Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 11729
Noen som har erfaringer? En kompis har ptsd, han sier han har gått i terapi i mange år uten at det har hjulpet. Siste 6 månedene har han brukt benzo (samme dose hele tiden) og det har funket bra. Nå sier legen at han må slutte på benzo og begynne med terapi, noe han sier ikke har funket. Hvorfor er det sånn ?

Merker på fyren at han ikke er like paranoid lengre, han er generelt mye mer som han var før han ble syk... Hva er greia med systemet?

Vet ikke om han har gått i terapi eller ikke tidligere, selv om han sier det..
Ganske sjuke greier han har opplevd, så han snakker ikke så mye om det. Men vet at han har vært bedre siste halvåret... Hva tenker dere?

Jeg har forøvrig brukt en god del ulovlige rusmidlier, så jeg kan ikke uttale meg om noe egentlig. Vil gjerne ha synspunkter fra dere som har prøvd begge deler

Vet ikke om det er en bug eller ikke at ingen har svart meg/lest innlegget mitt, og 1029 stykker har lest innlegget som ble postet 10 minutter etter mitt?
Men om noen har noe å si, eller lurer på noe, så gjerne kontakt meg på privat melding om dere ikke vil svare her.
Kan godt poste mer informasjon om det er det. Vil bare ikke si så mye på nettet hvor alle kan se det.
Sist endret av Crushed; 8. desember 2015 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du vil vite hvorfor din kamerat ikke responderer bra på terapi? Det kan jo være hundre forskjellige årsaker til det. Det kan være feil fokus i terapien, dårlig behandler, negativt innstilt pasient, dårlig match/kjemi mellom de to osv.

"Greia med systemet" er forøvrig at man ikke ønsker å gjøre om folk med psykiske lidelser til narkomane, selv om dette dessverre alt for ofte er tilfellet.
Takk for svar Men nei, jeg lurer bare på hvorfor han ikke kan få fortsette på medisinen han har fått når den virker?
Jeg hadde nok lett tatt masse av den type medisin, men han gjør jo ikke det. Han bruker samme mengde som han fikk for et halvt år siden. Skjønner ikke hvorfor han skal straffes fordi det finnes sånne som meg..?
Mener du at han heller skal fortsette med psykiater/psykolog (vet ikke hvilke av de han brukte) som ikke funka?
Han straffes ikke. Du blir jo avhengig av narkotika selv om du bare tar anbefalt daglig dose. Sløvende medikamenter er ren symptombehandling, noe vi burde drive minst mulig med i psykiatrien. Selvsagt finnes det de som er så fucked up at ingenting annet hjelper, men hvis det finnes muligheter for å faktisk bli frisk, så bør jo åpenbart helsevesenet strebe etter å anvende disse metodene fremfor å drive med medikamentell behandling.

Hva din kompis bør gjøre kan ikke jeg mene noe om. Jeg kjenner jo ikke han, og jeg vet ikke hvor grundig arbeid som er gjort med terapien hans. Det jeg kan si er at terapi i forskjellige former faktisk kan gjøre folk friske, mens benzo kun fungerer som en slags psykisk smertestillende. Å gå på det er å godta at man aldri kan bli frisk. Det er den enkle løsning, og folk som ikke orker/klarer å ta tak i problemene sine vil foretrekke denne. Terapi er en vanskelig prosess som man selv må være aktiv i. Det kan jo tenkes at kompisen din ikke har gitt det et ærlig forsøk.
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2015 kl. 01:11.
Ok, ser at jeg dumma meg her. Jeg har tenkt:
1: Psykiater virket ikke.
2: Valium virket.
3: Skjønner ikke hvorfor han ikke kan bruke det som virket. spes siden han ikke tør å misbruke noe uansett

Jeg har savna kompisen min, og har fått han tilbake det siste halvåret. Skjønner ikke hvorfor de skal fucke opp noe som virker
Sist endret av Crushed; 8. desember 2015 kl. 01:20.
Du skjønner det fortsatt ikke? Jeg trodde jeg nettopp forklarte det ganske greit.
Nå ser jeg at du redigerte svaret ditt. Greit at dette demper symptomene hans og er det du kaller en "psykisk smertestillende". Men hva er galt med det ?
Om han ikke har møtt en psykiater/psykolog som har kunnet hjulpe han ennå, hvorfor er det så ille å få psykisk smertestillende?
Men tar vel gjerne paracet som fysisk smertestillende også, selv om lite søvn kanskje er årsaken...
Det er ikke noe galt i å bruke smertestillende, men det er jævlig dumt å bruke paracet resten av livet istedenfor å behandle skaden slik at man blir frisk. Du forstår vel også at det å bli frisk ikke kun handler om smertelindring? Det er en stor synd som er begått i psykiatrien, at sutrete pasienter alt for lett har fått slutte med terapi og istedenfor bli narkomane. Skal vi bare ta pasientens ord for at det ikke funker? Det er klart at folk som sliter med noe helst vil ha en kjapp løsning som funker med en gang. Men helsemyndighetene har ansvar for å forsøke å gjøre pasienten frisk, og da kan man ikke bare gi opp fordi pasienten synes det er vanskelig. Du skal være glad for at kameraten din har en lege som prioriterer din venns helse framfor å spare helsekroner.
Noe av det du skriver gir mening, men mye ikke.
"Skal vi bare ta pasientens ord for at det ikke funker?"
Tja, hva syns du? Hva med pasienten i en tannlegestol, skal vi ta pasientens ord for at smertestillende ikke funker?

Det er mulig du har teoretisk kompetanse innenfor feltet, men du ser ikke ut til å ha særlig erfaring innen hverken medisin eller psykologi basert på dine svar. Mitt ønske er svar fra personer som har vært i samme situasjon, og det virker ikke som du har vært der.
"Sutrete pasienter" og "narkomane" er stikkord som får meg til å tvile..

Kompisen min har opplevd mye dritt, og jeg som hans nærmeste får ikke engang vite alt. Så tror ikke det handler om "sutring".. Man må vite forskjell på folk, og kanskje ikke uttale seg basert på tendenser.

Takk for svar uansett.
Man kan pakke det inn på hvilket som helst vis man vil, poenget er at man blir avhengig av benzo, og det er kun symptombehandlende. Årsaken til lidelsen forblir ubehandlet. Ved å drive terapi kommer man til roten av problemet, og kan håndtere det derfra. Mange psykiske lidelser kan ta lang tid å behandle, og dersom legen har tatt ham av benzo er det vel fordi han har konkludert med at benzo vil være et problem under terapien. Husk at det er godt utdannede, flinke folk som tar avgjørelsene

Om du er usikker på prosessen ville jeg tatt kontakt med legene/fått kompisen din til å spørre legen om hva han tenker og hva som er planen. Du vil ofte få et tilfredstillende svar
Sist endret av Nether; 8. desember 2015 kl. 02:33.
Takk for svar, Nether!

