Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3162
Heisann, kom nettopp over denne nyhetssaken på DB: http://www.dagbladet.no/2011/02/25/n...srot/15563256/

Her kommer nestleder i organisasjonen SOS Rasisme Kenneth Fuglemsmo med utsagnet:

"- Det er mange palestinere i Norge i dag, som har flyktet fra det sionistiske terrorhelvetet og MIFF tramper på disse. Anstendige mennesker føler ingen medynk med en propagandaorganisasjon for den rasistiske sioniststaten Israel, sier Fuglemsmo til Dagbladet."

Da vil jeg stille spørsmålet, hvor er det okay for en prominent figur i det som skal være Norges største antirasistiske organisasjon å komme med uttalelser som dette som fordømmer et helt land i en nasjonal avis? Han skal selvfølgelig få ha sine egne personlige meninger om dette landet, men å utbasunere dette i et landsdekkende medium, når man skal være leder for en organisasjon som i stor grad handler om toleranse og respekt for andre syns jeg personlig er langt over linjen.

Hva mener folket?

PS: Dette er ikke en Israel vs Palestina tråd, men en diskusjon om hvor grensen går på ytringer fra ledere i orgnisasjoner som dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å omtale staten Israel som ein sionistisk stat ser eg ingen problem med. Politikken dei fører, med tidvise okkupasjoner, konstante nybyggjinger o.l., kombinert med problema det medfører, gjer at dei bør tåle rimeleg mykje kritikk. Å kritisere politikken til ein stat må vere tillete, uansett.

I motsetning til mange andre greier jo vedkommande å skilje mellom jøder, israelere og staten Israel sine handlinger, så eg ser ikkje det kritikkverdige i utsagnet.

Det skal litt til før ein stat kan hevde å føle seg trakkasert, all den tid dei har langt meir å stille opp med enn ein privatperson eller ein minoritet i eit land. Og der er det viktig å trekkje opp ei linje: vi må ikkje finne på å tolerere jødehat. Men å tolerere kritikk mot staten Israel må vi etter mi meining gjere. Det er ein del av ytringsfridomen.
Sist endret av vidarlo; 25. februar 2011 kl. 18:21.
Jeg syntes det er helt greit. Det er jo sant. Hvem mener du blir tråkket på?
men han kaller jo hele Israel for rasister.. Det er IKKE riktig for en gruppe som kaller seg antirasister. Få litt innsikt og les litt om historien, sier man til sånne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
men han kaller jo hele Israel for rasister.. Det er IKKE riktig for en gruppe som kaller seg antirasister. Få litt innsikt og les litt om historien, sier man til sånne.
Vis hele sitatet...
Det har ein vel gjerne eit vist grunnlag for, mtp. korleis Israel vel å behandle jødar framfor andre? Du kan jo f.eks. kike på http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_...e_of_apartheid

I samme artikkelen står det jo at fleire internasjonale organisasjonar har drege paralellar mellom apartheid og israelsk politikk. Så det er langt frå eit spesielt ekstremistisk standpunkt å ha.

Og som eg nemde tidlegare: ein stat har i mine auge ekstremt mykje mindre krav på beskyttelse mot ytringer enn så godt som alle andre grupper, fordi ressursnivået er så ekstremt mykje høgare, og fordi gruppa er stor og relativt upersonlig.
Israel er jo en sionistisk stat - og sionismen som ideologi står sterkt i Israel på tvers av det politiske spektrum. Og uansett hvordan du vrir og vender på det så er sionismen en jødisk nasjonalistisk ideologi som bygger på prinsippet om at jøder har hevd på Israel og at jøder skal regjere Israel. At denne ideolgien blir diskriminerende for ikke-jøder sier seg nesten selv.

Men husk at SOS Rasisme er smørbukken til den venstreradikale marxist-stalinist gruppa Tjen Folket (eller 'Tjen Penger' som grunnleggeren og tidligere leder Khalid Salimi kaller dem) - så de er jo ikke akkurat et tverrpolitisk alternativ man kan forvente en nøytral språkbruk av..
Sist endret av Bolverk; 25. februar 2011 kl. 18:55. Grunn: stavefeilz
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men husk at SOS Rasisme er smørbukken til den venstreradikale marxist-stalinist gruppa Tjen Folket (eller 'Tjen Penger' som grunnleggeren og tidligere leder Khalid Salimi kaller dem) - så de er jo ikke akkurat et tverrpolitisk alternativ man kan forvente en nøytral språkbruk av..
Vis hele sitatet...
At det nesten er blitt konsensus at venstresiden støtter palestinerne og høyresiden Israel er latterlig, på samme måte som alle andre forutbestemte meninger som følge av politisk retning. Mest latterlig er det av dem på høyresiden som ikke reflekterer over situasjonen der nede på egenhånd, men støtter Israel fordi det passer med det partiet deres sier.
Kapitalist
Klix's Avatar
Trådstarter
Poenget mitt var kritikken hans, ikke hvem han kritiserte. Jeg mener at nestlederen i en organisasjon som skal stå for toleranse og respekt for andre ikke skal stille opp i mediene med et negativt budskap om et helt land, uansett om det er Israel eller Sverige han snakker om.

