Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7579
Heisann.
Jeg skal ta neste skoleår i enten Japan eller Kina neste år og lære meg språket
Men jeg er litt usikker på hvilket land jeg skal velge.

Kina språket er jo veldig mye brukt i hele værden.
Kine er også et veldig sentralt land nå i fremtiden.
Men Japan har mye sjarm, med sine teknofile ungdom og fine jenter

Jeg er så usikker!
Hva synes dere?
Hva slags studie har du intensjoner om å ta? Selv er jeg ganske sikker på Japan, siden jeg skal ta jus-studiet.
Skriftspråket er likt i Kina og Japan, men uttalen er helt forskjellig. Så hvis du lærer deg å skrive kan du bruke det både i Japan og Kina.

Japan er veldig langt framme når det gjelder teknologi, men det skjer veldig masse i Kina for tida. Jeg har stor trua på at Kina kommer til å utvikle seg i stort tempo de neste årene.

Det er også mange norske firma/utenlandske firma med norske avdelinger som har masse å gjør i Kina for tiden.
Sitat av Franklin
Kinaspråket? La meg gjette, du ser på Naruto og har matchende hodebånd?
Vis hele sitatet...
Naruto er paa japansk og det heter "forehead protecter".
Jeg ville satset paa Kina. Mange som paastaar at Kina blir den nye stormakten snart, stoerre enn USA. Og de har 1/6 av verdens befolkning. saa du ville gagnet mer om du laerte Kinesisk. Jobbmuligheter i fremtiden, da de vil trenge folk som kan snakke kinesisk, saa de kan samarbeide med de store bedriftene i Kina.
Kommer an på om du er klar til de dårlige leveforholdene man risikerer i Kina. Ikke at du nødvendigvis vil ha det så verst, men det er jo et fattig folk med lav levestandard generelt.
I tillegg er det jo et diktatur, så et kultursjokk er ganske sannsynlig. I tillegg er det veldig mye forurensing, noe som er veldig uvant for oss som bor i den deilige norske fjellufta. Og det er veldig mange mennesker, ikke minst

Det er det for så vidt i Japan og. Men levestandarden er jo mye nærmere den vi har i Norge. Og all teknologien virker jo artig!

Kina og Japan er to helt forskjellige land.

Kina er spennende og du får mest sannsynlig en god opplevelse om du drar dit. Men hadde det vært meg, uten at jeg har satt meg inn i situasjonen, så hadde jeg helt klart dratt til Japan.
ruuuty: Det kinesiske og det japanske skriftspråket er helt forskjellige. De har noen like tegn, men ellers er de Veldig ulike. Japansk har mer "rundere" tegn, mens kinesisk bruker mye rette streker.

Som kineser vil jeg anbefale deg å lære kinesisk framfor japansk. Men det er mye viktigere at du lærer et språk som du kanskje kommer til å bruke senere.
Har du bildilla er Japan et land du velger.
Sist endret av margido; 6. november 2007 kl. 20:26.
1. Kina er mye billigere enn Japan. Kan jo være et pluss det. I følge ei kinesisk venninne av meg kan du gå ut på byen og spise deg mett for et par dollar. (10-15 kroner?).
2. Japansk har tre skriftspråk, henholdsvis hiragana, katakana og kanji. Kanji blir også brukt i Kina. Av erfaring kan jeg si at ordlydene i japansk ligner en del på de norske, og det kan jo alltids være en fordel. Du må også bestemme deg for hvilken form for kinesisk du skal ha (mandarin eller kantonesisk) om du skulle velge Kina.
3. Jeg ville gått for Japan, rett og slett fordi det er Japan Teknologi, fine jenter, anime/manga, god mat og en spennende kultur. Hva mer kan man vel ønske?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Joshiwo
3. Jeg ville gått for Japan, rett og slett fordi det er Japan Teknologi, fine jenter, anime/manga, god mat og en spennende kultur. Hva mer kan man vel ønske?
Vis hele sitatet...
Tror nok det er fine jenter i Kina også
Sitat av Polar-
Tror nok det er fine jenter i Kina også
Vis hele sitatet...
no offence: men har du noen bilder å vise til?
Klart Japan, men det er bare pga teknologien og kulturen. Noen god grunn har jeg ikke
Hehe, til han som lurte så hater jeg naruto og har IKKE falt for disse japanske klesplaggene.
Dårlige leveforhold er jeg vant til fra før
Jeg kommer til og ta allmen, 2 året.

Det er så mange ting mtp. den Japanske kulturen som virker atraktivt, selv om jeg ikke er manga entusiatist og slikt, men virker som et land med litt mer personlighet fpr jeg intrykk av.

Men så er det det at Kina er billig, og språket er stort.
Sist endret av torsken; 6. november 2007 kl. 22:42.
Sitat av strekenkoder
ruuuty: Det kinesiske og det japanske skriftspråket er helt forskjellige. De har noen like tegn, men ellers er de Veldig ulike. Japansk har mer "rundere" tegn, mens kinesisk bruker mye rette streker.