Jeg tviler ikke på at legen vet hva han driver med, jeg bare skjønner ikke hvordan han kan rappe benzoen fra kompisen min, når det er det eneste som har fått han litt tilbake.. Nå sier han ja til å være med ut å kjøpe pottis og se film, han er med på bryllup, han orker å bli med på barnebursdag.. Tidligere har han ikke orket en dritt.. Skjønner ikke hvorfor legen skal ta fra han det eneste som funker.

Han har holdt seg hjemme og vært en helt annen person i flere år nå, selv om han alltid har vært min nærmeste venn. Etter benzoen begynte han å snakke og bli seg selv. Skjønner ikke hvorfor legen ikke kan vurdere hver person fremfor å skjære alle under en kam. "Isak" har uansett alltid vært redd for å misbruke noe som helst, og er så godt som avholds uansett. Hadde vært en annen sak om det var meg :P

Nether: Jeg spurte han forresten om hvorfor, og legen hadde sagt "det er ikke bra for deg"
Akkurat som noe av det andre har vært bra.

Nå er han på 5mgV og må trappe ned til halv dose, 1/4 dose, annenhver dag og så slutt. Totalt fire uker.

Om psykoterapien hadde vist progresjon, ville jeg skjønt det. Når han derimot sliter som faen etter flere år med psykisk terapi, så ser jeg virkelig ikke hensikten i å eksponere han for et liv uten dritt og så gi han tilbake livet med angst og dritt.. Hvordan ville dere reagert, tror dere??
Sist endret av Crushed; 8. desember 2015 kl. 02:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmm, det er en vanskelig situasjon å sette seg inn i. Jeg ville pratet nøye og detaljert med legen, og forhørt meg med så mange med relevante kvalifikasjoner som mulig. Noen leger er selvfølgelig kjipe, men de fleste er veldig flinke og tar godt vare på pasientene sine. Kanskje det kan være en idé og få en tredjemann til å se på saken?
Sitat av Crushed Vis innlegg
"Isak" har uansett alltid vært redd for å misbruke noe som helst, og er så godt som avholds uansett. Hadde vært en annen sak om det var meg :P
Vis hele sitatet...
Uansett hvor avholds han er er det ikke sånn at han er immun mot å bli avhengig av ting. Går han på sterk avhengighetsskapende legemidler hver dag så kommer det til slutt til å gå galt, uansett intensjon.
Nether: Jeg får ikke innblikk i hans samtaler med legen, men jeg kan prøve å anbefale han en kvalifisert tredjemann. Takk igjen!

Sinken:
Skjønner hva du mener! Men han har alltid vært skeptisk til alt av rusmidler, og vi må "presse" han til å ta valiumen. Han sier selv at han blir lettere i hverdagen, og vi merker det godt, men likevel tar han ikke noe uten at vi ber han om det.
Og uansett hva jeg syns om saken, så må vel legen merke at han ikke øker dosen sin ?
Han får ikke til å snakke om noe slik ting er nå.. Vet ikke om psykiatrien suger eller hva som er greia, men det jeg vet er at benzoen er den eneste som har funket på han hittil.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Sinken:
Skjønner hva du mener! Men han har alltid vært skeptisk til alt av rusmidler, og vi må "presse" han til å ta valiumen. Han sier selv at han blir lettere i hverdagen, og vi merker det godt, men likevel tar han ikke noe uten at vi ber han om det.
.
Vis hele sitatet...
Ja men hva faen da? Du tror virkelig at du vet bedre enn en lege som har veldig mye mer peilig på konsekvensene av misbruk enn det du har? Du presser noen som skal trappe ned til å ta mer?
Få vennen din til å oppsøke en annen psykolog du, så gjør du kanskje ikke vondt verre...
Here vi go again. Så lenge han har stått på samme dosen over tid og den fortsatt er effektiv ser jeg ingen grunn til bekymring. Seff, om han en dag bestemmer seg for slutte cold turkey eller er tom så kan det gi Ganske ubehagelige abstinenser, men det er vel det eneste problemet. Dette er også veldig inviduelt noen merker nesten ingen ting mens andre går under bakken av benzodiazepin abstinenser. Dette kan også lett unngås ved en langsom nedtrapping.

Over til terapi nå er det desverre sånn at det ikke fungerer på alle problemer, ser at det blir sett på som en magisk pille av mange i denne tråden. "Komme til roten av problemet" bullshit osv.

Anbefaler han sterkt og skifte lege så fort som mulig, folk med alvorlige psykiske lidelser skal ikke behandles på denne måten!
Sitat av Benzoftw Vis innlegg
Here vi go again. Så lenge han har stått på samme dosen over tid og den fortsatt er effektiv ser jeg ingen grunn til bekymring. Seff, om han en dag bestemmer seg for slutte cold turkey eller er tom så kan det gi Ganske ubehagelige abstinenser, men det er vel det eneste problemet. Dette er også veldig inviduelt noen merker nesten ingen ting mens andre går under bakken av benzodiazepin abstinenser. Dette kan også lett unngås ved en langsom nedtrapping.

Over til terapi nå er det desverre sånn at det ikke fungerer på alle problemer, ser at det blir sett på som en magisk pille av mange i denne tråden. "Komme til roten av problemet" bullshit osv.

Anbefaler han sterkt og skifte lege så fort som mulig, folk med alvorlige psykiske lidelser skal ikke behandles på denne måten!
Vis hele sitatet...
Så det er ikke et problem at han blir sløvet, mister kognitive evner, og blir helt emosjonelt borteværende? Terapi er det nærmeste du kommer en kur uansett. Du kan ta så mye piller du vil, men det hjelper akkurat like mye som å skuffe alt under teppe hver gang du rydder. Sure, du får det vekk, men du fjerner ikke problemet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ja men hva faen da? Du tror virkelig at du vet bedre enn en lege som har veldig mye mer peilig på konsekvensene av misbruk enn det du har? Du presser noen som skal trappe ned til å ta mer?
Få vennen din til å oppsøke en annen psykolog du, så gjør du kanskje ikke vondt verre...
Vis hele sitatet...
Oi, ro ned. Om du leser innlegget mitt igjen, vil du se at vi anbefalte han anbefalt dose Han hadde en anbefalt dose med valium daglig, og vi "pressa" på han den ja.. Fordi den gjorde han bedre.. Der og da.
Les litt mer før du svarer og klikker vinkel for ingenting.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Oi, ro ned. Om du leser innlegget mitt igjen, vil du se at vi anbefalte han anbefalt dose Han hadde en anbefalt dose med valium daglig, og vi "pressa" på han den ja.. Fordi den gjorde han bedre.. Der og da.
Les litt mer før du svarer og klikker vinkel for ingenting.
Vis hele sitatet...
Det virker på meg som du har laget denne tråden for å få bekreftet at det du gjør er greit, noe det absolutt ikke er. Du skal ikke tvinge i noen rusmiddler, spesielt hvis han, som du selv sa, er avholds og i utgangspunktet ikke liker det. Kanskje han har innsett at han faktisk ikke vil drive på med dette. For alt du vet virker det bare som om han har det bedre.