Den eneste grunnen til at han har fått spalteplass i denne saken er hans forbindelse til SOS rasisme, og at han da bruker den spalteplassen til å snakke negativt og nedsettende om et land syns jeg er langt over grensen. Uansett om det er snakk om jøder eller julenissen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Klix Vis innlegg
Poenget mitt var kritikken hans, ikke hvem han kritiserte. Jeg mener at nestlederen i en organisasjon som skal stå for toleranse og respekt for andre ikke skal stille opp i mediene med et negativt budskap om et helt land, uansett om det er Israel eller Sverige han snakker om.
Vis hele sitatet...
For å stille same spørsmål men for to andre land:
*Sør-Afrika under apartheid
*Nazityskland.

Var det i dei tilfella galt å kritisere, og boikotte land, på grunn av politikken dei førte?

Om nei, så kjem du i eit definisjonsproblem. Når er det ok å kritisere land for noko? Når, som eg påpeikte ovanfor, fleire internasjonale organisasjonar har gjort det same? Eller er det aldri rett? Om du meiner det er aldri rett, så får eg bare konkludere med at eg er djupt ueinig med deg - det å kritisere er del av ytringsfridomen, og som nemt over bør ein ha ekstremt vide rammer mot kritikk av stater og politiske ideer - alt som er svært nær opp til rein hets bør tillatast av prinsipp i mine auge.
Er ikke noe "Israel venn" på noen måte, heller tvert imot.
Pluss jeg ligger til høyre i politikken.(ta den Afsar)

Men jeg er for at alle må få ytre meningene sine enten det gjelder den ene eller det andre saken.
Virker som sos rasisme, tjen folket og Revolusjonær kommunistisk ungdom tror at mannen i gaten ikke klarer å gjøre opp sine egne meninger, og at han blir automatisk hjernevasket straks han ser en politisk “stand” på et kjøpesenter.

(Normale folk er ikke så tjukk i hode tro det eller ei)

Vi har trossalt ytringsfrihet i dette landet og det burde organisasjonene nevnt over prise herren for!
Med slagord som “Væpna revolusjon” (som artig nok kommer fra en hel haug med pasifister) og “Det er rett å gjøre opprør” plakater, klistret opp i ly av mørket, for å nevne noe.

I et land uten ytringsfrihet hadde den slags blitt slått kraftig ned på.

Er for så vidt i slike land man gjerne MÅ benytte seg av Væpna revolusjon…… Men i Norge??? Spar meg.
Så jævla missbrukt av staten kan de umulig føle seg….

Denne saken (ang flagget) viser bare drittunge faktene disse gruppene kjører.

Saken viser også at disse 3 organisasjonene jobber mye tettere en hva de selv er komfortabel med å innrømme når media lurer på, hvor mye av sos rasisme sin ulovlige statsstøtte på 40 mil i året forsvinner ut til tjen folket?
Da er det plutselig INGEN form for samarbeid de imellom What so ever! Rare greier…

Er forresten meget fasinert over at staten bevisst betaler støtte til en organisasjon som de vet i utgangspunktet er interessert i å kuppe dem med en Væpna revolusjon.(noe å tygge på)

Om de er så forbanna gira på å komme til makta, så får de gjøre det på samme måte som de andre politiske partiene vi har i dette landet.
Få folket med deg, få stemmene og på den måten få maken.

Men for å gjøre det må de vinne mannen i gaten, og med slike drittunge stunts som “kom vi stjeler et flagg” så får det totalt motsatt effekt.
Er en grunn til at de er så ivrig på å få stemmeretten ned fra 18 til 16 år. Er bare forvirrede drittunger i trass alderen de appellerer til annyway.

