Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 7207
Jeg stod på kjøkkenet i går og holdt på å kokke litt. Var skikkelig i slaget og følte meg som den mesterkokken. På menyen stod det en herlig omelett, som da naturligvis innebærer en del egg. I all min prakt skulle jeg knekke et egg til retten min, men det gikk noe fort i svingene.

Greia er at egget knuste før jeg fikk sukk for meg, og jeg traff derfor ikke bollen. Ok, litt søl må en rekne med, men dette viste seg å bli ett større problem enn ventet. Det som skjedde var at plomma til egget klarte å lure seg ned i noen små riller bak komfyren og kjøleskapet (kjøleskapet er integrert i veggen og komfyren er plassert over). Nå ligger plomma nede på gulvet og godgjør seg. Det er praktisk talt umulig å nå frem til åstedet, og jeg får dermed ikke tørket den opp.

Spørsmålet mitt er om dette kommer til å begynne å lukte helt for jævlig etter hvert? Foreløpig har jeg ikke merket noen uggen odør, men har en mistanke om at dette kanskje tar litt tid.

Problemet er at jeg bor i hybel, og skal reise hjem for jula i morgen. Huseier var litt skeptisk mht. frosne rør etc., og sa at han kanskje ville innom å sjekke at alt stod bra til. Jeg er da redd at han skal åpne døra til kåken og bli slått av kadaverlukt. Tenker at dette ikke akkurat blidgjør han, og at jeg kommer til å få en del trøbbel.

Har forhørt meg med venner og bekjente - folk som kan litt om alt og venninner med husmorskills. Forslagene jeg har fått varierer fra "tøm salt ned på det", "flush vann på det", "bruk grønnsåpe og/eller eddik" til "spray and pray".

Er litt usikker på hvordan jeg skal angripe problemet, og lurer derfor på om noen freaks, som ser ut til å ha kunnskaper og formeninger om alt mellom himmel og jord, om dere har noen bra forslag? Jeg har gått til innkjøp av et slikt "lukteglass" som skal gi fra seg en relativt frisk og god odør. Er det noen mulighet for at jeg klarer å forhindre denna plomma i å lukte ut hele kåken? Vil ikke ha huseier på nakken.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er det altså helt umulig å dra komfyren ut? De er vanligvis ikke festet på noen måte så det er bare å ta i litt og dra den ut fra veggen og vips har du tilgang.
Det vil vel råttne, og som du sikkert vet er ikke råten eggelukt noe godt
Det første jeg tenkte på var å bruke støvsugeren, men du kommer ikke fram med den?
Dette er umulig, ja. Det er snakk om en kjøkkenbenk hvor vask, komfyr, kjøleskap, skuffer og skap henger sammen og står fast til veggen og gulvet. Komfyren er da plassert oppå kjøleskapet. Etter å ha sett på eventuelle muligheter, virker det håpløst å dra ut noe som helst.

Det første jeg tenkte på var å bruke støvsugeren, men du kommer ikke fram med den?
Vis hele sitatet...
Nei, det er alt for smalt til at jeg kommer til med støvsuger.
Sist endret av King Ink; 13. desember 2010 kl. 18:50.
Kan du nå det med en pinne eller noe? Teipe, stifte fast en fille på pinnen og prøve og tørke det opp.
Støp det inn. Eneste muligheten jeg ser.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Kan du nå det med en pinne eller noe? Teipe, stifte fast en fille på pinnen og prøve og tørke det opp.
Vis hele sitatet...
Har prøvd dette da det er en smal passasje inn til punktet hvor egget ligger i skapet under vasken. Her er det dog så mye rør og styr pga. vasken at jeg ikke kommer til.
det du trenger er: støvsuger, gaffa og sugerør

ta av "munnstykkene" på støvsugeren, seriekoble masse sugerør, gaff det på..... ikke no problem ;D
Sitat av Kalender Vis innlegg
Støp det inn. Eneste muligheten jeg ser.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke åpne veggen bakfra? Eneste muligheten jeg ser, bortsett fra og ta ut komfyren selvfølgelig.
Åpne veggen er nok ikke aktuelt. Heller ikke å ta ut komfyren/kjøleskapet da dette virker som å være en meget omfattende prosess hvor en til og med kanskje vil trenge fagmenn.
Selvfølgelig må det gå an å ta ut komfyren. Du har bare ikke funnet ut hvordan enda.
Hvis ikke betyr det at de har støpt fast kjøleskap/komfyr først og så bygget hybelen rundt dette

Komfyren sitter bare litt hardt fast eller er hektet fast på ett eller annet vis. Se om du får ut noen av de andre hvitevarene for å å løsne komfyren på en eller annen måte
Jeg ville ha sagt fra til huseieren om dette problemet og spurt om han vet hvordan det demonteres. Da skjønner han at du tar ansvar og prøver å løse problemet istedet for å "ødelegge" leiligheten med råtten egglukt.
Jeg ville ihvertfall ha satt pris på det hvis jeg hadde leid ut en leilighet.