Du er ikke en god venn om du presser andre til å ta legemiddler bare så du skal få ha din venn. Hva med å heller prøve å snakke med han, uten nødvendigvis å måtte ta opp akkurat hva problemet er, og heller støtte han gjennom terapi og benzoabstinenser?
Sitat av Benzoftw Vis innlegg
Here vi go again. Så lenge han har stått på samme dosen over tid og den fortsatt er effektiv ser jeg ingen grunn til bekymring. Seff, om han en dag bestemmer seg for slutte cold turkey eller er tom så kan det gi Ganske ubehagelige abstinenser, men det er vel det eneste problemet. Dette er også veldig inviduelt noen merker nesten ingen ting mens andre går under bakken av benzodiazepin abstinenser. Dette kan også lett unngås ved en langsom nedtrapping.

Over til terapi nå er det desverre sånn at det ikke fungerer på alle problemer, ser at det blir sett på som en magisk pille av mange i denne tråden. "Komme til roten av problemet" bullshit osv.

Anbefaler han sterkt og skifte lege så fort som mulig, folk med alvorlige psykiske lidelser skal ikke behandles på denne måten!
Vis hele sitatet...
Takker for et svar mer tydelig svar basert på erfaringer og/eller erfaring og kompetanse! Skjønner det er enkelt å opptre "politisk forsvarlig" i slike debatter, men jeg er takknemlig for svar som dine som tydeliggjør sannhet.

Skal definitivt prøve å overbevise han om å skifte lege. Som sagt har aldri kompisen min misbrukt noe som helst. Terapi har heller tydeligvis aldri virket på han, så da kan jeg ikke si jeg ser magikken i det. Mulig riktig terapi til riktig tid kan virke, men jeg tror ikke løsningen er å ta fra han benzoen som endelig har virket..
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så det er ikke et problem at han blir sløvet, mister kognitive evner, og blir helt emosjonelt borteværende? Terapi er det nærmeste du kommer en kur uansett. Du kan ta så mye piller du vil, men det hjelper akkurat like mye som å skuffe alt under teppe hver gang du rydder. Sure, du får det vekk, men du fjerner ikke problemet.
Vis hele sitatet...
ja, men det er milevis bedre enn og være sterkt paralysert av både angst, paranoia og depresjon. I terapeutiske doser gir benzoer de symptomene der i veldig liten grad , men det er selvfølgelig litt bivirkninger som går på det kognetive.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det virker på meg som du har laget denne tråden for å få bekreftet at det du gjør er greit, noe det absolutt ikke er. Du skal ikke tvinge i noen rusmiddler, spesielt hvis han, som du selv sa, er avholds og i utgangspunktet ikke liker det. Kanskje han har innsett at han faktisk ikke vil drive på med dette. For alt du vet virker det bare som om han har det bedre.

Du er ikke en god venn om du presser andre til å ta legemiddler bare så du skal få ha din venn. Hva med å heller prøve å snakke med han, uten nødvendigvis å måtte ta opp akkurat hva problemet er, og heller støtte han gjennom terapi og benzoabstinenser?
Vis hele sitatet...
Wow. Jeg kunne virkelig tenke meg å sende deg en privat melding om hvordan ting er, men tror jeg skal spare meg for det..?
Som sagt "tvang" (oppfordra) vi han til å ta medisinen som legen hadde anbefalt han. Vi og han merka jo hvor mye bedre han hadde det disse dagene. Han sier selv at disse dagene gjør at han ikke har lyst til å gjøre noe dumt, og vi som vennegjeng merker stor forskjell på isolasjon og konfrontasjon av problemer eller intiativ fra hans side.

Igjen tviler jeg på at du noen gang har hatt noen i ditt nærmiljø i denne situasjonen. Det er ikke alltid bare å "snakke om det" skjønner du. Noen har det så jævlig at man ikke engang orker tanken på å snakke om det.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Takker for et svar mer tydelig svar basert på erfaringer og/eller erfaring og kompetanse! Skjønner det er enkelt å opptre "politisk forsvarlig" i slike debatter, men jeg er takknemlig for svar som dine som tydeliggjør sannhet.

Skal definitivt prøve å overbevise han om å skifte lege. Som sagt har aldri kompisen min misbrukt noe som helst. Terapi har heller tydeligvis aldri virket på han, så da kan jeg ikke si jeg ser magikken i det. Mulig riktig terapi til riktig tid kan virke, men jeg tror ikke løsningen er å ta fra han benzoen som endelig har virket..
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg advare deg om at det du driver med nå er kjent som "Confirmaton bias". Du får mye god informasjon i tråden, men du velger å forholde deg til det som støtter opp under dine egne meninger. Ha dette i tankene når du gjør valgene videre, det er mange vettige svar ovenfor denne posten
Sitat av Crushed Vis innlegg
Wow. Jeg kunne virkelig tenke meg å sende deg en privat melding om hvordan ting er, men tror jeg skal spare meg for det..?
Som sagt "tvang" (oppfordra) vi han til å ta medisinen som legen hadde anbefalt han. Vi og han merka jo hvor mye bedre han hadde det disse dagene. Han sier selv at disse dagene gjør at han ikke har lyst til å gjøre noe dumt, og vi som vennegjeng merker stor forskjell på isolasjon og konfrontasjon av problemer eller intiativ fra hans side.
Vis hele sitatet...
Nei for all del, send meg en melding om du vil. Bare virker veldig som om du gjør dette for din egen del. Om du skal begynne å påvirke han i forhold til medisinering, så kontakt legen. Enkelt og greit. Det at du kanskje har proppet deg full i benzo på fest teller ikke som hverken erfaring eller kompetanse.

