Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2926
Heisann alle eksplosjonsinteresserte!

Litt info til å begynne med.
Som dere ser er jeg ny hær på forumet! Er også ganske fersk når det gjelder å lage eksplosiver. Har lagd krutt en gang for mange år siden. Men utenom det er jeg ganske så fersk.

Så over til poenget:

Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg skal lage en paintballgranat.
eksempel på det jeg har lagd til nå:
http://www.youtube.com/watch?v=YCqp2F6TXAM
Eksplosjon i sekund 58. Filmen er i 240 bilder pr sek.
Denne granaten hadde jeg vært noe hard på limet, som dere ser etter at granaten har eksplodert, og halve granaten glir pent over skjermen:P

Det jeg vil frem til med denne tråden er å få tips til eksplosiver jeg kan bruke til denne typen granat. Jeg er ute etter en ladning som lager minst mulig flamme, for å unngå sjangs for brannskader. Men som samtidig gir en god trykkbølge som sprer ballene. Jeg vill også at ballene helst spres uten å bli blåst i biter. Slik at de sprekker ved treff på personer.

Har dere tips til ladninger jeg kan lage, og oppnå et slikt resultat med?

Takker for alle tips og kommentarer!

(ps. granatene skal kun brukes på min private paintballbane)
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Nutrox Vis innlegg
Heisann alle eksplosjonsinteresserte!

Litt info til å begynne med.
Som dere ser er jeg ny hær på forumet! Er også ganske fersk når det gjelder å lage eksplosiver. Har lagd krutt en gang for mange år siden. Men utenom det er jeg ganske så fersk.

Så over til poenget:

Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg skal lage en paintballgranat.
eksempel på det jeg har lagd til nå:
http://www.youtube.com/watch?v=YCqp2F6TXAM
Eksplosjon i sekund 58. Filmen er i 240 bilder pr sek.
Denne granaten hadde jeg vært noe hard på limet, som dere ser etter at granaten har eksplodert, og halve granaten glir pent over skjermen:P

Det jeg vil frem til med denne tråden er å få tips til eksplosiver jeg kan bruke til denne typen granat. Jeg er ute etter en ladning som lager minst mulig flamme, for å unngå sjangs for brannskader. Men som samtidig gir en god trykkbølge som sprer ballene. Jeg vill også at ballene helst spres uten å bli blåst i biter. Slik at de sprekker ved treff på personer.

Har dere tips til ladninger jeg kan lage, og oppnå et slikt resultat med?

Takker for alle tips og kommentarer!

(ps. granatene skal kun brukes på min private paintballbane)
Vis hele sitatet...
Flash er vel en ide, 70:30 Potassium Perchorate - Al

Også kan du bruke en guide på freak til mini bombe med flaske som var whistlermix 70% Potassium perchorolate 30% Sodim benzonate.

Håper det var litt til hjelp
Trådstarter
13 1
Takk for tips!

Siden dette skal brukes som en granat i spill, så vil jeg ha den størrelsesmessig så nært en ekte granat som mulig.

Husk, ladningen må være kraftig nok til å spre ballene effektivt, men samtidig ikke kraftig nok til å skade noen som f.eks ligger 50 cm unna.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Nutrox Vis innlegg
Takk for tips!

Siden dette skal brukes som en granat i spill, så vil jeg ha den størrelsesmessig så nært en ekte granat som mulig.

Husk, ladningen må være kraftig nok til å spre ballene effektivt, men samtidig ikke kraftig nok til å skade noen som f.eks ligger 50 cm unna.
Vis hele sitatet...
Tror flash gjør susen. Sprengte vekk en god del med bare 5g (middels store steiner på 30 cm flyettet seg vertfall 20-40 cm)
Trådstarter
13 1
skal prøves! takk for tips!
du får kjøpt PB granater med smell i ..tror de har 3-4 sorter nede på butikken her . du kan jo kjøpe 1 og se hvordan den er bygget ... uten å kødde med smellet inni . for det er flash .. men ganske små mengder
Foreslår at du heller kjøper fra butikken. Var en der jeg spillte en gang som hadde lagte sin egne, han ødela nesten hørselen på 3 stk.
Trådstarter
13 1
Har prøvd alle som er til salgs. For å si det mildt.
De suger...

Vi spiller med røykgranater og forsvarets knallskudd, så vi er vannt med høye smell Ikke at vi kaster knallskuddene etter hværandre da!

Slik som på filmen, så vil jeg har spredning av ballen. Er ikke nødvendigvis et høyt smell jeg er mest ute etter!
kjedelig streiting
Selv så hadde jeg gått for noen kommersielle så jeg ikke risikerte venners helse selv om det er en aldri så liten sjangs for det.

Jeg ville ihvertfall ha gått for noe stabilt, og kanskje vurdert granulert svartkrutt. Er kjedelig om du snubler å lander oppå granaten. En viss brannfare med slike ting vil man uansett ha så lenge du ikke går for noen høyeksplosiver som gir fra seg lite varme. Skaff deg også en bra lunte. En slags timefuse med en "strike" tenner må jo passe til dette her.

