Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 12742
Hei

Er det noe man kan gjøre for å lære kroppen å tåle kulde bedre? Kan man trene den opp til å tåle mer?

Ikke kom med tips som å kle på seg mer, fordi når jeg kommer på bussen så besvimer jeg av varme. Og på en såpass full buss er det vanskelig å begynne og kle av seg når du står tettpakket inntil folk.
Bli feit - fett isolerer.
Vel, for å tåle kulde må du oppleve kulde..
Det er helt sikkert mulig med en rekke forskjellige teknikker. Hvis ikke kan du jukse litt : http://www.activheat.com/
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Vel, for å tåle kulde må du oppleve kulde..
Vis hele sitatet...
Vell, jeg fryser jo faen meg hele tiden. Kan ikke si at det har gjort det noe bedre.

Sitat av prenix Vis innlegg
Bli feit - fett isolerer.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er det problemet mitt ligger. Har ikke mye fett på kroppen akkurat.
Vær mye ute.. Blir sikkert vandt til det etterhvert... Veit om en som snekkrer HELE tia i t-skjorte UANSETT årstid!! haha sjukaste å se han gå å klage på at det er varmt i t-skjorta med 2meter snø og 15 minus!
ikke vask deg like mye. Såpe fjerner nemlig et lag med fett og anna "drit" som isolerer. Kan ikke helt utdype det da jeg ikke vet særlig mer enn dette, men det skal visst funke.
Sitat av prenix Vis innlegg
Bli feit - fett isolerer.
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt, jeg har et par kilo ekstra og det er fremdeles kaldt.

Idiot
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har hørt, jeg har et par kilo ekstra og det er fremdeles kaldt.

Idiot
Vis hele sitatet...
Og det som er ille er når fettet først er blitt kaldt!! Det gjør så vondt!!! + at det tar lang tid å "tine" /varme opp igjen..
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har hørt, jeg har et par kilo ekstra og det er fremdeles kaldt.

Idiot
Vis hele sitatet...
Fett isolerer.
Idiot.
Mener på jeg såg en dokumentar om en som svømmer mye i isvann eller noe slikt.
Han startet bla. dagen med en iskald dusj(dusjet aldri i varmt vann).
Sitat av sali Vis innlegg
Kanskje det er det problemet mitt ligger. Har ikke mye fett på kroppen akkurat.
Vis hele sitatet...
Jeg har ~14% kroppsfett, og har null problemer med å gå i t-skjorte i Bergen på denne årstiden.
Hva har jeg gjort? Oppvokst i Finnmark.


Sitat av F4celess Vis innlegg
ikke vask deg like mye. Såpe fjerner nemlig et lag med fett og anna "drit" som isolerer. Kan ikke helt utdype det da jeg ikke vet særlig mer enn dette, men det skal visst funke.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt. Kveldsvask/barbering er å foretrekke.


Sitat av Popstickel Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har hørt, jeg har et par kilo ekstra og det er fremdeles kaldt.
Vis hele sitatet...
At fett isolerer er fakta. Når fettet først blir kaldt så tar det også lengre tid å varme opp igjen.
sali's Avatar
Trådstarter
Vell har kanskje også noe med at jeg har dårlig blodsirkulasjon. Kan bli blå på hender og føtter midt på sommeren, og de er iskalde. Selv om jeg dusjer i varmt vann så blir jeg blå på føtter, hender og lepper.
Du kan jo kle deg men ikke med masse tykke plagg men bruke noe storm greier (gore tex) med fleece under så skal du tåle kulde veldig fint og når du kommer inn på bussen åpner du bare jakken så slipper di kanskje svette ihjel
vet at noen av de ekstrem bekledningene kan du fint holde varmen opp mot 40-50 minus grader uten å ha masse tøy under!
Ta deg et par mg med DNP eller litt clenbuterol.
Det holder deg varm!

Nei, det er nok ikke så mye som skal til. Du må bare finne noen klær som passer deg godt.
Superundertøy, en kvalitetsgenser fra G-sport i tillegg til en god jakke fra Stormberg eller noe burde da fungere for de aller fleste.