Igjen tviler jeg på at du noen gang har hatt noen i ditt nærmiljø i denne situasjonen. Det er ikke alltid bare å "snakke om det" skjønner du. Noen har det så jævlig at man ikke engang orker tanken på å snakke om det.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Veldig feil.
Sitat av Benzoftw Vis innlegg
ja, men det er milevis bedre enn og være sterkt paralysert av både angst, paranoia og depresjon. I terapeutiske doser gir benzoer de symptomene der i veldig liten grad , men det er selvfølgelig litt bivirkninger som går på det kognetive.
Vis hele sitatet...
Takk for at du reelt skjønner dette! Å være vitne til noe sånt er ikke noe å kødde med, langt mindre dersom man ikke har peiling på hva man gulper opp.
Er akkurat slik vi ser på det. Takk igjen!
Sitat av Benzoftw Vis innlegg
ja, men det er milevis bedre enn og være sterkt paralysert av både angst, paranoia og depresjon. I terapeutiske doser gir benzoer de symptomene der i veldig liten grad , men det er selvfølgelig litt bivirkninger som går på det kognetive.
Vis hele sitatet...
Det kan hende, og jeg er ikke i mot bruk av legemiddler som en del av behandlig. Derimot er det å bruke benzo i flere mnder av gangen en veldig farlig ting, og spesielt også da om man går i mot legens anbefalinger. Det er en grunn til at han skal trappe ned. For alt OP vet holder han på å bli avhengig, har fortalt dette til legen (men ikke OP), og de har kommet frem til en god måte å løse dette på før han må legges inn.
Sitat av Nether Vis innlegg
Nå vil jeg advare deg om at det du driver med nå er kjent som "Confirmaton bias". Du får mye god informasjon i tråden, men du velger å forholde deg til det som støtter opp under dine egne meninger. Ha dette i tankene når du gjør valgene videre, det er mange vettige svar ovenfor denne posten
Vis hele sitatet...

Nå må du ikke forveksle direkte personlig kritikk og "god informasjon". Du må gjerne svare på deg jeg siterte deg på, ikke bare hva jeg har svart til andre.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Nå må du ikke forveksle direkte personlig kritikk og "god informasjon". Du må gjerne svare på deg jeg siterte deg på, ikke bare hva jeg har svart til andre.
Vis hele sitatet...
Det han sier er at du er veldig, veldig, veldig enig med Benzoftw (som forresten ble registrert i dag, har kun postet i denne tråden, og er veldig enig med deg. Mistenktsomt much?), og at du overser det meste som sier i mot deg.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei for all del, send meg en melding om du vil. Bare virker veldig som om du gjør dette for din egen del. Om du skal begynne å påvirke han i forhold til medisinering, så kontakt legen. Enkelt og greit. Det at du kanskje har proppet deg full i benzo på fest teller ikke som hverken erfaring eller kompetanse.


Du tar feil. Veldig feil.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å være frekk. Jeg sa bare at han ikke har noe som helst misbrukerpotensiale, noe jeg kan innrømme at jeg har.
Det betyr ikke at jeg vil få han til å misbruke. Jeg er glad i fyren, og har sett hvordan div midler har påvirket han.

Opplys meg gjerne, dersom jeg tar så feil angående dine erfaringer.
Alle har misbrukerpotensiale. Du kan ikke se på en person ut i fra deres holdning til rusmiddler om du kommer til å bli avhengig eller ikke om de eksponeres. Det er ikke helt sånn det fungerer. Det var heller ikke meningen å være frekk, men det virker genuint som om det var det du trodde.

Hva mine erfaringer med dette er, er en privat sak.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det han sier er at du er veldig, veldig, veldig enig med Benzoftw (som forresten ble registrert i dag, har kun postet i denne tråden, og er veldig enig med deg. Mistenktsomt much?), og at du overser det meste som sier i mot deg.
Vis hele sitatet...
Haha.. Du får tro hva du vil, men jeg er ikke Benzoftw. Hold deg gjerne til saken.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Alle har misbrukerpotensiale. Du kan ikke se på en person ut i fra deres holdning til rusmiddler om du kommer til å bli avhengig eller ikke om de eksponeres. Det er ikke helt sånn det fungerer. Det var heller ikke meningen å være frekk, men det virker genuint som om det var det du trodde.

Hva mine erfaringer med dette er, er en privat sak.
Vis hele sitatet...
Genetisk og psykologisk sett samt basert på brukervaner, så jo.. Man kan se det. Interessant lesning om du er villig.
Du får gjerne holde dine private erfaringer for deg selv, men da burde du gjerne ikke bruke dem som argumenter heller.
Sist endret av Crushed; 8. desember 2015 kl. 03:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Nå må du ikke forveksle direkte personlig kritikk og "god informasjon". Du må gjerne svare på deg jeg siterte deg på, ikke bare hva jeg har svart til andre.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har forklart hva som ville vært mitt handlingsmønster i din situasjon, og jeg har sagt at du bør være forsiktig med å blindt være enig i meninger som bekrefter dine egne synspunkter. Det er postene som er i konflikt med dine egne meninger som er interessante - de du faktisk må vurdere og ta stilling til.

Benzodiazepiner er svært, svært avhengighetsskapende, selv i relativt små doser. Du sier du ikke har innblikk i samtalene vennen din har med legen - det er et stort problem hvis du har tenkt å blande deg inn i medisineringen. Hvis du vil fortelle kameraten din hvordan han skal forholde seg til medisinering bør du ha svært gode kunnskaper rundt forskjellige alternativer, sinnstilstanden til individet under behandling og potensielle bieeffekter av medisineringen. Jeg gjetter at du ikke har dette, og sier derfor at du bør forholde deg til det legene (som har studert i mange, mange år for å vite hva de skal gjøre) sier, og hvis du er misfornøyd med fastlegen få en tredjepart til å se på saken. Om en annen lege også konkluderer med at han bør unngå benzo, så er saken klar.

Fordi du ikke vet hva kompissen din har sagt eller ikke sagt til legen, er det ikke mulig å konkludere med at han ikke har det kjipt. For alt du vet er det han som har initiert nedtrappingen, og ikke vil fortelle til folk rundt seg at han er i ferd med å bli avhengig. Vær forsiktig med å legge press på han til å ta medisiner som kan være skadelig, det kan potensielt ødelegge livet hans. Jeg mener ikke å være krass eller kjip, men det kan være utrolig skummelt å være ansvarlig for livet til en venn på denne måten.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Genetisk og psykologisk sett samt basert på brukervaner, så jo.. Man kan se det. Interessant lesning om du er villig.
Du får gjerne holde dine private erfaringer for deg selv, men da burde du gjerne ikke bruke dem som argumenter heller.
Vis hele sitatet...
Genetisk ja. Antar du ikke har en komplett kartlegging av genene til kompisen din? Bare det at du vilt avfeier at han er avhengig er bekymringsverdig i seg selv.