Du bør jo også pakke alt inn i et lite pappskall.
Sist endret av legalize_it; 10. mai 2011 kl. 12:22.
Naa er det lenge siden jeg har hengt her paa forumet, men du har da ikke tenkt til aa kaste perklorat flash mot vennene dine? Det er i saafall en veldig darlig idee

Har laget noe lignende bare med konfetti, og mener aa huske at det funker ogsaa til paintball. Kort sagt er det en liten BP salutt, godt komprimert, med ett luft lag paa 1 cm og close mesh netting rundt det hele igjen. Saa ett lag med paintball baller/konfetti/hva enn du vil ha. Trykket og varmen skal faa ballene til aa sprekke paa forskjelling steder og dermed har du en granat som i utgangspunktet ikke gir fra seg nok varme, trykk eller lyd til a foresake skader og sender kun ut maling og noe paintball skall. Skal du ha mer info om greia, tror jeg recipien ligger i AFN 4 under konfetti.

Verste mulig scenario er vel hvis du detter oppaa selve greia, og luft laget blir odelagt.
Hva slags kamera brukte du ?
Sitat av Nutrox Vis innlegg
Takk for tips!

Siden dette skal brukes som en granat i spill, så vil jeg ha den størrelsesmessig så nært en ekte granat som mulig.

Husk, ladningen må være kraftig nok til å spre ballene effektivt, men samtidig ikke kraftig nok til å skade noen som f.eks ligger 50 cm unna.
Vis hele sitatet...
Ser du selvmotsigelsen i de to setningene der?

Dersom granaten skal følge disse spesifikasjonene kan man utelukke perklorat-flash med det samme.
Dette er meget kraftige saker som man på ingen måte skal finne på å kaste etter andre mennesker!
Ladningen må heller ikke være for kraftig, da vil ballene bli ødelagt

Er det egentlig mulig å få ballene til å "fly" uten at de blir ødelagt?
Pyroteknisk spre paintballkuler med kraft nok til at de sprekker ved treff men ikke ødelegges av ladningen høres ut som brudd på fysikkens lover spør du meg.. Det vil være mer praktisk å satse på en ladning inni en kapsel med paintballmaling.
Trådstarter
13 1
Wow, var mange svar!

Istedet for å sitere alle, så får jeg svare stykkvis.


- legalize_it: De paintball-granatene man får kjøpt er i bunn og grunn vannballonger som løser seg ut og spruter maling etter første treff.
Noe som er en utrolig kjip patent... min mening....
Det finnes ikke granater som exploderer og sprer maling.
Derfor jeg prøver å lage.

Ettersom folk sier Flash er for ustabilt og kraftig, så går jeg nok for en liten ladning med BP.

- Bob: Hørtes ut som en god oppskrift! Kunne du sendt meg en pm med link til oppskriften? Eller ligger den her på WiP?

- kimmag: Casio Exilim ex-fh100

- Knask: Som jeg sier, så er jeg ny innen eksplosiver. Så derfor spør jeg hær på forumet etter tips til ladninger som kan være brukbare til dette!
At folk gir tips til ting som ikke kan brukes er ikke min feil
Når det gjelder ``selvmotsigelsen`` så er det en ladning som er akkurat kraftig nok til å spre 30 baller på 3.5 gram. Men samtidig ikke kraftig nok til å brenne/skade noen som ligger f.eks 50 cm unna.

- PyroMartin & Pyrotecnican: Joda, har fått ballene til å fly uten å sprekke. Noen sprekker selvfølgelig, og noen ikke. Det kommer egentlig ann på avstanden ballene flyr.

Igjen. Takk for alle svar!

Film fra gårsdagens tester:
http://www.youtube.com/watch?v=gOwvW0g6XnE

Er 2 granater som blir sprengt. Jeg står 1 meter unna.
Videoen er privat, vi kan ikke se den.
Dette er en tåpelig idè. Du vil aldri klare å få skutt ut ballene i stor nok fart til å splætte på en menneskekropp uten å lage "tubes" til hver enkel ball eller bruke uforsvarlig store mengder med krutt hvis ikke du pakker inn dette meget hard, men da vil du få steinsprut å tull når ladningen går av. Hvorfor ikke bare lære dere å få til en raskere å bedre spill, da har du ikke behov for dette? Ok, det hadde vært kult, men jeg ser ikke noe forsvarlig i dette ennå. Effektivt og trygt, neh.. Kjør heller på med noe farget røyk eller noe?
Til Trådstarter:

Det finnes mange typer paintball granater og en med eksplosiver i er bare en av dem.

Her er det du prøver å lage:
http://www.game-on.no/webshop/paintg...on-p-1697.html

Problemet ditt er at du vil ha paintball kuler som skal tåle trykket fra en eksplosjon men samtidig knuse/sprekke ved treff av f.eks en genser...
Det proffene gjør er å ha en pose maling vridd rundt ladningen, dette vil gi deg muligheten å bry deg om bare hva sprengstoff + mengde og ikke om at den skyter uskadde kuler (eller ikke) i alle retninger.

Kos deg!