Det er ikke for varmt å ha på og det beskytter godt mot "den livsfarlige trekken" samt kulde.
Kopiert fra Illustrert Vitenskap :
"Hete sexfantasier og andre positive tanker kan legge en kraftig demper på smerter. Denne oppsiktsvekkende konklusjonen er resultatet av en undersøkelse som nylig ble foretatt ved Johns Hopkins-instituttet i Wisconsin, USA. Undersøkelsen ble gjort ut fra en håpefull teori om at positive tanker kan brukes til å bryte den onde sirkelen som sterke smerter kan sette i gang. Altfor ofte har legene erfart hvordan pasientenes smerter fremkaller negative følelser, som i sin tur forsterker smertefølelsen. I forsøket ble en gruppe testpersoner bedt om å holde hendene i et basseng med iskaldt vann. Da kulden hadde bitt seg ordentlig fast i ofrenes fingrer, ble den ene halvparten av dem bedt om å tenke på de seksuelle aktivitetene de likte best. Den andre halvparten fikk beskjed om å tenke så nøytralt som mulig. Resultatet var umulig å overse: Testpersoner som tenkte på sex, var i stand til å holde ut de isnende smertene tre ganger så lenge som gruppen som tenkte nøytralt. Det betyr at legene nå kan bekjempe pasientenes smerte med et smertestillende middel som utelukkende har positive bivirkninger: De lidende skal ganske enkelt lære å tenke på noe hyggelig."

Den negative siden er at de fleste folk ikke setter pris på at du kommer inn på bussen med ståpikk :P
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Den negative siden er at de fleste folk ikke setter pris på at du kommer inn på bussen med ståpikk :P
Vis hele sitatet...
Heller ståpikk en iskald
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Vel, for å tåle kulde må du oppleve kulde..
Vis hele sitatet...
Når nye norske styrker drar til Afghanistan/andre steder med ekstreme klimaforskjeller, blir de sendt ned en til to uker i forveien av da de skal begynne å "gjøre noe", de første dagene går ut på å være i ro, og venne kroppen til varmen.

Det kalles aklimatisering, noe av det samme prinsippet gjelder også for kulde, om du venner deg til kulda fryser du mindre.

Har du dårlig blodsirkulasjon er det noe annet. Kroppen, smart som den er, prioriterer å varme de viktigste delene av deg (indre organer i brystet).
Hender, føtter, ører, nese osv, er nedprioritert, så et tips er å kle inn overkroppen bedre slik at kroppen kan fokusere på noe annet.

