Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4183
Hvorfor er det slik at politiet kan velge å straffe en persom som gjør noe ulovlig og la være å straffe en annen person som også gjør noe ulovlig, selv om begge personer gjør de samme kriminelle handlingene?

For eksempel så straffer politiet (vanlige) mennesker som bruker narkotika:
http://www.moss-avis.no/nyheter/seks...moss-1.6032182
http://www.moss-avis.no/nyheter/hadd...tika-1.5821756 (noen av mange eksempler)

Men hvis man er narkoman så blir man ikke straffet men bare jaget bort:
http://www.tv2nyhetene.no/narkomane-...k-2810261.html (en av mange eksempler)

Er det riktig/lov at politiet forskjellsbehandler på denne måten, eller burde de straffe alle som gjør de samme kriminelle handlingene på samme måte? kjør debatt
Det er ofte de litt eldre som også er narkomane på gata. Det bedre å ta folka når de enda er unge. Så på Politiet season 3 der seniorpolitimenn bare trasket rundt i gatene for å vise seg, som et forebyggende arbeid. De hilste på narkomane og ba de bruke sprøyterommet istedet når de satt på gata. Jeg syns det er greit å la gamle travere være i fred men og ta de unge så man forebygger narkotikamiljøet.
Sist endret av mo3; 27. mars 2011 kl. 01:36.
en hardcore narkiss på plata "dør" uten skudde sitt, men "noobs" som meg og andre 17-19åringer har fortsatt en sjangs til å bli dratt ut av miljøet
Har selv opplevd forskjellsbehandling fra politie sin side.

Var på en fest ifjor der vi røyka litt,plutselig stormer politie inn døra,sjekker ID osv osv,jeg bere han ene politimannen ta det med ro fordi han var jævlig synlig gira på arbeide sitt. Dette ender med at jeg blir lagt i golvet,blør ut en go del av golvet,di ber meg slutte og blød,får håndhjern på,INGEN andre i dette rommet ble behandla slikt og jeg gjore ingenting som provoserte vedkommende.

Dette resulterer i at enklte som var der blir tatt med på glattcella OG slipper faen meg ut samme kveld,mens jeg må være der hele natten,masse blod på jakken og igen spørsmål ble sport om hvorfor jeg så ut som jeg gjore.
Fikk i tillegg en bot åp 6000 kr...

Jeg gjikk ikke til sak mot dette fordi politie står jo seff på sine meninger og kunne sikkert kosta meg skjorta før en rettsak..
Sitat av mo3 Vis innlegg
Det er ofte de litt eldre som også er narkomane på gata. Det bedre å ta folka når de enda er unge. Så på Politiet season 3 der seniorpolitimenn bare trasket rundt i gatene for å vise seg, som et forebyggende arbeid. De hilste på narkomane og ba de bruke sprøyterommet istedet når de satt på gata. Jeg syns det er greit å la gamle travere være i fred men og ta de unge så man forebygger narkotikamiljøet.
Vis hele sitatet...
Så det å straffe unge mennesker, og kanskje sende de inn i det man er ganske enig i at er rene forbryterskoler er godt forebyggingsarbeid?
Sitat av magnusjo87 Vis innlegg
bere han ene politimannen ta det med ro fordi han var jævlig synlig gira på arbeide sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg antar du ikke hadde en høffelig stemme mot Politiet. Jeg har selv vært vitne til personer som hele tiden skal yppe på de. Blir alt for tragisk.

Sitat av Omaha Vis innlegg
Så det å straffe unge mennesker, og kanskje sende de inn i det man er ganske enig i at er rene forbryterskoler er godt forebyggingsarbeid?
Vis hele sitatet...
Ja, andre kan bli skremt av slike ting og blir mer forsiktig. har vært bort i mange paranoide folk som er mer redd purken enn djevelen selv. Når man først bryter loven skal man bli straffet. Hadde gamle knarkere skulle blitt bura inne for hver gang de satt nåla i armen hadde glattcella vært ganske så full. Heller bruk dem på unge folk som vil ruse seg.
Sist endret av mo3; 27. mars 2011 kl. 01:44.
var vel litt unødvendig å kaste deg i bakken, men at vennene dine ikke fikk bøter vil jeg si er det som var feil ikke at du fikk en!
Jeg var beruset,men jeg oppførte meg ikke som en umoden drittunge..

