Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3120
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg lager denne tråden med håp om å få litt veiledning av noen som kanskje har vært i samme situasjon som meg.

Jeg er 25år gammel. Sliter med udiagnostisert depresjon da jeg ikke orker å gå til legen.
Jeg har prøvd å jobbe 100% men jeg blir alltid utbrent å slutter å gå på jobb,så jeg jobber nå som vikar nattevakt 40% (ikke fast) Dvs. 5-7 netter i løpet av en måned. Da får jeg rundt 11000 utbetalt.

Så kommer jo husleie på 5000, internet og telefon på 1000, strøm på 800 og andre diverse regninger. så sitter jeg da igjen med ca 2500 til mat resten av måneden.

Fant nettop ut at jeg kan søke om bostøtte, og det er akkurat slike tips jeg takker for, for jeg føler Nav bare prøver å bli kvitt meg, ikke hjelpe.
Hvis du faktisk vil få hjelp av Nav er det nok en fordel å dra til lege for å få en eventuell diagnose.
I ditt tilfelle må du til legen å få det dokumentert, har du papirer i orden kan ikke NAV være vanskelig.
Du får ikke hjelp uten å oppsøke hjelp (dra til legen).
2500 til mat for en person i mnd er jo ikke veldig vanskelig å få til. Og selvfølgelig ønsker nav å bli kvitt deg, om du ikke har noen diagnose som gjør at du har krav på trygd så må vel nav anta at du er i full stand til å arbeide 100% stilling uten hjelp fra Nav.
Søker du bostøtte via husbanken trenger du ikke noe dokumentasjon fra lege, nav etc. Når jeg søkte for mange år tilbake (liten periode mens jeg fant meg jobb) hentet de informasjon i ligning fra forrige skatteår selv. Ser ut som du ligger under inntektgrensen.

Sist endret av Butchern; 15. november 2017 kl. 14:16.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må komme deg til legen å forklare situasjonen din. Nav er behjelpelige med støtte, men da trenger du papirer på at du sliter. Legen vil sende deg til en psykolog som vil vurdere din helse. Du må ta litt kontroll for å få hjelp. Selv er jeg i behandling og får den støtten jeg trenger for å overleve.

Nav er et helvete om du ikke har en lege og psykolog på laget. Du har krav på hjelp, men nav systemet er blitt jævla mye vanskeligere og kommer til å bli verre til neste år. Kom deg til legen kompis. Lykke til!
Sitat av Ningen Vis innlegg
2500 til mat for en person i mnd er jo ikke veldig vanskelig å få til. Og selvfølgelig ønsker nav å bli kvitt deg, om du ikke har noen diagnose som gjør at du har krav på trygd så må vel nav anta at du er i full stand til å arbeide 100% stilling uten hjelp fra Nav.
Vis hele sitatet...
Enig, fra en familie på 5 klarer vi fint matbudsjettet på 3000,- om vi står over "kos" denne måneden. En mann bør klare 2500,-. Om ikke er det beste tipset jeg har å dra til legen. Skaff deg en diagnose. Ingen ser nødvendigheten i å hjelpe deg dersom det ikke foreligger et problem. Å slik de ser på deg nå er det ingen ting som tilsier at du ikke kan jobbe.
2500 på mat og alt av innkjøp, og kos og sånt, er ikke mye.

På kun mat, så er det greit. Men hva med klær, andre husholdningsartikler, og slikt som øl osv. Da kommer man ikke langt med 2500 kr.

Men til trådstarter: se om du kan spare inn litt penger på se faste utgiftene.

Mobil/internett: Sjekk og hør rundt, og gå ned på hastighet og data. Får selv 5 GB fra en av de store for 240 kr, men det er etter 55 kr rabatt, da jeg ringte tilbake til leverandøren min og spurte om de kunne matche et tilbud jeg hadde fått fra noen andre. Burde være mulig å få 3 GB (som burde holde om man ikke streamer masse video) for under 200 kr. Samme med internett, finn deg noe billig selv om det kanskje er tregere.

Strøm kan man også prøve å få billigere (er flere forskjellige strømleverandører). Går an å spare på det man bruker også, selv om jeg nok selv ikke hadde orket å fryse for å spare 300 kr/mnd.

Hva andre faste utgifter har du? Noen dyr forsikring? Noe abbonoment?

Legg sammen alle underholdningsabbonoment som Netflix, Spotify og aviser, og velg bort noen om du har mange, så får du eventuelt være litt pirat i tillegg.

Også er det jo å ikke gjøre små-kjøp og slikt.

Men absolutt, prøv å få deg mer inn på konto. Kjedelig å leve konstant blakk.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode råd.
Jeg begynner med å bestille time hos legen asap.
Dra på sosialen og søk om supplerende stønad og evnt si at du vil ha økonomisk forvaltning..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er 25år gammel. Sliter med udiagnostisert depresjon da jeg ikke orker å gå til legen.
Vis hele sitatet...
Hva griner du for om du engang ikke orker og gå til legen?
Noe sier meg at du bare er lat og vil at alt skal være enklest mulig og du selv skal gjøre minst mulig.
Om du isåfall er deprimert, gå til legen og få erklæring, gå så til nav med denne erklæring og vipps problemet ditt er løst.
Nei, har du lyst på noe så løft på rævva og gjør noe for det.
Begynn å trene, slutt med godterikos på sofaen hver dag, og slutt og generelt være lat.
Kom deg ut i frisk luft, spis ren & sunn mat så skal du se du får energi til og gå på jobb.
Sist endret av jaffarbigbag; 16. november 2017 kl. 12:31. Grunn: Fordi
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Noe sier meg at du bare er lat og vil at alt skal være enklest mulig og du selv skal gjøre minst mulig.
Nei, har du lyst på noe så løft på rævva og gjør noe for det.
Begynn å trene, slutt med godterikos på sofaen hver dag, og slutt og generelt være lat.
Vis hele sitatet...
Hvorfor anta at trådstarter fører deg bak lyset?
Det enkleste er vel strengt talt ikke å fly på nav og slite med økonomien, hva?

Det er så smålig å vurdere andres situasjon utifra sin egen, og dermed tro at, siden du klarer deg, burde andre også.
Alt for mye mistillit ute å går om dagen.

Man må nærmest være døende for at visse synes økonomisk støtte kan rettferdiggjøres, men igjen, om en skulle vært døende, kunne man vel også droppet utbetaling, da vedkommende ikke vil kunne gi tilbake til samfunnet når hin ligger i graven.