Google søk: http://www.google.no/search?q=forbed...ient=firefox-a

Et annet tips jeg fikk: Fryser du på hendene? Putt de i snøen. Kjøl de ordentlig ned!
Tror du meg ikke? Prøv.
Om kroppen merker at hendene blir ekstremt kalde så vil den automatisk forsøke å varme de opp med å pumpe mer blod dit.
Vil ikke anbefale å rulle rundt naken i snøen på bussholdeplassen da
Som Admiral sier, det sitter mye i hodet ditt og du kan påvirke det.
Hvis du kjenner godt hvor du fryser, men tenker at dette er bare signaler til hjernen som forteller deg at det er vondt, har jeg opplevd å få fred fra frysinga en stund ihvertfall.
Mulig dette kan trenes opp, fikk det til å føles varmt en gang jeg sto og venta på bussen i 10minus uten lue.
Sist endret av Bothrops; 14. november 2010 kl. 17:17.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Den negative siden er at de fleste folk ikke setter pris på at du kommer inn på bussen med ståpikk :P
Vis hele sitatet...
Vell nå er jeg jente, så ståpikk på bussen blir nok ikke et problem for meg.
Men, det er utrolig deilig å ta hendene under bhen og varme de på puppene, dog ser det ikke veldig smart ut.
Sitat av sali Vis innlegg
Vell nå er jeg jente, så ståpikk på bussen blir nok ikke et problem for meg.
Vis hele sitatet...
Ser man det ja, problem solved
Som Sali sier, fungerer det bra for jenter.
Et annet triks som fungerer på begge kjønn er å putte hendene i nærheten av store blodårer.
Hendholdsvis under armene, eller mellom lårene, der er det stort sett godt og varmt, du kan også holde rundt kragen på jakka, hendene blir varme der å.
Inuitter og eskimoer spiser nesten kun hval og sel spekk/fett. Sikkert noe i det. Kan kanskje være litt vanskelig å få tak i da.
Som en lengre opp her sa, det funker faktisk å stikke fingrene i snøen. Om morgenen, før du har kommet i aktivitet og fått litt blodsirkulasjon, så fryser du jævlig lett på hender og føtter. Vet ikke helt hvorfor det funker, det er sikkert noe med at kroppen prøver å varme dem opp igjen... Merker det veldig godt selv. Når jeg først blir iskald, og etterpå får varmen tilbake, så tåler jeg "alt" av kulde. (Har ute-jobb). Men det er visstnok dårlig deal å bli alt for iskald også, slik at du er på grensen til å få forfrysninger. Da er det ett eller annet som blir ødelagt, så du bare fryser enda lettere på akurat det punktet.
Hørt om folk i MJK som har forberedt seg til opptak ved å kun dusje i kaldt vann et helt år i forveien. En delvis opptrapping av dette burde være mulig. Si at du begynner ved å dusje ninja (få strålen på deg med en gang, ikke vente med å gå inn til det er varmt), når dette ikke er noe problem kan du gradvis stille temperaturen i dusjen ned.
Men i seg selv så har det vel noe med gener.

En venn av meg kan gå i tynn genser i -10 mens han blir solbrent med en gang. Jeg er omvendt - Kan bli kald vis jeg har for lite klær, tåler varme.
Kle på deg MYE på og rundt hodet, da det er her det meste av varmen stikker av, også dekk til fingrer.

Dette er plagg som er enkle og ta av og putte i lommen når du kommer inn på bussen.

Om du har knapper på jakke, funker det med kun knapper, og ikke bruke glidlås for mer sirkulasjon når du er på bussen.

Stramme beltet hardt, så det ikke stiger varme fra bena
Helly Hansen superundertøy!
Denne jakken + et HellyHansen superundertøy + en heftig Bavac lue og noen digge hansker + Goretex burde gjøre susen!
Som flere sier her kan man tilpasse kroppen til å tåle mer kulde.Lærte litt om dette i militæret. det heter akklimatisering. Vi kom fram til at det ikke var noe lurt å gjøre dette bare for å tåle kulde bedre.
Noe som ikke er sagt enda er viktigheten av mat og søvn for å tåle kulde. Kroppen må ha næring for å holde temperaturen. hvis den ikke har "nok" varme til å varme opp hele kroppen vil den konsentrere seg om de indre organene og ytre ekstremiteter som hender og fingre blir nedprioritert.
Ellers vil jeg anbefale en vindtett jakke og ett skjerf rundt halsen. skjerfet vil fungere som en propp sånn at varmen inne i jakken ikke forsvinner opp gjennom åpningen i halsen. pulsvarmere eventulet votter som hindrer varmetap gjennom håndleddene og selvfølgelig en god lue. gjerne en som er vindtett.

Da er det bare å åpne opp i halsen og ta av skjerf og votter på bussen så skal alt være fryd og gammen.
dette er basic. Ullundertøy, og en jakke med mye "luft", da det er luften som isolerer. Dynjakke osv. Når du ser bussen, tar du bare av deg dunjakka, og bærer den inn på bussen.