Jeg finner det veldig rart hvis det er bygd sånn at det ikke kan demonteres for støvfjerning osv.
Det ville nok blitt lettere å hjelpe om du viste oss ett bilde av dette sammensveisede kjøkkenet ditt, enn at vi skal gjette oss frem med masse rare forslag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da er jo den enkleste og mest logiske tingen å bare ringe huseier, forklar problemet og mest sannsynlig vet han en måte å ta ut komfyren/kjøleskapet på.
Hvorfor ikke fortelle huseieren at kjøkkenet har en design feil iom. at du klarte å søle mat ned der og be han ta fikse det?
http://www.deltacleaning.co.uk/images/Glade%20Air%20Freshener.jpg

Jeg har aldri hørt om et kjøkken som ikke kan demonteres.

Det store spørsmålet er vel: har du forsøkt å flytte på noe?
Haha, dette minner meg om den Carl Barks stripa hvor de må tenne på byen fordi Donald har oversvømt hele byen med egg!
http://image.absoluteastronomy.com/i.../om/omelet.jpg
Sitat av erik154690 Vis innlegg
Haha, dette minner meg om den Carl Barks stripa hvor de må tenne på byen fordi Donald har oversvømt hele byen med egg!
http://image.absoluteastronomy.com/i.../om/omelet.jpg
Vis hele sitatet...
Har du en større versjon, der teksten er leselig ?
Sist endret av Eplegutten; 13. desember 2010 kl. 19:18.
Sitat av erik154690 Vis innlegg
Haha, dette minner meg om den Carl Barks stripa hvor de må tenne på byen fordi Donald har oversvømt hele byen med egg!
http://image.absoluteastronomy.com/i.../om/omelet.jpg
Vis hele sitatet...
Epic, dude..epic!

Donald ass...hva skulle han med så mye egg, den syke anda
Den husker jeg faktisk. Har den i den 200 kilo tunge Donald samlinga et eller annet sted!

EDIT: ^Han prøvde det samme som de ekstreme islamistene i Europa. Masseproduksjon.
Sist endret av Kalender; 13. desember 2010 kl. 19:19.
Ja, jeg har prøvd å flytte på alt. Nå er jeg ikke akkurat spesielt "teknisk"-anlagt når det kommer til slike ting, da.

Her er forøvrig et bilde som viser litt hvordan greia ser ut:

http://i206.photobucket.com/albums/bb271/Thomicas/egg.jpg

Har prøvd å få ut kjøleskapet, men virker nyttesløst.
Stemmer for innlegg #9.
Fy søderen, jeg så for meg et kjøkken med delte komponenter vettu. Du skulle jo ha sagt at de er sånn opplegg som det der.

You sir, have a mission!
Sist endret av tafsern; 13. desember 2010 kl. 19:22.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Har du en større versjon, der teksten er leselig ?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke... Og bildet er ikke hele stripa, bare første siden.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Fy søderen, jeg så for meg et kjøkken med delte komponenter vettu. Du skulle jo ha sagt at de er sånn opplegg som det der.

You sir, have a mission!
Vis hele sitatet...
Haha, beklager en noe dårlig beskrivelse i førstepost. Tror du det vil nytte å sette en slik luktesak bak under vasken (kommer sånn halvveis inn bak kjøleskapet fra skapet du ser under vasken, men ikke inn til egget pga. tidligere nevnte røyr og diverse).
Eller så ringer du bare huseier og forklarer situasjonen!!
Glade/div bokser med godlukt vil sikkert dekke over lukta ei stund, men råttent egg lukter jo ikke akkurat jordbær
Ender med at du kommer tilbake etter jula og blir slått i bakken av den veggen med lukt som møter deg i døra, og sikkert må bruke ei god stund da på og lufte ut/rydde opp etter dette
Trykkluft på boks kan sikkert gjøre susen?
Jeg har _akkurat_ samme kjøkken på hybelen her. Skal gå og se om jeg kommer på en kreativ løsning! Får prøve meg frem litt.
Sitat av jpano Vis innlegg
Trykkluft på boks kan sikkert gjøre susen?
Vis hele sitatet...
Jeg håper også det, men har min tvil om det vil holde i lengden.
Huff, skjønner problemet ditt. Hos meg så står kjøkkenet sånn at det ikke er i et hjørne, så jeg kommer til. Men akkurat det kjøkkenet der sitter ganske bra fast, så kan bli en hard nøtt å knekke..
Har du vurdert å sette ut nedbrytere som f.eks skrukketroll o.l? De kommer seg gjennom de smaleste sprekker.
Ny løsning...
Hell plumbo oppi. Det må jo fjerne dritten.
Ja, tror ikke det lar seg flytte uten å ty til med powertools å hele pakka.