Sitat av iGnome Vis innlegg
var vel litt unødvendig å kaste deg i bakken, men at vennene dine ikke fikk bøter vil jeg si er det som var feil ikke at du fikk en!
Vis hele sitatet...
Hele greia var vel at 1 av kompisene fikk bot på 2000 om jeg ikke husker feil,i tillegg fikk han gå etter noen min inne i avhør,Mens jeg ble behandla som en idiot og som jeg skulle være helt mongo rabiat..
Har du sovet under en stein de siste 50 årene? Hvis myndighetenes og politiets overdrevne skrekkpropaganda og forfølgelse av rekreasjons brukere hadde virket, hvorfor har det seg at det aldri har blitt brukt mer narkotika, og det stiger for hvert år?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Har du sovet under en stein de siste 50 årene? Hvis myndighetenes og politiets overdrevne skrekkpropaganda og forfølgelse av rekreasjons brukere hadde virket, hvorfor har det seg at det aldri har blitt brukt mer narkotika, og det stiger for hvert år?
Vis hele sitatet...
Så skal purken slutte å ta folk som bruker narkotika da?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Så skal purken slutte å ta folk som bruker narkotika da?
Vis hele sitatet...
JA! mye bedere å bruke ressuser på andre ting! folk som selger narkotika for eksempel
Sitat av mo3 Vis innlegg
Så skal purken slutte å ta folk som bruker narkotika da?
Vis hele sitatet...
JAAAAAA!
Sitat av mo3 Vis innlegg
Så skal purken slutte å ta folk som bruker narkotika da?
Vis hele sitatet...
Det var du som kalte det forebygging, jeg bare utfordret dine påstander. Sa aldri at politiet skulle slutte å ta lovbrytere. Men jeg tror du tok poenget utifra denne ene linjen din.
knutmoore: Så når personer på 15 år blitt tatt for omgang med amfetamin, så skal man bare lukke øya?
Sitat av Troennes Vis innlegg
knutmoore: Så når personer på 15 år blitt tatt for omgang med amfetamin, så skal man bare lukke øya?
Vis hele sitatet...
Nei. Man kan jo alltids snakke med de Og uansett... Hva folk vil gjøre med kroppen sin er opp til en hver person, uansett alder (så lenge vi ikke snakker om 3åringer som gjør seg høy) og ikke noe som politiet skal blande seg inn i.
Noen ganger begynner jeg og tenke på om det faktisk er et demokratisk land vi bor i, eller ikke...
Sist endret av knutmoore; 27. mars 2011 kl. 03:35.
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Nei. Man kan jo alltids snakke med de Og uansett... Hva folk vil gjøre med kroppen sin er opp til en hver person, uansett alder (så lenge vi ikke snakker om 3åringer som gjør seg høy) og ikke noe som politiet skal blande seg inn i.
Noen ganger begynner jeg og tenke på om det faktisk er et demokratisk land vi bor i, eller ikke...
Vis hele sitatet...
Med din tankegang er det greit at folk fyllekjører og dreper andre? Det er bra de blander seg i ting.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Med din tankegang er det greit at folk fyllekjører og dreper andre? Det er bra de blander seg i ting.
Vis hele sitatet...
det at jeg ruser meg skader ingen andre en meg selv & lommeboka mi
Kapitalist
Klix's Avatar
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Nei. Man kan jo alltids snakke med de Og uansett... Hva folk vil gjøre med kroppen sin er opp til en hver person, uansett alder (så lenge vi ikke snakker om 3åringer som gjør seg høy) og ikke noe som politiet skal blande seg inn i.
Noen ganger begynner jeg og tenke på om det faktisk er et demokratisk land vi bor i, eller ikke...
Vis hele sitatet...
Så du mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv? Vet ihvertfall at hvis jeg hadde funnet ut at jeg kunne sette en sprøyte som gjorde at jeg følte meg helt utrolig bra når jeg var 15 år gammel, uten noen konsekvenser fra voksne hadde jeg nok hatt tatt overdose på heroin for endel år siden...
knutmoore: da regner jeg med at du står for alt behov for egen kropp også, ikke tjenester på min bekostning. Ser du hvor du er på vei med et slikt generaliserende individsyn?
Sitat av Klix Vis innlegg
Så du mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv? Vet ihvertfall at hvis jeg hadde funnet ut at jeg kunne sette en sprøyte som gjorde at jeg følte meg helt utrolig bra når jeg var 15 år gammel, uten noen konsekvenser fra voksne hadde jeg nok hatt tatt overdose på heroin for endel år siden...
Vis hele sitatet...
Les før du poster, vi snakker straffeforfølgelse fra Politiet.