Fett isolerer kulte. hvordan tror du ellers sel, spekkhoggere overlever på nordpolen i 70 aktive kuldegrader nakne?
gjør som en kompis av meg. er det kalt setter han seg bak pc skjermen. (nei, det er ikkje mye og se av han på vinteren)
Spenn magemusklene hvis du sitter i ro. Marinesoldatene i usa bruker dette når de sitter i isvann!
Lykke til
Bruk av lue er veldig viktig!
Denne tråden var hysterisk! XD

Men seriøst, et ekstre lag spekk skal varme. ikke vask deg på 3 dagers tid for å måle forskjellen.
Dog det er ekstremt nasty.. -.-
Er selv overvektig. Klarer meg fint ute i -5*c i t-skjorte. Men du kan da alltids isolere jakker med aviser. Ser ikke akkurat så bra ut men det funker bra.
Litt av problemet jeg har med kulde er at det er forskjellige typer kulde. Jeg har vokst opp med fjellkulde. Dvs tørr luft og ganske jevn kulde på 25-35 minus på det kaldeste. Etter jeg flytta til Trondheim opplever jeg en annen type kulde. 15 minus er verre fordi luften er ganske fuktig og det er mer vind.

Når det gjelder tips er det ikke så mye å si. Kjøp superundertøy, ikke stå i ro. Må du stå i ro, feks på en bussplass hjelper det å stampe med føttene i bakken. Men prøv å gjør det på en nogenlunde normal måte, ikke stå som en gnu hehe. Stamping fører til mer blodsirkulasjon i tærne, og det er der du ofte fryser mest. Ullsokker er bra, men bruk sko som gir litt plass til sokkene. For kompakt sko fører til kulde. Det blir som med fjærene på fuglene om vinteren.. Du må ha et lite rom der varmen isolerer seg å blir.. Polvotter er bra, men ser ikke bra ut. Jeg ar gått for forede skinnhansker. Kjempebra å kjøre bil med. Samtidig har jeg kjøpt meg ullfrakk av det merket her:
http://www.play.com/Clothing/T-Shirt...n/Product.html
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acez Vis innlegg
Litt av problemet jeg har med kulde er at det er forskjellige typer kulde. Jeg har vokst opp med fjellkulde. Dvs tørr luft og ganske jevn kulde på 25-35 minus på det kaldeste. Etter jeg flytta til Trondheim opplever jeg en annen type kulde. 15 minus er verre fordi luften er ganske fuktig og det er mer vind.

Når det gjelder tips er det ikke så mye å si. Kjøp superundertøy, ikke stå i ro. Må du stå i ro, feks på en bussplass hjelper det å stampe med føttene i bakken. Men prøv å gjør det på en nogenlunde normal måte, ikke stå som en gnu hehe. Stamping fører til mer blodsirkulasjon i tærne, og det er der du ofte fryser mest. Ullsokker er bra, men bruk sko som gir litt plass til sokkene. For kompakt sko fører til kulde. Det blir som med fjærene på fuglene om vinteren.. Du må ha et lite rom der varmen isolerer seg å blir.. Polvotter er bra, men ser ikke bra ut. Jeg ar gått for forede skinnhansker. Kjempebra å kjøre bil med. Samtidig har jeg kjøpt meg ullfrakk av det merket her:
http://www.play.com/Clothing/T-Shirt...n/Product.html
Vis hele sitatet...
Hahaha, nå lo jeg godt. Men hvis det hjelper å stampe som en gnu så gjør jeg da gjerne det, folk får tro hva de vil.

Nei når jeg venter på bussen så står jeg aldri i ro, har for vane å alltid gå frem og tilbake mens jeg venter.
Ull. Undertøy er obligatorisk på kalde vinterdager, lue hjelper mye evt hansker. Jeg digger ullundertøy, er kvaliteten grei så er det utrulig hvor godt det holder på varmen kontra polyester og bomull alene.
Sist endret av sneipen; 15. november 2010 kl. 16:32.
husk også å tisse og bæsje før du går ut, så slipper kroppen å bruke energi på dritt
Sitat av olaPola Vis innlegg
Men seriøst, et ekstre lag spekk skal varme. ikke vask deg på 3 dagers tid for å måle forskjellen.
Dog det er ekstremt nasty.. -.-
Vis hele sitatet...
Å tre dager uten å vaske seg er ikke nødvendig. Fettlaget som legger seg over huden bruker ikke mer enn en natt på å dannes, og noe "ekstra" lag er unødvendig. Å gå tre dager uten å vaske seg er kun uhygienisk, og jeg lurer på hvordan denne forskjellen skulle måles?
Ikke glem at skitne klær isolerer dårlig.