Spørsmålet mitt da blir om noen vet hvor kraftig dette vil lukte? Egg er som kjent notoriske for å lukte grusomt i rotten tilstand, men dette er vel først og fremst egg som har rotnet inne i skallet? Tenker at i slike tilfeller vil det lukte mye værre pga. vanndanning og diverse. Nå er det jo bare plomma til et friskt egg som ligger på gulvet. Denne vil vel tørke og dermed ikke gi fra seg noe ekstrem lukt om jeg er flittig med spraylukt etc. og setter denne luktesaken min i nærheten av kilden til lukta?
Sist endret av King Ink; 13. desember 2010 kl. 19:45.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sånn til informasjon, så er dette ikke en komfyr - men ett hybelkjøkken med kokeplater oppå ett benkekjøleskap :P Så er det litt enklere forstå :P

Men det må jo være demonterbart. Åpne kjøleskapsdøra og se rundt åpningen, om du ser noen skruer. Det samme gjelder skapet til høyre, se eventuelt om det er noen skruer helt innerst i bakveggen som holder skapet/benken mot veggen.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Sånn til informasjon, så er dette ikke en komfyr - men ett hybelkjøkken med kokeplater oppå ett benkekjøleskap :P Så er det litt enklere forstå :P

Men det må jo være demonterbart. Åpne kjøleskapsdøra og se rundt åpningen, om du ser noen skruer. Det samme gjelder skapet til høyre, se eventuelt om det er noen skruer helt innerst i bakveggen som holder skapet/benken mot veggen.
Vis hele sitatet...
Har sjekka alle mulige kroker og skruer som er der, men ser ingen mulighet til å få ut kjøleskapet.
Har du prøvd å løfte litt i vasken? Kanskje det er noen skruer inni skapet som holder kjøleskapet på plass? Kos deg med eggelukta (kan hende det du sier, med at det ikke lukter vis det ikke er i et skall...)
Sitat av Curver Vis innlegg
Har du prøvd å løfte litt i vasken? Kanskje det er noen skruer inni skapet som holder kjøleskapet på plass? Kos deg med eggelukta (kan hende det du sier, med at det ikke lukter vis det ikke er i et skall...)
Vis hele sitatet...
Har prøvd å løfte å dra i alt som jeg får tak i.
Skru av de hvite platene ovenfor komfyren på veggene
Har en mistanke om at skruene er gjemt der!
Disse platene er i tillegg "limt" fast til veggen/benken. Etter å ha undersøkt dem nøye ser det heller ikke ut som om det er mulig at det gjemmer seg noen skruer bak dem.
hiv salt på og hårføn egget slik at det tørker..
Jeg har ikke hårføner tilgjengelig.
Hadde selv et likt opplegg på en hybel. Når jeg mistet noe bak så kunne jeg stikke overkroppen inn under vasken ved siden av kjøleskapet og der var det en åpning hvor jeg kunne pirke ut ting.. Om du har en åpning der, så kan det være mulig å stikke en kvist/pinne med en påteipet klut inn der...

Jonnis
Sitat av jonnis Vis innlegg
Hadde selv et likt opplegg på en hybel. Når jeg mistet noe bak så kunne jeg stikke overkroppen inn under vasken ved siden av kjøleskapet og der var det en åpning hvor jeg kunne pirke ut ting.. Om du har en åpning der, så kan det være mulig å stikke en kvist/pinne med en påteipet klut inn der...

Jonnis
Vis hele sitatet...
Har prøvd dette, men rørene til vasken hindrer meg i å komme til med noe som helst. Jeg klarer så vidt å få inn hånda med en pinne m. klut, men får fremdeles ikke has på plomma.
1. Ring/oppsøk huseier.
2. Forklar situasjonen.
3. Få han til å hjelpe deg.

Om dere ikke kommer til noe rasjonell løsning, så vet han om problemet, og du har gjort det rette.

Mat må du ha, og det er ikke såvidt meg bekjent vanlig å kunne søle noe bak kjøkkeninnredninga i ett vanlig kjøkken.
Hvertfall ikke slik at det blir umulig å vaske opp etter seg etterpå.
Ja, jeg tror rett og slett jeg må se meg slått og snakke med huseier. Det er da en ærlig sak å være uheldig til tider.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Tr1pp3r Vis innlegg
1. Ring/oppsøk huseier.
2. Forklar situasjonen.
3. Få han til å hjelpe deg.

Om dere ikke kommer til noe rasjonell løsning, så vet han om problemet, og du har gjort det rette.

Mat må du ha, og det er ikke såvidt meg bekjent vanlig å kunne søle noe bak kjøkkeninnredninga i ett vanlig kjøkken.
Hvertfall ikke slik at det blir umulig å vaske opp etter seg etterpå.
Vis hele sitatet...
helt enig..
bedre og si det en og prøve og gjemme det. lettere med tilgivelse en tilatelse
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av King Ink Vis innlegg
Har prøvd å løfte å dra i alt som jeg får tak i.
Vis hele sitatet...
Da er det faktisk mulig at benken bare står rett på gulvet uten å være festa i noe annet enn sokkelen. Ser også at det er lagt en vaskelist/kvartstaff foran.

I verste fall så vil du nok trenge en hammer og muligens brekkjern for å få dette fra hverandre. Ville nok kontakte huseier, for vaske det bort må du uansett.
Huseier vil bli kontaktet i morgen før jeg reiser hjemover. Etter at jeg løsna litt på rørene under vasken klarte jeg komme litt bedre til etter at jeg bandt en vaskefille fast til en fluesmekke. Men skal kontakte huseier slik at han er obs på situasjonen og kan sjekke innom om det utvikler seg noen lukt.