Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6608
Noe jeg har lurt på siden jeg var i utlande for første gang.
Hvorfor bruker Norge harde plastikk flasker til brus?

Andre land bruker veldig myk plastikk. (jeg vet man kan kjøbe 1 liters flasker med myk plastikk på shell stationer)
I norge er plasten på flaskene tykkere siden vi panter/resirkulerer flaskene våre. Da holder de seg lengere. I Hellas, Spania osv. går de rett i søpla.

EDIT: I think
Sist endret av VinumSabbathi; 10. oktober 2010 kl. 15:18.
Det er jo store fordeler ved å ha en robust og hard innpakning. Tenk på det som en armering.
Men! Fy-fy harde flasker, da de benytter seg av mer plast -> forurensing.
Syntes det er på høy tid å benytte seg av "sunnere" metoder der det er mulig, som f.eks tynnere plastikkflasker.

__
Så denne metoden er faktisk mer miljøvennelig? :O
Det må da være mulig å pante de tynne en god del ganger og?
Sist endret av Prognisse; 10. oktober 2010 kl. 15:16.
men firstprice bruker myk plastikk, og de resirkuleres, så det kan ikke være det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og i sverige pantes flasker og bokser, der er flaskene også tynnere.

Dog var det ganske surrealistisk når jeg bodde i Irland og kastet flasker i søpla.
Det går mindre energi på å vaske en flaske enn å smelte den om.. Altså er våre flasker mer miljøvennlige.
Behageligheten ved og fylle brus uten at hele flasken vrenger seg av mykhet, i dno.
Jeg vil si at det er bedre med de tynne flaskene. Kan jo fortsatt pante de. Og hvis de er "utslitt" er det jo bare til å smelte om
vis man er en ekte Cola-holiker som meg selv kan man LETT kjenne forskjellen i smaken mellom cola fra hard plast å myk plast!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg vil si at det er bedre med de tynne flaskene. Kan jo fortsatt pante de. Og hvis de er "utslitt" er det jo bare til å smelte om
Vis hele sitatet...
Krever meir energi enn å vaske dei tipper eg. Det kan òg ha litt med teknologien som var tilgjengeleg når overgangen til plast kom i Noreg. Hugs at vi var ekstremt tidlig ute med panting. Dei fleste land i europa har fortsatt ikkje fungerande ordninger...
Sitat av luiigii Vis innlegg
vis man er en ekte Cola-holiker som meg selv kan man LETT kjenne forskjellen i smaken mellom cola fra hard plast å myk plast!
Vis hele sitatet...
Hva er best da?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hva er best da?
Vis hele sitatet...
Av myk og hard plast på cola, så smaker colaen med hard plast best. Men helt klart en iskald glasscola som er tingen! Mye av kullsyren slipper ut gjennom plast-flasker.
De har nok 99% sikkert valgt den løsningen som er mest økonomisk
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hva er best da?
Vis hele sitatet...
Jeg mener myk. Men ingen ting slår en iskald bokscola eller på glass.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
De har nok 99% sikkert valgt den løsningen som er mest økonomisk
Vis hele sitatet...
Hvem er "de"? De som lager harde flasker i Norge, FirstPrice eller de som lager myke flasker i Spania, Hellas osv.?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg vil si at det er bedre med de tynne flaskene. Kan jo fortsatt pante de. Og hvis de er "utslitt" er det jo bare til å smelte om
Vis hele sitatet...
Same shit med tykke colaflasker... geez det er bare plastikk, lett å smelte om de tykke og, men du slipper å smelte dem om så ofte for de tåler mye mer.

Og det å smelte om en colaflaske og lage en ny er jo JÆVLIG mye mer energikrevende enn å vaske en og bruke den på nytt X antall ganger fordi den er robust nok til å tåle det.

Folk i Norge tar jo ofte brusen med seg rundt, kjekt å ha noe som tåler litt juling, istedenfor at hele tursekken din dekkes i klissete cola bare fordi du snubla med cola i sekken, right?
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
men firstprice bruker myk plastikk, og de resirkuleres, så det kan ikke være det?
Vis hele sitatet...
På Rema 1000 der jeg bor blir de myke flaskene dytta til siden inni maskinen akkurat som med brus/øl bokser så det kan være at de blir smelta om uten at de blir gjenbrukt som flasker

Sitat av slashdot Vis innlegg
Krever meir energi enn å vaske dei tipper eg. Det kan òg ha litt med teknologien som var tilgjengeleg når overgangen til plast kom i Noreg. Hugs at vi var ekstremt tidlig ute med panting. Dei fleste land i europa har fortsatt ikkje fungerande ordninger...
Vis hele sitatet...
For å produsere 1 kilo med plast brukes det 2 liter olje, så må man plusse på kostnadene ved å produsere plast og selve flaske produksjonen.
Jeg har ingen tall på hva totalt kostnaden pr flaske blir men jeg velger å tro at det er billigere å rense flasker som blir pantet.