Jeg vet ikke helt hvordan det er relevant hva mine erfaringer rundt dette her er? Den personen her som har mest erfaring med dette er din venn, og legen hans, og for øyeblikket hører ikke du på noen av de.
Sist endret av Sinken; 8. desember 2015 kl. 04:02.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har forklart hva som ville vært mitt handlingsmønster i din situasjon, og jeg har sagt at du bør være forsiktig med å blindt være enig i meninger som bekrefter dine egne synspunkter. Det er postene som er i konflikt med dine egne meninger som er interessante - de du faktisk må vurdere og ta stilling til.

Benzodiazepiner er svært, svært avhengighetsskapende, selv i relativt små doser. Du sier du ikke har innblikk i samtalene vennen din har med legen - det er et stort problem hvis du har tenkt å blande deg inn i medisineringen. Hvis du vil fortelle kameraten din hvordan han skal forholde seg til medisinering bør du ha svært gode kunnskaper rundt forskjellige alternativer, sinnstilstanden til individet under behandling og potensielle bieeffekter av medisineringen. Jeg gjetter at du ikke har dette, og sier derfor at du bør forholde deg til det legene (som har studert i mange, mange år for å vite hva de skal gjøre) sier, og hvis du er misfornøyd med fastlegen få en tredjepart til å se på saken. Om en annen lege også konkluderer med at han bør unngå benzo, så er saken klar.

Fordi du ikke vet hva kompissen din har sagt eller ikke sagt til legen, er det ikke mulig å konkludere med at han ikke har det kjipt. For alt du vet er det han som har initiert nedtrappingen, og ikke vil fortelle til folk rundt seg at han er i ferd med å bli avhengig. Vær forsiktig med å legge press på han til å ta medisiner som kan være skadelig, det kan potensielt ødelegge livet hans. Jeg mener ikke å være krass eller kjip, men det kan være utrolig skummelt å være ansvarlig for livet til en venn på denne måten.
Vis hele sitatet...
Det jeg "mente" var å si at frekkheter ikke egner seg i en debatt. Man kan komme med saklige innvendinger, men personangrep blir noe annet.

Uansett var ikke dette rettet mot deg, og svaret ditt nå var aldeles flott!
Jeg utdyper gjerne:
Kompisen min ble "tvingt" med i krig, kom hjem og orker ikke å snakke med kjerriger som har hatt nesa i ei bok hele livet. Dette har han forklart til meg.
Han orker heller ikke å snakke om traumatiske helvetes-opplevelser mens han stirrer på en blyant som en gubbe vifter frem og tilbake. Dette har han forklart til meg.
Til sist orker han absolutt ikke å avvente noe i tilfelle det skulle bli bedre.
Benzo har hjulpet han. På dager hvor spørsmålet har vært "sove eller ta livet mitt?" har vi som venner (akkurat som legen) anbefalt å ta valium. Dette har funka.

Jeg kritiserer ikke at legen vil ha han til å gå mer terapi (selv om det aldri har funka) men at han vil fjerne benzoen. Hvorfor i h* fjerne noe som har holdt han i live?
Han er seg selv nå, og da ser jeg virkelig ikke vitsen i å trappe ned eller legge han inn på psykiatrisk avd. eller noe, bare fordi legen vil trappe ned.
Terapi OG medisin er det jeg stemmer for!
Sitat av Crushed Vis innlegg
Kompisen min ble "tvingt" med i krig, kom hjem og orker ikke å snakke med kjerriger som har hatt nesa i ei bok hele livet. Dette har han forklart til meg.
Han orker heller ikke å snakke om traumatiske helvetes-opplevelser mens han stirrer på en blyant som en gubbe vifter frem og tilbake. Dette har han forklart til meg.
Vis hele sitatet...
Høres ut som om han bør finne seg en ny psykiater, om det er sånn han opplever det.

Til sist orker han absolutt ikke å avvente noe i tilfelle det skulle bli bedre.
Benzo har hjulpet han. På dager hvor spørsmålet har vært "sove eller ta livet mitt?" har vi som venner (akkurat som legen) anbefalt å ta valium. Dette har funka.

Jeg kritiserer ikke at legen vil ha han til å gå mer terapi (selv om det aldri har funka) men at han vil fjerne benzoen. Hvorfor i h* fjerne noe som har holdt han i live?
Han er seg selv nå, og da ser jeg virkelig ikke vitsen i å trappe ned eller legge han inn på psykiatrisk avd. eller noe, bare fordi legen vil trappe ned.
Terapi OG medisin er det jeg stemmer for!
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å ta benzo i krisesituasjoner, og det å ta det daglig. Om han begynner å bli avhengig er det uansett en veldig dårlig ide å fortsette. Det kommer bare til å gjøre vondt verre i det lange løp
Sitat av Sinken Vis innlegg
Genetisk ja. Antar du ikke har en komplett kartlegging av genene til kompisen din? Bare det at du vilt avfeier at han er avhengig er bekymringsverdig i seg selv.

Jeg vet ikke helt hvordan det er relevant hva mine erfaringer rundt dette her er? Den personen her som har mest erfaring med dette er din venn, og legen hans, og for øyeblikket hører ikke du på noen av de.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om erfaringer, noe du sier du ikke er villig til å dele. Skjønner ikke hvorfor du deltar i debatten, om du ikke har noe konstruktivt å komme med.

Jeg har forøvrig vokst opp med kompisen min og hans familie, og kan trygt si at jeg kjenner dem og deres genetiske disposisjon.
Sitat av Crushed Vis innlegg
Jeg spurte om erfaringer, noe du sier du ikke er villig til å dele. Skjønner ikke hvorfor du deltar i debatten, om du ikke har noe konstruktivt å komme med.
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg har nevnt mange konstruktive ting. Kanskje du hadde innsett det om du faktisk hadde lest og svart på det, istedenfor å ta opp bagateller.
Jeg har forøvrig vokst opp med kompisen min og hans familie, og kan trygt si at jeg kjenner dem og deres genetiske disposisjon.
Vis hele sitatet...
Ja men herregud. Jeg har vokst opp med meg selv veldig lenge, og jeg kjenner ikke en gang mitt eget genom. Jeg vil veldig gjerne ha en link, som du så fint sa finnes, hvor det står at man kan se på en person om de bli avhengig av benzo.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Høres ut som om han bør finne seg en ny psykiater, om det er sånn han opplever det.


Det er forskjell på å ta benzo i krisesituasjoner, og det å ta det daglig. Om han begynner å bli avhengig er det uansett en veldig dårlig ide å fortsette. Det kommer bare til å gjøre vondt verre i det lange løp
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at han er i en krisesituasjon. Har krisesituasjoner en bestemt tid?