Sitat av Troennes Vis innlegg
knutmoore: da regner jeg med at du står for alt behov for egen kropp også, ikke tjenester på min bekostning. Ser du hvor du er på vei med et slikt generaliserende individsyn?
Vis hele sitatet...
Skal vi da forby drikking av alkohol, røyking og straffe overvektige med null helsetjenester? Ser du hvor du er på vei?
Sist endret av Omaha; 27. mars 2011 kl. 03:52.
Sitat av Klix Vis innlegg
Så du mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv? Vet ihvertfall at hvis jeg hadde funnet ut at jeg kunne sette en sprøyte som gjorde at jeg følte meg helt utrolig bra når jeg var 15 år gammel, uten noen konsekvenser fra voksne hadde jeg nok hatt tatt overdose på heroin for endel år siden...
Vis hele sitatet...

den sprøyta hadde jeg tatt selv!!! MERK : "uten noen konsekvenser"
EDIT: leste inlegget ditt litt feil, trudde du mente uten noen konsekvenser i det hele tatt.. : /
Sist endret av iGnome; 27. mars 2011 kl. 03:52.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Med din tankegang er det greit at folk fyllekjører og dreper andre? Det er bra de blander seg i ting.
Vis hele sitatet...
Fyllekjøre er en helt annen sak enn og ruse seg. Så lenge det en gjør ikke truer andre's liv, så mener jeg at politiet ikke skal blande seg.
Det er sant. Men Politiet gjør jobben sin. Du får bli politiker og endre loven
Sitat av mo3 Vis innlegg
Med din tankegang er det greit at folk fyllekjører og dreper andre? Det er bra de blander seg i ting.
Vis hele sitatet...
Hva er det for en sammenligning da? Nei, rus og kjøring er ikke greit, men det er greit at han går på fylla og lar bilen stå.

F.eks. Portugal avkriminaliserte all narkotikabruk allerede i 2001. Og der går alle statistikker rett vei, i motsetning til her og andre land som praktiserer kriminalisering. I Portugal tilbyr de behandling i stedet for straff. Etter mange tiår med kriminalisering og alt har bare gått mer til helvete og mer ressurskrevende for hvert år, hvor vanskelig er det å åpne øynene? Noe å tenke på og er at Norge har høyere antall overdosedødsfall hvert år enn Nederland,for de som ser på Nederland som det store stygge narkotikalandet.
Sist endret av Don Veto; 27. mars 2011 kl. 03:56.
Sitat av Klix Vis innlegg
Så du mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv? Vet ihvertfall at hvis jeg hadde funnet ut at jeg kunne sette en sprøyte som gjorde at jeg følte meg helt utrolig bra når jeg var 15 år gammel, uten noen konsekvenser fra voksne hadde jeg nok hatt tatt overdose på heroin for endel år siden...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv.
15-åringer kan være like ansvarfulle som en 18-åring.
Sist endret av knutmoore; 27. mars 2011 kl. 03:55.
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Så lenge det en gjør ikke truer andre's liv, så mener jeg at politiet ikke skal blande seg.
Vis hele sitatet...
tror og håper ikke at du mener dette 100% ? Du mener vel ikke at politiet ikke skal blande seg inn i saker der jeg har stjelt alt du har uten at dette hadde gått ut over deg fysisk, eller?
tror "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" passer bedere?
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Fyllekjøre er en helt annen sak enn og ruse seg. Så lenge det en gjør ikke truer andre's liv, så mener jeg at politiet ikke skal blande seg.
Vis hele sitatet...
Så om jeg ruser meg og river huset til foreldrene dine, så er dete IKKE en sak for politiet i følge deg?
Sitat av Troennes Vis innlegg
Så om jeg ruser meg og river huset til foreldrene dine, så er dete IKKE en sak for politiet i følge deg?
Vis hele sitatet...