En flaske kan normalt sett bli pantet 10-15 ganger før den er i for dårlig stand til å gjenbrukes og da blir den malt opp til granulater(råstoff)
I diskusjonen om cola best på myk eller hard så må jeg også si den colaen på hard plast er best. den på myk plast mister kullsyren å blir dau etter du har drukket av den en gang å lar den stå med korken på i 30 min så er den helt dau.. seff cola på glass som er best av alt Så minuset med myk plast må jo være at kullsyren forsvinner ut av åpnet brus fort ..
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
I diskusjonen om cola best på myk eller hard så må jeg også si den colaen på hard plast er best. den på myk plast mister kullsyren å blir dau etter du har drukket av den en gang å lar den stå med korken på i 30 min så er den helt dau.. seff cola på glass som er best av alt Så minuset med myk plast må jo være at kullsyren forsvinner ut av åpnet brus fort ..
Vis hele sitatet...
Dette kan jo også ha med at de fleste tynne flaskene ikke har det lille myke plastlokket som er i colaflaskene, de som det er kampanjekoder på av og til.


Jeg ser at det sies at det trengs 2 liter olje for å produsere 1 liter plastikk - stemmer dette for resirkulering av flaskene og?
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Jeg ser at det sies at det trengs 2 liter olje for å produsere 1 liter plastikk - stemmer dette for resirkulering av flaskene og?
Vis hele sitatet...
Ved resirkulering av flasker kreves det - så vidt jeg vet - ingen olje, men må en del prosesser og energi for å lage nye plast produkter av de resirkulerte flaskene(har dessverre ingen tall som sammenligner med ny produksjon av flasker)

Ved gjenvinning av bokser kreves det bare 5% av energien i forhold til framstillingen av ny aluminium.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Har dere ikke lagt merke til at de nå begynner å selge colaflasker med mykere plast? formen er helt lik men jeg trur den er litt tynnere for den er lettere å klemme i sammen, til og med i bunnen kan man bresse inn en liten bulk, det kunne man ikke før. Husker da jeg fikk en slik flaske så merket jeg det var en forskjell så fant jeg en annen cola flaske og den var mye hardere i plasten.

Har dere coladrikkere ikke lagt merke til dette?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og i sverige pantes flasker og bokser, der er flaskene også tynnere.

Dog var det ganske surrealistisk når jeg bodde i Irland og kastet flasker i søpla.
Vis hele sitatet...
Om jeg leser den kommentaren her rett, så tror du at bokser pantes og brukes om igjen... Men alle bokser (såvidt jeg veit) smeltes om for hver gang... de vaskes ikke.
Alle bokser og mykplast flasker smeltes om i Norge.
Er kun hardplast flaskene som vaskes og blir brukt om igjen.
Jeg har en teori:

I Polen fks. så er det "ingen" som panter - Flaskene er myke/mindre plast - De går rett i søpla - Mer miljøvennlig med mindre plast siden de går i søpla?

Norge - De fleste panter - Da kan vi jo spare på oss litt mer robust flasker... - Bedre resirkulering
Som en annen nevner lenger opp her, har vel flaskene i Norge blitt bittelitt tynnere i det siste? Mener bestemt at det tidligere ikke har vært mulig å "klemme sammen" flasken mens man drikker, slik det nå er. Ellers er dette noe også jeg har tenkt på som dumt, da bl.a. Sprite på myk flaske smaker ordentlig mye bedre enn på hard!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Yadii Vis innlegg
Som en annen nevner lenger opp her, har vel flaskene i Norge blitt bittelitt tynnere i det siste? Mener bestemt at det tidligere ikke har vært mulig å "klemme sammen" flasken mens man drikker, slik det nå er. Ellers er dette noe også jeg har tenkt på som dumt, da bl.a. Sprite på myk flaske smaker ordentlig mye bedre enn på hard!
Vis hele sitatet...
Du har nok bare runket mer i det siste enn du har gjort før.

Jeg har kunne klemme disse flaskene (noe jeg gjør mens jeg drikker) iallefall i 15 år.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du har nok bare runket mer i det siste enn du har gjort før.