Som kineser vil jeg anbefale deg å lære kinesisk framfor japansk. Men det er mye viktigere at du lærer et språk som du kanskje kommer til å bruke senere.
Vis hele sitatet...
Hmmm, sikker på dette? Du er vel det siden du er kinesisk

Har ei kinesisk venninne som leser japansk uten problem. Rimelig sikker på at hun aldri har brukt tid på å lære japansk. Får høre med hun i morgen.
Sitat av ruuuty
Hmmm, sikker på dette? Du er vel det siden du er kinesisk

Har ei kinesisk venninne som leser japansk uten problem. Rimelig sikker på at hun aldri har brukt tid på å lære japansk. Får høre med hun i morgen.
Vis hele sitatet...
Hadde vært kjempeflott om du hadde gjort det, lurer veldig på det egentlig.
Uansett så er det vell mye lettere og lære japansk etter kinesiskt, eller omvendt.

Noen som vet om Japan - Kinesisk er som Norsk - Svensk, eller mer som Norsk - Tysk?
Sitat av ruuuty
Hmmm, sikker på dette? Du er vel det siden du er kinesisk

Har ei kinesisk venninne som leser japansk uten problem. Rimelig sikker på at hun aldri har brukt tid på å lære japansk. Får høre med hun i morgen.
Vis hele sitatet...
Hmm... Så for en stund siden på en japansk bok og da forsto jeg ikke noe av det som sto der. Men det er fullt mulig at japanerne har flere skriftspråk.
Japan helt klart
Damer, biler, anime, teknologi ++
Deilige damer i kina, slenger meg på han som spurte om bildehennvisning
Sist endret av Restyle; 7. november 2007 kl. 16:40.
Sitat av strekenkoder
Hmm... Så for en stund siden på en japansk bok og da forsto jeg ikke noe av det som sto der. Men det er fullt mulig at japanerne har flere skriftspråk.
Vis hele sitatet...
Stort sett var skriftspråket likt sa venninnen min. Japan hadde noen flere tegn og så var det ikke alle tegnene så hadde helt samme betydning.
Sitat av ruuuty
Stort sett var skriftspråket likt sa venninnen min. Japan hadde noen flere tegn og så var det ikke alle tegnene så hadde helt samme betydning.
Vis hele sitatet...
Utrolig digg.
Så skriftspråket er nesten likt, gjelder det alle skriftspråkene eller er det bare en de har til felles?

2. treff på google på Chinese girl, kos dere
http://www.youtube.com/watch?v=SSfjkjjbv7w
Sist endret av torsken; 8. november 2007 kl. 08:37.
Japan,Japan,Japan. Moderne land, bra musikk, bra biler, bra damer, språket er mye lettere å lære seg enn kinesisk, osv osv osv....
Kan ikke helt si meg enig i at det er så mye fine damer i de to ovenevnte landene. Værtfall ikke om en sammelikner de med jentene i den vestlige verden
Sitat av Simen B
Kan ikke helt si meg enig i at det er så mye fine damer i de to ovenevnte landene. Værtfall ikke om en sammelikner de med jentene i den vestlige verden
Vis hele sitatet...
*Nynner; She's So European* (Thats what Kiss said)
Sitat av Drøggs
språket er mye lettere å lære seg enn kinesisk, osv osv osv....
Vis hele sitatet...
og ikke minst MYE tøffere!
Språket:

Kinesisk (som består av Mandarin [den eneste kinesiske dialekten undervist i de fleste skoler verden rundt som ikke er i kantonesisktalende strøk] og kantonesisk), består som sagt av kanji. For å fungere på et greit nivå, må du kunne rundt 8000-10 000 kanji. Mandarin og kantonesisk bruker samme kanji (når vi her snakker om tradisjonell kanji, ikke forenklet, siden kantonesisk ikke har tatt dette systemet i bruk), så om du kan en av dialektene, kan du lese begge, selv om uttalen er helt forskjellig. Sannsynligheten for at du kommer til å lære deg mandarin dersom du velger å dra til Kina ligger vel rundt 99 %.

Når det gjelder uttale, er mandarin svært mye enklere enn kantonesisk. Men selv mandarin vil nok klassifiseres som relativt vanskelig fra et norsk standpunkt, dette fordi mandarin har 4 tonefall. Siden kinesisk har svært mange ord som består av de samme bokstavene, skiller de ordene ved hjelp av tonefall. Mā kan ut fra tonefallet ditt blant annet bety "mor" eller "hest". Om du ikke kopierer tonefallet eksakt, vil en kineser rett og slett ikke forstå hva du sier, og du må lære deg tonefallet for alle ord i språket. Kantonesisk er latterlig mye vanskeligere, med sine ~7 tonefall.

Når det gjelder skriftspråket vil jeg nok anbefale å lære tradisjonell kanji først. Om du kan tradisjonell kanji, er det ikke noe problem å lese forenklet kinesisk, dette fordi de forenklede kanjiene er systematisk forenklet fra sine forfedre. Tradisjonell kanji er fremdeles mye brukt, og du vil også kunne lese kantonesisk om du kan lese tradisjonell kanji.

Som avslutning vil jeg bare si at kinesisk er det morsomste språket man kan lære seg, og det høres utrolig kult ut.