vil vel tro at politiet følger denne saken pga at du rev ned et hus?
Sitat av iGnome Vis innlegg
tror og håper ikke at du mener dette 100% ? Du mener vel ikke at politiet ikke skal blande seg inn i saker der jeg har stjelt alt du har uten at dette hadde gått ut over deg fysisk, eller?
tror "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" passer bedere?
Vis hele sitatet...
Så i følge ditt utsagn "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre", skal samfunnet da ikke bry seg når du ligger på gata med overdose. Siden din overdose faktisk setter i gang konsekvenser, mtp medisinsk personell, politi, pårørende etc.?

Vel, ikke i følge knutmoores utsagn tidligere.

Når noen kommer med et utsagn som full frihet ved egen kropp og handliger, så må man oså se ansvaret som følger uansett.
Sist endret av Troennes; 27. mars 2011 kl. 04:05.
Sitat av iGnome Vis innlegg
tror og håper ikke at du mener dette 100% ? Du mener vel ikke at politiet ikke skal blande seg inn i saker der jeg har stjelt alt du har uten at dette hadde gått ut over deg fysisk, eller?
tror "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" passer bedere?
Vis hele sitatet...
"så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" passet nok bedre ja
Sitat av Troennes Vis innlegg
Så i følge ditt utsagn "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre", skal samfunnet da ikke bry seg når du ligger på gata med overdose. Siden din overdose faktisk setter i gang konsekvenser, mtp medisinsk personell, politi, pårørende etc.?

Vel, ikke i følge knutmoores utsagn tidligere.
Vis hele sitatet...
du svarte vel på ditt eget spm der? jeg sa "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" i ditt eksempel så fikk dette konskvenser for andre?
Sitat av Troennes Vis innlegg
Så i følge ditt utsagn "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre", skal samfunnet da ikke bry seg når du ligger på gata med overdose. Siden din overdose faktisk setter i gang konsekvenser, mtp medisinsk personell, politi, pårørende etc.?

Vel, ikke i følge knutmoores utsagn tidligere.

Når noen kommer med et utsagn som full frihet ved egen kropp og handliger, så må man oså se ansvaret som følger uansett.
Vis hele sitatet...
Så klart skal noen bry seg om en person ligger på gata og holder på og dø av overdose.
Det jeg mente var at politiet ikke har noe med dersom en person har lyst til og prøve f.eks litt amfetamin. Ja, at noen kan dø av overdose kan jo skje, men hvor ofte skjer egentlig dette?
De fleste som velger og prøve drugs klarer enten og holde det under kontroll, komme etter en tid seg ut av helvette eller får et jævlig kort liv på grunn av det

Sitat av mo3 Vis innlegg
Det er sant. Men Politiet gjør jobben sin. Du får bli politiker og endre loven
Vis hele sitatet...
Jeg skal bli advokat
Sist endret av knutmoore; 27. mars 2011 kl. 04:10.
Sitat av iGnome Vis innlegg
du svarte vel på ditt eget spm der? jeg sa "så lenge det en gjør ikke har noen konsekvenser for andre" i ditt eksempel så fikk dette konskvenser for andre?
Vis hele sitatet...
Okei, så din konklusjon for narkoproblematikk blir da som følger: lovlig ved bruk, såfremt det ikke under noen omstendigheter medfører konsekvenser for andre!