Lag på lag er best.

Ull underst

Hodet er ansvarlig for en stor del av kroppsvarme tap. Det samme er føttene. Med andre ord, raggsokker og lue kan utgjøre hele forskjellen. Hansker også er fint.

hehehe...hvis det er bikkjelakdt og du går ute i T skjorte uten å fryse så kan du vurdere ADHD. Hjernen registrerer ikke alltid kroppens signaler og du kan gå lenge ute i kulda før du registerer at du fryser Typisk ADHD-barn går ute i skolegården uten jakke i full vinterstorm uten å plages.
Sprit og jalopenopepper
Nei da

Sikkert allerede nevnt, men jeg er altfor lat til å lese igjenom

Enn kan trene seg opp i dusjen. Start med å gradevis skru ned på varmtvannet når du dusjer.
Ikke nødvendigvis for mye hver gang, men litt etter litt.
Etter en stund blir enn mere komfortabel med å dusje i kaldt vann, og også med kulde generelt.

Ellers kan jeg anbefale alt som generelt øker blodgjenomstrøminga.
Bare vær klar over at økt blodgkenomstrøming betyr at blodet fortere bli kjølt ned og dermed bruker enn opp energien sin raskere

Det at noen tåler kulde bedre en andre har også å gjøre med om enn er vrarm, eller kladblodig, noe som ikke er altfor mye å gjøre med. Jeg er varmblodig og elsker kulden om vintern og freaker ut av varmen om sommern Men man kan ikke få alt i pose og sekk serru
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Det at noen tåler kulde bedre en andre har også å gjøre med om enn er vrarm, eller kladblodig, noe som ikke er altfor mye å gjøre med.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. "Varmblodig" og "kaldblodig" er foreldede begrep for hhv jevnvarm og vekselvarm, og beskriver i grove trekk om organismen er i stand til å produsere sin egen kroppsvarme og holde den tilnærmet konstant. Alle pattedyr er jevnvarme, eller varmblodige om du vil, og følgelig er også alle mennesker jevnvarme. Hvor godt du tåler kulde har heller å gjøre med blodsirkulasjon, underhudsfett, og hvor følsomme arteriolene og hypothalamus er for lav temperatur. Når du føler at du fryser, og ikke bare f.eks. er kald på bena, så er det hypothalamus som har satt i gang oppvarmingsprosessen. Dette kan f.eks. vise seg som mer eller mindre ukontrollerte skjelvinger.
Ta et iskaldt bad hver morning i noen minutter etter du dusjer
Sist endret av Effage; 16. november 2010 kl. 09:24.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg er varmblodig og elsker kulden om vintern og freaker ut av varmen om sommern Men man kan ikke få alt i pose og sekk serru
Vis hele sitatet...
Jeg takler ikke varme heller. Klør på hele kroppen og får utslett, også blir jeg sengeliggende. Tror ikke kroppen min liker verken kulde eller varme.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mennesket har bosatt seg på praktisk talt hele jordkloden. Siden klimaet varierer over hele kloden, er mennesket avhengige av tilpasningsmekanismer til endringer i bla. temperatur, for slik å kunne unngå negative innvirkninger på yteevne og helse. Deler av denne responsen ar vært genetisk, men også morfologiske, fysiologiske og atferdsmessige responser har spilt en avgjørende rolle.

Tilpasninger til kulde kan være både nedarvede og tilegnede, og begge typer kan føre til morfologiske og fysiologiske endringer.

Dersom vi skal dele inn tilpasningsmekanismene for kulde kan de deles inn i tre kategorier: 1:hypotermisk 2:isolerende og 3:metabolsk.

Ved den hypotermiske responsen, tillater kroppen at kroppstemperaturen får synke lavere enn hos ikke akklimatiserte individer, før varmeproduserende mekanismer settes i gang. Disse individene vil også ofte gi fra seg mindre varme til omgivelsene enn andre ikke akklimatiserte, da de har en mer effektiv sammentrekning av blodårene i huden, og dermed en lavere temperatur i huden. Den siste responsen her blir også isolerende.