Japansk har et mye lettere skriftspråk, selv om kanjiene er importert fra kina. Kanjiene er lettere (ikke like kompliserte som sine kinesiske motparter), kanjiene bøyes ved hjelp av hiragana (som du kan se på som den japanske versjonen av vårt alfabet), og man bruker katakana for låneord (de fleste låneord er fra engelsk, med innslag av tysk, og man skriver rett og slett ordet slik man hører det, ikke med det latterlig dårlige engelske stavelses-"systemet"). Det at de plasserer hiragana over kanji som ikke blir brukt særlig ofte, gjør også at japansk blir lettere. Om det er en kanji du ikke forstår på kinesisk, sitter du fast, mens du kan forstå den på japansk om det er furigana (hiragana plassert over kanji). For å være litterær må man kunne lese og skrive ca. 2500-3000 kanji. Den vanskeligste kanji-testen for innfødte japanere er på rundt 6000 kanji, selv om det kan sies at det finnes minst 20 000 kanji i japansk (hvorav 14 000 blir brukt en gang hvert 100. år). Det de fleste utlendinger synes er vanskelig med japansk, er bruk av partikler. Kinesisk verken bøyer i kasus eller bruker partikler, mens japansk bruker begge.

Når det gjelder å snakke japansk er dette rimelig rett frem. Japansk er veldig lett å uttale. Japansk har også innslag av tonefall når det gjelder å skille ord, men selv om du bruker feil tonefall og det høres litt gebrokkent ut, vil en vanlig japaner klare å forstå hva du sier.

I bunn og grunn er japansk mye lettere å lære seg enn kinesisk, dog tilsier ikke dette at japansk er lett, bare at kinesisk er latterlig mye vanskeligere enn andre språk. Japansk bør absolutt læres.

Valg av land:

Om språket ikke er det som avgjør hvilket land du drar til, er det visse andre ting du bør ta hensyn til. Som vi vet er Japan ganske frampå når det gjelder teknologi, og om du studerer emner som bl.a. nanoteknologi, roboteknikk, programmering, spillutvikling og andre teknologiske emner, vil jeg nok heller anbefale deg å dra til Japan enn å dra til Kina.

Om du derimot studerer emner som f.eks. økonomi, internasjonal utvikling o.l., vil jeg anbefale deg å dra til Kina.

I bunn og grunn synes jeg du bør lese deg til litt informasjon om språksystemene, samt hvilken type industri de respektive landene fokuserer på, for så å ta en avgjørelse. Håper dette hjelper deg med valget.

Edit: Vil også bare slenge inn at vi nordmenn har en veldig stor fordel over de fleste andre nasjonaliteter i verden når det gjelder å lære seg nye språk. Grunnen til dette er at det norske media har vært så lur å ikke dubbe alt som går på TV til norsk, og at vi bruker veldig mange lyder som andre språk også bruker. Vi kan dermed lett prestere å uttale nye lyder uten å høres ut som en amerikaner som prøver å snakke noe som helst annet språk enn amerikansk.
Sist endret av DryYouTear; 9. november 2007 kl. 09:34.
DryYourTear: Bra, den f0rste informative posten her med fakta.
Vil pirke litt og rette pA at det 'bare' er offisielt 1945 kanjier man er 'n0dt' til A laere seg i japansk for A vaere litteraer. De blir kalt Jouyou-kanjier, og som regel blir kanjiene som faller utenfor denne kategorien skrevet med furigana (lydskrift) over.

NAr du konkluderer med at japansk er mye lettere A laere seg enn kinesisk er jeg bare delvis enig. Uttalen i kinesisk er nok noe svaert mange utlendinger vil slite med som du sier, men jeg mener at selve oppbyggingen, strukturen og syntaksen av sprAket er sApass enkelt og greit at det veier opp for den vanskelige uttalen. Uttalen kommer uansett etter at du har bodd der og fAtt h0re ingenting annet enn kinesisk en stund. Jo mer man setter seg inn i det og pr0ver A prate jo mer tilnaermer man seg riktig uttale, og etter hvert blir det ikke sa vanskelig lenger. Saerlig for en med norsk som morsmAl tror jeg ikke dette blir et stort problem med litt 0velse, for det er riktig det du sier med at det er et av de letteste sprAkene A laere seg andre sprAk utifra.

Japansk har en utrolig simpel uttale for oss A fA til, da norsk har ca alle lydene japansk bruker. Men jeg synes ikke det gj0r sprAket mye enklere enn kinesisk av den grunn. Det har, i motsetning til kinesisk, en utrolig avansert oppbygging og struktur, for ikke A snakke om at syntaksen (rekkef0lgen ordene kommer i) er stikkmotsatt fra det vi er vandt til i norsk og engelsk. Norsk (og forsAvidt engelsk og kinesisk) har 'subjekt - verb - objekt' mens japansk har 'subjekt - objekt -verb.' Man mA laere seg A tenke pA en helt ny mAte nAr man former setninger i hodet. Har ofte lagt merke til at hvis man begynner bakerst i setningen og oversetter ord etter ord fram til begynnelsen vil man fA mer mening ut av det pA norsk enn hvis man oversetter i riktig rekkef0lge.

I tillegg er mAten de b0yer ord pA helt vidt forskjellig fra norsk. I norsk ville man legget til et ord for A forandre mening i setningen, mens i japansk ville man oftere enn ikke b0yd verbet pA en ny mAte. For eksempel ordet "mA:"

Norsk:
Jeg drar hjem
Jeg mA dra hjem

Japansk:
Uchi ni kaeru
Uchi ni kaeranakya naranai.