Jeg har kunne klemme disse flaskene (noe jeg gjør mens jeg drikker) iallefall i 15 år.
Vis hele sitatet...
Kan være jeg som innbiller meg det, men jeg har ikke bedrevet den aktiviteten du refererer til, da jeg er jente(og singel, for that matter)

Hadde en god del flasker stående forresten, og da jeg sammenlignet hardheten fant jeg ut at Fanta-flaskene var betydelig mykere enn Pepsi Max- og Urge-flaskene. I og med at jeg ikke har drukket Fanta på mange år, før jeg fikk et ekstremt kick på det for en 1-2 måneders tid siden, kan det være årsaken til at jeg tror de er mykere.
Sitat av Yadii Vis innlegg
Kan være jeg som innbiller meg det, men jeg har ikke bedrevet den aktiviteten du refererer til, da jeg er jente(og singel, for that matter)

Hadde en god del flasker stående forresten, og da jeg sammenlignet hardheten fant jeg ut at Fanta-flaskene var betydelig mykere enn Pepsi Max- og Urge-flaskene. I og med at jeg ikke har drukket Fanta på mange år, før jeg fikk et ekstremt kick på det for en 1-2 måneders tid siden, kan det være årsaken til at jeg tror de er mykere.
Vis hele sitatet...
Synd at fanta og urge tappes på nøyaktig samme flaske, på nøyaktig samme tapperi.
Hadde du sammenlignet CC og en annen brussort kunne jeg trodd på deg.
Siden CC tappes på kun CC flasker, så de kan være anneledes.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synd at fanta og urge tappes på nøyaktig samme flaske, på nøyaktig samme tapperi.
Hadde du sammenlignet CC og en annen brussort kunne jeg trodd på deg.
Siden CC tappes på kun CC flasker, så de kan være anneledes.
Vis hele sitatet...
Sikkert nok, men du kan jo ikke påstå at jeg ikke kjente forskjell på flaskene? Har tre eksemplarer av Urge-flasken og tre eksemplarer av Fanta-flasken, og forskjellen er ikke gigantisk, men den er der.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Yadii Vis innlegg
Sikkert nok, men du kan jo ikke påstå at jeg ikke kjente forskjell på flaskene? Har tre eksemplarer av Urge-flasken og tre eksemplarer av Fanta-flasken, og forskjellen er ikke gigantisk, men den er der.
Vis hele sitatet...
Det kan være så enkelt som slitasje, som nevnt tidligere her i tråden vaskes flaskene og brukes om og om igjen, den ene kan være relativt fersk, den andre kan være vasket 30 ganger og slitt deretter.
Grunnen til at Norge bruker hard plast er fordi at kjemikalien som blir brukt for å mjukne plastikk er giftig og ULOVLIG!

Husker dessverre ikkje kva den heiter for augoblikket.


Edit: Fant litt her:
"Ftalater
Gruppen ftalater består av
mange forskjellige stoffer. For
eksempel:
Dietylheksylftalat (DEHP),
Dibutylftalat (DBP) og
Butylbenzylftalat (BBP)
Bruksområde
Ftalater brukes hovedsakelig
som mykner i plast, særlig i
PVC. Ftalater kan finnes i en
rekke produkter for eksempel
leketøy, syntetisk lær, skosåler,
regntøy, gulv- og takbelegg,
kabler, tetningsmidler,
innpakningsmateriale,
medisinsk utstyr, maling, lim
og bilpleieprodukter.
Akkumuleringen er størst."


AKA. det er giftig.
Sist endret av Fyllingz; 10. oktober 2010 kl. 22:15.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det kan være så enkelt som slitasje, som nevnt tidligere her i tråden vaskes flaskene og brukes om og om igjen, den ene kan være relativt fersk, den andre kan være vasket 30 ganger og slitt deretter.
Vis hele sitatet...
Jo, tenkte på det samme. Kanskje bare en artig tilfeldighet at det er Fanta-flaskene som er slitt, og ingen av de andre.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Grunnen til at Norge bruker hard plast er fordi at kjemikalien som blir brukt for å mjukne plastikk er giftig og ULOVLIG!

Husker dessverre ikkje kva den heiter for augoblikket.

AKA. det er giftig.
Vis hele sitatet...

Hvordan får FirstPrice lov å selge brus, hvis det er ulovlig?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Grunnen til at Norge bruker hard plast er fordi at kjemikalien som blir brukt for å mjukne plastikk er giftig og ULOVLIG!

Husker dessverre ikkje kva den heiter for augoblikket.


Edit: Fant litt her:
"Ftalater
Gruppen ftalater består av
mange forskjellige stoffer. For
eksempel:
Dietylheksylftalat (DEHP),
Dibutylftalat (DBP) og
Butylbenzylftalat (BBP)
Bruksområde
Ftalater brukes hovedsakelig
som mykner i plast, særlig i
PVC. Ftalater kan finnes i en
rekke produkter for eksempel
leketøy, syntetisk lær, skosåler,
regntøy, gulv- og takbelegg,
kabler, tetningsmidler,
innpakningsmateriale,
medisinsk utstyr, maling, lim
og bilpleieprodukter.
Akkumuleringen er størst."