Ta for eksempel her for noen år siden når tullingene i Norges Patriotene skulle ha en lovlig demonstrasjon i Oslo.
Da var venstre raddisene på pletten med en gang, livredd for at normale oppegående folk skulle få med seg budskapet til NP og vips bli hjernevasket til å marsjere i hanemarsj og skrike sieg heil!

Tingen er at NP faktisk fikk sympati etter den saken traff tv kanalene.
Normale folk måtte spørre seg selv om det ikke var ytringsfrihet i dette lande?
At man må stille opp med en ulovelig motdemonstrasjon som i tilegg må ty til vold bare for å tie disse få som mener noe annet?

Om budskapet NP ville lire fra seg er så tullete å idiotisk så la nå de stå der og drite seg ut da!
Og gi folk muligheten til å ta et valg sjøl, “var dette var bra eller bare noe piss?”

Må nå kunne gå an å ha en saklig debatt uten alle disse apekatt faktene ……
Eller er de redd de skal tape debatten? For det er slik det kan virke som.

Jaja ser det ble en del så klandrer ingen om noen skulle sovne underveis J
Personlig liker jeg ikke raddiser fra verken høyre eller venstre siden, de er like trangsynte begge parter.
Flokk dyr som pisser i buksen om de skulle vært like “tøff” aleine.

Forresten en glad nyhet http://www.p4.no/story.aspx?id=398377

God natt
Sist endret av Olje14; 27. februar 2011 kl. 03:21.
Hvorfor må mennesker kvelurere på alt ? Han forteller fakta. Hvis du har en bedre måte å fortelle oss åssen Israel opererer er jeg her for deg.

-
Jeg er noe uklar på hva spørsmålet er. Handler denne tråden om at utsagnet skal være rasistisk?

I så fall må jeg nesten svare nei på det grunnlag at utsagnet ikke påstår noe om et folks angivelige biologiske underlegenheter. Han henviser til "sioniststaten" om han da bare mener selve maktapparatet eller Israelere i plenum vites ikke. Men det er ikke ulovlig utsagn dette her. Dumt kanskje, men ikke ulovlig.

That said, SOSrasisme er kjent for å være drit, slik Olje14 over meg her sier. Hva de egentlig mener om jøder vet jeg ikke, det kan godt tenkes at de har rent rasistiske tanker om dem. Vel og merke, rasistiske tanker vil omhandle at du tror folk er biologisk underlegne av en eller annen grunn.

Jeg må bare legge til at dette er en av grunnene til at vi har ytringsfrihet i det heletatt, luke ut idiotene. Tenk deg hvordan det hadde vært hvis idiotene med vilje holdt kjeft om sine egentlige hensikter før de kom i maktposisjoner på grunn av lovgivning. Mens ytringsfriheten ikke beskytter mot mer utspekulert fascisme, så luker det i det minste ut idioter som SOSrasisme fra å komme til makta. Vi vil at de skal si hva de mener, vi vil vite hvor vi har dem, det er først når de ikke sier hva de egentlig mener at vi bør være nervøse.
Sist endret av Petter H; 27. februar 2011 kl. 16:47.
Uten å henge seg opp i sakens detaljer, så kan en jo alltid lure på en organisasjon som velger å stjele fra meningsmotstanderne i stedet for å møte de til debatt.

Det heter seg at man skal la den som er uten synd kaste den første sten... i så måte har vel denne grupperingen (SOS Rasisme/Tjen Folket/Fuglemsmo-med venner, litt usikker på hva som er grupperingen her) utelukket seg selv.
Som nestleder i en antirasistisk orginisasjon er det feil av Fuglesmo å uttale seg om dette i en avis som leses av flere tusen mennesker. Etter min mening burde han holde seg litt mer nøytral enn å slenge ut en slik uttalelse. Det e rgreit at han ikke er stor fan av Isreal, men det er ingen unnskyldning for å rakke ned på landet.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Hvorfor må mennesker kvelurere på alt ? Han forteller fakta. Hvis du har en bedre måte å fortelle oss åssen Israel opererer er jeg her for deg.

-
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke egner seg at en person som fronter anti-rasisme å dra samtlige i et land over 1 kam ved å si de er rasister.. Derfor kveruleres det. Helt sikkert ikke det han mener, men da får han formulere seg bedre / holde kjeft. Det er min mening.
Han skjærer da ikke alle innbyggere i Israel over samme kam, han sier at sioniststaten Israel er rasistisk.
Til sammenligning:

Alle jøder i Israel er rasister.
Den sionistiske politikken landet fører er rasistisk.