Kinesisk ville i denne situasjonen havnet helt pA den andre siden forbi norsk igjen, siden de ikke b0yer noen ord i det hele tatt. SprAket deres bestAr kun av A legge til nye ord for A forandre mening. Dette er ekstremt simpelt, og jeg personlig synes det gj0r sprAket veldig lett A laere (jeg kan ikke kinesisk enda da, men jeg prater ok thai, som er samme greia bare med 5 tonefall og andre lyder). Er ikke mye gramatikk man mA forstA seg pA f0r man kan begynne A oppfatte vanlige samtaler. Samtidig er det en ting som gj0r japansk greit A oppfatte ogsA, at man alltid vet A lytte til hovedverbet som alltid kommer i slutten av setningen. Dessuten har japansk lange ord som er lette A fA med seg. I og med at kinesiske ord skilles mye via tonefall blir alle ordene kortere og dermed muligens vanskeligere A fA med seg i en setning?

Synes det blir vanskelig A si hvilket av sprAkene som er lettest A laere, det kommer vel helt an pA personen som studerer dem. Er du flink i gramatikk eller uttale? SkriftsprAket er helt klart mye mye vanskeligere pA kinesisk da.


Og nAr det gjaldt det med at en kineser kan lese japansk... Vel, de kan kanskje se pA alle kanjiene i setningen og fA med seg hovedordene (selv om kanjier ofte bare har lignende betydninger pA kinesisk til japansk), men er det noe mer enn en basic setning fAr de nok ikke med seg saerlig mye av meningen allikevel. Har fAtt h0re at noen japanere som kan uvanlig mange kanjier kan fA litt mening ut av kinesisk og, men jeg tviler pA at det funker noe bedre den andre veien for A vaere aerlig.

Og til trAdstarter 0nsker jeg deg et fint Ar som utvekslingsstudent? Det er kjempeg0y! Tror du kommer til A trives med begge valgene uansett. Vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg tenker kanskje at hvis du velger Kina kan du lett komme til A havne ute pA landet, siden Kina er sA stort. Hvem hadde du tenkt A dra med? Forbered deg forresten pA A bli tatt imot av noen nazijaevler av en organisasjon hvis du drar til Asia i det hele tatt. Her er de glade i A ha kontroll over elevene sine, og speider som regel godt etter folk for A passe pA at ingen av dere har det g0y. :P Pluss at folk i Asia er noen asosiale skolenerdjaevler, sA du kan komme til A kjede deg noen ganger. Men pA tross av det er det faktisk veldig verdt det!
Lurer pA om de er litt mindre strenge i Japan, da de er mer vestlige, men det er ingenting A satse pA.
(Regna med at det er noe ala dette du skal, da du skrev du skulle ta 2. Aret i utlandet?)
Sist endret av Kaisama; 10. november 2007 kl. 08:03.
DryYouTear og Kaisama
Tusen takk! Dere kan tydeligvis mye om emnet og postene deres var kjempe informative og hjalp meg noe veldig.
Det nesten ironiske med det er at jeg er litt usikker på utdanningen min, jeg er veldig teknisk av meg og kunne sett for meg noe som nannoteknologi, roboteknologi osv.
Men er egentlig mer keen på og prøve meg som diplomat.

Uansett så tror jeg Kina blir landet da det er billigere og foreldrene mine har ikke all værdens med penger.
Jeg vet det er godt mulig at jeg må ta 2. året om igjen, bare håper noe inderlig at jeg ikke får alt som lån igjen idet tilfelle.
På den andre siden trenger jeg bare karakterer 2 eller over for og "bestå", skolene i Norge har ikke mulighet for og se hva jeg får i karakter, bare at jeg har "bestått"

Det er såklart mange ting som frister med Japan, veeldig mange ting.
Men jeg tror Kina blir et litt mer riktig valg, språket, utdanningen, prisene osv
Jeg kommer til og bo hos en host family gjennom hele året, kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg!

Sitat av Kaisama
Og til trAdstarter 0nsker jeg deg et fint Ar som utvekslingsstudent? Det er kjempeg0y! Tror du kommer til A trives med begge valgene uansett. Vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg tenker kanskje at hvis du velger Kina kan du lett komme til A havne ute pA landet, siden Kina er sA stort. Hvem hadde du tenkt A dra med? Forbered deg forresten pA A bli tatt imot av noen nazijaevler av en organisasjon hvis du drar til Asia i det hele tatt. Her er de glade i A ha kontroll over elevene sine, og speider som regel godt etter folk for A passe pA at ingen av dere har det g0y. :P Pluss at folk i Asia er noen asosiale skolenerdjaevler, sA du kan komme til A kjede deg noen ganger. Men pA tross av det er det faktisk veldig verdt det!
Lurer pA om de er litt mindre strenge i Japan, da de er mer vestlige, men det er ingenting A satse pA.
(Regna med at det er noe ala dette du skal, da du skrev du skulle ta 2. Aret i utlandet?)
Vis hele sitatet...
Jeg viste at Koreanere var noen avsosiale skolenerder Men at alle er det håper jeg ikke , eller, jeg er iallefall vant til litt morro i helgene og sånt.
Vet at jeg egentlig ikke har lov og drikke gjennom EF da (www.EF.no for de som vil ta en titt på selskapet) men alt slikt får jeg se ann, er ikke noe som er verdt turen tilbake pga, jeg vet heller ikke hvordan drikkekulturen i Kina er? Det er iallefall ingen aldersgrenser der.
Jeg aner ikke noe om hvordan ang. drikkekulturen er der(?), men kameraten min som går på internasjonal skole i Kina(faren hans er jobber der, skolen koster 160'000 året men UD betaler ) sier at de er ute og fester og har mye morro i hverdagen, de lokale også.
Men det er såklart noe heelt annet på i midten av Shanghai, på internasjonal skole.