Jeg setter pris på at du kommer med konstruktiv kritikk her dog.
Kom likevel gjerne med eksempler eller argumenter. Jeg har jo allerede sagt at han har brukt samme dose i et halvt år (litt mer) og dette burde være en indikasjon på at han ikke akkurat er avhengig. Som kjent har benzoer en tendens til å gjøre forbrukerne mer lystne på høyere doser.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg føler jeg har nevnt mange konstruktive ting. Kanskje du hadde innsett det om du faktisk hadde lest og svart på det, istedenfor å ta opp bagateller.

Ja men herregud. Jeg har vokst opp med meg selv veldig lenge, og jeg kjenner ikke en gang mitt eget genom. Jeg vil veldig gjerne ha en link, som du så fint sa finnes, hvor det står at man kan se på en person om de bli avhengig av benzo.
Vis hele sitatet...

Nevn gjerne konstruktive ting du har kommet med, som ikke er i sammenheng med kritikk.

Om du ikke kjenner ditt "eget genom", bør du vite at det er fullt mulig å forske på det. Hadde jeg kjent deg og slekta di fra du ble født, ville jeg hatt et godt grunnlag. Du kan google det om du er oppriktig interessert.

"addiction genetic predisposition" gjerne på schoolar.google

Men nå vil jeg ikke spore mer av her. Ville ha erfaringer og råd jeg

Hva jeg håpet på da jeg posta dette:
"jeg syns benzo funker best, fordi (erfaring)"
"jeg syns ikke benzo funker, fordi (erfaring)"
^ Samme med psykiater/psykolog.

Bare ikke kom med personangrep, upassende antakelser eller spydigheter.
Kompisen min har vært gjennom mye dritt som jeg ikke ønsker å poste her, så ikke si at han "sutrer" eller kom med antakelser om at han er avhengig. Hadde han vært det, ville han prøvd litt selv. Han prøver ikke selv, og det er nettopp derfor jeg blir desperat...

Beklager om jeg har vært spydig mot noen, men sånn blir det når jeg ikke føler at jeg blir tatt seriøst.
Sist endret av Crushed; 8. desember 2015 kl. 04:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crushed, du er ikke interessert i hva folk skriver her.
Du vil bare se svar som taler i din favør.
Ærlig talt, ingen kommer til å forsvare at du og vennene dine pusher enn venn som sliter til å ta valium.
Jeg er dypt sjokkert.
Dere føler dere sikkert bedre selv når han er apatisk og likegyldig på benzo, for da slipper dere se på at han har det vondt.
Men dette gir bare et falskt bilde på hvordan det er, under overflaten ligger problemet fremdeles.
Nå har du fått såpass mange svar som tilsier at det du og vennene dine gjør er feil, så slutt å tvinge han til å spise valium og tving han heller til å snakke med fagpersonell.
Tvinge? Han prøver og hjelpe vennen sin med og få en bedre lege som kan gi han medisiner som fungerer og gir han et bedre liv.
Du deler ingen detaljer om kameraten din, så da kan du heller ikke klage på svar som går generelt på hvordan helsevesenet fungerer. Sutrete pasienter er en realitet som leger må forholde seg til, og jeg bruker ordet narkomane i denne forbindelse fordi det faktisk er snakk om avhengighet av sterke narkotiske stoffer. Det var ikke ment som personkarakteristikker av vennen din. Hvordan skulle det kunne være det, når du ikke forteller oss noe om han?

Som sagt, enkelte pasienter burde få slike stoffer da ingenting annet fungerer. Hvorvidt kameraten din er en av disse kan ikke vi si noe om, og jeg tviler også på at du har kompetanse til å ha noen godt begrunnet mening om dette. Ingenting du skriver tyder på at du er i nærheten av å ha det.

Å sammenligne terapi med et besøk hos tannlegen holder forøvrig ikke. Terapi tar tid, og krever egeninnsats fra pasienten. At det ikke fungerer kan derfor ha mange årsaker, som det er mulig å gjøre noe med. Smertestillende hos tannlegen skal bare fungere automatisk etter noen sekunder.
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2015 kl. 08:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken diagnose har kompisen din? Det finnes ikke-vanedannende medikamenter for så å si alle psykiske lidelser. For eksempel har man Fontex mot tvangslidelser, Sarotex mot depresjon, og så videre. Men dét alene har bare minimal eller middels effekt. Medisinsk behandling med terapi er det som gir best resultat.
Men for at terapi skal lykkes, så fordrer det både samarbeidsvilje fra pasienten, og at han har en viss innsikt i egen situasjon. Mange har ikke denne innsikten, og da er det terapeutens oppgave å gjøre det mulig for pasienten å se sin egen situasjon. Når pasienten ser sin egen situasjon, så kan han forstå sine egne handlinger, forstå sine følelser - og dermed også kunne bearbeide de vonde følelsene.

At terapien ikke lykkes kan skyldes flere ting: at terapeuten bruker feil metode, at pasienten ikke vil, misforståelser, manglende evne til å formidle det usagte. Kanskje kompisen din bør fortelle terapeuten at dette ikke fungerer? Kanskje han bør få en annen terapeut?
Er veldig enig med Sinken her. Du ignorerer jo tvert andres kommentarer, selv om det de kommer med er både faglig og konstruktivt. Hvis du bare var på utkikk etter folk som delte dine meninger, så hvorfor gadd du i det hele tatt å lage den tråden her?