Siden enhver aksjon har en reaksjon, må du ubetinget forutse og bestemme reaksjonen, eller bryte loven?
Sitat av Troennes Vis innlegg
Okei, så din konklusjon for narkoproblematikk blir da som følger: lovlig ved bruk, såfremt det ikke under noen omstendigheter medfører konsekvenser for andre!

Siden enhver aksjon har en reaksjon, må du ubetinget forutse og bestemme reaksjonen, eller bryte loven?
Vis hele sitatet...
Korrekt (I think)
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Korrekt (I think)
Vis hele sitatet...
Din vei på jusstudiet mistenker jeg å bli veldig lang, slik som du oppfatter ting. Beklager å tråkke på drømmen din, men jeg sier ting rett ut som jeg ser de!
Sitat av Troennes Vis innlegg
Din vei på jusstudiet mistenker jeg å bli veldig lang, slik som du oppfatter ting. Beklager å tråkke på drømmen din, men jeg sier ting rett ut som jeg ser de!
Vis hele sitatet...
Det vil tiden vise
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Det vil tiden vise
Vis hele sitatet...
For meg er det jo likegyldig hva tiden viser for deg.
Men jeg tror min argumentasjon legger dine tanker/argument i grus hva gjelder debatten. Du bør i det minste bli flinkere til å ikke generalisere slik du gjør, samt se hva du selv skriver og oppfatter.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Ja, jeg mener 15-åringer vet hva som er best for dem selv.
15-åringer kan være like ansvarfulle som en 18-åring.
Vis hele sitatet...
Kanskje ett få prosent av 15-åringer vet hva som er best for dem. Men og tillate narkotiabruk får 15-åringer er ikke lurt
Og hvordan kan en uansett alder si at amfetamin er best for meg, når det er flere negative reaksjoner enn positive reaksjoner. Sannsynligvis vil det være enda værre for en 15-åring se omfanget og reaksjonene av et slikt valg. Knutmoore ser tydligvis helt anerledes på saken men, noe som for meg til å tro at han selv er rundt aldersjiktet vi prater om her.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Og hvordan kan en uansett alder si at amfetamin er best for meg, når det er flere negative reaksjoner enn positive reaksjoner. Sannsynligvis vil det være enda værre for en 15-åring se omfanget og reaksjonene av et slikt valg. Knutmoore ser tydligvis helt anerledes på saken men, noe som for meg til å tro at han selv er rundt aldersjiktet vi prater om her.
Vis hele sitatet...
Jeg er 17, bare for å gjøre det klart
Sitat av Troennes Vis innlegg
For meg er det jo likegyldig hva tiden viser for deg.
Men jeg tror min argumentasjon legger dine tanker/argument i grus hva gjelder debatten. Du bør i det minste bli flinkere til å ikke generalisere slik du gjør, samt se hva du selv skriver og oppfatter.
Vis hele sitatet...
hva er det du argumenterer for egentelig? eneste du har bidratt med er å rakke ned på tankene våre. mener du kjøkken kniver burde bli ulovelig siden jeg kan drepe deg med en?
mener du alkohol burde bli ulovelig? fordi jeg kan drikke meg ihjel med det?
alt må brukes med måte

"Siden enhver aksjon har en reaksjon, må du ubetinget forutse og bestemme reaksjonen, eller bryte loven?"
hva mener du med dette utsagnet?