PS.har gjort det samme og jeg kom fram til at de som spruter ut er best for game-play, men nå er det kun speedball på meg
Trådstarter
13 1
Som jeg har sagt, vi bruker røyk å knallskudd allerede.

Raskere å bedre spill? Tenker du da på speedball?
Joda, vi har supairbane også, å spiller speedball også.
Noe som fort blir noe ensformig...
Som mange andre exmilitære paintballspillere, så liker endel av oss at man spiller et mere realistisk kampsenario enn f.eks 5 mot 5 på en gress-slette!
http://ebookee.org/Best-of-AFN-IV_353783.html eller paa freepyroinfo. Happy reading
Sitat av Nutrox Vis innlegg
Som jeg har sagt, vi bruker røyk å knallskudd allerede.

Raskere å bedre spill? Tenker du da på speedball?
Joda, vi har supairbane også, å spiller speedball også.
Noe som fort blir noe ensformig...
Som mange andre exmilitære paintballspillere, så liker endel av oss at man spiller et mere realistisk kampsenario enn f.eks 5 mot 5 på en gress-slette!
Vis hele sitatet...
Vi bruker ikke granater på speedball?
Sa bare at jeg har gått over til speedball...

Men metoden du bruker vil bare funke effektiv når den sprenger oppe i lufta, i motsetning til nede på bakken hvor sikkert 1/3 eller det som sikter mot bakken i forhold til hvor ladningen er plasser blir bortkasta ammo
Trådstarter
13 1
Det svaret du har sitert er siktet til Cal.12. vi skrev sikkert svar helt samtidig!

Til deg svarer jeg:

Granatene du linker til er lagd med softgunkuler fyllt med maling.
Og som jeg har sagt:P De suger..
Men du er på rett spor! Det er akkurat dette jeg vil lage, bare med .68 ball
Ballene jeg bruker er sinnsykt hardføre og tåler rett å slett juling!
Så tror det skal gå passelig bra, så lenge jeg får lagd en passelig ladning!
Sitat av Nutrox Vis innlegg
Det svaret du har sitert er siktet til Cal.12. vi skrev sikkert svar helt samtidig!

Til deg svarer jeg:

Granatene du linker til er lagd med softgunkuler fyllt med maling.
Og som jeg har sagt:P De suger..
Men du er på rett spor! Det er akkurat dette jeg vil lage, bare med .68 ball
Ballene jeg bruker er sinnsykt hardføre og tåler rett å slett juling!
Så tror det skal gå passelig bra, så lenge jeg får lagd en passelig ladning!
Vis hele sitatet...
"Denne granaten er fylt med paintball kuler i paintball versjonen og tørket erter i airsoft versjonen".
Det er ikke softgun-kuler fylt med maling...

Har faktisk gitt deg feil link, de jeg snakker om blir visst ikke solgt lenger (kjøpte de på ED sport i Bergen. Jaja)

Men hva med å legge en pappbit over kulene (beskytte den delen som er ansikt med ansikt mot ladningen), skal prøve å tegne tankegangen min på paint når jeg kommer hjem!
Trådstarter
13 1
Jada, de er fyllt med "paintballs"... I størelsen .45...
Akkurat samme type kuler man kan bruke på softgun

Har som sagt prøvd alle granatene som har vært innom det norske markedet.

Jeg vil bruke ekte paintballs i størrelsen .68. Dette grunnet kulene har mere masse, samt maling. Og gir skikkelig markering. Samt de kjennes når man blir truffet

Men vi trenger ikke krangle om det, for prinsippet er det samme!!

Skjønner hva du mener med pappbiten imellom ladningen og ballen.
Skal prøve ut dette!

God ide! Takk!!

Har endret instillingene nå på den siste filmen

http://www.youtube.com/watch?v=gOwvW0g6XnE
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
menne du skal tillføre en explosiv kraft(slag fra trykkbølgen) som skal drive paintballen ut av "granatkonstruksjonen" aka limet som, og som da skal få nok fart til og brekke på spiller. hvordan skal du klare dette?? da denne ballen er hardfør sier du, men om ikke den krafta som driver den fram knuser den så vil den jo ei heller knuse på ett mennesek etter 30-40cm.

på en markør er det jo ikke bolten som gir farta men lufta, som da er noe snillere med ballen enn en eksplosjon.

men får man laget n som funker så erre jo greit da
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
6 mm, som er standard kaliber for airsoft, tilsvarer 0.236 tommer, ikke 0.45.

Forøvrig: Dropp flash, gå for svartkrutt.
Trådstarter
13 1
Sitat av Nygaard Vis innlegg
6 mm, som er standard kaliber for airsoft, tilsvarer 0.236 tommer, ikke 0.45.

Forøvrig: Dropp flash, gå for svartkrutt.
Vis hele sitatet...

My bad. Forvekslet med luftgeværkuler som er 4,5mm
Men uansett har disse alt for lite moment til at man kjenner de skikkelig når man er kledd i full camo.. Derfor jeg vil teste ut paintballs!


tribalgoth: Du har et poeng der ja! Må derfor prøve å få et lag luft mellom ladning og ball, slik at ballene ``rir`` på trykkbølgen!