AKA. det er giftig.
Vis hele sitatet...
siden det er gift, er det noe fare hvis jeg drikker vann på "tynne" flasker fks. i Hellas o.l
Sitat av Rain Man Vis innlegg
siden det er gift, er det noe fare hvis jeg drikker vann på "tynne" flasker fks. i Hellas o.l
Vis hele sitatet...
Er det ein forskjell på tynn plast og tykk plast?
Ja, Tykk plast er hardt utenom visst det har blitt litt "krydra". Mens tynn plast er mykt.

Edit: Skulle sitere onClipEvent.

Angående flasker i Hellas så veit eg ikkje kva lover dei har om akkurat dette.
Sist endret av Fyllingz; 10. oktober 2010 kl. 22:21.
Reinert med beine !
griped's Avatar
colaflaskene ER blitt tynnere -.-
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Grunnen til at Norge bruker hard plast er fordi at kjemikalien som blir brukt for å mjukne plastikk er giftig og ULOVLIG!
Vis hele sitatet...
Plastflaskene i Norge (og de fleste andre land) er lagd av PET: polyetylentereftalat. Det som gjør at flaskene i Norge er hardere er rett og slett tykkelsen på flaskene.

Dette er en meget stabil polymer, og det er ikke noe som tyder på at skadelige ftalater siver ut over tid.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Plastflaskene i Norge (og de fleste andre land) er lagd av PET: polyetylentereftalat. Det som gjør at flaskene i Norge er hardere er rett og slett tykkelsen på flaskene.

Dette er en meget stabil polymer, og det er ikke noe som tyder på at skadelige ftalater siver ut over tid.
Vis hele sitatet...
Ftaler har jo no blitt ulovlig pga. at det kan skade barn permanent.

Alt dette hørte eg på radio. Trur det var radio Norge?
Hard eller myk plast, det finnes ikke noe mer udelikat enn en sliten colaflaske man ser har vært i bruk et par ti ganger tidligere. Merker det stadig blir vanskligere å pelle ut flasker som ikke ser sjuskete ut!
Jeg synes de myke flaskene er bedre, lettere å lage hull i flaska til bong på dem.
Grunnen til at hardplast brukes i Norge, er fordi de kan vaskes. Det kan ikke mykplast flaskene (de krymper sammen da pga varmen).
Enkelt og grett.


Brusprodusentene vil gå over til litt mykere hardplast flasker etterhvert, men det er et arbeid som knapt er påstartet.
Alt for å redusere utgiftene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Å pante flasker for å vaske dem er ikke miljøvennlig i det hele tatt.
Tenk deg en lastebil full av tomflasker som kjører til f.eks Ringnes's bryggeri i Nittedal, om man skal sette det litt på spissen frakter lastebilen luft.
Sitat av Balle Clorin Vis innlegg
Å pante flasker for å vaske dem er ikke miljøvennlig i det hele tatt.
Tenk deg en lastebil full av tomflasker som kjører til f.eks Ringnes's bryggeri i Nittedal, om man skal sette det litt på spissen frakter lastebilen luft.
Vis hele sitatet...
så de myke flaskene blir ikke frakta noe sted de da eller??
Sist endret av badsecurity; 28. november 2010 kl. 22:56.
Sitat av Balle Clorin Vis innlegg
Å pante flasker for å vaske dem er ikke miljøvennlig i det hele tatt.
Tenk deg en lastebil full av tomflasker som kjører til f.eks Ringnes's bryggeri i Nittedal, om man skal sette det litt på spissen frakter lastebilen luft.
Vis hele sitatet...
Hva er mest miljøvennlig:

Å lage nye flasker eller å kjøre flaskene til bryggeriet?
Sist endret av Moorater; 28. november 2010 kl. 23:09.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Balle Clorin Vis innlegg
Å pante flasker for å vaske dem er ikke miljøvennlig i det hele tatt.
Tenk deg en lastebil full av tomflasker som kjører til f.eks Ringnes's bryggeri i Nittedal, om man skal sette det litt på spissen frakter lastebilen luft.
Vis hele sitatet...
Og du mener transport er et problem som ville blitt eliminert ved å kaste de gamle flaskene og produsere nye flasker? Det er mulig jeg er feilinformert, men jeg har vanskelig for å se for meg at nye flasker ikke må transporteres per bil fra flaskefabrikk til bryggeri.

(De brukte flaskene som hadde blitt kastet ville forøvrig fremdeles blitt transportert, men i søppelbil i stedet for "flaskelastebil".)
Sist endret av Nygaard; 28. november 2010 kl. 23:11.
hva med å få brus i papir poser?
Tilbake til gamle melke metoden?
Hvis klima o.l er viktig, kanskje en idè?
Alle plastflasker blir resirkulert. Enkelt og greit