Når du sier nazijævler av en organisasjon, hva mener du?
Selskapet jeg gjør det gjennom vill ikke ha så mye kontakt med meg der nede, men såklart, værtsfamilie, lærere osv

Jeg skal på forhånd begynne og lære meg basic kinesisk så godt som mulig, er villig til og betale litt for det også, men har ikke unlimited fonds.
Tenkte på lydkasset, nettprogram eller noe i den duren.
Bor 2 timer med buss unna byen, så og melde seg på evt kurs er litt vanskelig, men ike ugjenomførlig da pappa jobber i Oslo og jeg kan ta bussen inn til skolen derifra, 1 time ca.
Skal undersøke det nærmere.

Ellers så vet jeg nærmest INGENTING om Kina, kulturen, språket(lært masse her da=) osv, bortsett fra det normale, at de skriver "baklengs" og går baklengs og snakker baklengs
Men har googlet China i hytt og pine, også Chinese girl, teens, school osv på youtube

Jeg kommer om sannsynligvis ikke så lenge få brev, ganske mange forover som forberedelser til året, hvor det står masse om hva jeg kan forevente meg osv.
Akkurat nå har jeg Ingen, 0 og niks peiling.. Eller, jeg vet jo litt mer enn det kanskje, men ikke så mye.
Er iallefall glad jeg gikk for Kina, og ikke Usa

Tusen takk and feel free to update hvis det er noe mer dere vil si eller svare på
Sitat av Kaisama
DryYourTear: Bra, den f0rste informative posten her med fakta.
Vil pirke litt og rette pA at det 'bare' er offisielt 1945 kanjier man er 'n0dt' til A laere seg i japansk for A vaere litteraer. De blir kalt Jouyou-kanjier, og som regel blir kanjiene som faller utenfor denne kategorien skrevet med furigana (lydskrift) over.
Vis hele sitatet...
Det er sant at det bare er 1945 常用漢字 som blir lært bort på skolene, men antall kanji som er i daglig bruk er nærmere 3000 enn 1945, og de kommer ikke sjeldent uten furigana.

Sitat av Kaisama
NAr du konkluderer med at japansk er mye lettere A laere seg enn kinesisk er jeg bare delvis enig. Uttalen i kinesisk er nok noe svaert mange utlendinger vil slite med som du sier, men jeg mener at selve oppbyggingen, strukturen og syntaksen av sprAket er sApass enkelt og greit at det veier opp for den vanskelige uttalen. Uttalen kommer uansett etter at du har bodd der og fAtt h0re ingenting annet enn kinesisk en stund. Jo mer man setter seg inn i det og pr0ver A prate jo mer tilnaermer man seg riktig uttale, og etter hvert blir det ikke sa vanskelig lenger. Saerlig for en med norsk som morsmAl tror jeg ikke dette blir et stort problem med litt 0velse, for det er riktig det du sier med at det er et av de letteste sprAkene A laere seg andre sprAk utifra.

Japansk har en utrolig simpel uttale for oss A fA til, da norsk har ca alle lydene japansk bruker. Men jeg synes ikke det gj0r sprAket mye enklere enn kinesisk av den grunn. Det har, i motsetning til kinesisk, en utrolig avansert oppbygging og struktur, for ikke A snakke om at syntaksen (rekkef0lgen ordene kommer i) er stikkmotsatt fra det vi er vandt til i norsk og engelsk. Norsk (og forsAvidt engelsk og kinesisk) har 'subjekt - verb - objekt' mens japansk har 'subjekt - objekt -verb.' Man mA laere seg A tenke pA en helt ny mAte nAr man former setninger i hodet. Har ofte lagt merke til at hvis man begynner bakerst i setningen og oversetter ord etter ord fram til begynnelsen vil man fA mer mening ut av det pA norsk enn hvis man oversetter i riktig rekkef0lge.
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo selvfølgelig bare snakke ut ifra egen erfaring, men omstillingen til å snakke et SOV-språk er overraskende lett, og etter en kort stund blir dette helt naturlig, mens bruk av partikler og bøyninger fortsetter å være uklare.

Sitat av Kaisama
I tillegg er mAten de b0yer ord pA helt vidt forskjellig fra norsk. I norsk ville man legget til et ord for A forandre mening i setningen, mens i japansk ville man oftere enn ikke b0yd verbet pA en ny mAte. For eksempel ordet "mA:"

Norsk:
Jeg drar hjem
Jeg mA dra hjem

Japansk:
Uchi ni kaeru
Uchi ni kaeranakya naranai.