Sitat av Troennes Vis innlegg
Og hvordan kan en uansett alder si at amfetamin er best for meg
Vis hele sitatet...
INGEN har sagt at amfetamin er best for deg? mener bruk burde avkriminaliseres bare
Sist endret av iGnome; 27. mars 2011 kl. 04:56.
Sitat av iGnome Vis innlegg
hva er det du argumenterer for egentelig? eneste du har bidratt med er å rakke ned på tankene våre. mener du kjøkken kniver burde bli ulovelig siden jeg kan drepe deg med en?
mener du alkohol burde bli ulovelig? fordi jeg kan drikke meg ihjel med det?
alt må brukes med måte

"Siden enhver aksjon har en reaksjon, må du ubetinget forutse og bestemme reaksjonen, eller bryte loven?"
hva mener du med dette utsagnet?
Vis hele sitatet...
Jeg argumenter mot din/deres nåværende tanke om frihet for egen kropp.
Selv om jeg begynner bli lei av problematikken som tydligvis ligger i å lese og forstå. Som du selv sier, alt med måte. Men f.eks substanser som med sannsynlig overvekt/bevist vil være sterkt skadelig/dødlig, bør ikke legaliseres for allment bruk. Om du nå ser hypotesen min og forstår, ser du at cannabis ikke faller inn under dette f.eks. Hva angår alkohol, så gidder jeg ikke begynne der nå. Det har ingenting med denne debatten gjøre! Men det er mere negative reaksjoner enn f.eks cannabis.

Hvis du skulle finne på bruke f.eks heroin, må du på forhånd bestemme deg for utfallet, for medfører det noen konsekvenser for 2/3part bryter du loven. Ikke vanskligere en det!
Sitat av tkd Vis innlegg
Hvorfor er det slik at politiet kan velge å straffe en persom som gjør noe ulovlig og la være å straffe en annen person som også gjør noe ulovlig, selv om begge personer gjør de samme kriminelle handlingene?

For eksempel så straffer politiet (vanlige) mennesker som bruker narkotika:
http://www.moss-avis.no/nyheter/seks...moss-1.6032182
http://www.moss-avis.no/nyheter/hadd...tika-1.5821756 (noen av mange eksempler)

Men hvis man er narkoman så blir man ikke straffet men bare jaget bort:
http://www.tv2nyhetene.no/narkomane-...k-2810261.html (en av mange eksempler)

Er det riktig/lov at politiet forskjellsbehandler på denne måten, eller burde de straffe alle som gjør de samme kriminelle handlingene på samme måte? kjør debatt
Vis hele sitatet...
Disse eksemplene viser ikke det du sier de viser. De som har blitt straffeforfulgt (altså de to første eksemplene), er personer politiet har pågrepet for bruk/besittelse av narkotika. Artikkelen om "rydding" av Plata, omhandler personer som er bortvist for å være et ordensproblem (og så kan man diskutere om dette var korrekt eller ikke), men der narkotika ikke er funnet. Med mindre du da mener at politiet burde straffeforfølge personer kun på grunnlag av at de er narkomane, da, men det virker jo litt søkt.

I de to første artiklene ble noen straffeforfulgt for å være i besittelse av narkotika, i den siste ble noen bortvist fra et sted, narkotika var ikke observert.

Så nei, jeg ser ikke den helt store forskjellsbehandlingen her.
Sist endret av dåttkom; 27. mars 2011 kl. 14:57. Grunn: Grammatikk
tkd
Trådstarter
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Disse eksemplene viser ikke det du sier de viser. De som har blitt straffeforfulgt (altså de to første eksemplene), er personer politiet har pågrepet for bruk/besittelse av narkotika. Artikkelen om "rydding" av Plata, omhandler personer som er bortvist for å være et ordensproblem (og så kan man diskutere om dette var korrekt eller ikke), men der narkotika ikke er funnet. Med mindre du da mener at politiet burde straffeforfølge personer kun på grunnlag av at de er narkomane, da, men det virker jo litt søkt.

I de to første artiklene ble noen straffeforfulgt for å være i besittelse av narkotika, i den siste ble noen bortvist fra et sted, narkotika var ikke observert.