Den metabolske responsen er karakterisert av en høyere basalmetabolisme imens man er eksponert for kulde. Dette er hovedsakelig forårsaket av skjelveresponsen som dere sikkert alle har opplevd. Men, også metabolsk varmeutvikling som ikke kommer fra skjelving kan spille en rolle hos folk som er utsatt for kulde over lengre perioder. Særlig vil brunt fettvev spille en stor rolle for varmeutvikling. Dette vevet har noe som kalles respiratorisk frikopling, hvilket i praksis vil si at så godt som alt energiforbruket i vevet ikke går med til å skape energi for cellen, men til å produsere varme. Det viser seg at tynne individer har mer brunt fettvev enn tykkere, og en skulle dermed anta at de hadde en bedre tilpasning til kulde. Men denne effekten vil sannsynligvis utveies av kroppsfettets isolerende virkning.

Den isolerende responsen er enkelt og greit en vasokonstriksjon (sammentrekning av blodårene) i huden. Ved gjentatt eksponering kan vasokontriksjonen bedres, og vaskulariseringen kan også endres tror jeg.

Det viser seg at typen tilpasning avhenger delvis av ernæringsstatus hos individet som utsettes for varme, men jeg vil ikke gå inn på det i detalj. Men kort sagt viser det seg at de som får i seg tilstrekkelig med energi vil ofte ha en metabolsk respons på kulden, imens de med mindre inntak vil ofte få en isolerende effekt, altså sammentrekning av blodårer i huden (vasokontstriksjon i huden)

Dersom avkjølingen ikke er betydelig, og man blir eksponert gjentatte ganger, vil habituering være den vanligste responsen. Dette betyr rett og slett at kroppen venner seg til avkjølingen, og at du derfor bevisst og ubevisst ikke vil få en like sterk respons på kuldeeksponeringen. Denne habitueringen er sterkest hos dem som har lavt energiinntak.

Eksponering for kulde påvirker hvordan kroppen bruker omtrent 20 gener. Det er nemlig slik at gener kan være "av" eller "på", og dersom en art blir utsatt for kulde (riktignok et pattedyr), er det omtrent de 20 genene som vil påvirkes av endringen i klima. Det har vist seg at basalmetabolismen hos folk som bor lenger nord er større, noe som antyder at gener som styrer thyroidea (skjoldbruskjertelen) kan være involvert i kuldetilpasning.

Den største tilpasningen til kulde er faktisk å finne i adferd. Folk som er vant til kaldere vintre er langt flinkere til å kle på seg enn individer som ikke har denne tidligere historien med kuldeeksponering.

Det virker også som om mennesker eksponert for kulde over lengre tid vil lagre fett mer effektivt.

De fleste som lever i moderne samfunn vil ikke akklimatiseres til kulden, da de for det meste vil bli eksponert for kulde kun i kortere perioder. De viser derfor bare litt sterkere mekanismer for varmebevaring enn ikke akklimatiserte individer. Men, det viser seg at en del som bor her i nord får en respons i form av økt thyroideahormon (T3 og T4)utskillelse.

Dersom vi snakker om hvor lang tid dette tar, vil man kunne se habitueringen ganske kjapt, allerede etter noen få eksponeringer. Etter dette kommer forandringer i blodårereaksjonene etter ca. 5- 10 dager.

Dersom vi skal oppsummere for TS sin del, kan vi konkludere med at de tiltak som er nødvendige for faktisk å venne kroppen til kulden, sannsynligvis ikke er verdt det for ham.

Kilde: http://www.bioscience.org/2010/V2S/af/117/fulltext.htm
Makinen TM Different types of cold adaptation in humans,Front Biosci (Schol Ed). 2010 Jun 1;2:1047-67.
Sist endret av Drachir; 26. november 2010 kl. 16:59.
Når jeg var vaktsoldat i Bardufoss sto jeg ute 6 timer hver dag og det var ofte over 30 minus ute. I slike temperaturer blir en fort vant til kulda. Kulde er etter min mening psykisk. Bare si til deg selv at kulden ikke eksisterer og du vil oppleve at kulden "forsvinner".