Kinesisk ville i denne situasjonen havnet helt pA den andre siden forbi norsk igjen, siden de ikke b0yer noen ord i det hele tatt. SprAket deres bestAr kun av A legge til nye ord for A forandre mening. Dette er ekstremt simpelt, og jeg personlig synes det gj0r sprAket veldig lett A laere (jeg kan ikke kinesisk enda da, men jeg prater ok thai, som er samme greia bare med 5 tonefall og andre lyder). Er ikke mye gramatikk man mA forstA seg pA f0r man kan begynne A oppfatte vanlige samtaler. Samtidig er det en ting som gj0r japansk greit A oppfatte ogsA, at man alltid vet A lytte til hovedverbet som alltid kommer i slutten av setningen. Dessuten har japansk lange ord som er lette A fA med seg. I og med at kinesiske ord skilles mye via tonefall blir alle ordene kortere og dermed muligens vanskeligere A fA med seg i en setning?

Synes det blir vanskelig A si hvilket av sprAkene som er lettest A laere, det kommer vel helt an pA personen som studerer dem. Er du flink i gramatikk eller uttale? SkriftsprAket er helt klart mye mye vanskeligere pA kinesisk da.
Vis hele sitatet...
Må vel si meg enig her.

Sitat av Kaisama
Og nAr det gjaldt det med at en kineser kan lese japansk... Vel, de kan kanskje se pA alle kanjiene i setningen og fA med seg hovedordene (selv om kanjier ofte bare har lignende betydninger pA kinesisk til japansk), men er det noe mer enn en basic setning fAr de nok ikke med seg saerlig mye av meningen allikevel. Har fAtt h0re at noen japanere som kan uvanlig mange kanjier kan fA litt mening ut av kinesisk og, men jeg tviler pA at det funker noe bedre den andre veien for A vaere aerlig.
Vis hele sitatet...
Det er sant som du sier at en kineser kan være heldig og forstå en setning på japansk ved hjelp av bare kanjiene (uten å kunne lese hiragana/partiklene), men at en japaner skal kunne forstå kinesisk bare ved å kunne "japanske kanjier" tviler jeg sterkt på.

Vil bare legge til grunner for å ikke dra til Japan, siden jeg ikke gjorde det i min originale post:

- Japan er vel det landet i verden som hater hvite mennesker mest. Vær forberedt på åpenlys rasisme og å bli sjikanert offentlig, uten noen inngripen fra andre.
- Japan er som sagt et veldig dyrt land å bo i.
- Selv om du kanskje tror Japan er verdens beste land å bo i, samt at japanere er verdens kuleste mennesker fordi du ser på anime, kan jeg med en gang konstantere at begge er feil. Japan har en god del problemer, og anime er tegnefilm stort sett produsert for barn. Du vil bli sett ned på om du ser på anime på samme måte som du vil bli sett ned på om du ser på tegnefilmer hjemme i Norge.
- En arbeidsdag i Japan kan vel i bunn og grunn sies å være hele dagen.
- Japan har veldig mange merkelige skikker som ikke følger noen som helst logikk. Folk ser for eksempel på deg som en raring om du spiser mens du går. Du må også passe på å ikke snakke i telefonen på noe som helst tog, selv om alle andre rundt deg snakker med hverandre, oppleves din snakking i telefonen som frekt og uforskammet.
- Om du noensinne blir rammet av et japanskt TV-program som filmer deg med skjult kamera og gjør ett eller annet mot deg, må du forberede deg på livsvarige men.

Det er nok hundrevis av andre grunner, men det er vel disse som er de mest åpenlyse.
Sitat av DryYouTear
- Japan er vel det landet i verden som hater hvite mennesker mest. Vær forberedt på åpenlys rasisme og å bli sjikanert offentlig, uten noen inngripen fra andre.
- Japan er som sagt et veldig dyrt land å bo i.
- Selv om du kanskje tror Japan er verdens beste land å bo i, samt at japanere er verdens kuleste mennesker fordi du ser på anime, kan jeg med en gang konstantere at begge er feil. Japan har en god del problemer, og anime er tegnefilm stort sett produsert for barn. Du vil bli sett ned på om du ser på anime på samme måte som du vil bli sett ned på om du ser på tegnefilmer hjemme i Norge.
- En arbeidsdag i Japan kan vel i bunn og grunn sies å være hele dagen.
- Japan har veldig mange merkelige skikker som ikke følger noen som helst logikk. Folk ser for eksempel på deg som en raring om du spiser mens du går. Du må også passe på å ikke snakke i telefonen på noe som helst tog, selv om alle andre rundt deg snakker med hverandre, oppleves din snakking i telefonen som frekt og uforskammet.
- Om du noensinne blir rammet av et japanskt TV-program som filmer deg med skjult kamera og gjør ett eller annet mot deg, må du forberede deg på livsvarige men.

