Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4688
Fant ikke peyote eller meskalin på verken narkotika-, doping-, eller urtelisten. Synes jeg var merkverdig. Har jeg oversett noe? Finnes det flere navn på meskalin og peyote? Forkortelser?
Tror selve kaktusen er lov, så lenge du ikke kutter i den ol.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Tror selve kaktusen er lov, så lenge du ikke kutter i den ol.
Vis hele sitatet...
Men verken Peyote (og det latinske navnet) og meskalin (og det kjemiske navnet) stod på noen av listene.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Men verken Peyote (og det latinske navnet) og meskalin (og det kjemiske navnet) stod på noen av listene.
Vis hele sitatet...
Men alle "sterktvirkende preparater" gjør det. Norges narkotikalover har sikret seg mot det meste.
Kunne man disputert med at loven da ikke nevner psykedeliske preparater, og sterktvirkende preparater kan jo være så mangt.
Netopp, det kan være så mangt. Og dette medfører da at det meste går under denne lovgivningen med mindre noe annet er spesifisert.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det står oppført på narkotikalisten som "mescalinum". Correct me if I'm wrong.
Går sikkert som legemiddel viss det ikke står i selve listen, men loven gjelder og eterer,salter osv. Så i teorien kan man så og si forby alt gjennom den norske lovgivningen.

Sitat av lex123 Vis innlegg
Det står oppført på narkotikalisten som "mescalinum". Correct me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe jeg.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av sneipen Vis innlegg
Finner ikke noe jeg.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19780630-0008.html
Peyotekaktusen er ikke oppført på urtelisten, noe som gjør at det automatisk regnes som et legemiddel. Meskalin er oppført som Mescalinum på narkotikalisten.

Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:
1. De stoffer og droger som er oppført i listen.
2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.
Vis hele sitatet...
Det vil si at tørket eller på andre måter behandlet plantemateriale vil kunne defineres både som narkotika, og legemiddel som inneholder narkotika.

Levende planter derimot, er ikke loven like klar på. En levende plante er ikke et preparat, og det er jo flere eksempler på andre planter og organismer vi omgir oss med i hverdagen som inneholder forbudte eller regulerte stoffer. Noen få kaktuser til pryd i stua er derfor sannsynligvis ikke problematisk, men noen garanti har man heller ikke.

Det er nemlig viktig å huske på at politiet ikke lager lovene, og ofte heller ikke forstår dem så godt. Man vil derfor ofte kunne havne i problemer med politiet for småting, som kan vise seg å falle helt bort i en eventuell rettssak.

Større mengder kaktuser bør man imidlertid være mer forsiktig med slik jeg ser det. Jeg vil tro at det er en viss sjanse for å bli dømt etter straffelovens paragraf 162 for produksjon av narkotika, hvis retten skulle finne det overhengende sannsynlig at dette var hensikten din.

Kan også legge til at Terje Kjeldsen, leder for kjemisk avsnitt ved Kripos har sagt i et intervju med Gateavisa at han husker å ha fått inn et beslag av Peyote. Hva de rettslige følgene ble vet vi jo ikke, men det viser ihvertfall hvordan politiet kan tolke lovverket.
Så fritt fram for å bestile frø da altså(?)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Pyr0-GonTz Vis innlegg
Men alle "sterktvirkende preparater" gjør det. Norges narkotikalover har sikret seg mot det meste.
Vis hele sitatet...
såvidt meg bekjent gjelder denne generaliseringen av stoffer bare for legemiddellisten, og ikke narkotikalisten.

mulig jeg tar feil, men tror ikke det.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Så fritt fram for å bestile frø da altså(?)
Vis hele sitatet...
Tja, men det tar ca. 10 år å dyrke en slik kaktus.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Norway, where it is currently legal to cultivate San Pedro for gardening and ornamental purposes, but not for consumption.
Vis hele sitatet...
Fra Wikipedia. Eneste jeg lurer på er hvordan en definerer om det er for Pynt eller om det er for forbruk.?
Sitat av TunedHaZe Vis innlegg
Fra Wikipedia. Eneste jeg lurer på er hvordan en definerer om det er for Pynt eller om det er for forbruk.?
Vis hele sitatet...
Plassering i vinduskarmen = pynt.
Spise = forbruk.
Sitat av moret Vis innlegg
Så fritt fram for å bestile frø da altså(?)
Vis hele sitatet...
nja, det er jo noe frø lover osv. etter hva jeg har hørt.
var en som jeg kjenner som bestilte noe før bare for gøy de gikk ikke gjennom tolla, men ikke siden det var ulovlige frø men pga. en frø lov.
har sikkert noe med sykdommer og ting man ikke vil at skal komme i hagen..
Sitat av caperno Vis innlegg
Plassering i vinduskarmen = pynt.
Spise = forbruk.
Vis hele sitatet...
Så med mindre noen ser meg sitte å tygge på kaktusen så er den fullt lovlig altså?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av TunedHaZe Vis innlegg
Så med mindre noen ser meg sitte å tygge på kaktusen så er den fullt lovlig altså?
Vis hele sitatet...
Det blir ikke noe mer eller mindre lovlig om du blir sett eller ikke. Men man kan jo se på det slik, at ingen ting er ulovlig, man må bare ta konsekvensene av å bli tatt
Det betyr at du kan dyrke den som du vil. Deretter burde det ikke være altfor vanskelig å skjule at du eter den. Kutt ned, ta i hus og hiv innpå.
Er det noen som vet hvordan lovene rundt peyote og San Pedro Katusen er i sverige?
Levende peyote og san pedro er lovlig i sverige
Deci. Veit du om noen det er noen steder nær grensa som selger det?Eller om det finnes noen plasser som selger det i det hele tatt.
Meskalin er fete greier,har erfaring med tørka san pedro,men har lyst på en levende plante.