Er forøvrig helt feil det du sier om at du vet kompisen din sine genetiske disposisjoner, dette kan ligge veldig dypt inne og er ikke noe du kan se fordi du kjenner han såpass godt.
Les litt i felleskatalogen, da. Det er mulig at han enda ikke har opplevd noen bivirkninger men jeg skal love deg at det kommer. Det triste er at man ikke merker endringene selv. Det er helt greit å bli litt amputert i følelseslivet et par uker etter et alvorlig traume. Men skal man leve slik i flere år? Resten av livet? Det virker for meg som om man ikke får lov til å sørge litt, kjenne på angsten, lære seg å mestre situasjonen og akseptere tilstanden slik den er. Nei, man skal ikke gjøre annet enn å smile og nikke. Som jeg har sagt tidligere; ja, livet er urettferdig. Noen av oss må gjennom helt grusomme ting som ingen burde ha opplevd. Men spør du meg er det bedre å komme seg gjennom det uten å tukle for mye med hjernens signalsubstanser. Regningene blir ikke akkurat borte selv om du gjemmer dem under teppet. Tvert imot, egentlig. Det hoper seg opp, blir større og større. Du vet at de er der men vil ikke ta det store skrittet det er å faktisk finne en endelig løsning på det. Kanskje fordi det er for vondt, kanskje fordi man ønsker rask tilfredsstillelse (som vi mennesker gjerne gjør) eller andre årsaker. Jeg mener at det er lite reflektert å tenke at man skal gjøre seg avhengig av noe for resten av sitt liv uten å ha prøvd omtrent alt. Det er tross alt verdt det når det er snakk om egen fysisk og psykisk helse.
Når medisinene opphører av en eller annen årsak, og man flyr rett i veggen av abstinens, da er det faen ikke lett å leve. Etter å ha gått på benzodiazepiner siden jeg var tretten kan jeg trygt skrive under på at jeg heller kunne vært foruten. Det jeg har opplevd er ikke rent så stygt heller. Sier ikke dette for å få det til å virke som om problemene mine er så jævla mye viktigere enn andre sine. Alle problemer skal tas på alvor. Men tro meg, det er ikke noe kult å sitte med skjegget i postkassen årevis etterpå. Innse at man har gjort seg selv den største bjørnetjenesten noen sinne. Så skal man altså slutte eller må slutte. Mange klarer ikke dette, og da fører det til at de må oppsøke kriminelle miljøer. Hvem vet, kanskje dette fører til bruk av noe annet også. Det er i alle fall risikofaktorer i silke miljøer enten man er mannen i gata eller Mor Theresa.

Prøv noe annet. Funker det ikke; prøv en annen metode, en annen behandling, en annen behandler. Hva som helst. Selv føler jeg at jeg har kommet ut av en gigantisk tåke. Kunne sikkert skrevet en hel bok om det. Og at jeg faktisk trodde jeg skulle dø i et halvt år for å komme meg ut av avhengigheten. Håper noen tar det her litt mer på alvor før de angrer seg. Ønsker kameraten til lykke til uansett. Og tro meg, psykologer/psykiatere kan være like drittsekk som alle andre. De er ikke guder som fekter med en tryllestav så alt kan bli bra. Man gjør faktisk den største jobben selv.
Sitat av Benzoftw Vis innlegg
Tvinge? Han prøver og hjelpe vennen sin med og få en bedre lege som kan gi han medisiner som fungerer og gir han et bedre liv.
Vis hele sitatet...
En bedre lege er altså synonymt med en lege som gir ut medisiner helt ukritisk? Er det slik jeg skal tolke det?
Det er ingenting galt med at folk går på medisiner fordi de ikke har noen annen utvei, men det er ikke opp til kameratene til vedkommende å avgjøre at han skal gå på 5mg valium om dagen feks.
Det har de hverken kompetanse eller rett til på noen som helst måte.
Alle som har det vanskelig vil for det meste føle seg bedre om de tar en valium, men så fort den er ute av systemet får du følelsene tilbake, som oftest enda sterkere og vondere.
Da har man bare gjort en bjørnetjenste for kameraten sin.

Jeg skjønner selvfølgelig at TS ikke vil se på at kameraten har det vondt, og jeg forstår at han egentlig bare vil hjelpe han til å føle seg bedre.
Personlig mener jeg bare at man bør prøve ALT før man gir opp og blir en benzoslave resten av livet.
Virker ikke helt som du forstår hva benzo er for noe og hvor kraftig innvirkning det kan ha på folk. Benzo er en "korttids medisin" og ferdig med det. Det er ikke meningen at man skal bruke benzo over lengre perioder.

La oss ta et eksempel angående det du sa om at benzo er det eneste som funker på han. Hvis jeg er en person som har så ille sosial angst at jeg ikke klarer å dra i butikken, men hvis jeg er drita full så klarer jeg det. Også funker ikke valium, kun det å være drita full. Burde jeg da drikke meg drita full hver gang jeg skal i butikken?
Sitat av Crushed Vis innlegg
Nå ser jeg at du redigerte svaret ditt. Greit at dette demper symptomene hans og er det du kaller en "psykisk smertestillende". Men hva er galt med det ?
Vis hele sitatet...
Er ingenting galt med det, men jeg skal fortelle hva jeg tenker.

La oss sammenlikne dette med et tannlegebesøk. Du har vondt i tanna, og får smertestillende medikamenter for å tolerere smertene. Tannlegen sier at du bør gå av medikamentene og trekke tannen. Du sier at de smertestillende medikamentene fungerer helt fint, og velger derfor å gå med hull i tannen og dempe symptomene uten å ta problemet med roten. Hva som skjer i din venn sitt tilfelle er nøyaktig det samme, man bør ta problemet med roten, istedet for å dempe symptomene. Det er nøyaktig det legen vil. Be kompisen din om å bytte psykolog dersom det ikke har fungert hittil. Han får sikkert lov til å stå på lett benzo mens han går til timene, men siden disse stoffene hemmer han i å føle problemene skikkelig er det vanskelig å behandle dem. Dette er mine umiddelbare tanker. Spør heller legen og psykologen din. De har nok en grunn. Hvis de ikke har en grunn ville det vært veldig rart.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Han får sikkert lov til å stå på lett benzo mens han går til timene, men siden disse stoffene hemmer han i å føle problemene skikkelig er det vanskelig å behandle dem.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk et ganske viktig poeng i denne tråden. Det er ganske vanlig, sånn jeg har forstått det, for psykiatere å kreve at man går av alle medisiner man tar mot psykiske problemer hvis man skal bli evaluert. Ellers kan disse maskere problemer, og man får ikke tak i hvordan personen "egentlig" er.

Hvis man tar medisin som hjelper mot angst, da fremstår man man kanskje som en person uten angst. Kanskje du da ikke får den behandlingen du har behov for. Det er det samme med fysiske problemer. Man vil helst ikke at pasienter tar for mye smertestillende under en evalueringsprosess, da disse vil maskere problemer.
Her er mine erfaringer med benzodiazepiner:

- Min tante har tatt benzo så lenge jeg kan huske. Av hvilke årsaker hu fikk det skrevet ut vet jeg ikke. Tror det var vival hu startet med så gikk det over til sobril (eller omvendt)
Men terapi det ville hun ikke ha, noe jeg tror kunne ha vert ett stort hjelpetiltak for henne. leger generelt vet at faren for avhengighet er stor. Om du tror meg eller ei så må man over lengere tid øke dosene, toleransen øker inviduelt fra person til person. Legen starten en nedtrappings plan for min tante som ikke endte så bra siden hu ikke fulgte legenes råd. Etterhvert så begynte hun og kjøpe det illegalt, for det meste valium,vival, stesolid og rivotril.
Enda den dag i dag så påstår hu at henner ikke er avhengig. Hun er 43 men om du hadde møtt henne på gata ville du mest sannsynlig tro at hu var nærmere 60 år fysisk og 14 år i huet. Hu sliter alvorlig psykisk.