Det ene utsagnet er verdt å reagere på, det andre er helt greit.
Sist endret av Mith; 28. februar 2011 kl. 12:14.
jeg kan ikke skjønne at SOS rasisme i det hele tatt blir ansett som en seriøs orgaisasjon. når de(og blitz) bruker vold som et politisk verktøy, på lik linje med brunskjortene til Hitler! jeg støtter ikke SIAN, men så lenge vi bor i et land med ytringsfrihet må alle få si sin mening, for hvis ikke, vel da har vi en skummel utvikling!
Sitat av Mith Vis innlegg
Han skjærer da ikke alle innbyggere i Israel over samme kam, han sier at sioniststaten Israel er rasistisk.
Til sammenligning:

Alle jøder i Israel er rasister.
Den sionistiske politikken landet fører er rasistisk.

Det ene utsagnet er verdt å reagere på, det andre er helt greit.
Vis hele sitatet...
Ja når du sier det rett fram på den måten så gir det mening. Men nå var det ikke sånn det ble sagt, å derfor kveruleres det.

Ser forsåvidt ikke ut som om du har lest inlegget mitt heller da du bare svarer på en setning jeg skrev å selv avkrefter etterpå.

Så som sagt i forrige post : Når man fronter noe sånnt som SOS rasisme får man formulere seg bedre.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
jeg kan ikke skjønne at SOS rasisme i det hele tatt blir ansett som en seriøs orgaisasjon. når de(og blitz) bruker vold som et politisk verktøy, på lik linje med brunskjortene til Hitler! jeg støtter ikke SIAN, men så lenge vi bor i et land med ytringsfrihet må alle få si sin mening, for hvis ikke, vel da har vi en skummel utvikling!
Vis hele sitatet...
Det er en grunnleggende forskjell på Blitz og Hitlers rekker. Blitz, på den ene siden, kjemper imot det de kaller maktapparatet. De er anarkister som ønsker et statløstsamfunn. Hitlers folk derimot, de var et verktøy for å utføre den rasistiske politikk i praksis, på lik linjen med Israels soldater i dag.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Ja når du sier det rett fram på den måten så gir det mening. Men nå var det ikke sånn det ble sagt, å derfor kveruleres det.

Ser forsåvidt ikke ut som om du har lest inlegget mitt heller da du bare svarer på en setning jeg skrev å selv avkrefter etterpå.

Så som sagt i forrige post : Når man fronter noe sånnt som SOS rasisme får man formulere seg bedre.
Vis hele sitatet...
Han har jo formulert seg så slik fordi det skal ta minst mulig plass og være umulig å missforstå, men det krever at leseren vet hva han legger i ordet "sioniststat."
Han snakker helt åpenbart om den delen av politikken hvor "politiske ytre-høyrefløyen i Israel og religiøse nybyggere i de okkuperte territoriene" (AKA. Sionistene) legger føringene.

At han må "prate så folk forstår det" er ett rimelig elendig argument når det er snakk om to settinger i en artikkel, hvor det hverken er plass eller hensiktsmessig å utbrodere mer. Jeg tror ikke det er mulig å formulere seg mer presist og korrekt under disse omstendighetene.
Sist endret av Mith; 1. mars 2011 kl. 07:50.
Sitat av Mith Vis innlegg
Alle jøder i Israel er rasister.
Den sionistiske politikken landet fører er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Er du helt inkompitent? Du bør sjekke historien før du uttaler deg
Sitat av Lujei Vis innlegg
Er du helt inkompitent? Du bør sjekke historien før du uttaler deg
Vis hele sitatet...
Mith brukte disse to setningene som eksempler på utsagn, og mente den første ikke er akseptabel mens den andre er det. Mith mener ikke at alle jøder er rasister.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er en grunnleggende forskjell på Blitz og Hitlers rekker. Blitz, på den ene siden, kjemper imot det de kaller maktapparatet. De er anarkister som ønsker et statløstsamfunn. Hitlers folk derimot, de var et verktøy for å utføre den rasistiske politikk i praksis, på lik linjen med Israels soldater i dag.
Vis hele sitatet...

At det er en grunnleggende forskjell på Blitz og Hitlers "gjeng" sier jo seg selv.
Men de operere på samme måte med å ty til vold for å få fram budskapet sitt.
Tror det var det “shellshoc” ville fram til.
Samme haugen med drittfolk, bare med forskjellige meninger.