Det er nok hundrevis av andre grunner, men det er vel disse som er de mest åpenlyse.
Vis hele sitatet...
Nå hater jeg anime da, så er ikke en av dem
Av en eller annen grunn høres det med rasisme litt spennende ut, og faktisk være den som skiller seg ut og slikt.
Tror jeg kunne endret noens oppfatning av oss i vesten med våre store hus, store biler, hytter og selvgodhet
Det med tlf, og maten mens man går ante jeg ikke noe om

Rasisme i Kina, kan jeg oppleve og bli skjelt ut der pga hvitfargen min?
Av en eller annen grunn synes jeg det høres en anelse interresangt ut
Sist endret av torsken; 11. november 2007 kl. 00:55.
I Japan kan du oppleve mye mer rasisme enn i Kina. I Japan har de hatet de hvite siden revolusjonen (Bakumatsu) i 1853 - 1968.
Det har bedret seg litt, men jeg hadde en trener i Kenjutsu som var blitt utsatt for rasisme i Japan, fordi han ikke åpnet døra for en Japaner elns. Det er nok mer utbredt på landsbygda enn i Tokyo eller Kyoto, men det eksisterer. Jeg ville valgt Kina, men det er nå en gang meg.
Sist endret av Gest; 11. november 2007 kl. 01:07. Grunn: liten feil
Dra et sted med så mye frihet som mulig. Med andre ord ikke Kina...
av prinsipp ville jeg aldri dratt til en kommuniststat
Husk å ta med plenty medikamenter og brente DVD'er når du drar da
Sitat av GordonFreeman
Kommer an på om du er klar til de dårlige leveforholdene man risikerer i Kina. Ikke at du nødvendigvis vil ha det så verst, men det er jo et fattig folk med lav levestandard generelt.
I tillegg er det jo et diktatur, så et kultursjokk er ganske sannsynlig. I tillegg er det veldig mye forurensing, noe som er veldig uvant for oss som bor i den deilige norske fjellufta. Og det er veldig mange mennesker, ikke minst

Det er det for så vidt i Japan og. Men levestandarden er jo mye nærmere den vi har i Norge. Og all teknologien virker jo artig!

Kina og Japan er to helt forskjellige land.

Kina er spennende og du får mest sannsynlig en god opplevelse om du drar dit. Men hadde det vært meg, uten at jeg har satt meg inn i situasjonen, så hadde jeg helt klart dratt til Japan.
Vis hele sitatet...
ikke diktatur, komunisme
Sitat av Evelen2
ikke diktatur, komunisme
Vis hele sitatet...
Ikke kommunisme; en blanding mellom kommunisme og markedsliberalisme.

Sitat av torsken
Hadde vært kjempeflott om du hadde gjort det, lurer veldig på det egentlig.
Uansett så er det vell mye lettere og lære japansk etter kinesiskt, eller omvendt.

Noen som vet om Japan - Kinesisk er som Norsk - Svensk, eller mer som Norsk - Tysk?
Vis hele sitatet...
Japansk - kinesisk er vel som svensk - russisk, eller finsk - urdu, eller samisk - norsk, eller nederlandsk - spansk.

Jeg er også overrasket over hvor mange som synes damene i Kina og Japan er pene. Det er et faktum at nesten ingen av dem har det man kan kalle for pupper, og jeg tør påstå at 99 % av dem ikke barberer seg nedentil.
Til deg som sier jeg burde dra et sted jeg er så fri som mulig(ikke kina)
Det med friheten er en av grunnene til at jeg valgte Kina og ikke USA.
Curfews by law, 21 år for og konsumere øl, hasj gir deg nesten livstid.

Kommunistlandet Kina er mye friere
Beklager A vaere den som knuser forhApningene dine, men jeg tviler pA at du fAr det mye friere i Kina enn du ville gjort i USA. Alt avhenger selvsagt av familien du havner hos, men ungdom i Amerika mye friere enn ungdom i Kina. Og unntaket er vel uberstrenge foreldre i Amerika, ikke uberliberale foreldre i Kina. :/
(Og jeg kan garantere deg at straffene for hasj er h0yere i Kina enn i Amerika. MYE h0yere. Og sannsynligvis vil du bare finne dArlig hasj der uansett.)

Jeg viste at Koreanere var noen avsosiale skolenerder Men at alle er det håper jeg ikke , eller, jeg er iallefall vant til litt morro i helgene og sånt.
Vet at jeg egentlig ikke har lov og drikke gjennom EF da (www.EF.no for de som vil ta en titt på selskapet) men alt slikt får jeg se ann, er ikke noe som er verdt turen tilbake pga, jeg vet heller ikke hvordan drikkekulturen i Kina er? Det er iallefall ingen aldersgrenser der.
Jeg aner ikke noe om hvordan ang. drikkekulturen er der(?), men kameraten min som går på internasjonal skole i Kina(faren hans er jobber der, skolen koster 160'000 året men UD betaler ) sier at de er ute og fester og har mye morro i hverdagen, de lokale også.
Men det er såklart noe heelt annet på i midten av Shanghai, på internasjonal skole.

Når du sier nazijævler av en organisasjon, hva mener du?
Selskapet jeg gjør det gjennom vill ikke ha så mye kontakt med meg der nede, men såklart, værtsfamilie, lærere osv

Jeg skal på forhånd begynne og lære meg basic kinesisk så godt som mulig, er villig til og betale litt for det også, men har ikke unlimited fonds.
Tenkte på lydkasset, nettprogram eller noe i den duren.
Bor 2 timer med buss unna byen, så og melde seg på evt kurs er litt vanskelig, men ike ugjenomførlig da pappa jobber i Oslo og jeg kan ta bussen inn til skolen derifra, 1 time ca.
Skal undersøke det nærmere.