- Min fetter: altså min tantes sønn sliter veldig med barndommen, allerede som liten passet han på moren sin mens henne lå og sov i frykt for at hu skulle dø. Typene hennes var alt fra kjempe snille til psykopatiske. Fettern min ble ofte banket opp i en alder av bare 4 år av mange av hennes såkalte "kjærester". Vil ikke gå alt for mye i detaljer om det, men dette og mye mer har ødelagt han.
Da han endelig ble 18 år ble han fortalt av sin mor at hun ikke var sikker på at "faren" hans faktisk var den biologiske faren. Enda ett skudd i nakken.

Han begynte og bruke små doser med valium (illegalt) og følte da han ble mer "normal" slik di fleste tror.
Toleransen økte med tiden og alle pengene hans ble brukt opp på og holde godfølelsen igang. Han mistet jobben, hadde ikke lenger verken råd eller tilgang på valium noe som førte til at problemene han hadde tidligere ble betraktelig verre. Endte med at han ved flere anledninger forsøkte og ta selvmord og ble etterhvert innlagt.

Nå får han den behandlingen han trenger uten benzodiazepiner. Han går nå på anti depressive tabletter og til faste samtaler hos psykolog.
Er utrolig stolt av hva han har oppnåd! Han virker mye sunnere og livstilen hans har økt betraktelig

- Meg selv:

Jeg har også vert avhengig av benzo, rettere sagt xanor/xanax. Har opplevd en del vondt i mitt liv, som jeg selv ikke engang greier og prate med foreldrene mine om.
Gikk både til psykolog og psykisk helsetjeneste. Jeg som trolig også din kamerat gjør, unnlatte jeg og fortelle om mine psykiske problemer, som da ødelegger behandlingen. Hvorfor ikke bare ta noen piller så løser alt seg? Var tankene jeg hadde i mitt hode.
Dosene økte, bruk ble til misbruk men enda var jeg ikke "avhengig". Har selv forsøkt og tatt mitt eget liv, noe jeg syntes er trist og både fortelle dere og tenke tilbake på.
Jeg takker min mor og far for at dem ringte politiet såpass fort, det reddet trolig livet mitt.

Jeg fortsatte og bruke xanax etter dette, hadde alltid ett lite lager med titalls brett xanax og en del bein (xanor 2mg) . Dette måtte jeg ha så jeg alltid hadde noe tilgjengelig.

Min familie, vil si min mor og far og mine brødre tok meg med på en ukes ferie til syden. Der hadde jeg ikke tilgang på piller, men følte at det ikke kom til og bli ett problem. Var tross alt bare en uke, hva kunne gå galt?
Hadde det bra di første dagene, og alt var topp. Etter den tredje dagen begynte absinensene og komme. Startet med dårlig matlyst og kvalme, tok ikke lang tid før jeg fikk min første og trolig min sterkeste panikk angst. Utrolig vanskelig og beskrive den følelsen jeg hadde da.
Var såpass ille at jeg måtte bli nærmest bært inn til hotellrommet. Måtte være alene, tilogmed min egen familie hadde jeg panikk for. Blodtrykket mitt og pulsen økte, fikk ufattelig vonde kramper i bryst området, noe som økte angsten og uroen for at nå er det slutt, nå dør jeg.
Etterhvert begynte ting og roe seg, men ikke nok til at jeg turte og gå ut av rommet. Tankeskjøret var i høygir, alt det fæle jeg hadde opplevd kom tilbake, mye kraftigere en tidligere, selv små ubetydelige ting.

Sov lite den kvelden, men når jeg først sovna kom marerittene, som endte med at jeg våknet med kraftig hjertebank og indre uro.

Dagen etter følte jeg meg nogelunde fin, men langt ifra normal, men nok til at jeg kunne gå ut for en liten periode av gangen. Krampene kom oftest om morgenen og kvelden/natta, noe som ikke hjalp på angsten.

Med null matlyst ble jeg nærmeste tvingt til og spise, greide så vidt og holde en gaffel i hånda, skjelvingen i hendene mine og min dårlige matlyst gjorde det såpass vanskelig at jeg ikke kunne spise annet en litt pomfri, selv små biter var vanskelig for meg å få ned. Ville bare hjem! Hjem til min dyrebare "medisin" .

Ting roet seg ned di siste par dagene vi hadde igjen av ferien (heldigvis). Da jeg kom hjem proppa jeg i meg 10mg+ med xanax og noen øl, endelig tenkte jeg.

Ca 3 måneder etter ferien bestemte jeg meg og slutte, hadde ingen nedtrappings plan. Kutta helt ut, men tok xanax når ting var på sitt værste. De neste 6 månedene var de verste. Det var såpass ille at dette var noe jeg ikke hadde ønsket min verste fiende. Dagene gikk opp og ned eller jeg var bare careless i alt og alle. Pratet ikke med noen på hele denne perioden.
Depresjoner var blitt en del av mitt liv. Jeg begynte etterhvert sakte men sikkert og åpne meg mer for både psykologen og den psykiske helsetjenesten.

Sprekki flere ganger, men heldigvis ikke på samme måte som tidligere

Suget er der enda den dag i dag. Jeg spiser fortsatt xanax nå, men i mye mindre mengder og sjeldnere enn hva jeg gjorde tidligere. Tar det heller aldri om jeg er nedfor, det gjelder alt av rusmidler.

Håper kompisen din ikke ender opp slik som meg, tante og min fetter, følg råda du får i posten her, dem vet hva dem snakker om! Benzodiazepiner er ingen permanent løsning for hans problemer.

Ville helst ikke blande meg inn i tråden, men når du mener at kompisen din får det bedre av og gå på benzo så følte jeg for og fortelle om min lange og vonde fortid, noe som var veldig vanskelig for meg og skrive om. Forhåpentligvis vil dette skremme andre fra og gå den samme veien tok.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Dette er faktisk et ganske viktig poeng i denne tråden. Det er ganske vanlig, sånn jeg har forstått det, for psykiatere å kreve at man går av alle medisiner man tar mot psykiske problemer hvis man skal bli evaluert. Ellers kan disse maskere problemer, og man får ikke tak i hvordan personen "egentlig" er.
Vis hele sitatet...
Dette er sant. Det er viktig å ha kontakt med følelsene sine, ellers virker rett og slett ikke terapi. Det skal være litt vondt og vanskelig.