Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5567
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Har lurt på dette lenge. Er det noe som hindrer meg i å:
  • Kjøpe fullprisbillett uten avbestillingsgebyr til en destinasjon i utlandet
  • Gå gjennom sikkerhetskontrollen med billettene 2 timer før avgang
  • Handle som en konge på taxfreen
  • Gå ut igjen på grønn sone (ingen tollerer ute å går når det ikke er flyankomster?
  • Gå til skranken og avbestille bilettene uten noen form for gebyr, med store poser med taxfreevarer

Hva er det som stopper meg i å gjøre dette? Er det ingen som har tenkt på dette før ?
Veldig godt spørsmål.

Jeg kan ikke svare helt sikkert, men skyt meg om jeg tar feil. Boarding pass og flybillett betegnes som det samme?
For jeg vet at når du handler på taxfree så scanner du boarding passet ditt. Ser bare for meg at det må ha blitt scannet før ombordstigning på flyet og først da er det gyldig. (Er ikke sikker på dette)

Når det kommer til det med tollere så er de der så lenge det aktivitet på flyplassen. Sjansen er betydelig mindre, men det er alltids tollere der. Dessuten så kan det være at dama i kasse på taxfreen er en bitch og varsler at du har med alfor mye.
I teorien skal du ha vært utenfor landet i 24 timer. Men såvidt jeg husker er det vel spritsjapper i avgangshallen også på Gardermoen, ikke bare i ankomst? Jeg tipper de har tenkt på dette, men ble faktisk nysgjerrig på hvordan.

EDIT: Når det gjelder å gå over kvoten, er det selvsagt helt klart risky.
Sist endret av Ramaskrik; 1. oktober 2012 kl. 22:22.
Funker desverre ikke og kjøpe over kvoten:/ har prøvd dette selv, så det du sitter igjen med er 1L sprit 1.5 L vin og 3 L øl :P
Hva om du da går inn igjen etter å ha vært ute med varene i bilen?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hva om du da går inn igjen etter å ha vært ute med varene i bilen?
Vis hele sitatet...
Bare pass på å ta på en caps og bytte klær, så skal det nok funke bra
Du kan vel ikke avbestille billetten etter du har sjekket inn, noe du må for å komme deg gjennom sikkerhetskontrollen
Husker en historie fattern fortalte, var en ansatt på en flyplass som stakk inn om dagen og handla på taxfreen, så gikk han ut i ettertid og nøt det utenfor. Lovlig tyveri
Sitat av Klix Vis innlegg
Du kan vel ikke avbestille billetten etter du har sjekket inn, noe du må for å komme deg gjennom sikkerhetskontrollen
Vis hele sitatet...
Skal ikke være noe problem å komme gjennom uten billett.
Flere ganger har min far sneket seg gjennom uten billett i det heletatt.
Sist endret av Claryn; 1. oktober 2012 kl. 23:25.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Skal ikke være noe problem å komme gjennom uten billett.
Flere ganger har min far sneket seg gjennom uten billett i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Man må ha billett for å komme seg inn på flyplassen og for å handle i taxfree butikken
Sitat av Settoz Vis innlegg
Man må ha billett for å komme seg inn på flyplassen og for å handle i taxfree butikken
Vis hele sitatet...
Åja, jeg som tenker feil.. Du må jo være sjekket inn for å handle..
I tillegg er passeringen til utland enveis. Du kan gå inn, men ikke ut.
For 3 år siden var det ingen connection mellom om du hadde sjekket inn og om du skulle på flyet så dette er i realiteten helt korrekt.

På Torp & Rygge så (vidt jeg husker ) er det ingen sperre mellom ankomst og utreisehall (man kan handle på den samme taxfree`en. (på gardermoen er det adskilt).
Det er IKKE kassa-ansvarlig sin plikt til å si ifra at du har litt mye med deg når du skal ut å reise.

Si at du bestiller en billett til Frankrike å kjøper 5 Bag-In-Box vin (3 liter pr stk) så har hun ingenting å si på dette da du skal "uansett" reise ut av landet.
Tollerene er der når det kommer fly...de er der sjeldent ellers. På Torp vet jeg at de samme tollerne sjekker Danskebåten (Larvik), Strømstadferge (Sandefjord), Torp (Sandefjord) m.m.

Vil tro at Rygge har noe av samme policy.

Et par jeg kjenner har også hatt "en liten en" på innerlomma når de har gått gjennom tollkontrollen og gått ut for å ta seg en røyk . Såklart blir litt ekstra fuss når du skal inn gjennom sikkerhetskontrollen siden du "allerede er inne" men sier du at du skulle ut å ta en røyk eller no så funker det. Legg igjen flaska i bilen og prøv igjen .

Joda. I teorien funker dette fint. Er dere 2 så sender du en person først for å se om det er noen folk der, hvis det tomt så kan du laste opp en pose med lovlig kvote å putte den i bilen. (Er du 1 så gjør det samme men gå Ut / Inn / Ut igjen..)
Sist endret av bottknott; 5. oktober 2012 kl. 15:19.
Sitat av colabox Vis innlegg
Har lurt på dette lenge. Er det noe som hindrer meg i å:
  • Kjøpe fullprisbillett uten avbestillingsgebyr til en destinasjon i utlandet
  • Gå gjennom sikkerhetskontrollen med billettene 2 timer før avgang
  • Handle som en konge på taxfreen
  • Gå ut igjen på grønn sone (ingen tollerer ute å går når det ikke er flyankomster?
  • Gå til skranken og avbestille bilettene uten noen form for gebyr, med store poser med taxfreevarer