Ellers så vet jeg nærmest INGENTING om Kina, kulturen, språket(lært masse her da=) osv, bortsett fra det normale, at de skriver "baklengs" og går baklengs og snakker baklengs
Men har googlet China i hytt og pine, også Chinese girl, teens, school osv på youtube

Jeg kommer om sannsynligvis ikke så lenge få brev, ganske mange forover som forberedelser til året, hvor det står masse om hva jeg kan forevente meg osv.
Akkurat nå har jeg Ingen, 0 og niks peiling.. Eller, jeg vet jo litt mer enn det kanskje, men ikke så mye.
Er iallefall glad jeg gikk for Kina, og ikke Usa

Tusen takk and feel free to update hvis det er noe mer dere vil si eller svare på
Vis hele sitatet...
Jeg kan selvsagt ikke gi noen garantier, for det finnes unntak over alt og jeg har aldri engang vaert i Kina, men jeg tror det lille av det du har forestilt deg er falske forventninger. Du mA nok omstille helt pA hva du anser som moro, hvis det fremdeles skal skje hver helg. :P Det at det ikke er noen drikkealdersgrense der har ingenting A si, det betyr bare at foreldrene holder barna sine under nok kontroll til at staten ikke trenger A gripe inn. Er ikke sikker pA hvordan drikkekulturen er i Kina, men jeg antar at familien din enten aldri drikker eller drikker masse hver dag uten A gi deg noe. Eller sA er du heldig og fAr en alkisfar som sjenker deg hver dag, noe det nok er st0rre sannsynlighet for hvis du bor ute pA landet.

Internasjonal skole er nok noe helt annet enn A vaere den eneste utlendingen pA en skole full av kinesere, og jeg tror ikke du gj0r lurt i A bygge et bilde av hvordan ting kommer til A bli utifra hvordan han har det nA. Vaer klar over at Asiatere vokser opp saktere enn oss, og er mer barnslige i mye h0yere alder. Tror kanskje vennen din har sluppet A mAtte forholde seg til dette hvis han har mange utlendinger A henge med.

Det er ikke bare korea som er asosiale skolenerder. Det gjelder nok bortimot hele Asia. Jo fattigere land jo mer asosiale ogsA, antageligvis. De fra fattig familie mA jobbe tillegg til skolen, mens de rike blir presset ekstra hardt til A bruke all sin fritid pA skolen for ikke A ende opp med en dArlig utdannelse.

Og nAr de skal gj0re noe kjempeg0y! en helg for en gangs skyld, sA er det sikkert noe sAnt som A dra pA skoletur noen kilometer unna for A jobbe med et prosjekt om klassisk kulturell teservise (true story).

NAr jeg sier nazijaevler av en organisasjon, sA mener jeg litt det du sier, at de ikke kommer til A ha noe kontakt med deg (ikke hjelper til), men at hvis noe g0y er pA ferde og du vil reise et sted eller lignende sA stAr de plutselig der i beredskap til A si nei. Hvis du har havnet et sted du er forn0yd med er det kanskje best A pr0ve A ha sA lite med dem A gj0re slik at du kan bryte reglene uten at de vet om det. Og hvis du havner pA et dArlig sted ville jeg mast som faen og fAtt dem til A gj0re noe, selv om de er late og ikke vil ha noe mer jobb A ta seg av.
Utvekslingsorganisasjonene i vesten er nok mer opptatt av A la deg erfare og oppleve ting og dermed mer villige til A la deg reise rundt til steder og fysisk gj0re ting, mens i Asia er de for bekymret til slikt, og er mer opptatt av A beholde din personlige sikkerhet under utvekslingsoppholdet ved at du studerer kulturen deres standhaftig utifra laereboka, fra sofaen trygt hjemme i stua.

Det h0res nok kjipt ut, og det er det noen ganger og. Men alt i alt er det som sagt verdt det, bare du er flink til A lyve for deg, b0ye og bryte regler uten A bli oppdaget, og kanskje viktigst; akseptere ting som de er noenganger og bare gj0re det beste ut av det. :/

DryYourTear: Iallefall i Japan barberer man seg bare nedentil etter man har fAtt seg kjaereste. Og jeg er enig i at VOSdelen ikke er det vanskeligste, men partiklene og b0yningene. Og du har sikkert rett i det med antall kanji.
Sist endret av Kaisama; 11. november 2007 kl. 18:34.
Kaisame, har du noen gang vært på i utlandet som utvekslings-student?
Du veit tydeligvis mye om emne, og jeg takker for de informative postene dine
Her er det ingen tvil. KINA!

Kina har innen et par kvartaler tatt igjen USA økonomisk. De eksporterer, imopterer og produserer noe enorm, og trenden er sterkt stigende. Kan du kinesisk om 10 år vil du ligge langt forran mange andre. Både sosialt og yrkesmessig.

Jeg vurderer det samme selv. Det eneste som holder med tilbake er det faktum at jeg ikke er så flink til å lære meg avansserte språk som f.eks. Kinesisk.
Japan lager de beste bilene, har den gode maten, er IKKE kommunistisk OG vel...
Japan lager masse fete spill og greier :P
Uten tvil ville jeg hvertfall dratt dit.
SecretAgentMan:
Bare fordi Iran lager gode vafler, har billig bensin og sommer 300+ dager i året, dra du ikke dit fordiom.
Toalett i Kina:
http://www.orchiddesigns.net/Assets/images/China2004/Jinghong%20public%20toilet%201630.jpg

Toalett i Japan:

http://images.businessweek.com/ss/06/12/1230_smarttoilet/image/slide10.jpg

You decide!