Så nei, jeg ser ikke den helt store forskjellsbehandlingen her.
Vis hele sitatet...
Poenget var at hvis det er grunn til å mistenke den første gruppen så blir de ransaket og straffet hvis de har noe på seg, men hvis det er grunn til mistanke av den andre gruppen så blir de bare jaget vekk.
Ser det er mye fokus på overdoser og avhengighet her. For det første så er forbudspolitikken direkte ansvarlig for flertallet av overdosene. Om junkiene fikk rent og kvalitetssikret dop på apoteket så hadde problemet blitt mye mindre. Hvis rusbruk ikke ble straffeforfulgt hadde utvilsomt terskelen for å søke hjelp blitt lavere også.

For det andre så var vel hele poenget med tråden at politiet helst går etter rekreasjonelle brukere. Disse er vel gjerne mindre utsatt for overdoser pga valg av rusmiddel og inntaksmåte. Men markedet er sikkert like stort, eller større, målt i omsetning. Noen som har tall på dette?
Sist endret av gorm; 27. mars 2011 kl. 21:09.
Sitat av gorm Vis innlegg
Ser det er mye fokus på overdoser og avhengighet her. For det første så er forbudspolitikken direkte ansvarlig for flertallet av overdosene. Om junkiene fikk rent og kvalitetssikret dop på apoteket så hadde problemet blitt mye mindre.
Vis hele sitatet...
Enig der.

Her har du et godt eksempel på hvordan noe slikt kan funke:http://news.bbc.co.uk/2/hi/7755664.stm
Sitat av tkd Vis innlegg
Poenget var at hvis det er grunn til å mistenke den første gruppen så blir de ransaket og straffet hvis de har noe på seg, men hvis det er grunn til mistanke av den andre gruppen så blir de bare jaget vekk.
Vis hele sitatet...
Ja og poenget mitt var at det ikke var grunn til å ransake den andre gruppen. Det å være narkoman og lete etter sitt mobildeksel utenfor Oslo S er ikke skjellig grunn til mistanke for noe som helst.
tkd
Trådstarter
"Ahmed Mohamed lette etter et deksel til mobiltelefonen sin som han hadde mistet utenfor Oslo S, men sier han ble truet med arrestasjon, om han ikke dro." http://www.tv2nyhetene.no/narkomane-...k-2810261.html
Når politiet truer med arrestasjon når han leter etter dekselet til mobilen så er det ganske tydelig at de har mistanke om noe.
legaliser eller i det minste dekriminaliser. på tide å slutte å jakte på de som har det fælt, gi dem heroinen sin og en jobb så de får muligheten til å bethy noe for sammfunnet. det er jo tross alt syke mennesker som trenger hjelp. lovene vi har i dag fører bare til mer kriminalitet
Sitat av tkd Vis innlegg
"Ahmed Mohamed lette etter et deksel til mobiltelefonen sin som han hadde mistet utenfor Oslo S, men sier han ble truet med arrestasjon, om han ikke dro." http://www.tv2nyhetene.no/narkomane-...k-2810261.html
Når politiet truer med arrestasjon når han leter etter dekselet til mobilen så er det ganske tydelig at de har mistanke om noe.
Vis hele sitatet...
Nei. Han ble truet med innbringelse (det er ingenting som heter arrestasjon i jusen), jf. politilovens § 8, 2. ledd, da han (offisielt) ble ansett for å være et ordensproblem, evt forstyrre den lovlige ferdsel, evt § 9 om han var (be)ruset.

Hele poenget med artikkelen er at politiet her fjernet "uønskede" elementer i forkant av Statsministerens besøk. Politiet bedriver her ordenstjeneste, ikke bekjempelse av narkotikakriminalitet. Dette er ikke "Vi mistenker at du er i besittelse av narkotika, så gå vekk og ta med deg narkotikaen din", dette er "Nå kommer Statsministeren og du vaser rundt i (muligens) påvirket tilstand, fjern deg, ellers putter vi deg på celle til Statsministeren er ferdig".


Edit: Til og med journalistene understreker at det ikke var grunn til å tro at denne personen var i besittelse av narkotika eller hadde gjort noe annet galt.
Sist endret av dåttkom; 27. mars 2011 kl. 22:42.