Hva er det som stopper meg i å gjøre dette? Er det ingen som har tenkt på dette før ?
Vis hele sitatet...
Fullt mulig. Har en kamerat som har gjort dette noen ganger. Han kjøper seg en billigbillett til polen som han bruker for å komme seg inn i området hvor det er taxfree.
Han har ikke prøvd å refundere billetten etterpå siden det har vært ekstremt billig.
Kanskje en fordel å ikke få refundert billetten i skranken etterpå da man sikkert vil skape litt oppmerksomhet, ikke vet jeg.
Det skaper vel oppmerksomhet å dukke opp på "no show" liste. Altså kjøpe billett, sjekke inn, ikke dukke opp til gaten slik at flyet må vente. Tror ikke man kan gjøre det mange ganger før navnet blir brukt opp.
Må bare skryte litt, va i Thailand i vinter og i bagasjen tilbake hadde jeg 11 helflasker div brennevin og 1.5l rødvin :-) thihi
Har ikke vært på alle små og mellomstore flyplasser i Norge, men de jeg har vært på har en sikkerhetsvakt ved avgangshallen og ankomsthallen slik at du vil bli oppdaget hvis du prøver å gå inn til "Norge" igjen. På Gardemoen er det heller ikke mulig å komme seg til ankomsthallen fra adgangshallen. Du må ha tak i en vakt for å få til dette.
hvorfor skal egentlig dem rike som har råd til å reise få lov til å handle billig alkahol ? blir feil as
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
hvorfor skal egentlig dem rike som har råd til å reise få lov til å handle billig alkahol ? blir feil as
Vis hele sitatet...
Tur-retur gdansk til 3 kroner fra rygge om du velger de riktige datoene. Bare å pante noen flasker og man er good to go Ryanair såklart.
Sist endret av Marr; 5. oktober 2012 kl. 21:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av www22 Vis innlegg
Det skaper vel oppmerksomhet å dukke opp på "no show" liste. Altså kjøpe billett, sjekke inn, ikke dukke opp til gaten slik at flyet må vente. Tror ikke man kan gjøre det mange ganger før navnet blir brukt opp.
Vis hele sitatet...
Næ, det er rimelig vanlig å ha noshow på businessreiser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Næ, det er rimelig vanlig å ha noshow på businessreiser.
Vis hele sitatet...
En ting er å ikke møte til avreise. En annen ting er å sjekke inn og ikke møte på gate. Da blir flyet stående og vente på deg, og det koster flyselskapet rundt 1000 kr pr minutt de må stå over tiden på gaten. De venter selvsagt ikke så altfor lenge når du ikke sjekker inn noe bagasje, men likevel...
Dette er fullt mulig og har gjort det selv mange ganger. Har holdt kjeft om det, siden jeg ikke ville at de skulle tette "hullet".
Om det fungerer på andre flyplasser enn OSL vet jeg ikke, men det er her jeg har gjort dette.
Man kjøper enten en billigbillett man driter i, eller en dyr som kan avbestilles. Man sjekker ikke inn, da det holder å vise en utskrift av flybillett i sikkerhetskontrollen. Går inn på avgangsbutikken og handler det man vil ha, viser billetten og betaler. Mellom utgang 42 og 44 (ved Pizza Hut) er det en trapp opp, og man kommer inn i den gangen fra flyene til ankomsthallen. Det sitter som regel vektere der, men de bryr seg ikke (og skulle de gjøre det kan du jo bare si at du må ha nødpass f.eks).
Vel framme på ankomst er det bare å gå ut på grønn sone. Har aldri blitt stoppa av tollerne, men ser ikke for meg at de sjekker billetter etc, så ikke ha med deg så veldig mye over kvota.
Legg varene i bilen, eller gi de til noen som venter utenfor og repeter hvis ønskelig.
Dersom du har en fullprisbillett fra SAS trenger du ikke avbestille, da de ikke belaster kortet ditt med mindre du sjekker inn.

Jeg regner nå med at dette "hullet" kommer til å bli tettet rimelig kjapt, så lykke til.
M: Harrytur i helga?
G: æh har ikke bil i helgen
M: 0 stress bro, vi tar flytoget

Var ikke så dumt det her.
De ser jo bare fort på Boarding-kortet, så det kan vel ikke være spesielt vanskelig å forfalske
Vil vel tro at du har brukt biletten når du har fått den ut og gått gjennom. Men når du går gjennom sikkerhetskontrollen blir den jo egentlig bare scannet og kontrolert. Så dersom du ikke sjekker inn bagasje og bare bruker biletten du har fått på e-post er det større sjanse for at det skal funke. Men jeg oppfordrer ikke :P

Men må du ikke ha boardingkort på papir for å få kjøpt? Må hvertfall det i Bergen, for der krysser de eller stempler boardingkortet.
Sitat av missjones Vis innlegg
Men må du ikke ha boardingkort på papir for å få kjøpt? Må hvertfall det i Bergen, for der krysser de eller stempler boardingkortet.
Vis hele sitatet...
På gardermoen blir det scannet hvertfall, enten du er på ankomst eller avreise.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av missjones Vis innlegg
Men må du ikke ha boardingkort på papir for å få kjøpt? Må hvertfall det i Bergen, for der krysser de eller stempler boardingkortet.
Vis hele sitatet...
Nope, det må du ikkje. Er det på utreise stempler dei ikkje boardingkortet - dei taster bare inn ruta du flyr.

(Ja, har vore litt på Flesland. To ganger i måneden eller så siste året).