvass du har funnet opp inni hodet ditt.
Jeg mistenker at du fortsatt tror disse opptøyene dreier seg om karikaturene. Du har kanskje ikke lest noen aviser?

Og angående punkt 6. Hva er dette tullballet om at de ønsker seg moskeer som holder på sånn tidlig om morgenen? Har du kilder på det da?

Og punkt 7. De blir behandlet som utlendinger i Danmark, og når de reiser til foreldrenes hjemland blir de behandla av utlendinger der og fordi de ikke snakker språket til foreldrene perfekt.

Du er nok ingenting mer enn en stakkars forvirret og dårlig informert rasist.
Sitat av lanze
For det første, dette er andregenerasjons innvandrere, så da tilsier alt at Danmark er hjemlandet deres. De er tross alt født og oppvokst der.
Men med en familie som kanskje ofte prøver å oppdra de som om de fortsatt bor i hjemlandet, og med en sterkt innvandringsfiendtlig regjering, så sier det seg selv at disse unge guttene får litt av en idenditetskrise.
Det er ikke slik at disse guttene sitter å tenker så utrolig nøye igjennom det de gjør. De bare kjeder seg, ikke får de seg bra jobber fordi ingen dansker vil ansette en som heter Ahmed, og skole har de kanskje falt tidlig ut av fordi foreldrene deres aldri kunne hjelpe de å gjøre lekser på Dansk osv.

Og hvor i all verden har du det ifra at de gjør det i Allahs navn? Jeg skulle gjerne ha hatt kilder på dette, men jeg mistenker nok at det er rasistisk vissvass du har funnet opp inni hodet ditt.
Jeg mistenker at du fortsatt tror disse opptøyene dreier seg om karikaturene. Du har kanskje ikke lest noen aviser?

Og angående punkt 6. Hva er dette tullballet om at de ønsker seg moskeer som holder på sånn tidlig om morgenen? Har du kilder på det da?

Og punkt 7. De blir behandlet som utlendinger i Danmark, og når de reiser til foreldrenes hjemland blir de behandla av utlendinger der og fordi de ikke snakker språket til foreldrene perfekt.

Du er nok ingenting mer enn en stakkars forvirret og dårlig informert rasist.
Vis hele sitatet...
Hørt om morgenbønnen dems? den er klokka 6 om morgenen. Og da roper de høyt i sine moskeer masse rart.(Lært i KRL for.. 4 år siden eller noe..)

Og jahta jahta, men jeg vet det ikke handler om noe med Karikaturer osv denne gangen.. den var ment som mer generell at de gjemmer seg bak en religion når det skjer noe dumt, som oftest. Og om jeg og non venner blir frustrerte skal vi tenne på biler? NEI. Og de skal da ikke gå løs på Danmark som nasjon, bare fordi, som du selv sa.. FORELDRENE hjelper ikke barna med leksene? Fordi de vil bo som i hjemlandet. Da skal du ikke skylde på Danmark og dårlig behandling av "innvandrere". For det er etter min mening, de voksne sin feil at ungdommen blir sånn. Det er de som kunne ha integrert seg i samfunnet, men isteden skal noen av dem holde på "æren" og nekte å lære seg dansk.. Og dermed ødelegger dette for at unge innvandrere lærer seg dansk, og dermed vil de til slutt ødelegge for resten.

Og nei, jeg er ikke rasistisk. (rasistisk går på rase, og å være "muslim" er ingen rase. Hadde jeg derimot hatet arabere, noe de fleste muslimer er, så kan du kalle meg rasist. For arabere er et folkeslag/etnisk gruppe hva enn du kaller det, mens "muslim" er en tittel de får for sin tro på islam. Og hvis du sier "Men jødene er jo ikke et folkeslag." Så tar du igjen feil. Å være jøde betyr ikke at du tror på jødedommen, men det er et folkeslag. Men nok om det.

Er det Danmark sin feil? Nei.
Er det foreldrene som ikke vil integrere seg i et nytt samfunn sin feil? Ja. For vi vet alle at ved en "normal" oppvekst, med foreldre som ikke slår deg etc etc.. Så er dine foreldre dine idoler, og du gjør som de gjør.
Du har tydeligvis ikke lest igjennom det jeg sa. Jeg skylder også på foreldrene for det som skjer. Ting er ikke svart/hvitt.
Og hvor har du det fra at disse ungdommene gjemmer seg bak islam, og hvor har du det fra at de ønsker en masse moskeer? Du veit ikke en gang om de er religiøse eller ikke.

Det er ikke sånn at jeg synes det er greit at de tenner på biler, men jeg prøver heller å forstå hvordan noen kan bli så tullete i hodet at de faktisk går ut å gjør det uten noen opplagt grunn.